«Όλες οι γλώσσες θεωρούνται κρυφά ελληνικά, με δάνεια από τη μητέρα των γλωσσών, τα ελληνικά»

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

«Η ελληνική και η κινεζική είναι οι μοναδικές ομιλούσες γλώσσες ακόμη και σήμερα, των οποίων η ύπαρξη είναι γνωστή εδώ και 3.500 χρόνια. Και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι, αν κρίνουμε από την επίδραση που άσκησαν σε όλες τις ευρωπαϊκές γλώσσες, η ελληνική είναι η πρώτη γλώσσα του κόσμου».

«Οι δικές μας γλώσσες είναι σήμερα ένα είδος ημιελληνικών!»

Όχι, δεν το είπε ο συμπαθής Πορτοκάλος στην ξεκαρδιστική ταινία «γάμος αλά ελληνικά».

Το είπε ο κορυφαίος ισπανός ακαδημαϊκός Φρανθίσκο Ρ. Αδράδος. Ο Francisco Rodriguez Adrados (1922-2020) ήταν Ισπανός ελληνιστής, γλωσσολόγος, μεταφραστής και μέλος της Ακαδημίας Αθηνών.

Εργάστηκε κατά το μεγαλύτερο μέρος της σταδιοδρομίας του στο Πανεπιστήμιο Κομπλουτένσε της Μαδρίτης. Διετέλεσε μέλος της Βασιλικής Ισπανικής Ακαδημίας, της Βασιλικής Ακαδημίας της Ιστορίας

«Η ελληνική και η κινεζική είναι οι μοναδικές ομιλούσες γλώσσες ακόμη και σήμερα, των οποίων η ύπαρξη είναι γνωστή εδώ και 3.500 χρόνια. Και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι, αν κρίνουμε από την επίδραση που άσκησαν σε όλες τις ευρωπαϊκές γλώσσες, η ελληνική είναι η πρώτη γλώσσα του κόσμου».

Η διαπίστωση ανήκει στον καθηγητή, το βιβλίο του οποίου «Ιστορία της ελληνικής γλώσσας» των εκδόσεων Παπαδήμα παρουσιάστηκε πριν από λίγα χρόνια σε εκδήλωση στην ΕΣΗΕΑ.

Μέλος της Ισπανικής Βασιλικής Ακαδημίας με πολυάριθμα βιβλία για την ελληνική γλώσσα και τη λογοτεχνία στο ενεργητικό του, καθώς και για την ινδοευρωπαϊκή και γενική γλωσσολογία, και τιμημένος με το Βραβείο Ωνάση για το Ελληνοϊσπανικό λεξικό που διευθύνει, ο κ. Αδράδος, παρών στην εκδήλωση και ο ίδιος, μίλησε για την συνεισφορά των δύο αυτών βιβλίων στην ιστορία της γλώσσας μας.

«Η άμεση ή έμμεση επίδραση του αλφαβήτου της ελληνικής, του λεξιλογίου της, του συντακτικού της και της λογοτεχνίας της ήταν και είναι τεράστια» γράφει ο κ. Αδράδος στον πρόλογο του βιβλίου του, μια επίδραση που, όπως λέει, είχε αποτέλεσμα «οι δικές μας γλώσσες να είναι σήμερα ένα είδος ημιελληνικών ή κρυπτοελληνικών»! Η ίδια η ιστορία είναι αυτή που επιβεβαιώνει τον ισπανό καθηγητή και σε αυτήν καταφεύγει και ο ίδιος στο βιβλίο του, επισημαίνοντας πάντως ότι δεν είναι καθόλου εύκολο να γραφτεί μια ιστορία της ελληνικής γλώσσας. Μιας «παράξενης ιστορίας διαιρέσεων και ενοποιήσεων», όπως έλεγε.

Το βιβλίο αποτελείται από δύο μέρη: Στο πρώτο μελετάται η ελληνική γλώσσα, αρχίζοντας από την ινδοευρωπαϊκή και την κοινή ελληνική, για να καταλήξει στην αττική, τη νέα γλώσσα που έγινε με τη σειρά της κοινή. Στο δεύτερο αναλύεται η ιστορία αυτής της κοινής με τις παραλλαγές της από την ελληνιστική εποχή ως σήμερα, μέσω της ρωμαϊκής και της βυζαντινής εποχής. Και βέβαια παρουσιάζονται η σχέση της με τις άλλες γλώσσες, η επίδρασή της σε αυτές και ο ρόλος της ως γλώσσας της Ανατολικής Ρωμαϊκής -και αργότερα Βυζαντινής- Αυτοκρατορίας και, τελικά, ως γλώσσας του νέου ελληνικού κράτους.

«Τα στοιχεία της ελληνικής είναι παρόντα σε όλες τις γλώσσες» καταλήγει ο κ. Αδράδος, για να επισημάνει ότι ακόμη και οι περίοδοι της ήττας ήταν προσωρινές, αφού τελικώς η ελληνική γλώσσα αναβίωνε πάντα με δυναμισμό.

https://europost.gr/oles-oi-glosses-theoroyntai-kryfa-ellinika-daneia-ti-mitera-ton/

spot_img

18 ΣΧΟΛΙΑ

    • @ Φερώνυμος September 24, 2023 At 8:29 pm

      Ε, και; Ούτε το αμερικανικό σύνταγμα προβλέπει κάποια επίσημη γλώσσα. Η χρήση τής αγγλικής στο Κογκρέσο είναι καθαρά εθιμική και πρακτική. Υπάρχουν και κράτη (ΗΒ, Ισραήλ κ.ά.) που δεν έχουν καθόλου σύνταγμα. Δεν μπορώ να καταλάβω αυτήν την προσκόλλησή σου στα συντάγματα.

      • Είναι πραγματικά οξύμωρο και λυπηρό σε τόσες χώρες του κόσμου να μελετώνται και να θαυμάζονται τα αρχαία ελληνικά και στην Ελλάδα να τείνουν να καταργηθούν από τα σχολεία, ίσως κάποιες φορές με τις προσπάθειες κάποιον καλόβουλων πάντα τεχνοκρατών, με αποτέλεσμα σήμερα όχι απλά να μην γνωρίζουμε το βάθος της γλώσσας μας, αλλά να μην μπορούμε να καταλάβουμε ένα κείμενο ενός αρχαίου ποιητή, την Ιλιάδα και την Οδύσσεια, τον Παπαδιαμάντη και νεότερους συγγραφείς, τα κείμενα των Αγίων Πατέρων της Εκκλησίας μας και να παρακολουθήσουμε την Θεία Λειτουργία. Κάποτε τα παιδιά μας θα μας φτύνουν

        • ο τρόπος με τον οποίο διδασκόταν παλαιότερα τα αρχαία ελληνικά αιτιολογεί κατά απόλυτο τρόπο την τάση κατάργησης της διδασκαλίας των.

  1. Το Σύνταγμα του 1975 δεν καθόρισε επίσημη γλώσσα -όπως το Σύνταγμα του 1952 την καθαρεύουσα-, αλλά ποιος περίμενε ότι το Σύνταγμα του 1975 θα μεταγλωττιζόταν στην Δημοτική και με μονοτονικό με την αναθεώρηση του 1986 (από την γνωστή πλειοψηφία του ΠΑΣΟΚ και των άλλων ”Δημοκρατικών” Δυνάμεων);;;. Ευτυχώς γλίτωσε η μεταγλώττιση της Αγίας Γραφής.
    ΑΦΟΥ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΚΥΡΙΕ ΦΕΡΩΝΥΜΕ ΤΟΥΣ ”ΟΛΕΤΗΡΕΣ” ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΩΣ ΤΙ ΓΡΑΦΕΤΕ ΚΑΙ ΞΑΝΑΓΡΑΦΕΤΕ ΤΟ ”ΡΕΦΡΕΝ” ΣΑΣ;;;

      • Σημαίνει ότι αν το 1975 γνώριζαν οι συντάκτες του Συντάγματος ότι ο Ανδρέας σε 10 χρόνια θα άλλαζε και την γλώσσα του Συντάγματος- στην δημοτική και με το μονοτονικό- θα έγραφαν αυτό που έγραψαν για όλα τα εκκλησιαστικά κείμενα ,δηλαδή να παραμείνει στην γλώσσα που εγράφη το Σύνταγμα από τις καλύτερες τότε ελληνικές ”πένες” .
        Ελπίζω πως σας έπεισα και δεν θα επανέλθετε με το ”επιχείρημά” σας. Να είστε καλά.

        • «θα έγραφαν αυτό που έγραψαν για όλα τα εκκλησιαστικά κείμενα…» Δηλαδή οι «οι καλλίτερες τότε ελληνικές “πένες”» παρέβλεψαν τις προβλέψεις του συντάγματος του 1952 (άρθρο 107) γιατί «δέν περίμεναν» τό τί θα συμβεί. Απλή αφέλεια ή εσκεμμένος δόλος;

          • ΜΗΝ ΕΠΙΜΕΝΕΤΕ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗ ΘΕΩΡΗΘΕΙΤΕ ”ΠΡΑΣΙΝΟΦΡΟΥΡΟΣ” , ΑΦΟΥ ΑΥΤΟ ΕΚΑΝΕ ΤΗΝ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ 1986 .

      • ΠΟΛΛΑ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΝ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΠΙΟ ΠΡΙΝ , ΑΛΛΑ ΚΑΙΤΟ ΓΛΩΣΣΙΚΟ ”ΕΝΣΩΜΑΤΩΘΗΚΕ ” ΜΕΤΑ ΤΟ 1918 ΣΤΟ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ , Ο ΔΕ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΜΟΣ ΗΤΤΗΘΗΚΕ -ΕΥΤΥΧΩΣ- ΤΟ 1949 ΑΛΛΑ ”ΌΛΑ ΧΤΥΠΗΣΑΝ ΠΙΣΩ” , ΟΠΩΣ ΟΛΑ -ΑΠΟ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟ ΜΑΣ ΣΤΗΝ ΕΟΚ -ΕΕ.”ΧΤΥΠΗΣΑΝ ΠΙΣΩ” ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ 1981 ΚΑΙ ΕΥΤΥΧΩΣ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΜΕΤΑ ΤΟ 2019 ΚΑΙ ΜΑΛΛΟΝ ΘΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΟΥΝ ΤΟ 2027.
        Ε… ΜΕΤΑ ΚΑΙ Η ΛΕΞΗ ΑΛΛΑΓΗ ΘΑ ΕΊΝΑΙ ΓΙΑ ΓΕΛΙΑ.

  2. Είμαστε μοναδικοί στο ότι από την μία μεν θεωρούμε ότι έχουμε την καλύτερη γλώσσα, την καλύτερη θρησκεία, και δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο, ωστόσο η χαμηλή μας αυτοπεποίθηση μας φέρνει στην οξύμωρη στάση του φόβου της απώλειας όλων αυτών από διάφορους επιτήδειους που περνάνε την ζωή τους σκεπτόμενοι με ποιον τρόπο θα μας κάνουν κακό. Αντί δηλαδή να χτίζουμε σε ό,τι μας δόθηκε κοιτάμε πώς να μην το χάσουμε. Ίσως διότι βαθιά μέσα μας ξέρουμε πως δεν είμαστε άξιοι γι’ αυτό. Αυτό μας κάνει συντηρητικούς και μισαλλόδοξους. Επιπροσθέτως τρωγόμαστε διαρκώς μεταξύ μας. Σχεδόν οι πάντες είτε παρερμηνεύουν τα λεγόμενα του άλλου είτε επιχειρούν ν’ απαξιώσουν την άποψη του. Η λογική ότι μπορεί τόσο εγώ όσο και ο άλλος να έχουμε δίκιο αποκλείεται. Είτε εγώ θα έχω δίκιο είτε ο άλλος. Αντιδράμε σαν σκουριασμένες κυβερνομηχανές δίχως εναλλακτικό τρόπο λειτουργίας. Έτσι δεν πάνε μπροστά ούτε οι κοινωνίες ούτε τ’ άτομα αυτών.

    ΥΓ. Η πρώτη αναγνωρισμένη γλώσσα του κόσμου είναι η Σουμεριακή. Για τον ίδιο λόγο που αναφέρει ο ημιμαθής Ισπανός: από την επίδραση που άσκησε στα Ακκαδικά (σφηνοειδής γραφή, σουμερόγραμμα ως ταξόγραμμα κλπ. κλπ.) και δια τούτων στα Σημιτικά. Το γεγονός ότι μας κολακεύουν έχει μεγαλύτερη αξία από την επιστήμη. Σε τέτοια κατάσταση βρισκόμαστε που έχουμε ανάγκη την φιλοφρόνηση και το χάδι στην μουσούδα. Τι ελληνισμός και ορθοδοξία, οχετός και όζος, έλκη σεσηπότα, ασέβεια και χλευασμός, ύβρις και κόπρος. Graeculi.

    • Αναγνώριση της Σουμερίας;;;;από ποιον;;;από κάποιον που σε πηδάει;;αν δεν σου αρέσει ο ελληνισμός και οι Έλληνες,πήγαινε να βρεις την Σουμερία…28.000 πανεπιστήμια στον κόσμο ασχολούνται με την ελληνική γλώσσα ..ύμνοι έχουνε γραφτεί στα ελληνικά,όπως είπε και η ντε ρομιγη….πήγαινε να διαβάσεις και μετά έλα να σου μάθω και το Β…..

  3. Γιά τό γλωσσικό ζήτημα.

    https://www.cretalive.gr/istoria/o-rallis-kai-glossiko-zitima-0

    https://www.kathimerini.gr/culture/273613/g-rallis-pros-emm-kriara/

    Σέ συζητήσεις πού εἴχαμε στίς φιλόξενες Ἀνιχνεύσεις πολύ παλιά, θυμᾶμαι νά συζητεῖται ὅτι ἀπό τίς δύο γλώσσες πού χρησιμοποιούσαμε, ἡ καθαρεύουσα προερχόταν ἀπό τήν ἀνακτορική ἀρχαία γλώσσα. Ἡ κατοχύρωση τῆς καθομιλουμένης ἀπό ὅλους, μοιάζει νά εἶναι δημοκρατική κατάκτηση ἰσότητας, δηλαδή κατάργησης ταξικῶν διαφορῶν.
    Ἄν μᾶς ἐνδιαφέρει ἡ συνέχεια τοῦ Ἑλληνικοῦ πολιτισμοῦ, ἡ γλώσσα εἶναι ἀπό τά σημαντικότερα Ἐθνικά ζητήματα. Δέν γνωρίζω ἄν γίνεται ἔρευνα γιά τήν πορεία τῆς γλώσσας καί τί πρέπει νά γίνει, παρατηρεῖται πάντως ὑποτίμηση μιᾶς γλώσσας πού παλιότερα θεωρεῖτο ἔνδειξη μόρφωσης ἡ καλή χρήση της καί ἀπό δημοτικιστές καί ἀπό ὁπαδούς τῆς καθαρεύουσας.

    • @Ελένη Π.,

      σύμφωνοι, η γλώσσα είναι από τα σηματνικότερα εθνικά ζητήματα, αλλά ποιά γλώσσα; Μα μπορεί ποτέ να υποστηρίζω την συνέχεια του ελληνικού πολιτισμού όταν νιώθω την ανάγκη να διατηρώ τα αρχαία Ελληνικά με το σκεπτικό ότι τα νεοελληνικά δεν είναι ελληνικά;

      • Τά σκεπτικά τῶν ἀνθρώπων διαφέρουν.
        ῾Ο Ελύτης ἔχει γράψει ¨Ἔχω τήν ἐντύπωση ὅτι μόνο ὅποιος γνωρίζει τά ἀρχαῖα μπορεῖ νά γράψη σωστά καί τήν νεοελληνική δημοτική ¨.
        Ἕνα κείμενο γιά τήν ἑνότητα τῆς ἑλληνικῆς γλώσσας ἐπισυνάπτω στή συνέχεια.

        • Τό ἄρθρο τοῦ Φώτη Σχοινᾶ
          Ἡ ἑνότητα τῆς ἑλληνικῆς γλώσσας κατά τούς ποιητές Κ. Καβάφη, Γ. Σεφέρη καί Ὀ. Ἐλύτη
          από το Ἀντίφωνο. Δέν φαίνεται νά μπορεῖ νά τό ἀνεβάσει σέ link.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
30,600ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα