ΜΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΡΙΤΟΥ ΠΟΛΟΥ

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -
του Παντελή Σαββίδη
Ο φίλος μου Γιώργος Θεοδωρόπουλος, συντονιστής του Δρόμου της Αριστεράς στη Θεσσαλονίκη με κάλεσε σήμερα στην ομιλία του Ρούντι Ρινάλντι και πήγα.
Θα σας πω επιγραμματικά τι είπε και ποια τοποθέτηση έκανα και εγώ. Έχει ευρύτερη σημασία το θέμα που ξεπερνά την αριστερά και τις αναζητήσεις της.
Η ομιλία του Ρινάλντι είχε δύο ενότητες. Η πρώτη ήταν τι είναι η πολιτική και η δεύτερη η κοινωνική διαθεσιμότητα.
Νομίζω, στο πρώτο θέμα δεν χρειαζόταν ανάλωση χρόνου. Όλοι γνωρίζουμε τι είναι πολιτική και πως έχει εκφυλιστεί. Και στη χώρα μας και διεθνώς.
Με το δεύτερο θέμα, την κοινωνική διαθεσιμότητα, ο Ρινάλντι εννοεί το αν η κοινωνία είναι διατεθειμένη να ξεσηκωθεί.
Ο ομιλητής έκανε την διαπίστωση πως η κοινωνία θέλει να ξεσηκωθεί αλλά αναζητά κάτι που θα την ξεσηκώσει. Οι αιτίες υπάρχουν αυτό το κάτι πρέπει με κάποια καινοτομία να βρεθεί. Αυτή ήταν και η πρότασή του. Δεν έχει αυτήν την στιγμή να προτείνει κάτι αλλά και δεν ξέρει τι θα γίνει την επόμενη ημέρα της εξέγερσης. Ούτε και την επομένη της 21ης Μαίου.
Βεβαίως, αυτό δεν συγκροτεί πολιτική πρόταση. Είναι μια κινηματική λογική. Και το πρόβλημα της, πλην ΚΚΕ, αριστεράς είναι ότι εκεί εξαντλείται. Νομίζω διεθνώς και όχι, μόνο, στην Ελλάδα.
Και εδώ παρεμβαίνει η κοινωνία. Η άποψή μου, λοιπόν:
1.-Το διαχρονικό ζητούμενο της ανθρώπινης εξέλιξης ήταν η χρυσή τομή μεταξύ ελευθερίας και ισότητας. Η αντίληψη περί ισότητας στην Ανατολή οδήγησε στα γκουλάγκ χωρίς να επιφέρει ισότητα. Υπήρχε η κομματική νομενκλατούρα και ο εν ισότητη, στην καταπίεση, ευρισκόμενος λαός ο οποίος αν διεμαρτύρετο κατέληγε και αυτός στα γκουλάγκ. Στην Δύση η ασυδοσία εν ονόματι της οικονομικής ελευθερίας οδήγησε σε τεράστια κοινωνικά χάσματα τα οποία για να διατηρηθούν χρειάσθηκαν δικτατορίες.
2.-Μετά τον Β!ΠΠ η αναδυθείσα κυρίαρχη δύναμη, οι ΗΠΑ διαπίστωσαν μια εμβέλεια και αποδοχή της κομμουνιστικής ιδεολογίας. Διέγνωσαν, ορθά, ως αιτία την φτώχεια και την περιθωριοποίηση των λαϊκών στρωμάτων. Για να αντιμετωπίσουν το φαινόμενο ακολούθησαν τις εξής πολιτικές. Σε κρατικό επίπεδο εφάρμοσαν το Σχέδιο Μάρσαλ και σε πολιτικό ενθάρρυναν την Σοσιαλδημοκρατία.
Τι ήταν η Σοσιαλδημοκρατία; Με δύο λόγια ήταν η χρυσή τομή μεταξύ ελευθερίας και ισότητας και στην οικονομία η εφαρμογή του κεϋνσιανισμού. Ελεύθερη οικονομία αλλά με κρατική παρέμβαση και κοινωνικό κράτος.
3.-Ο συνδυασμός τους βγήκε. Η ψυχροπολεμική εξέλιξη έγειρε υπέρ της Δύσης και οδήγησε στην κατάρρευση της Ανατολής. Αλλά το πρόβλημα ήταν μετά.
4.-Με την αλαζονεία του νικητή, η Δύση διέλυσε, μετά τη νίκη της, τα σοσιαλδημοκρατικά κόμματα και το κοινωνικό κράτος και επέβαλε μια μορφή νεοφιλελεύθερη παγκοσμιοποίηση που διεύρυνε, πάλι, το κοινωνικό χάσμα και δημιούργησε τις προϋποθέσεις μιας νέας κοινωνικής διαθεσιμότητας, όπως λέει ο Ρινάλντι. Τις προϋποθέσεις μιας νέας εξέγερσης, όπως πιστεύω εγώ, μιας εξέγερσης τύπου Μάη 68.
5.-Ο Μάης του 68 δεν ήταν μια επανάσταση όπως οι επαναστάσεις της εποχής που δημιουργούσαν νέα καθεστώτα και εκφυλίζονταν. Ο Μάης ήταν μια στιγμιαία εξέγερση που έβαλε στο τραπέζι νέους προβληματισμούς. Δεν υπέδειξε κάποιο κίνημα ή φορέα να τους εφαρμόσει. Οι κοινωνίες με τις πολιτικές επιλογές τους έπαιρναν ό,τι ήθελαν απο εκείνα τα προτάγματα.
6.-Τότε, είχαμε μια συσσώρευση λαϊκών αιτημάτων στα οποία οι κυβερνήσεις των κρατών δεν ανταποκρίνονταν και οι κοινωνίες ξεσηκώθηκαν. Τώρα, εκτός απο τις συσσωρεύσεις στην συνολική συνείδηση νέων αιτημάτων, έχουμε ένα νέο, ποιοτικά, στοιχείο. Μια τεχνολογική επανάσταση. Την Τεχνητή Νοημοσύνη η οποία αλλάζει τα πάντα. Και όχι, μόνο, στην οικονομία. Μέχρι τώρα μια ποιοτική μεταβολή στην τεχνολογία- κατά την μαρξιστική θεωρία- αλλαζε τις παραγωγικές σχέσεις. Και η αλλαγή των παραγωγικών σχέσεων απαιτούσε νέο μοντέλο πολιτικής και οικονομίας.
Με την τεχνητή νοημοσύνη δεν αλλάζουν, μόνο οι παραγωγικές σχέσεις. Αλλάζει η σχέση ανθρώπου-μηχανής. Είναι ιστορική στιγμή της ανθρωπότητας που, μόνο, με την στιγμή της συνειδητοποίησής της ότι έχει ανάγκη να ζήσει σε κοινωνία, μπορεί να συγκριθεί.
7.-Μια Νέα Αριστερά, θα πρέπει να αναλάβει τον ρόλο της παλιάς Σοσιαλδημοκρατίας. Δεν λέω πως είναι η Σοσιαλδημοκρατία. Αλλά να παίξει τον ρόλο της παλιάς Σοσιαλδημοκρατίας με σύγχρονους όρους. Αλλά με καταλύτη τον προβληματισμό ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη επιφέρει αλλαγές στην ανθρώπινη φύση και στη σχέση ανθρώπου μηχανής. Μια σχέση η οποία μπορεί να αποβεί υπέρ της μηχανής.
Αυτός ο προβληματισμός δεν υπάρχει στην Αριστερά. Δεν υπάρχει και στη Δεξιά.
Θα μπορούσε να είναι η πρόταση του Τρίτου Πόλου.
spot_img

4 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Και για να μην είναι ό,τι ν’άναι αυτή η πρόταση του τρίτου πόλου ας κατατεθεί -έστω κατά τμήματα- για να κριθεί, εγκριθεί και ίσως να απορριφθεί.
    Όσο η Αριστερά και ο τρίτος πόλος (μου θυμίζει τον τρίτο δρόμο για τον σοσιαλισμό)δεν έχουν ένα ΝΤΑΒΟΣ -για να συσκέπτονται και να προβληματίζονται- να μη περιμένουμε από αυτούς σοβαρές προτάσεις σε πολιτικό και οικονομικό επίπεδο.
    Είχαν τον Ρώσο τώρα θα περιμένουν τον Κινέζο καθοδηγητή.
    Θα είναι μονίμως αντισυστημική και κινηματική και θα συζητεί για θέματα που έχουν λυθεί από την εποχή των Ελλήνων κλασικών στα αμφιθέατρα των Σχολών ”βρίζοντας και καπνίζοντας”, τα δε μέλη-οπαδοί της θα ”τα αρπάζουν από την δεξιά τσέπη τους”.
    Φιλάνθρωποι και ουμανιστές ουδέποτε θα γίνουν γιατί και ο Καλός Σαμαρείτης είχε χρήματα και βοήθησε τον συνάνθρωπό του.
    Αν δεν είχε θα τον παρέκαπτε ,ή θα ”απαλλοτρίωνε” καμιά Τράπεζα ”για να φτωχύνει το αστικό κράτος”.
    Οι αριστεροί παντού κα πάντοτε δεν παράγουν ,αλλά μοιράζουν καμιά φορά και σαν τον καραγκιόζη όπως διαβάζουμε στην Φάρμα των ζώων.
    ΟΠΟΙΟΣ ΘΕΩΡΕΙ ΤΟΝ ΣΥΝΑΝΘΡΩΠΟ ΤΟΥ ΕΧΘΡΟ ΔΕΝ ΚΑΝΕΙ ΚΑΛΟ.
    ΚΑΛΗ ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ.

  2. Το ποιοι διαχώριζαν τους συνανθρώπους με βάση τα φρονήματα τους στην νεότερη ελληνική ιστορία νομίζω είναι γνωστό σε όλους μας.

    • Από το 1947 -1974 ήταν εκτός νόμου και τους διεχώριζαν όλες οι κυβερνήσεις στο διάστημα αυτό με πρώτες τις ”δημοκρατικές” -τις οποίες ”υπηρέτησα” μετά το 1963 ως το 1967 και βρήκα και τα παλιά τους από το 1947-1953.
      Έμεινε όμως η ρετσινιά στη ”Δεξιά” γιατί βολεύει και γιατί ”τσιμπάνε” οι ”δημοκράτες” εδώ και σαράντα πέντε χρόνια.
      Ρωτήστε τους κομμουνιστές να σας πουν πότε ”κυνηγήθηκαν” περισσότερο και ποιος τους νομιμοποίησε.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
30,600ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα