Ας μην παρασυρθούμε από την αναγγελία της αγοράς των 18 Rafale

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

Του Αλκη Καλλιαντζίδη, Οικονομολόγου, [email protected], www.kalkis.eu

Υπάρχουν και συμφέροντα. Υπάρχουν και δυσκολίες. Δεν είμαστε οι μόνοι που τα θέλουμε.

Εν μέσω της καθημερινής μαύρης προπαγάνδας που μας ασκεί ο Σελίμ πασάς για να μας φοβίσει, όπως κάνει εξάλλου και προς τους ιθαγενείς του, ο μέσος έλληνας νομίζω, ανεξαρτήτως του ποιον ψηφίζει, είχε την ψυχική ανάγκη να ακούσει από τον πρωθυπουργό της χώρας μας μια ενθαρρυντική εξαγγελία του. Ε την έκανε λοιπόν στις 12 Σεπτεμβρίου 2020 από τη Θεσσαλονίκη, ως μια δέσμη στρατιωτικών εξοπλισμών, στους οποίους, όπως ήταν φυσικό, κυριάρχησε η αναγγελία της αγοράς των 18 γαλλικών Rafale και όπλα που τα συνοδεύουν. Αν και τα υπόλοιπα του εξοπλιστικού πακέτου έχουν κι αυτά την τεράστια αμυντική σημασία τους.

Όμως δεν θα πρέπει να παρασυρθούμε από αυτήν την εξαγγελία, η οποία προκάλεσε ικανοποίηση έως και ενθουσιασμό ακόμα και στη Γαλλία, αφού αυτή θα πουλήσει κι εμείς θα αγοράσουμε. Μακράν εμού η δαιμονολογία ενάντια στις πωλήσεις των Rafale. Φαίνεται να τα έχουμε ανάγκη για αυτό θα τα αγοράσουμε. Δεν μας τα επιβάλει κανείς. Χρήσιμο είναι να γνωρίζουμε τα πραγματικά δεδομένα για να μην παρασυρόμαστε από συναισθηματισμούς. Διαβάστε ένα χαρακτηριστικό γαλλικό τίτλο από τους πολλούς που διάβασα αυτές τις μέρες στον γαλλικό τύπο : «Παραγγελίες των Rafale από την Ελλάδα : ένα καλό νέο για τον κλάδο της αεροναυπηγικής» (Commandes de Rafale par la Grèce : une bonne nouvelle pour la filière aéronautique), άρθρο της  Guillemette de Préval στην ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας La Croix στις 15-9-2020. «Αυτή η παραγγελία για τα 18 μαχητικά αεροσκάφη, που τα κατασκευάζει η Dassault Aviation, θα ωφελήσει επίσης και τις γαλλικές εταιρείες Thalès και Safran, οι οποίες συμμετέχουν στη διαδικασία παραγωγής τους. Η αγορά των 18 Rafale δίνει μια ανάσα οξυγόνου στον κλάδο της αεροναυπηγικής, ένα παράπλευρο θύμα της κρίσης Κορωναιού και ο οποίος είχε αποτελέσει αντικείμενο σχεδίου έκτακτης ανάγκης 15 δισεκατομμυρίων ευρώ τον περασμένο Ιούνιο». Καλόν είναι να γνωρίζουμε ότι η Dassault είναι ο σχεδιαστής και ο βιομηχανικός αρχιτέκτονας του Rafale. Η Thalès παράγει τα ηλεκτρονικά του συστήματα και η Safran τον κινητήρα του. Η κάθε μια από αυτές συνεργάζεται με καμιά δεκαριά υπεργολάβους και δια αυτών 500 γαλλικές ΜΜΕ συμμετέχουν στη διαδικασία παραγωγής του μαχητικού. Κάτι που αντιστοιχεί περίπου σε 12.000 θέσεις εργασίας, με τον τρέχοντα ρυθμό παραγωγής δύο αεροπλάνων το μήνα.

Όμως τα πράγματα δεν θα είναι ρόδινα, εύκολα και απλά για την αγορά των Rafale, όπως γράφει και το παρακάτω εμπεριστατωμένο ρεπορτάζ της  Nathalie Guibert, στις 16-9-2020 στον ηλεκτρονικό Le Monde με τίτλο : «Rafale: Η Ελλάδα θα εξυπηρετηθεί πριν από τη γαλλική Πολεμική Αεροπορία» (Rafale : la Grèce sera servie avant l’armée de l’air française) και την διπλανή χαρακτηριστική φωτογραφία (του MARIO GOLDMAN / AFP)  της απογείωσης δυο Rafale από το αεροπλανοφόρο CharlesdeGaulle στις 10 Φεβρουαρίου 2020. Η εν λόγω δημοσιογράφος συνοψίζει : «Οι κατασκευαστές των αεροπλάνων ανησυχούν ότι οι παραδόσεις τους θα καθυστερήσουν και ότι θα έχουν έλλειψη μαχητικών για να διεξαγάγει η Γαλλία τις τρέχουσες επιχειρήσεις της».

Η γαλλική κυβέρνηση διακήρυξε μεν «την εξαιρετική είδηση», αλλά δεν υπάρχουν μόνο πλεονεκτήματα αναφορικά με  την εξαγωγή των Rafale F3 στην Ελλάδα, τον κορυφαίο αμυντικό πελάτη της Γαλλίας στην Ευρώπη. Η ανακοίνωση της πώλησης από το Παρίσι 6 νέων στρατιωτικών αεροπλάνων και 12 μεταχειρισμένων από το υφιστάμενο γαλλικό στρατιωτικό απόθεμα, δημιουργεί μια σοβαρή δυσκολία για την Πολεμική Αεροπορία της. Επειδή αυτή, με 217 μαχητικά σε λειτουργία (102 Rafale και 115 Mirage 2000), πάσχει ήδη από μια δομική έλλειψη αεροπλάνων για να ανταποκριθεί στις αποστολές που της έχει αναθέσει η ίδια η γαλλική κυβέρνηση, ήτοι : πυρηνική αποτροπή, μόνιμη προστασία του γαλλικού εναέριου χώρου, δεσμεύσεις εξωτερικού στο ΝΑΤΟ ή στο Ιράκ και τη Συρία. «Η κυβέρνηση δεν ενδιαφέρθηκε για τις επιχειρησιακές ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας σε αυτήν την υπόθεση», διαβεβαιώνει μια πηγή που γνωρίζει αυτό το θέμα. Για την εν λόγω πηγή «η πώληση των Rafale στην Αθήνα δεν εξυπηρετεί παρά μόνο μια οικονομική λογική και την βούληση να καλλιεργήσουμε το προεδρικό πολιτικό όραμα μιας ισχυρής Ευρώπης», αναφέρει η Nathalie Guibert. Περίεργη προσέγγιση του εν λόγω θέματος από την πηγή, θα έλεγε ο γράφων. Μια αμιγώς κακώς νοούμενης δημοσιοϋπαλληλικής προσέγγισης. Δηλαδή τι έπρεπε να κάνει ο Μακρόν σχετικά ; Να συνεχίσει να επιδοτεί τον γαλλικό αεροναυπηγικό κλάδο με δις ευρώ, να αποφύγει την εξαγωγή των 18 Rafale στην Ελλάδα, για να μη θιγεί ο ραχάτ-δημοσιοϋπαλληλισμός της πηγής ; Κι είναι κακό να αποκτήσουμε κάποτε μια «ισχυρή Ευρώπη» που δεν θα είναι έρμαιο του Ερντογάν, του Πούτιν, του Τραμπ και των Κινέζων ιμπεριαλιστών ;

Απέναντι στην Τουρκία, γράφει η Nathalie Guibert, τα 18 Rafales της Ελλάδας δεν θα είναι μεν ο οριστικός « game changer » των υφιστάμενων τουρκο-ελληνικών συσχετισμών. Αλλά θα  δώσουν στις δυνάμεις της ένα ισχυρό προβάδισμα. Ήδη αποδυναμωμένη από τις εκκαθαρίσεις του Ερντογάν, η τουρκική Πολεμική Αεροπορία οφείλει να εγκαταλείψει τα αμερικανικά μαχητικά F-35 που ήθελε να αποκτήσει, λόγω του αμερικανικού βέτο.

«Κενό γαλλικής ικανότητας»

Η γαλλο-ελληνική σύμβαση θα υπογραφεί στα τέλη του 2020, ώστε οι πρώτες παραδόσεις να γίνουν στα μέσα του 2021 και το 2022. Οι Έλληνες δεν μιλούσαν για αεροπλάνα στις συζητήσεις που διεξάγονται, εδώ και μήνες, για την αγορά γαλλικών όπλων. Από τον Ιούνιο 2020 είπαν ότι θέλουν να εφοδιαστούν πολύ γρήγορα ενάντια στην τουρκική επιθετικότητα. Πολλά μαχητικά πρέπει να μεταφερθούν αμέσως.

Επομένως, ξεκινούν πολύπλοκες συζητήσεις, ώστε οι ελληνικές παραγγελίες από τον κατασκευαστή Dassault Aviation να μπορούν να αντισταθμίσουν το αναπόφευκτο «κενό ικανότητας» που ανησυχεί τη γαλλική αεροπορία. Για την τελευταία, παραδέχονται από το περιβάλλον της Υπουργού Άμυνας  Φλωράνς Παρλύ,  ότι θα υπάρξει βέβαια «ένα κενό, το οποίο θα φροντίσουμε να μειώσουμε, ώστε να μην υπάρξουν επιχειρησιακές συνέπειες. Ο αριθμός των μεταχειρισμένων μαχητικών δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί», αναφέρει το ρεπορτάζ της Nathalie Guibert. Το υπουργείο αναφέρει επίσης ότι «μια αύξηση του ρυθμού παραγωγής» των νέων αεροσκαφών, είναι προς συζήτηση με τον κατασκευαστή των αεροσκαφών, δηλαδή την Dassault Aviation.

Η γαλλική πολεμική αεροπορία μπορεί να θεωρήσει ενδιαφέρον να πουλήσει αεροσκάφη του ήδη «παλαιού» τύπου F3 (με τον οποίο εξοπλίζει όλα τα Rafale από το 2010), αντί να τα εκσυγχρονίσει, όπως αρχικά είχε προγραμματιστεί, εάν επινοήσει γρηγορότερα τα προγραμματισμένα διάδοχά τους, τα Rafale F4.  Ωστόσο, είναι επιβεβαιωμένο ότι τα 6 νέα ελληνικά αεροπλάνα θα κατασκευαστούν πρώτα, αναφέρει η Nathalie Guibert. «Αν μας λείψουν μαχητικά, θα πρέπει να ακυρώσουμε κάποιες αποστολές», εξηγούν βασικά οι κατασκευαστές των αεροπλάνων. Και αυτό ειδικά επειδή μια άλλη χώρα, η Κροατία, αναζητά επίσης να προμηθευτεί 12 μεταχειρισμένα αεροπλάνα. Εάν επιλέξει γαλλικά αεροσκάφη, αυτά θα παρθούν επίσης από τις αεροπορικές βάσεις το 20232024.

Η Γαλλία αποφάσισε στα τέλη της δεκαετίας του 1990 να εξοπλίσει τη ναυτική της αεροπορία και την αεροπορική της δύναμη με 225 μαχητικά αεροσκάφη έως το 2025. Ο αρχικός στόχος μειώθηκε στα 185 για δημοσιονομικούς λόγους. Θα έχει 140 αν όλα πάνε καλά, εκτιμούν διάφορες πηγές της εφημερίδας Le Monde. Παρά τις πολυάριθμες εσωτερικές αναδιοργανώσεις που έχουν γίνει, αυτό το έλλειμμα προκαλεί μια στασιμότητα του όγκου της εκπαίδευσης των πιλότων κάτω από τα πρότυπα του ΝΑΤΟ και μια επιχειρησιακή υπερθέρμανση των πληρωμάτων.

Το 2015, η πρώτη πώληση του Rafale στο εξωτερικό στον Αιγύπτιο Στρατάρχη Σίσι βασίστηκε στις επιδείξεις στη μάχη της Λιβύης του μαχητικού πολλαπλών ρόλων και, στη συνέχεια, στις μάχες στο Μάλι. Η εξαγωγή αυτού του μαχητικού διέσωσε τις γραμμές παραγωγής της Dassault (τι έχει να μας πει άραγε σχετικά η ανωτέρω αναφερθείσα επιπόλαια «πηγή»), ενώ η γαλλική Πολεμική Αεροπορία απέκτησε εκεί ακτινοβολία  και δεξιότητες. Αλλά φυσικά και περιορισμούς.

Οι παραδόσεις σε ξένους πελάτες, 96 μαχητικών μέχρι σήμερα για την Αίγυπτο, την Ινδία και το Κατάρ, έχουν λάβει μια προτεραιότητα στο ρυθμό παραγωγής τους. Κι έτσι προκάλεσαν «λευκά χρόνια» για τη γαλλική αεροπορία. Η τελευταία δεν πρόκειται να παραλάβει νέα Rafale μεταξύ του 2019 και του 2021. Θα πάρει τη σειρά της μεταξύ 2022 και 2024, και πάλι μεταξύ 2027 και 2030. Για να συνεχίσει να εκπληρώνει τις στρατιωτικές αποστολές της, μια πρόσφατη κοινοβουλευτική έκθεση ζήτησε από το γαλλικό Κράτος να προωθήσει την παράδοση των μαχητικών του 2027 κατά δυόμισι χρόνια νωρίτερα, παραγγέλλοντας 20 αεροσκάφη, αναφέρει η  Nathalie Guibert. Ειλικρινά δυσκολεύομαι να καταλάβω τη ραχατλίδικη νοοτροπία κάποιων Γάλλων. Η οικονομία της χώρας τους, όπως και όλες οι άλλες στον κόσμο, μαστίζεται από την πανδημία. Διαθέτει όμως έναν άκρως ανταγωνιστικό παγκοσμίως κλάδο, την αεροναυπηγική των μαχητικών αεροσκαφών. Της προέκυψε μια έκτακτη αυξημένη ζήτηση των Rafale και λόγω της επείγουσας ελληνικής παραγγελίας. Αντί λοιπόν να πετάξουν από τη χαρά τους, να βάλουν μπρος τις μηχανές να δουλέψουν σε τρεις βάρδιες για να ικανοποιήσουν τη σχετική ζήτηση, να δώσουν δουλειά στις 500 ΜΜΕ και στο προσωπικό τους, μιζεριάζουν για το «κενό ικανότητας»! Αλήθεια πόσο μοιάζουν με τους «ραχάτ-δεξιούς» και «ραχάτ-αριστερούς» νέο-έλληνες ;

Μη ευνοϊκό χρονοδιάγραμμα

Ένα άλλο σημείο μαστίζει την γαλλική αεροπορία, κατά την Nathalie Guibert  : η εκπαίδευση των ξένων πιλότων. Η τεράστια προσπάθεια, των 7.000 ωρών εκπαίδευσης για τις τρεις πρώτες χώρες-πελάτες, αντιπροσωπεύει, σύμφωνα με τους Γάλλους στρατηγούς, «μία επιπρόσθετη στρατιωτική επιχείρηση» που ισοδυναμεί με τη δραστηριότητα μιας μοίρας των Rafale διάρκειας δύο χρόνων. Το χρονοδιάγραμμα είναι επομένως δυσμενές. Αλλά οι κατασκευαστές των μαχητικών είναι πλέον εξοικειωμένοι με το θέμα. Η Αίγυπτος είχε απαιτήσει  αμέσως 18 αεροπλάνα. Τελικά, 6 θα παρθούν από τον υφιστάμενο γαλλικό αεροπορικό στόλο, τα οποία θα «επιστραφούν» δύο χρόνια αργότερα.

Για να ικανοποιήσει την Ινδία, ο προηγούμενος υπουργός Άμυνας και νυν υπουργός Εξωτερικών, ο JeanYves Le Drian, είχε πάρει 4 διθέσια Rafale που προορίζονταν για την πυρηνική μοίρα από τις γαλλικές δυνάμεις. Όσον αφορά δε το Κατάρ, ο εν λόγω υπουργός είχε προσφερθεί να σταθμεύσουν μόνιμα 3 γαλλικά Rafale στη χώρα αυτή, μια ιδέα που απορρίφθηκε από τους στρατιωτικούς και η οποία δεν υλοποιήθηκε.

Τώρα λοιπόν γνωρίζουμε τα δεδομένα των Rafale. Ας είμαστε προσγειωμένοι.

 

 

spot_img

2 ΣΧΟΛΙΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
29,400ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα