Δημήτρης Μακροδημόπουλος: Θέλουμε η Αλεξανδρούπολη να γίνει νέα Ρεβυθούσα;

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

του Δημήτρη Μακροδημόπουλου

  1. Γιατί αποφασίζουν για εμάς χωρίς εμάς;

“Θέλουμε η Αλεξανδρούπολη να γίνει νέα Ρεβυθούσα;”. Αυτό θα μπορούσε να είναι το ερώτημα ενός δημοψηφίσματος στην πόλη μας– συνηθέστατη πρακτική στην Ευρώπη για τοπικά θέματα – ώστε οι ίδιοι οι κάτοικοι να αποφασίσουν σχετικά με την κατασκευή τερματικού σταθμού LNG στη θαλάσσια περιοχή της, διότι θα επιβαρύνει ποιοτικά τη ζωή τους όπως και των επόμενων γενεών και θα αλλάξει τον χαρακτήρα της πόλης.

Με τον Ν.4555/2018 περί «Μεταρρύθμισης του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης – Εμβάθυνσης της Δημοκρατίας – Ενίσχυσης της συμμετοχής κ.ά.» καθιερώθηκε από τις αρχές του 2020 η δυνατότητα διεξαγωγής τοπικού ή περιφερειακού δημοψηφίσματος. Όμως και αυτή η δυνατότητα αναιρέθηκε νομοθετικά με τον Ν.4674/20 τον Μάρτιο του 2020 χωρίς αντιδράσεις, αποδεικνύοντας ότι τα δημοκρατικά αντανακλαστικά μας έχουν αδρανήσει πλήρως απεμπολώντας αυτονόητα δικαιώματα, να αποφασίζουμε δηλαδή ως συλλογικότητα για το μέλλον μας και το μέλλον των παιδιών μας.. Όμως όπως έγραφε ο David Harvey: «Το είδος της πόλης την οποία θέλουμε δεν μπορεί να διαχωριστεί από το είδος ανθρώπου που θέλουμε να είμαστε, από το είδος των κοινωνικών σχέσεων τις οποίες επιδιώκουμε, από τις σχέσεις με τη φύση τις οποίες εκτιμούμε, από το είδος της ζωής που επιθυμούμε, από τις αισθητικές αξίες τις οποίες έχουμε… Ως εκ τούτου το δικαίωμα στην πόλη είναι το δικαίωμα να την αλλάξουμε και να την επανεφεύρουμε σύμφωνα με τις επιθυμίες μας….». Και ο ρόλος του Δήμου στην άσκηση του δικαιώματός μας; Μας το λέει ο Αndrew Sancton, καθηγητής σε θέματα τοπικής διακυβέρνησης: «Οι δήμοι δεν είναι απλώς πάροχοι υπηρεσιών. Είναι δημοκρατικοί μηχανισμοί μέσω των οποίων κοινότητες ανθρώπων με κοινή εδαφική βάση κυβερνούν τον εαυτό τους σε τοπικό επίπεδο». Λειτουργεί κατ’ αυτόν τον τρόπο ο Δήμος μας, τουλάχιστον για τόσο σοβαρά θέματα που θα αλλάξουν ποιοτικά τη ζωή μας και των επόμενων γενεών για πάντα; Και όμως η κατασκευή του τερματικού σταθμού αποφασίστηκε ερήμην των δημοτών από την κυβέρνηση, τη σημερινή και τις προηγηθείσες, και τη συναίνεση των εκάστοτε Δημοτικών Συμβουλίων που εκλέγονται μόνον για μία τετραετία και δεν δικαιούνται να καθορίζουν το μέλλον της Αλεξανδρούπολης στο διηνεκές μέλλον.

  1. Τί πρόκειται να γίνει;

Ο Τερματικός Σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) με Πλωτή Μονάδα Αεριοποίησης αλλά και Αποθήκευσης (FSRU), με χωρητικότητα αποθηκευτικών χώρων 153.500 κ.μ. υγροποιημένου LNG, θα εγκατασταθεί 17,6 km νοτιοδυτικά του λιμένα της πόλης, 10 km νότια της Μάκρης, και  θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας με αγωγό μήκους 28 km, το μεγαλύτερο τμήμα του οποίου θα είναι υποθαλάσσιο απέναντι από τις καλύτερες ακτές τις περιοχής. Αδιαμφισβήτητα  θα ακυρώσει το προφίλ της πόλης, θα υποβαθμίσει τη ζωή των κατοίκων, θα πλήξει τον τουρισμό, την αλιεία και άλλες δραστηριότητες. Για τη συμβολή του τερματικού στην μείωση της ανεργίας, θα υπενθυμίσω την δήλωση του πρώην δημάρχου κ. Λαμπάκη, ότι θα δημιουργήσει 80 – 85  θέσεις εργασίας, όχι απαραίτητα κατοίκων της περιοχής μας. Όσον αφορά τις άλλες δραστηριότητες με βάση το φυσικό αέριο που έχουν ανακοινωθεί, όπως της εταιρείας Κοπελούζου για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας (Damco Energy) στη ΒΙ.ΠΕ., αυτές δεν εξαρτώνται καν από τον τερματικό σταθμό αφού φυσικό αέριο μπορούν να προμηθεύονται από τον αγωγό ΤΑΡ που διέρχεται εγγύτατα της πόλης.

  1. Γιατί η Αλεξανδρούπολη θα ξεπεράσει τη Ρεβυθούσα;

Η δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου του FSRU Αλεξανδρούπολης θα ξεπερνά τα 5,5 δις κ.μ. ετησίως. Το όλο εγχείρημα συγκρίνεται με αυτό της Ρεβυθούσας, την οποία σύμφωνα με τις τελευταίες εξελίξεις θα ξεπεράσει. Πώς αποδεικνύεται αυτός ο ισχυρισμός; Η Καθημερινή, σε σχόλιο με τίτλο «Επενδύσεις σε Αλεξανδρούπολη φέρνει ο σταθμός LNG», μας ενημέρωνε στις 4/11/2017: «…Η δυναμικότητα του σταθμού… ανταγωνίζεται εκείνη του ΤΑΡ δεδομένου ότι θα φθάσει στο 65% της δυναμικότητάς του. Το πιο σημαντικό είναι ότι ο πλωτός αυτός σταθμός θα αποτελέσει στη περιοχή την πρώτη πύλη φυσικού αερίου προς την Ευρώπη… Σημειώνεται ότι ο σταθμός της Ρεβυθούσας αξιοποιείται για να καλύψει αποκλειστικά ενεργειακές ανάγκες της εγχώριας αγοράς και ως συνέπεια δεν αποτελεί ενεργειακή πύλη για την υπόλοιπη Ευρώπη». Μάλιστα σε επικοινωνία του γράφοντος, ο συντάκτης του κειμένου ισχυρίστηκε ότι «η Ρεβυθούσα θα ωχριά μπροστά στην Αλεξ/πολη» και ότι προοπτικά η δυναμικότητα του πλωτού σταθμού θα φθάσει τη δυναμικότητα του ΤΑΡ.

Τα ίδια αναπαρήγαγε η εβδομαδιαία εφημερίδα της Θράκης «Θράκη Press» με τίτλο «Ανταγωνιστικό προς Ρεβυθούσα το LNG της Αλεξανδρούπολης» στις 20 Οκτωβρίου 2017 αξιοποιώντας ως πηγή την energypress.gr. Αλλά και  ο εγκυρότερος όλων, ο τότε Αν ΥΠΕΝ κ. Σωκράτης Φάμελλος σε συνέντευξη στον Ρ/Σ Status 94.2 FM της Αλεξανδρούπολης στις 3 Δεκεμβρίου 2017, χαρακτήρισε το δυναμικό του έργου του υγροποιημένου φυσικού  αερίου στην Αλεξανδρούπολη ισοδύναμο με τον σταθμό της Ρεβυθούσας. Βέβαια, θα αποδειχθεί πολλαπλάσιο της Ρεβυθούσας, διότι η Ρεβυθούσα αποτελεί την πύλη εισόδου φυσικού αερίου για την Ελλάδα ενώ η Αλεξ/πολη θα αποτελέσει την πρώτη πύλη εισόδου αερίου για χώρες με πολλαπλάσιες ανάγκες όπως π.χ. η Ουκρανία, η Βουλγαρία, η Ρουμανία ώστε να απεξαρτηθούν από το ρωσικό φυσικό αέριο, για να περιέλθουν στην αγορά των ΗΠΑ, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της Ουάσινγκτον. Όλα αυτά, τερματικός σταθμός και αποθήκες, υπάρχουν και στη Ρεβυθούσα, αλλά η Ρεβυθούσα είναι ένα ακατοίκητο νησάκι του Σαρωνικού σε μια ήδη βεβαρημένη περιβαλλοντικά ευρύτερη περιοχή, σε αντίθεση με την Αλεξανδρούπολη.

Μάλιστα οι πρόσφατες εξελίξεις με το non paper των ΗΠΑ που απέρριπταν τον East Med, ενίσχυσαν το χειρότερο δυνατό σενάριο για την Αλεξανδρούπολη: Διότι η αβεβαιότητα με τον East Med και η κυπριακή εκκρεμότητα οδήγησαν την Αίγυπτο (κοίτασμα “Ζορ”) και το Ισραήλ (“Λεβιάθαν” και “Ταμάρ”) σε άλλες αναζητήσεις. Την αποστολή δηλαδή φυσικού αερίου μέσω αγωγού από τα παραπάνω τρία κοιτάσματα στους δύο σταθμούς LNG, “Δαμιέττα” και “Ιντκου”, μετατροπής του φυσικού αερίου σε υγρή μορφή που διαθέτει η Αίγυπτος, και εκείθεν με πλοία LNG στην Ευρώπη μέσω του τερματικού σταθμού επανεριοποίησης της Αλεξανδρούπολης. Σχέδιο με το οποίο συμφώνησε και η Αθήνα.

Ας μην υπάρχει λοιπόν καμία αμφιβολία ότι η Αλεξανδρούπολη ως πυλώνας εισαγωγής LNG στην Ευρώπη θα ξεπεράσει κατά πολύ τη Ρεβυθούσα αλλοιώνοντας τον χαρακτήρα της πόλης. Από τη στιγμή μάλιστα που οι ΗΠΑ, μέσα σε πέντε χρόνια από το 2016 μέχρι σήμερα, κατόρθωσαν με το σχιστολιθικό αέριο από μη εξαγωγική χώρα LNG να καταστούν πρώτη εξαγωγική δύναμη παγκόσμια, ξεπερνώντας και το Κατάρ, προβάλλοντας μάλιστα το επιχείρημα της διαφοροποίησης των πηγών εφοδιασμού της Ευρώπης, ποιός μπορεί να αμφιβάλλει γιαυτό; Εξ άλλου όλα αυτά επιβεβαιώθηκαν στον υπερθετικό βαθμό μετά από την ανακοίνωση του πρωθυπουργού κ. Μητσοτάκη στη Βουλή, κατά τη συζήτηση για τον πόλεμο στην Ουκρανία, σύμφωνα με την οποία θα κατασκευαστεί και δεύτερος τερματικός σταθμός LNG στην Αλεξανδρούπολη, την πατρότητα του οποίου διεκδίκησε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης κατά τη συνέντευξή του στον δημοσιογράφο κ. Νίκο Χατζηνικολάου, επικαλούμενος παλαιότερη συμφωνία του με το τότε πρωθυπουργό της Βουλγαρίας κ. Μπορίσοφ. Τα μεγέθη λοιπόν που αναφέρθηκαν για τον ένα τερματικό σταθμό θα διπλασιαστούν  και οι επιπτώσεις θα πολλαπλασιαστούν.

  1. Ποιές είναι οι προσδοκίες;

Μάλιστα όσοι θέλουν να μας  πείσουν για τα μεγάλα οικονομικά οφέλη  που θα απορρέουν από τη μετατροπή της Αλεξανδρούπολης σε ενεργειακό κόμβο, αποκρύπτουν εσκεμμένα την  ιστορική πραγματικότητα  για να επιβάλλουν χωρίς αντιδράσεις τις επιλογές τους. Όταν η ίδια η παραγωγή της ενεργειακής ύλης δεν οδήγησε στην ευημερία τις πετρελαιοπαραγωγές χώρες, η μεταφορά του είναι αυτή που θα αναβαθμίσει την περιοχή μας; Διότι αν παρατηρήσουμε την  παγκόσμια κατανομή της ενεργειακής πρώτης ύλης (πετρέλαιο, αέριο), θα διαπιστώσουμε ότι αυτή υπάρχει άφθονη στις χώρες της περιφέρειας (Τρίτου Κόσμου) και όχι στις αναπτυγμένες χώρες της καπιταλιστικής μητρόπολης. Όμως η ενεργειακή  εξάρτηση της μητρόπολης από την περιφέρεια δεν οδήγησε, όπως λογικά θα αναμενόταν,  τις υπανάπτυκτες πετρελαιοπαραγωγές χώρες στην ανάπτυξη. Αντίθετα υπήρξε πηγή δεινών και εκμετάλλευσης. Ευημερούν οι λαοί της Νιγηρίας, της Αιγύπτου, της Αλγερίας και των άλλων αφρικανικών χωρών; Δεν χαρακτηρίζονται από πολιτική, κοινωνική, πολιτισμική καθυστέρηση οι χώρες της Αραβικής χερσονήσου, της Μέσης Ανατολής, του Καυκάσου, οι κυρίως πετρελαιοπαραγωγές χώρες του πλανήτη; Το ίδιο ισχύει και με τον έλεγχο της μεταφοράς της ενεργειακής ύλης μέσω των αγωγών. Οι εκατοντάδες αγωγοί  που διατρέχουν τα κράτη της Μ. Ανατολής, του Καυκάσου, της Κεντρικής Ασίας δεν συνέβαλαν στην ευημερία και στην ασφάλεια των λαών αλλά αντίθετα τα κράτη αυτά χαρακτηρίζονται για την πολιτική, κοινωνική και οικονομική τους καθυστέρηση διότι αποτελούν πεδίο σύγκρουσης ανταγωνιστικών συμφερόντων. Μέχρι και ο γερμανορωσικός αγωγός Norstream 2 μετατράπηκε σε πεδίο ανταγωνιστικών συμφερόντων

  1. Έχει σχέση με την ενεργειακή επάρκεια της χώρας;

Μήπως ο τερματικός σταθμός της Αλεξανδρούπολης και ο δεύτερος που αναγγέλθηκε είναι απαραίτητοι για την ενεργειακή επάρκεια της χώρας στην περίπτωση διακοπής της ροής του φυσικού αερίου από την Ρωσία; Ασφαλώς όχι διότι η χωρητικότητα της Ρεβυθούσας μετά το πέρας της τρίτης δεξαμενής, που ανήλθε στα 225.000 κ.μ., θα ενισχυθεί άμεσα με πλωτή αποθήκη φυσικού αερίου αυξάνοντας τη δυναμικότητα του τερματικού σταθμού σε περισσότερα από 380.000 κ.μ. για τον σκοπό αυτό (Καθημερινή 20/4/2022 & 23/4/2022). Από τους τερματικούς σταθμούς της Αλεξανδρούπολης, θα εφοδιάζονται με LNG ολόκληρη η Ν.Α. Ευρώπη, και τμήμα της Κεντρικής Ευρώπης μαζί με την Ουκρανία μετά την απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο. Όλα όσα αναφέρθηκαν αποσκοπούσαν να γίνει αντιληπτό ότι ο σχεδιασμός για τους τερματικούς σταθμούς της Αλεξανδρούπολης προηγήθηκε της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία και δεν έχουν καμία σχέση με την ενεργειακή επάρκεια της χώρας. Ξένα συμφέροντα θα υπηρετούν. Θα αποδεχτούμε λοιπόν την εγκατάσταση του FSRU στην πόλη μας ως θρίαμβο ή ως τραγωδία για εμάς, για τους κατοίκους της,;;;

Μακροδημόπουλος Δημήτρης

Αλεξ/πολη – κιν. 6947-771412

27/4/2022

 

spot_img

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
29,900ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα