Η Κυπριακή Δημοκρατία δεν διέθετε Πολεμική Αεροπορία και έτσι μόνο η Ελλάδα θα μπορούσε να παράσχει αυτή τη συνδρομή. Όμως, η μοναδική επιχείρηση της Πολεμικής Αεροπορίας υπήρξε η άκρως ριψοκίνδυνη αποστολή 12 μεταγωγικών NORD 2501 Noratlas της 354 Μοίρας, τα οποία στις 21 Ιουλίου μετέφεραν στο αεροδρόμιο Λευκωσίας την Α’ Μοίρα Καταδρομών (Επιχείρηση “Νίκη”) με απώλειες -από φίλια πυρά- τεσσάρων Ελλήνων αεροπόρων, 29 Καταδρομέων και τριών αεροπλάνων.
Η επιχείρηση αυτή παρά τις απώλειες υπήρξε επιτυχής αφού ενίσχυσε τις επίγειες δυνάμεις που υπερασπίζονταν τη Λευκωσία με σημαντικό αριθμό καταδρομέων. Γιατί δεν έδρασαν στην Κύπρο και τα ελληνικά πολεμικά αεροπλάνα πρώτης γραμμής, δηλαδή μαχητικά/βομβαρδιστικά; Αν αυτό είχε συμβεί, θα μπορούσε να υπάρξει διαφορετικό αποτέλεσμα υπέρ των Ελλήνων στις χερσαίες επιχειρήσεις;
Η πρώτη στρατιωτική επέμβαση της Τουρκίας στην Κύπρο το 1964 ήταν αποκλειστικά αεροπορικού χαρακτήρα με εναέριους βομβαρδισμούς Ελληνοκυπρίων στην Τιλλυρία και των ελληνικών ακταιωρών “Φαέθων” και “Αρίων”. Αν και τότε οι Τούρκοι δεν έκαναν απόβαση στο νησί διαφάνηκε καθαρά ότι η Τουρκική Αεροπορία υπερτερούσε σημαντικά σε σχέση με την Ελληνική σε αριθμό αεροσκαφών αλλά και τεχνολογικά –όσον αφορά μαχητικά/βομβαρδιστικά– αφού διέθετε πιο σύγχρονους τύπους.
Η Ελληνική Αεροπορία είχε τότε τα παρωχημένα F-84F, G, F-86D, M(Ε), ενώ οι Τούρκοι είχαν ήδη παραλάβει τα πρώτα αεροσκάφη της δεύτερης φάσης της 1ης γενιάς μαχητικών που έπιαναν ταχύτητες 2 machi, δηλαδή τα πρώτα υπερηχητικά, F-104G και F-5. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν ότι από τα μέσα της δεκαετίας του 1960 ξεκίνησε ένα σημαντικό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού της Ελληνικής Αεροπορίας με την απόκτηση υπερηχητικών μαχητικών αεροπλάνων.
Μια προχωρημένη κίνηση
Όμως, η αριθμητική υπεροχή της Τουρκίας στο αεροπορικό όπλο θα μπορούσε να εξισορροπηθεί με
για την συνέχεια https://slpress.gr/idees/i-elliniki-aeroporia-mporoyse-na-plixei-ton-attila-didagmata-gia-simera/