ΤΟ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ ΑΔΙΕΞΟΔΟ.  

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

του ΠΑΝΤΕΛΗ ΣΑΒΒΙΔΗ

Στη ζωή των κοινωνιών υπάρχουν, μικρές, ή μεγάλες, περίοδοι συνέχειας.
Οι κοινωνίες αποδέχονται, ή επιβάλλεται σ αυτές, ένα σύστημα αξιών με το οποίο ζουν μέχρι που το σύστημα αυτό δεν μπορεί να ρυθμίσει τις σχέσεις τους.
Στην ελληνική κοινωνία, επιβλήθηκε ένα αξιακό σύστημα, μετά τον Εμφύλιο, απο τους νικητές της διαμάχης.
Αυτό το σύστημα έφθασε στα όριά του τη δεκαετία του ’60 και προκειμένου να διατηρηθεί, οδηγήθηκε στη δικτατορία του’67.
Τα αξιακά συστήματα, όμως, μπορεί να επιβάλλονται με την ιδεολογία, όχι, όμως, με την ωμή βία. Πρέπει να γίνονται αποδεκτά απο τις κοινωνίες και να λειτουργούν αποτελεσματικά για τις ανάγκες τους.
Η αμφισβήτησή τους, γίνεται, συνήθως, με εκρήξεις. Είναι οι λεγόμενες τομές στη συνέχεια.
Το Πολυτεχνείο του οποίου την 46η επέτειο τιμούμε σήμερα, αποτελεί μαι τέτοια τομή. Δεν έριξε τη δικτατορία αλλά είναι τομή.
Η δικτατορία έπεσε απο το πραξικόπημα κατά του Μακαρίου και την τουρκική εισβολή αλλά το Πολυτεχνείο εκδήλωσε την αντίδραση του ελληνικού λαού στην δικτατορία η οποία, δικτατορία, εξέφραζε κατά ακραίο και απροκάλυπτο τρόπο την μετεμφυλιακή εξουσία στη χώρα.
Απο αυτήν την άποψη το Πολυτεχνείο αποτελεί τομή στη νεότερη ελληνική συνέχεια.
Στην ιστορική εξέλιξη μπορεί η τομή να είναι μικρή αλλά στην εξέλιξη των ιδεών υπήρξε σημαντική.
Η ελληνική κοινωνία ζητούσε κάτι άλλο. Ενδεχομένως, να μην είχε συνείδηση του τι ήθελε αλλά δεν ήθελε αυτό που βίωνε.
Και έτσι, ήρθε η μεταπολίτευση, η οποία επέβαλε το δικό της αξιακό σύστημα. Ένα σύστημα το οποίο σταδιακά κατέρρευσε με σημείο τομής την Ελλάδα των μνημονίων.
Μετά τα μνημόνια η χώρα αναζητά μια νέα σύνθεση. Τι είναι και που πηγαίνει.
Η Ελλάδα ή δεν επηρεάστηκε απο τις αλλαγές που συνέβησαν στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες μεσούσης της δικτατορίας, ή επηρεάστηκε καθυστερημένα και εξ αντανακλάσεως.
Όταν η Ελλάδα είχε δικτατορία, στην Ευρώπη συνέβη ο Μάης του ’68. Ο Μάης αποτέλεσε τομή στην ευρωπαϊκή εξέλιξη, όπως, αργότερα το Πολυτεχνείο στην Ελλάδα. Το περιεχόμενο, όμως, των εξεγέρσεων ήταν διαφορετικό διότι και οι κοινωνίες είχαν διαφορετικά χαρακτηριστικά και ανάγκες. Η ελληνική κοινωνία ενσωμάτωσε σταδιακά το ιδεολογικό περιεχόμενο του Μάη ’68.
Οι εξεγέρσεις που αποτελούν τομές, δεν έχουν διάρκεια και συνέχεια. Αφήνουν το στίγμα τους και υποχωρούν.
Η επόμενη μεγάλη τομή, μετά το Μάη, στην Ευρώπη και το Πολυτεχνείο στην Ελλάδα ήταν το 1989 όταν κατέρρευσαν τα καθεστώτα του Ανατολικού Συνασπισμού.
Αναδύθηκαν νέες ανάγκες, σε σημείο που ο περίφημος Φουκουγιάμα να μιλήσει για το τέλος της ιστορίας, με την επικράτηση του φιλελευθερισμού.
Ο Φουκουγιάμα, όμως, όπως και άλλοι αμερικανοί διανοητές, έχουν αλλάξει γνώμη. Μπορεί απο το 1989 ως σήμερα να επικράτησε ο πολιτικός -και οικονομικός- φιλελευθερισμός αλλά, τώρα, και αυτός βρίσκεται σε αδιέξοδο.
Η επανάσταση που συνέβη, και απειλεί το παλιό σύστημα, η τομή που λέγαμε, είναι στην τεχνολογία. Η τεχνολογία, φέρνει τους ανθρώπους πιο κοντά και διαμορφώνει πολυπολιτισμικές κοινωνίες πολύ πιο εύκολα απο ό,τι άλλες ιστορικές περίοδοι.
Και το ερώτημα, τώρα, που ζητά επιτακτικά απάντηση είναι: έρχεται ο πολυπολιτισμός σε αντίθεση με τις φιλελεύθερες αξίες (ανθρώπινα και ατομικά δικαιώματα, κράτος δικαίου κλπ);
Πως μπορεί να υπάρξει ο πολυπολιτισμός με το πολιτικό σύστημα που γνωρίσαμε; Πως μπορεί να ενταχθούν στο φιλελεύθερο πολιτικό σύστημα άνθρωποι διαφορετικών ταυτοτήτων που φέρουν μαζί τους τις δικές τους αντιλήψεις και μάχονται μέχρι θανάτου γι αυτές;
Η αντίληψη περί μιας παγκόσμιας διακυβέρνησης με τους ανθρώπους να έχουν την ιδιότητα του παγκόσμιου πολίτη δεν μπόρεσε, ευτυχώς, να επικρατήσει.
Και το ερώτημα, σήμερα, που οδηγεί σε μια νέα εξέγερση (τομή που λέγαμε) είναι: ποιό θα είναι το νέο διακύβευμα στις κοινωνίες όπως έχουν διαμορφωθεί και ποια η επόμενη ημέρα που θα ξημερώσει;
Σ αυτό το ερώτημα δεν υπάρχει προς το παρόν, απάντηση.
Και αυτό είναι το σημερινό, επικίνδυνο, αδιέξοδο.

spot_img

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. ” Το Πολυτεχνειο δεν ερριξε την δικτατορια ,αλλα ειναι τομη ”.
    ”Η δικτατορια επεσε απο το πραξικοπημα κατα του Μακαριου , και την τουρκικη εισβολη στην Κυπρο”.
    ”Χαιρετιζουμε” το πρωτο ρηγμα κατα της ”ιστορικης αληθειας” , που επεβληθη απο την αρχη της Μεταπολιτευσης απο την συνόλη Αριστερα ως η μονη αληθεια οτι, το Πολυτεχνειο ερριξε την δικτατορια ,αληθεια η οποια αποσιωπουσε οτι αυτο το Πολυτεχνειο – και εκ συμπτωσεως ακομη – εφερε την δικτατορια του Ιωαννιδη ,που αυτη εκανε το πραξικοπημα κατα του Μακαριου και που αυτη στη συνεχεια προκαλεσε την Τουρκικη εισβολη στην Κυπρο .(το ντιλι ,το ντιλι κλπ)
    Ειναι αυτη η αλληλουχια των γεγονοτων ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ -ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΕΙΣΒΟΛΗ ,που ακυρωνει το ”ηρωικο στορυ” του ΑνδρεοΠασοκ και των αλλων Δημοκρατικων Δυναμεων στην Μεταπολιτευση.
    Και αν ειναι το Πολυτεχνειο μονο τομη , δεν ειναι ντροπη να γιορταζουμε πανελλαδικως με τοση υπερβολη αυτην την τομη και δεν ειναι καιρος να την επανεφερουμε στις πραγματικες διαστασεις και μνημες, οταν μαλιστα απαξιωσαμε ολους τους βολεψακηδες πρωταγωνιστες του;;;.
    Κανενα Εισαγγελικο Πορισμα του μακαριτη Τσεβα και κανενα μακαριτη Βαασιλη Ραφαηλιδη και ζωντα κ.Αποστολο Δοξιαδη ειναι κακο να διαβασουμε γιαυτο το θεμα;;;
    Και τελος -τελος δεν πρεπει να ανατεθουν απο τα Ιστορικα Τμηματα των Πανεπιστημιοων μας μεταπτυχιακες και διδακτορικες εργασιες για την ανναζητηση της ιστορικης αληθειας για τα γεγονοτα εκεινα.
    Και γιατι οχι να μη γινει ερευνα απο Επιτροπη -με μελη τους λατρεις του αναθεωρητισμου της Ιστοριας- , για επιβεβαιωση ,η, μη και αυτων των ιστορικων γεγονοτων;;;.
    Εδω απο τετοια Επιτροπη διεπιστωθη οτι οι διωγμενοι απο τους Τουρκους Ελληνες της Σμυρνης συνωστιζονταν ακινδυνως στην προκυμαια της μεχρι να επιβιβασθουν στα πλοια .

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
29,800ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα