Τεχνολογία και Γεωπολιτικοί Κύκλοι

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

George Friedman
Υπήρξαν φαινομενικά ατελείωτες αναφορές για μαζικές απολύσεις στον κλάδο της τεχνολογίας. Εν μέρει οφείλονται σε οικονομικές συνθήκες, φυσικά, αλλά παραβλέπεται στις εκθέσεις η εγγενής ωρίμανση της βιομηχανίας της τεχνολογίας. Ο ρυθμός της γνήσιας καινοτομίας μειώθηκε σε γενικές γραμμές και η βιομηχανία φαίνεται να έχει δώσει προτεραιότητα στην ανάγκη παραγωγής παρά στην ανάγκη ανακάλυψης νέων τεχνολογικών δυνατοτήτων.

Σε κάποιο σημείο, η φαντασία δημιουργίας νέων προϊόντων που κατασκευάζονται με βάση το μικροτσίπ, των οποίων η σημασία δεν μπορεί να υπερεκτιμηθεί, έγινε δύσκολη. Πιο συγκεκριμένα, οι ορέξεις της αγοράς κορέστηκαν ολοένα και περισσότερο. Οι νέες εκδόσεις παλαιότερων προϊόντων δεν παρουσίαζαν ιδιαίτερα επιθυμητές δυνατότητες αλλά μάλλον μικρές βελτιώσεις σε πολύ χρήσιμα προϊόντα. Μερικές φορές, η αλλαγή εισήχθη για χάρη της αλλαγής. Η Tech έφτανε στο τεχνικό όριο των καταπληκτικών ανθρώπων και ανέβαζε μέσα τους τον επείγοντα χαρακτήρα της απόκτησης νέων εκδόσεων. Η τεχνολογία δεν ήταν ξεπερασμένη, αλλά ούτε και εξαιρετική.

Αυτός ο κύκλος είναι καλά δομημένος στον βιομηχανικό καπιταλισμό. Το αυτοκίνητο κατασκευάστηκε γύρω από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης και η μαζική παραγωγή του άλλαξε ριζικά τον κόσμο. Μοτίβα χρήσης γης, οι δυνατότητες χωροθέτησης κατοικιών, η ίδια η κουλτούρα του πολιτισμού και η έννοια της απόστασης μεταμορφώθηκαν. Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης άλλαξε την παραγωγή και τη διανομή των αγαθών και τις ανθρώπινες σχέσεις. Έγινε επίσης σύμβολο κοινωνικής θέσης. Διαφορετικές μάρκες, βασικά χτισμένες στην ίδια τεχνολογία, υπέθεταν και μερικές φορές όριζαν μια νέα ταυτότητα.

Η αυτοκινητοβιομηχανία έμαθε πώς να εμπορεύεται και πώς να κάνει το κοινό να επιθυμεί ένα νέο αυτοκίνητο. Η νέα έκδοση συχνά υπερηφανευόταν για μεγαλύτερες βελτιώσεις. Τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων, οι διακοπές ρεύματος, οι υαλοκαθαριστήρες, όλα οδήγησαν τις επιχειρήσεις, και ο τζίρος των αυτοκινήτων ήταν εκπληκτικός. Η ετήσια παρουσίαση νέων μοντέλων έγινε ένα σημαντικό γεγονός, ακόμη και όταν η συναλλαγή με το παλιό σας αυτοκίνητο για ένα καινούργιο έγινε δύσκολη.

Στη δεκαετία του 1960, γινόταν ολοένα και πιο δύσκολο να σκεφτούμε καινοτομίες που θα ανάγκαζαν τους πελάτες να ανταλλάσσουν πλήρως χρησιμοποιήσιμα αυτοκίνητα για κάτι νέο. Η κοινωνική θέση ως περιθωριακό όφελος από το αυτοκίνητο άρχισε να μειώνεται. Μέχρι τη δεκαετία του 1970, η αυτοκινητοβιομηχανία ήταν οικονομικά συγκλονιστική και οι κάποτε εγγυημένες θέσεις εργασίας μετατράπηκαν σε μια σειρά απολύσεων – μόλις 50 χρόνια αφότου το αυτοκίνητο άλλαξε τον κόσμο. Απελπισμένοι να καινοτομήσουν, οι κατασκευαστές σχεδίασαν αυτοκίνητα που θα μπορούσαν να πετάξουν ή πούλησαν αυτοκίνητα που θα μπορούσαν επίσης να είναι βάρκες. Αλλά όλα όσα μπορούσαν να πουληθούν είχαν μέτριες αλλαγές σε ένα απαραίτητο εμπόρευμα.

Το πρόβλημα ήταν ότι το αυτοκίνητο είχε φτάσει σε ένα όριο, όχι της καινοτομίας αλλά της ταχύτητας της καινοτομίας που οδήγησε τη ζήτηση. Έγινε μια χρησιμότητα, όχι η εκπλήρωση ενός ονείρου ή ένα σήμα πολυπλοκότητας. Αυτό συμβαίνει στη βιομηχανία της τεχνολογίας σήμερα. Πρόσφατα, έσπασα το κινητό μου και πήγα να αγοράσω καινούργιο. Το νέο πρόσφερε καινοτομίες που δεν ήθελα, πόσο μάλλον να καταλάβω. Κάποτε είχα εμμονή με τους υπολογιστές. Τώρα, καθώς οι τιμές αυξάνονται και η ευκολία χρήσης πέφτει, λαχταρώ το Blackberry μου. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι καινοτομίες δεν είναι πραγματικές. Απλώς τώρα, τα προϊόντα συνήθως έρχονται σε διαφορετικά χρώματα, που πωλούνται από έναν πωλητή όπως ήταν κάποτε το παλιό μου Plymouth. Η καινοτομία έχει δημιουργήσει ένα επίπεδο πολυπλοκότητας που έχει αμβλύνει το κίνητρο για την αντικατάσταση ενός τηλεφώνου.

Οι ιστορίες του αυτοκινήτου και του κινητού προμηνύονται από την εκπληκτική άφιξη του ηλεκτρισμού στα τέλη του 19ου αιώνα, που άλλαξε δραματικά την ανθρώπινη εμπειρία. Στην αρχή θεωρήθηκε ότι δεν ήταν σημαντικό. Τότε θεωρήθηκε ως το τέλος της ιστορίας. Τότε η ίδια η επιτυχία του το έκανε ρουτίνα και μπανάλ. Θα μπορούσα να μιλήσω για την ατμομηχανή και τον σιδηρόδρομο, που ήταν και οι δύο ιστορικοί άξονες που δεν μας εγκατέλειψαν ποτέ αλλά δεν επέστρεψαν ποτέ στον αρχικό ρομαντισμό τους. Καθένα ήταν μέρος της δημιουργίας ενός κύκλου γεωπολιτικής. Όπως έχω πει και αλλού, έρχεται η ώρα η οικονομία της υψηλής τεχνολογίας (αυτό που προτιμώ να ονομάζω οικονομία μικροτσίπ) να αντικατασταθεί από άλλα πράγματα, οπότε τα εγγόνια των παιδιών μου θα γελάσουν με την ιδέα ότι ο υπολογιστής αποτελούσε κάποτε την αιχμή.

*Ο George Friedman είναι ένας διεθνώς αναγνωρισμένος γεωπολιτικός αναλυτής και στρατηγιστής διεθνών υποθέσεων καθώς και ο ιδρυτής και πρόεδρος της Geopolitical Futures.

geopoliticalfutures.com

spot_img

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
30,600ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα