GAFAM: Η χειραγώγηση απαιτεί τη «συντριβή» του εγκεφάλου των χρηστών!

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

Συνέντευξη του καθηγητή Νταβίντ Κολόν*

[Ο Ρουσώ στον Αιμίλιο το είχε πει απερίφραστα: «Ο άνθρωπος ιδιοποιείται τα πάντα, αλλά αυτό που τον ενδιαφέρει περισσότερο είναι να ιδιοποιείται τον ίδιο τον άνθρωπο». Είναι αυτό που ζούμε σήμερα με τη μαζική χειραγώγηση μέσω κυρίως του Διαδικτύου. (Πρόσφατο και μικρής κλίμακας παράδειγμα: ΜΜΕ και μέσα κοινωνικής δικτύωσης «χτύπησαν καμπάνες» για τον ερχόμενο καινούριο Τζέιμς Μποντ, όπως παλιότερα για το Τζόκερ και τον Χάρυ Πότερ…) Κάποιοι όμως συγκεντρώνουν οικονομική δύναμη και αύριο θα αποκτήσουν και πολιτική εξουσία καθώς με την πλύση εγκεφάλου το αυτεξούσιο του ανθρώπου καταργείται! Στην ΕΕ ετοιμάζουν κανονισμό που θα απαγορεύει «συστήματα τεχνητής νοημοσύνης ή εφαρμογές που χειραγωγούν την ανθρώπινη συμπεριφορά για να στερήσουν το αυτεξούσιο των χρηστών». Μήπως είναι αργά; Ε.Δ.Ν.]

Ave Caesar Mark Zuckerberg! Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ ξεπέρασε σε εξουσία το ίνδαλμά του, τον Ρωμαίο αυτοκράτορα Αύγουστο. Με το facebook – επιτομή όλων των επιστημών μαζικής χειραγώγησης!- κατευθύνει τη ζωή σχεδόν του ενός τετάρτου της ανθρωπότητας!

Valeurs actuelles: Στον 21ο αιώνα μας, ποια είναι η τέχνη της μαζικής πειθούς; Με ποια μέσα επηρεάζουμε ή ακόμη και χειραγωγούμε;

Για μεγάλο χρονικό διάστημα, ζούσαμε με την πεποίθηση ότι η εκπαίδευση και η πληροφορία μας προφύλασσαν από μηχανισμούς μαζικής χειραγώγησης. Ωστόσο, όλο και περισσότερες έρευνες τείνουν να υποστηρίζουν την ιδέα ότι είμαστε περισσότερο επηρεασμένοι και χειραγωγημένοι σήμερα από ό, τι στο παρελθόν. Πράγματι αναζητούμε τόσο περισσότερες πληροφορίες και είμαστε πολύ πιο ενημερωμένοι. Περνάμε ώρες καθημερινά μπροστά σε οθόνες και, μέσω αυτών, εκτιθέμεθα καθημερινά σε προπαγανδιστικές και διαφημιστικές απόπειρες, μερικές από τις οποίες λειτουργούν εν αγνοία μας. Είναι προϊόν της εργασίας «μηχανικών συναίνεσης» ή «μηχανικών ψυχών», τους οποίους αποκαλώ «αφεντικά της χειραγώγησης». Τον περασμένο αιώνα, έχουν εφεύρει και αναπτύξει όλο και πιο εξελιγμένες τεχνικές και μηχανισμούς μαζικής πειθούς.

Στο βιβλίο σας παρουσιάζετε περίπου είκοσι προσωπογραφίες αυτών των αφεντικών της χειραγώγησης. Με ποια κριτήρια τα επιλέξατε;

Διάλεξα είκοσι χαρακτήρες που έχουν κοινό σκοπό να πείσουν ή να χειραγωγούν τις μάζες, οι οποίοι είχαν την ικανότητα να το κάνουν σε μεγάλη κλίμακα, η οποία δεν παρέχεται σε όλους, και που πέτυχαν τον στόχο τους δημιουργώντας μετρήσιμα αποτελέσματα. Όλοι είναι άντρες, κάτι που εξηγείται από το γεγονός ότι το περιβάλλον στο οποίο λειτουργούν είναι σε μεγάλο βαθμό ανδρικό, είτε πρόκειται για διαφήμιση, κινηματογράφο, πολιτική επικοινωνία ή ψηφιακούς γίγαντες. Πολλοί από αυτούς γνωρίζουν ο ένας τον άλλον, εμπνέονται ο ένας από τον άλλον, μερικές φορές κλέβουν ο ένας τον άλλο και ανταγωνίζονται με εφευρετικότητα για να επιβληθούν στους ανταγωνιστές τους. Μέσα από αυτές τις είκοσι προσωπογραφίες, περιγράφω έναν αιώνα ιστορίας πειθούς και μαζικής χειραγώγησης.

Γιατί στις προσωπογραφίες σας κυριαρχούν οι Αμερικανοί;

Οι ΗΠΑ είναι το χωνευτήριο της βιομηχανίας μαζικής χειραγώγησης. Από τις αρχές του 20ού αιώνα, ήταν η κορυφαία οικονομική δύναμη στον κόσμο και είδαν τη γέννηση της μαζικής κατανάλωσης, των δημοσίων σχέσεων, του μάρκετινγκ, των μελετών αγοράς, των δημοσκοπήσεων, της επιστημονικής διαφήμισης … Φιλοξενούν τα μεγαλύτερα κέντρα μελέτης της επικοινωνίας, προπαγάνδας και ανθρώπινης συμπεριφοράς. Κυριάρχησαν έτσι στην τέχνη της μαζικής χειραγώγησης και συνεχίζουν να το κάνουν μέσω ορισμένων εταιρειών της Silicon Valley όπως το Facebook, το οποίο είναι το μεγαλύτερο εργαλείο μαζικής χειραγώγησης στην ιστορία, ικανό να τυποποιήσει, να προβλέψει και να επηρεάσει τις στάσεις και τις συμπεριφορές 2,8 δισεκατομμυρίων χρηστών.

Ποιες διαφορετικές ανταγωνιστικές προσεγγίσεις πειθούς διακρίνετε;

Η πρώτη είναι η έκθεση, η οποία βασίζεται στην πεποίθηση ότι όσο περισσότεροι άνθρωποι εκτίθενται σε μια διαφήμιση ή σε ένα πολιτικό πρόγραμμα, τόσο πιο πιθανό είναι να ενθαρρυνθούν να υιοθετήσουν την επιθυμητή συμπεριφορά. Η δεύτερη είναι μια επιστημονική προσέγγιση: καθορισμός πειστικού περιεχομένου με βάση αποτελέσματα από πειράματα ή έρευνες αγοράς. Η τρίτη είναι η ψυχολογική προσέγγιση: εφαρμογή της ψυχολογίας στην τέχνη της πειθούς προκειμένου να εντοπιστούν και να επηρεαστούν τα κίνητρα της ανθρώπινης συμπεριφοράς.

Ο θρίαμβος της προπαγάνδας. Μουσική βιομηχανία, διαφημιστές, ΜΜΕ, Διαδίκτυο εργάστηκαν επίμονα για τη μαζική χειραγώγηση της νεολαίας: Χιλιάδες νέοι συντονίζονται στην ίδια κίνηση σε μια συναυλία· φωτογραφίζουν τα είδωλά τους!  ©MAFALDA/ALAMY STOCK PHOTO

Σε όλο τον 20ό αιώνα, αυτές οι προσεγγίσεις ήταν λίγο πολύ ταυτόχρονες και διακριτές. Τώρα τείνουν να γίνουν συμπληρωματικές στους διαφημιστικούς μηχανισμούς που προσφέρονται από το Facebook και άλλες εταιρείες στη Silicon Valley. Η προγνωστική ανάλυση της συμπεριφοράς των χρηστών συνδυάζει μια επιστημονική προσέγγιση που βασίζεται στην αξιοποίηση των δεδομένων συμπεριφοράς τους και στην επεξεργασία του ψυχολογικού τους προφίλ, και μια προσέγγιση με έκθεση που συνίσταται στον προσδιορισμό του καταλληλότερου χρόνου για την εμφάνιση, συχνά επανειλημμένα, ενός εξατομικευμένου μηνύματος προς γνώση στοχευμένων ατόμων. Αυτό είναι που καθιστά τις διαφημιστικές υπηρεσίες πλατφορμών, όπως το Facebook, εργαλεία εξατομικευμένης μαζικής χειραγώγησης, και τις κάνει ακόμη πιο τρομερές καθώς οι μηχανισμοί πειθούς όλο και πιο δύσκολο γίνονται αντιληπτοί. Η χειραγώγηση έχει γίνει κρυφή.

Έχει γίνει το Facebook το κατ ‘εξοχήν εργαλείο χειραγώγησης;

Χωρίς την παραμικρή αμφιβολία. Κανένα άλλο εργαλείο δεν μπορεί να προσεγγίσει 1,85 δισεκατομμύρια συνδεδεμένα άτομα κατά μέσο όρο πενήντα λεπτά την ημέρα. Η εταιρεία έχει αναπτύξει διαφημιστικές υπηρεσίες που βασίζονται στη σωρευτική γνώση όλων των συμπεριφορικών επιστημών για περισσότερο από έναν αιώνα και σε διαφορετικές προσεγγίσεις στην μηχανική μάθηση: την επαγωγική μέθοδο, η οποία συνίσταται στην εξαγωγή πιθανοτήτων με βάση γιγαντιαία δεδομένα, την επαγωγική μέθοδο, η οποία συνίσταται στην επεξεργασία υποθέσεων και στον πειραματισμό τους στους χρήστες, και τέλος στη  βαθιά μάθηση , η οποία χρησιμοποιεί τεχνητά νευρωνικά δίκτυα αναγνώρισης, για παράδειγμα, των συναισθημάτων στις εικόνες.

Το Facebook είναι μια επιτομή ό,τι πιο αποτελεσματικού έχει παράγει η τέχνη της μαζικής χειραγώγησης κατά τον 20ό και τον 21ό αιώνα, και ένα ψηφιακό εργαλείο με ικανότητα επιρροής ανήκουστη στην ανθρώπινη ιστορία. Το Facebook κατά συνέπεια επηρεάζεται άμεσα από το πρόσφατο σχέδιο ευρωπαϊκού κανονισμού για την τεχνητή νοημοσύνη, το οποίο προβλέπει την απαγόρευση «συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης ή εφαρμογών που χειραγωγούν την ανθρώπινη συμπεριφορά για να στερήσουν το αυτεξούσιο των χρηστών».

Η χειραγώγησή τους δεν γίνεται μόνο μέσω διαφήμισης: ανάλογα με τα προφίλ ή τις δημοσιεύσεις που προωθεί ή λογοκρίνει, το κοινωνικό δίκτυο του Mark Zuckerberg επιδιώκει να επηρεάσει το μυαλό των ανθρώπων …

Το Facebook εμφανίζεται σήμερα ως η αυτοκρατορία της μαζικής χειραγώγησης και ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ ως αυτοκράτορας του. Επιπλέον, το αφεντικό του Facebook δεν κρύβει τον θαυμασμό του για τον Αύγουστο, τον πρώτο Ρωμαίο αυτοκράτορα, αφού ονόμασε τις κόρες του Αυγούστα και Μάξιμα. Γιος ψυχίατρου και φοιτητής ψυχολογίας στο Χάρβαρντ, ο Ζούκερμπεργκ σχεδίασε αμέσως το Facebook ως εργαλείο χειραγώγησης της συμπεριφοράς και ώθησε τους μηχανικούς του να αναπτύξουν μηχανισμούς που στοχεύουν στη «συντριβή» του εγκεφάλου των χρηστών για να τους πείσουν, παράδειγμα, να «καλέσουν τους φίλους τους» , να εισάγουν τις επαφές τους στην πλατφόρμα, να περνούν περισσότερο χρόνο στην πλατφόρμα ή να συμμετέχουν περισσότερο αναρτώντας και μοιράζοντας περιεχόμενο. Πρόκειται τόσο για επηρεασμό της σκέψης όσο και για συνεχή επέκταση της εξουσίας και των κερδών της πλατφόρμας, αψηφώντας συχνά τα εν ισχύι νομικά συστήματα και σε αντίθεση πάντα με τις ρυθμιστικές προσπάθειες των κρατών. «Πιστεύουμε ακράδαντα  », είπε ο Ζούκερμπεργκ το 2010, «  ότι πρέπει να κινηθούμε γρήγορα, να απωθήσουμε τα εμπόδια, να πούμε ότι έχουμε δίκιο να θέλουμε να ανατρέψουμε τα πράγματα. “

Βρισκόμαστε μπροστά σε μια αυτοκρατορία που ασκεί οιονεί παγκόσμια κυριαρχία και η οποία αναμένει από τις κυβερνήσεις να εκδηλώσουν μια μορφή πίστης και να της επιτρέψουν να επεκτείνει τον έλεγχο της συμπεριφοράς των πολιτών της. Ο Ζούκερμπεργκ θεωρήθηκε κάποτε ότι έχει προεδρικές φιλοδοξίες στις ΗΠΑ, αλλά στην πραγματικότητα ασκεί σήμερα άνευ προηγουμένου εξουσία στα μυαλά και τις συμπεριφορές εκατοντάδων εκατομμυρίων ανθρώπων στον κόσμο.

Ποιοι είναι οι φιλόσοφοι και οι διανοούμενοι που επηρέασαν αυτά τα αφεντικά της χειραγώγησης;

Η μαζική χειραγώγηση είναι μια εφαρμοσμένη επιστήμη: συνίσταται στην εφαρμογή αρχών που προέρχονται από τις επιστήμες και τις τεχνικές στην τέχνη της πειθούς. Από όλους τους τομείς γνώσης που έχουν χρησιμοποιηθεί, το πιο καθοριστικό είναι σίγουρα η ψυχολογία. Η κοινωνική ψυχολογία του Gustave Le Bon, η ψυχανάλυση του Freud και ο συμπεριφορισμός του Burrhus Frederic Skinner επέτρεψαν τις πιο καθοριστικές εξελίξεις, όπως απεικονίζει η διαδρομή του Edward Bernays[i], ανιψιού του Freud ή στις μέρες μας ο «καπιταλισμός της επιτήρησης» μεγάλων ψηφιακών πλατφορμών, ο οποίος βασίζεται στη σκέψη του Skinner για να προτείνει μια  «αγορά μελλοντικών συμπεριφορών», σύμφωνα με τα λόγια της Shoshana Zuboff[ii].

Πώς να αποφεύγουμε τη χειραγώγηση;

Το πρώτο πράγμα είναι να παραδεχτούμε ότι είναι χειραγωγήσιμοι, γιατί τίποτα δεν είναι πιο επικίνδυνο από το να θεωρούμε τον εαυτό του ασφαλή, με το πρόσχημα ότι είμαστε μορφωμένοι ή καλά ενημερωμένοι. Οι προπαγανδιστές, στην πραγματικότητα, εκμεταλλεύονται συνήθεις ανθρώπινες αδυναμίες, ευρετικές ή γνωστικές προκαταλήψεις, για να χειριστούν τη συμπεριφορά. Είναι λοιπόν απαραίτητο να γνωρίζουμε τον εαυτό μας, να παραδεχόμαστε ότι μπορεί να επηρεαστούμε, εάν θέλουμε να μειώσουμε τον κίνδυνο χειραγώγησης.

Στη συνέχεια, επειδή είμαστε αρκετές ώρες την ημέρα σε επαφή με συνδεδεμένες οθόνες, η μαζική χειραγώγηση έχει πάρει τέτοια κλίμακα και ότι έχει γίνει δύσκολο να ξεφύγουμε από αυτήν. Ο περιορισμός του χρόνου που αφιερώνεται στις οθόνες, και ιδίως στα κοινωνικά δίκτυα, είναι επομένως ο καλύτερος τρόπος για να περιορίσουμε τους κινδύνους έκθεσης σε μικρο -στοχευμένες λειτουργίες χειραγώγησης.

Τέλος, πρέπει να γνωρίζουμε τον κίνδυνο που αντιπροσωπεύει η μαζική χειραγώγηση για τις δημοκρατίες μας και να ενεργούμε ανάλογα υποστηρίζοντας, παράδειγμα, πρωτοβουλίες που αποσκοπούν στην απαγόρευση της χρήσης αλγοριθμικών συστημάτων χειραγώγησης με βάση την προγνωστική ανάλυση της συμπεριφοράς των ανθρώπων.

 

[1] Ο Edward Bernays (1891-1995) θεωρείται ο πατέρας της σύγχρονης προπαγάνδας. Μεταξύ άλλων, έμαθε τους Αμερικανούς να τρώνε πρόγευμα και, για λογαριασμό της της American Tobacco Co, τις Αμερικανίδες να καπνίζουν και κατ’ επέκταση τις γυναίκες όλου του κόσμου. Στην υπηρεσία της  United Fruit Co (σήμερα Chiquita Brands International) το 1954 συνέβαλε στην ανατροπή της κυβέρνησης Jacobo Arbenz Guzman της Γουατεμάλας, χαρακτηρίζοντάς τον κομμουνιστή!..

2 Η Shoshana Zuboff (γεν. 1954), ομότιμος καθηγήτρια του Χάρβαρντ, υποστηρίζει ότι Google και Facebook είναι «αντίθετες στη δημοκρατία» (antithetical to democracy). Σύμφωνα με τη Zuboff, εταιρείες όπως η Google και η Amazon συλλέγουν τεράστιο όγκο δεδομένων για τους χρήστες τους προκειμένου να επωφεληθούν από αυτό.

*Συνέντευξη στην Anne- Laure Debaecker. Αναπληρωτής Καθηγητής στο Ινστιτούτο Πολιτικών Επιστημών στο Παρίσι, διδάσκει ιδιαίτερα ιστορία της προπαγάνδας, των τεχνικών πειθούς και ηθική της επικοινωνίας. Καρπός των μελετών του είναι δύο βιβλία: το Προπαγάνδα, η μαζική χειραγώγηση στο σύγχρονο κόσμο (2019) και Τα αφεντικά της χειραγώγησης: ένας αιώνας μαζικής πειθούς (2021).

Πηγή: https://www.valeursactuelles.com/clubvaleurs/lincorrect/tous-manipules/

 

Ποιος είναι ο QR κώδικά σας;

© Romée de Saint-Céran για το L’Incorrect

Δέκα χρόνια μετά τις αποκαλύψεις του Έντουαρντ Σνόουντεν*, η υπόθεση Πήγασος** δεν μας λέει κάτι καινούργιο. Επιβεβαιώνει τις τρέχουσες πρακτικές, και μάλιστα μεταξύ συμμαχικών χωρών, όχι απροσδόκητα στην περίπτωση αυταρχικών καθεστώτων όπως το Μαρόκο, αλλά που αναδεικνύουν τις γεωπολιτικές εντάσεις που πολλαπλασιάζονται γύρω από τη λεκάνη της Μεσογείου και αποτελούν μέρος ενός πολύ πιο ανησυχητικού παγκόσμιου προτύπου.

Αυτό που επιβεβαιώνει η υπόθεση Pegasus είναι η τάση προς την ιδιωτικοποίηση των επιχειρήσεων και των μεθόδων πληροφοριών. Μια δεκάδα χωρών λέγεται ότι είναι πελάτες της ισραηλινής εταιρείας NSO Group, η οποία αναπτύσσει αυτήν την εφαρμογή που σας επιτρέπει να παρακολουθείτε οποιοδήποτε smartphone. Όπως αναφέρουν οι δημοσιογράφοι Pierre Gastineau και Philippe Vasset: “… η επικεντρωθεί στη μετριοφροσύνη, όλοι υποκλίθηκαν στους πειρατές του μικρού εβραϊκού κράτους ” ( Όπλα μαζικής αποσταθεροποίησης. Έρευνα στην επιχείρηση διαρροών δεδομένων, εκδόσεις Fayard). Ενώ όλοι συμφωνούν στην αναγνώριση της τεχνογνωσίας και της ικανότητας του Ισραήλ στην κυβερνο -νοημοσύνη, το εβραϊκό κράτος δεν είναι το μόνο που λαμβάνει βραβείο αριστείας. “Παραμελημένος από τους Δυτικούς, για μεγάλο χρονικό διάστημα, ο ιδιωτικός τομέας κυβερνο -πληροφορικής υπεραναπτύχτηκε στην Ινδία τα τελευταία χρόνια », δηλώνουν επίσης οι δύο συγγραφείς που καταδεικνύουν σε ποιο βαθμό ο μικρόκοσμος της κυβερνο -νοημοσύνης φέρνει κοντά κρατικούς και ιδιωτικούς φορείς.

Γιατί το κύριο μάθημα του σκανδάλου του Πήγασου δεν είναι ότι τα κράτη παρακολουθούν τους συμπολίτες τους εκμεταλλευόμενα τις νέες τεχνολογίες. Το γνωρίζαμε ήδη πριν από τις αποκαλύψεις του Σνόουντεν. Από την άλλη πλευρά, η υπόθεση δείχνει ότι η ευφυΐα στον κυβερνοχώρο, ακόμη και όταν βρίσκεται στην υπηρεσία των κρατών, έχει ιδιωτικοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό, χάρη στις τεχνολογίες επικοινωνίας. Τα κράτη χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες εξειδικευμένων εταιρειών για ηλεκτρονική επιτήρηση αλλά επίσης εκμεταλλεύονται την εξαιρετική ανάπτυξη των κοινωνικών μέσων για τη μαζική συλλογή δημόσιων ή ιδιωτικών δεδομένων. Μια καθιερωμένη πρακτική, που ονομάζεται από τις δυτικές υπηρεσίες πληροφοριών  OSINT, από το “Open Source Intelligence”, και η οποία μπορεί επίσης να πραγματοποιηθεί από ιδιωτικές εταιρείες για λογαριασμό κρατικών οντοτήτων ή ακόμη και από ΜΚΟ ή ομάδες έρευνας, όπως ο διάσημος ιστότοπος Bellingcat, ο οποίος μπορεί να εκμεταλλευτεί δεδομένα δημόσιου λογαριασμού και αμήχανες selfies που δημοσιεύτηκαν από Σύριους, Υεμενίους, Ρώσους ή Αμερικανούς στρατιώτες σε ευαίσθητα θέματα ή θέατρα επιχειρήσεων.

Από φτερωτό άλογο της ελληνικής μυθολογίας, ο Πήγασος έγινε Δούρειος ίππος κατασκοπείας…

Αυτή η γεωπολιτική εξέλιξη είναι το αποτέλεσμα ενός πολιτισμικού κινήματος που ήδη είναι αδύνατο να αναχαιτιστεί. Δύο δεκαετίες τώρα, παρατηρούμε την έλευση ενός πολιτισμού στον οποίο η έννοια της οικειότητας καθίσταται παρωχημένη και όπου το άτομο μπορεί να ταυτιστεί, να επισημανθεί, να καταχωρηθεί, να ελεγχθεί και να ταξινομηθεί όσο ποτέ άλλοτε. Οι αλγόριθμοι αποφασίζουν να προσλάβουν ή να απολύσουν υπαλλήλους μεγάλων εταιρειών και αυτό δεν είναι τίποτα σε σύγκριση με τη φανταστική επιχείρηση, κατόπιν συναίνεσης, παρακολούθησης στην οποία τα κοινωνικά δίκτυα υποβάλλουν δισεκατομμύρια άτομα. Η ειρωνεία έγκειται επίσης στο γεγονός ότι ένα μεγάλο μέρος των “αντισυστημικών”, αυτοαποκαλούμενα μέλη μιας φαντασιωμένης διαφωνίας ή οι αντίπαλοι των λεγόμενων ελευθεροκτόνων πολιτικών, ζουν σκλαβωμένοι, ευτυχείς και μαντρωμένοι στον λογαριασμό τους: Twitter, Facebook ή Instagram. Η αλγοκρατία στην υπηρεσία της οχλοκρατίας.

Αυτή η συλλογική συναίνεση για την παρακολούθηση όλων από όλους επιδεινώνεται από την ημιυποχρέωση ολόκληρου του γαλλικού πληθυσμού να έχει την κάρτα υγείας του με τον κωδικό QR για να έχει πρόσβαση σε μια κοινωνική ζωή. Η έλευση αυτού του δελτίου, για το οποίο ο Jean Castex ορκιζόταν πριν από μερικούς μήνες ότι δεν θα εφαρμοστεί ποτέ, δημιουργεί μια νέα μορφή εγγράφου αναγνώρισης, αυτή τη φορά αποκλειστικά ηλεκτρονική και επιτρέπει τη διασταύρωση μεταξύ δεδομένων ταυτότητας και υγείας. Αυτό δεν είναι από μόνο του μακιαβελική πολιτική. Ακόμη και πέρα ​​από το ζήτημα της υγείας, η εφαρμογή της υποχρεωτικής κάρτας είναι μόνο η αναμενόμενη συνέπεια  ενός σχεδιασμού κρατικής και διοικητικής διαχείρισης που ξεφεύγει από τους ανθρώπους. Κανείς δεν ξέρει πού θα μας οδηγήσει αυτή η εξέλιξη.

Οι ανακοινώσεις της 12ης Ιουλίου θα σηματοδοτήσουν μια ιστορική και ανθρωπολογική καμπή: μας φέρνουν τον πολιτισμό του κώδικα QR, πολύ πιο σίγουρα από την υπόθεση του Πήγασου, την οποία θα ακολουθήσουν, χωρίς αμφιβολία, πολλά άλλα σκάνδαλα του ίδιου είδους, τα οποία θα φαίνονται όλο και λιγότερο σκανδαλώδη καθώς οι κοινωνίες μας συνηθίζουν την ηλεκτρονική επιτήρηση, είτε είναι κρατική μέσω  ιδιωτικών εταιρειών είτε από ιδιώτες. Ευτυχία στη σκλαβιά .

Laurent Gayard

*Ο Έντουαρντ Τζόζεφ Σνόουντεν (γεν. 1983) είναι Αμερικανός τεχνικός που εργαζόταν, βάσει συμβολαίου, για την NSA και την CIA. Το 2013, ο Σνόουντεν διοχέτευσε στον τύπο απόρρητες πληροφορίες από την NSA σχετικά με τα πρoγράμματα μαζικής παρακολούθησης πολιτών που εφαρμόζουν η αμερικανική και η βρετανική κυβέρνηση. Σήμερα ζει στη Ρωσία.

**Λογισμικό που μπορεί να παρακολουθεί το κινητό σας, εν αγνοία σας.

Μετάφραση: Ευάγγελος Δ. Νιάνιος

https://lincorrect.org/editorial-monde-de-septembre-la-civilisation-du-qr-code-lincorrect/

[i] Ο Edward Bernays (1891-1995) θεωρείται ο πατέρας της σύγχρονης προπαγάνδας. Μεταξύ άλλων, έμαθε τους Αμερικανούς να τρώνε πρόγευμα και, για λογαριασμό της της American Tobacco Co, τις Αμερικανίδες να καπνίζουν και κατ’ επέκταση τις γυναίκες όλου του κόσμου. Στην υπηρεσία της  United Fruit Co (σήμερα Chiquita Brands International) το 1954 συνέβαλε στην ανατροπή της κυβέρνησης Jacobo Arbenz Guzman της Γουατεμάλας, χαρακτηρίζοντάς τον κομμουνιστή.

[ii] Η Shoshana Zuboff (γεν. 1954), ομότιμος καθηγήτρια του Χάρβαρντ, υποστηρίζει ότι Google και Facebook είναι «αντίθετα στη δημοκρατία» (antithetical to democracy). Σύμφωνα με τη Zuboff, εταιρείες όπως η Google και η Amazon συλλέγουν τεράστιο όγκο δεδομένων για τους χρήστες τους προκειμένου να επωφεληθούν από αυτό.

spot_img

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
29,900ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα