Made in Greece: Το άδοξο τέλος του πρώτου ελληνικού τρακτέρ με την αθάνατη μηχανή

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

04-10-2020  – Πηγή: menshouse.gr

Τα προϊόντα που κατασκεύαζε τις παλαιότερες δεκαετίες η Ελλάδα, είτε στο βιοτεχνικό, είτε στο βιομηχανικό χώρο δεν είχαν σε μια ευρεία γκάμα να ζηλέψουν τίποτα από τα αντίστοιχα του εξωτερικού.

Σε αρκετές περιπτώσεις μάλιστα ήταν και ανώτερα σε ποιότητα. Μία από αυτές τις περιπτώσεις είναι οι ντιζελοκινητήρες της πάλαι ποτέ θρυλικής επιχείρησης «Μαλκότση». Ακόμα και πολλά χρόνια μετά υπάρχουν ακόμα τέτοιοι κινητήρες εν ζωή, κυρίως σε τρακτέρ, αλλά και σε καΐκια, αντλίες, όπου απευθύνονταν τα προϊόντα της εταιρίας.

Στον αγροτικό κόσμο το όνομα «Μαλκότση» είναι συνυφασμένο με τη φράση «σκυλί», δηλαδή την ποιότητα κατασκευής και αντοχής στο χρόνο. Έχουν περάσει περισσότερα από 60 χρόνια που η εταιρία τροφοδότησε για τελευταία φορά την ελληνική ύπαιθρο κι όμως στα χωράφια μας κυκλοφορούν ακόμα τέτοιες μηχανές.

Ο Σωκράτης Μαλκότσης είναι ιστορικά ο σημαντικότερος Έλληνας κατασκευαστής μηχανών. Αποφοίτησε το 1919 από το ΕΜΠ ως μηχανολόγος μηχανικός και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Πολυτεχνείο της Λιέγης ένα χρόνο αργότερα. Έμεινε στο Βέλγιο, συγκεκριμένα στην Αμβέρσα, για να εργαστεί από το 1921 έως το ’24 στην εγκατάσταση κέντρων αυτόματης τηλεφωνίας και όταν επέστρεψε στην Ελλάδα άνοιξε τεχνικό γραφείο.

Στο χώρο των μηχανικών κατασκευών μπήκε το 1934, ιδρύοντας στην Πειραιά την «Τέχνικα Σ. Μαλκότσης Α.Ε. Γενικών και Τεχνικών Επιχειρήσεων», με κύριο μέτοχο την Τράπεζα Χίου. Κατά την περίοδο του πολέμου, το μηχανουργείο του Μαλκότση κατασκεύαζε βλήματα για το Βασιλικό Ναυτικό, σε συνεργασία με το Ελληνικό Πυριτιδοποιείο και το Καλυκοποιείο του Μποδοσάκη. Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου η εταιρία αναπτύσσεται ραγδαία και γίνεται μία από τις πιο δυναμικές της Ελλάδας. Στην παραγωγή της τίθενται από εξαρτήματα για το σιδηροδρομικό δίκτυο, μέχρι μηχανουργικά δράπανα, ποτιστικές μηχανές και τελικά ένα ολοκληρωμένο ελληνικό τρακτέρ.

Made in Greece: Το άδοξο τέλος του πρώτου ελληνικού τρακτέρ με την αθάνατη μηχανή

Ο προορισμός χρήσης των προϊόντων της επιχείρησης διευρυνόταν διαρκώς. Με χαμηλό κόστος κάλυπτε τις ανάγκες των αγροτικών αρδευτικών αντλιοστασίων, αλλά και την κίνηση των πολλών μικρών αλιευτικών σκαφών, τις βιοτεχνικές και άλλες συναφείς εφαρμογές με χαμηλό κόστος. Οι μηχανές Malkotsis βρήκαν τη χρήση σε ποικίλες βιομηχανικές εφαρμογές, ενώ τα πρότυπα μηχανών βαρκών έγιναν θρυλικά για την αξιοπιστία τους

Σε περίπου μια δεκαετία παρήχθησαν 30.000 κινητήρες 7 και 15 ΗΡ. Το εργοστάσιο του Μαλκότση εξελίχθηκε σε «σχολείο» μηχανολογικής εκπαίδευσης. Εργάσθηκαν σε αυτό εν δυνάμει καθηγητές του ΕΜΠ και άλλοι επιστήμονες που συμμετείχαν στα έργα των αντλιοστασίων της λίμνης Υλίκης για την υδροδότηση της Αθήνας.

Το αποκορύφωμα της επιτυχίας ήρθε με τη μηχανή ΕΜ (ή αλλιώς «Έλσα Μαλκότση»), ονομασία από τα αρχικά του ονόματος της κόρης του. Ο μονοκύλινδρος, κατακόρυφος, υδρόψυκτος πετρελαιοκινητήρας, ισχύος 10-12 ίππων, είναι ο «αθάνατος» της ελληνικής βιομηχανίας, καθώς σε αρκετές περιοχές της χώρας εξακολουθεί να λειτουργεί παραγωγικά ως σήμερα.

Made in Greece: Το άδοξο τέλος του πρώτου ελληνικού τρακτέρ με την αθάνατη μηχανή

Ακολούθησε η τελειοποίηση του ομώνυμου τρακτέρ, που σχεδιάστηκε σε συνεργασία με μια βρετανική συμβουλευτική εταιρία. Λόγω χρηματοδοτικών και άλλων προβλημάτων όμως, όπως η πλήρης έλλειψη κρατικής υποστήριξης (βλέπε γραφειοκρατία), το νέο τρακτέρ παράχθηκε μόνο για μερικά έτη και δεν μπήκε ποτέ σε γραμμή μαζικής παραγωγής.

Η επόμενη τρικλοποδιά του κράτους ήταν και η χαριστική βολή. Ο Μαλκότσης έπεσε ουσιαστικά θύμα οικονομικού σαμποτάζ. Όταν το κράτος του ζήτησε να ανταποκριθεί σε μια μεγάλη παραγγελία 1.000 μηχανών για στρατιωτικά οχήματα προς την ΕΛΒΟ, αναγκάστηκε να προσφύγει σε δανεισμό από την Εθνική Τράπεζα. Ο Μαλκότσης παρέδωσε τις μηχανές, όμως το κράτος δεν τον πλήρωσε. Δεν δεχόταν ούτε συμψηφισμό με την Εθνική Τράπεζα, η οποία ζητούσε να τηρούνται κανονικά οι όροι του δανείου. Σε μια ελληνική πρωτοτυπία λουκέτου επιχείρησης αυτό που ακολούθησε ήταν η κατάσχεση!

Όταν η εταιρία έκλεισε ήταν ένα Κολοσσός για την εποχή με 3.000 εργαζομένους. Οι «αθάνατες» μηχανές της είχαν ως αποτέλεσμα να βγει μέχρι και η φήμη ότι αυτός ήταν ο λόγος χρεοκοπίας (από τη στιγμή που δεν υπήρχε ανάγκη για αντικατάστασή τους), φυσικά όμως δεν επρόκειτο περί αυτού.

Το τέλος της μεγαλύτερης βιομηχανίας μηχανών βαρέως τύπου που γνώρισε η Ελλάδα, σηματοδοτεί ουσιαστικά την έναρξη του σχεδίου καταστροφής του εθνικού κορμού της οικονομίας.

michanikos-online.gr

spot_img

9 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Ο κατά τα άλλα λεπτομερειακός ιστότοπος michanikos online. gr ξέχασε να μας γράψει πότε έκλεισε η Εταιρεία Μαλκότσης με 3000 εργαζομένους ,για να θυμηθούν οι μεγαλύτεροι και να μάθουν οι νεώτεροι πότε έγινε η αποβιομηχάνιση της Ελλάδος ,για την οποίαν όλοι ,κυρίως οι σοσιαλαριστεροί θρηνούν επί των ερειπίων.
    Τυχαίο ,όχι δα.
    Εάν εθίγησαν να επανέλθουν.

  2. “Λέγεται ότι τον Μαλκότση τον έκλεισε ό Καραμανλής ο πρεσβύτερος.
    Ότι του δόθηκε μια παραγγελία 1000 μηχανών από την ΕΛΒΟ για στρατιωτικά οχήματα.
    Ο Μαλκότσης πήρε δάνειο από την Εθνική Τράπεζα για να φτιάξει την παραγγελία.
    Όταν παρέδωσε τις μηχανές ό Μαλκότσης, η ΕΛΒΟ καθυστερούσε την πληρωμή τού λογαριασμού.
    Η Εθνική όμως ζητούσε τα λεφτά της και το κράτος δεν δεχότανε συμψηφισμό.
    Έτσι η Εθνική έκανε κατάσχεση, έκλεισε ο Μαλκότσης, και 3000 εργαζόμενοι βρέθηκαν στον δρόμο, ενώ οι Ντιζελομηχανές τέρμα για την Ελλάδα!
    Προσέξτε την λεπτομέρεια.
    Κρατική και η ΕΛΒΟ, κρατική και η Εθνική τότε.
    Από την μια το κράτος μέσω της εθνικής ζητούσε τα χρήματα που είχε πάρει ο Μαλκότσης για να φτιάξει την παραγγελία.
    Και από την άλλη πάλι το κράτος μέσω της ΕΛΒΟ αρνούνταν να πληρώσει τον Μαλκότση για τις μηχανές που παρήγγειλε.

    Όπως ήταν φυσικό η εταιρεία πτώχευσε”.

    Πηγή

  3. Ο ιστότοπος δεν επανήλθε ,αλλά επειδή λέγεται -άρα δεν έγινε ,γιατί αν γινόταν θα ήταν ακόμη ”στα μανταλάκια” ο πρεσβύτερος Καραμανλής- ο σχετικός νόμος (για τα πανωτόκια) 1083/1980 ψηφίσθηκε επί κυβερνήσεως Γ.Ράλλη (μπορεί και από άλλους βουλευτές πλην της Ν.Δημοκρατίας)-όταν ο Καραμανλής από τον Μάιο του 1980 ήταν Πρόεδρος της Δημοκρατίας, διατηρήθηκε από τον κ.Τσοβόλα του ΠΑΣΟΚ μετά το 1981 και παρ΄οτι κατερρίφθη και αυτός και η 289 Απόφαση της Νομισματικής Επιτροπής ,το ΠΑΣΟΚ τον επανέφερε με νέο νόμο ”για να διασώσει τις βιομηχανίες ,που κατέστρεψεο Καραμανλής ”.
    Τώρα απλώς κατά την γνωστή τακτική των σοσαιλάριστερών πολιτικών ,δημοσιογράφων και απλών ψηφοφόρων τους διαχέουν την ευθύνη των κομμάτων τους και σαυτό το θέμα και πείθουν τους όσους θέλουν να πεισθούν αμέσως με ό,τι ακούσουν ,η, διαβάσουν .
    Όλοι όμως- όσοι θέλουν φυσικά να μάθουν- γνωρίζουν ότι η αποβιομηχάνιση άρχισε συνειδητά από το 1981 και κυρίως από την υποτίμηση του 1983 -του Αρσένη-όταν υποχρεώθηκαν να ξεπληρώσουν τα δάνεια -σε ξένο νόμισμα ιδίως- οι Βιομηχανίες και οι σοβαρές βιοτεχνίες ,που είχαν δανεισθεί όταν το δολάριο -ας πούμε είχε (30 )δραχμές ,οπότε διαμαρτύρονταν οι ίδιοι ”οι καπιτάλες” ότι με υψηλό κόστος παραγωγής-είχαν αρχίσει και οι απεργίες-και τον εξωτερικό ανταγωνισμό θα ναυαγούσαν -όπως και έγινε- βάσει των προγραμματισμών για άμεσες κρατικοποιήσειος-εθνικοποιήσεις στα ρηχά του τρίτου δρόμου για τον σοσιαλισμό.
    Αυτή τη είναι η πραγματική πραγματικότητα , που μπορεί να επιδέχεται διορθώσεις με skripta manent.

  4. Η «Τέχνικα Σ. Μαλκότσης Α.Ε. Γενικών και Τεχνικών Επιχειρήσεων» έκλεισε οριστικά την δεκαετία τού 60, όταν άρχισε την παραγωγή τρακτέρ. (αρχείο επιχειρήσεων ΕΒΕΑ).

    Ποιος ιστότοπος να επανέλεθει;

    “Η πραγματική πραγματικότητα” 🙂 🙂 Εγώ θέλω να μάθω και την … μη πραγματική πραγματικότητα …

    scripta manent = τα γραπτά μένουν. Και πάλι χρησιμοποιείς εκφράσεις των οποίων το νόημα αγνοείς.

  5. Φυσικά οι άλλοι 430 αναγνώστες διάβασαν τα ουσιώδη των δύο σχολίων μου ,χωρίς αντίλογο προφανέστατα γιατί αρκούνται στην ενημέρωση , που δεν αναφερόταν στην ανάρτηση του ιστοτόπου.
    Εσείς μείνατε με το ”λέγεται ότι τον Μαλκότση τον έκλεισε ο Καραμανλής ο πρεσβύτερος”.

  6. Συγγνώμη που σας ”έφερα πόνο ,πολύ πόνο” ,που δεν μπορείτε να τον διαχειριστείτε και βρίζετε και μάλιστα προ του κ.Επισκέπτη .
    Έτσι όμως οι αναγνώστες που τώρα από 430 πέρασαν τους 500 ,θα αυξηθούν και αυτό είναι καλό.
    Μήπως με μπερδέψατε με τον κ.Επισκέπτη ,που τον καθυβρίσατε προ 10ημέρου;;;.

Leave a Reply to Επισκέπτης Ακύρωση απάντησης

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
29,900ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα