Η Ελληνική Αεροπορία μπορούσε να πλήξει τον Αττίλα – Διδάγματα για σήμερα

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

Η ανακήρυξη της ανεξάρτητης Κυπριακής Δημοκρατίας το 1960 δεν έβαλε τέλος στα σχέδια της Τουρκίας για διχοτόμηση της νήσου και έλεγχο των Τουρκοκυπρίων. Αυτά τέθηκαν σε εφαρμογή το 1974 όταν δυνάμεις της εισέβαλαν στην Κύπρο και στη συνέχεια κατέλαβαν το 37% του νησιού (Αττίλας Ι, 20-23 Ιουλίου και Αττίλας ΙΙ, 14-16 Αυγούστου 1974). Στη διάρκεια των τουρκικών επιχειρήσεων, οι ελλαδικές και ελληνοκυπριακές δυνάμεις υπερασπίστηκαν το νησί, δίχως την παραμικρή αεροπορική κάλυψη.

Η Κυπριακή Δημοκρατία δεν διέθετε Πολεμική Αεροπορία και έτσι μόνο η Ελλάδα θα μπορούσε να παράσχει αυτή τη συνδρομή. Όμως, η μοναδική επιχείρηση της Πολεμικής Αεροπορίας υπήρξε η άκρως ριψοκίνδυνη αποστολή 12 μεταγωγικών NORD 2501 Noratlas της 354 Μοίρας, τα οποία στις 21 Ιουλίου μετέφεραν στο αεροδρόμιο Λευκωσίας την Α’ Μοίρα Καταδρομών (Επιχείρηση “Νίκη”) με απώλειες -από φίλια πυρά- τεσσάρων Ελλήνων αεροπόρων, 29 Καταδρομέων και τριών αεροπλάνων.

Η επιχείρηση αυτή παρά τις απώλειες υπήρξε επιτυχής αφού ενίσχυσε τις επίγειες δυνάμεις που υπερασπίζονταν τη Λευκωσία με σημαντικό αριθμό καταδρομέων. Γιατί δεν έδρασαν στην Κύπρο και τα ελληνικά πολεμικά αεροπλάνα πρώτης γραμμής, δηλαδή μαχητικά/βομβαρδιστικά; Αν αυτό είχε συμβεί, θα μπορούσε να υπάρξει διαφορετικό αποτέλεσμα υπέρ των Ελλήνων στις χερσαίες επιχειρήσεις;

Ελληνικό Noratlas. Μόνο τέτοιου τύπου αεροπλάνα χρησιμοποιήθηκαν από τους Έλληνες στην Κύπρο.

Η πρώτη στρατιωτική επέμβαση της Τουρκίας στην Κύπρο το 1964 ήταν αποκλειστικά αεροπορικού χαρακτήρα με εναέριους βομβαρδισμούς Ελληνοκυπρίων στην Τιλλυρία και των ελληνικών ακταιωρών “Φαέθων” και “Αρίων”. Αν και τότε οι Τούρκοι δεν έκαναν απόβαση στο νησί διαφάνηκε καθαρά ότι η Τουρκική Αεροπορία υπερτερούσε σημαντικά σε σχέση με την Ελληνική σε αριθμό αεροσκαφών αλλά και τεχνολογικά –όσον αφορά μαχητικά/βομβαρδιστικά– αφού διέθετε πιο σύγχρονους τύπους.

Η Ελληνική Αεροπορία είχε τότε τα παρωχημένα F-84F, G, F-86D, M(Ε), ενώ οι Τούρκοι είχαν ήδη παραλάβει τα πρώτα αεροσκάφη της δεύτερης φάσης της 1ης γενιάς μαχητικών που έπιαναν ταχύτητες 2 machi, δηλαδή τα πρώτα υπερηχητικά, F-104G και F-5. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν ότι από τα μέσα της δεκαετίας του 1960 ξεκίνησε ένα σημαντικό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού της Ελληνικής Αεροπορίας με την απόκτηση υπερηχητικών μαχητικών αεροπλάνων.

Αεροπορικός βομβαρδισμός της Αμμοχώστου κατά τον Αττίλα II από της τουρκική πολεμική αεροπορία.

Μια προχωρημένη κίνηση

Όμως, η αριθμητική υπεροχή της Τουρκίας στο αεροπορικό όπλο θα μπορούσε να εξισορροπηθεί με

για την συνέχεια https://slpress.gr/idees/i-elliniki-aeroporia-mporoyse-na-plixei-ton-attila-didagmata-gia-simera/

spot_img

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
30,500ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα