Frédéric Lassez, δρ φιλοσοφίας του Δικαίου, δικηγόρου: Το Ισλάμ χτυπά στην καρδιά της Ευρώπης την ελευθερία της σκέψης

Print Friendly, PDF & Email
spot_img

 

Frédéric Lassez, δρ φιλοσοφίας του Δικαίου, δικηγόρου

ΓΑΛΛΙΑ: Το Ισλάμ επιτίθεται στην ελευθερία της σκέψης!

Michel Houellebecq

[Το Μεγάλο τζαμί του Παρισιού, με αφορμή τα όσα είπε ο γνωστός συγγραφέας Michel Houellebecq στο τελευταίο τεύχος του περιοδικού Front Populaire, ανακοίνωσε στις 28 Δεκεμβρίου την επιθυμία του να υποβάλει καταγγελία. Οι δηλώσεις του κ. Houellebecq που προκάλεσαν την αντίδραση έχουν ως εξής:

« Η επιθυμία του γηγενούς γαλλικού πληθυσμού, όπως εκφράζεται, δεν είναι να αφομοιωθούν οι μουσουλμάνοι, αλλά να σταματήσουν να τους κλέβουν και να τους επιτίθενται. Διαφορετικά, μια άλλη λύση είναι να φύγουν…Όταν ολόκληρες περιοχές βρίσκονται υπό ισλαμικό έλεγχο, νομίζω ότι θα πραγματοποιηθούν πράξεις αντίστασης. Θα υπάρξουν επιθέσεις και πυροβολισμοί σε τζαμιά, σε καφετέριες όπου συχνάζουν μουσουλμάνοι, εν ολίγοις Μπατακλάν ανάποδα». 

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο συγγραφέας επιτίθεται στο Ισλάμ. «Από την εμφάνισή του το Ισλάμ είναι μια επικίνδυνη θρησκεία», εκτίμησε σε συνέντευξή του στο περιοδικό Read , το 2001. Και σε συνέντευξή του στη Le Figaro: « Η ανάγνωση του Κορανίου είναι αηδιαστική…Με την εμφάνισή του το Ισλάμ διακρίνεται για την επιθυμία του να υποτάξει τον κόσμο. Η φύση του είναι να υποτάσσει. Είναι μια πολεμική, μισαλλόδοξη θρησκεία, που κάνει τους ανθρώπους δυστυχισμένους“].

«Διαβάζεις Κοράνι και πέφτεις τέζα!…»

Ήταν 19 του τελευταίου Οκτωβρίου. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αφίχθηκε για να εκφωνήσει ομιλία ενώπιον μιας συγκέντρωσης μουλάδων των πιο δημοκρατικών κάτω από τις στοές του Μεγάλου τζαμιού του Παρισιού με αφορμή τον εορτασμό της εκατονταετηρίδας του. Ευκαιρία, για τον Εμμανουέλ Μακρόν, να θαυμάσει το έργο των καλλιτεχνών που, εκείνη την εποχή, κατάφεραν να αναπτύξουν για την κατασκευή του «όλο το φάσμα των τεχνών του Ισλάμ», αντανάκλαση της «ποικιλομορφίας της μουσουλμανικής κοινότητας της Γαλλίας, της πολυπληθέστερης στον δυτικό κόσμο».

Το επίπονο προεδρικό κήρυγμα αφιερωμένο στα οφέλη της κοινής συμβίωσης τελείωσε με ένα πανηγυρικό που απευθυνόταν στον προϊστάμενο του Μεγάλου τζαμιού, Chems-Eddine Hafiz, στον οποίο, εκείνη την ημέρα, παρέδωσε τα διακριτικά του αξιωματικού της Λεγεώνας της τιμής. Ο Εμμανουέλ Μακρόν υπενθύμισε την επαγγελματική του σταδιοδρομία: ποινικός δικηγόρος στο Αλγέρι, είχε επιλέξει να μην ενδώσει στον «σκοταδισμό», και έπειτα νομικός σύμβουλος του Μεγάλου τεμένους. «Πριν το διευθύνετε, ξεκινήσατε να το υπερασπίζεστε και πριν βρεθείτε επικεφαλής του, ήσασταν πρώτα η φωνή του», υπενθύμισε ο Πρόεδρος.

Μεταξύ των νομικών κατορθωμάτων του Hafiz Chems-Eddine, ο Eμμανουέλ Μακρόν

θα μπορούσε να αναφέρει τις διώξεις κατά του Michel Houellebecq λόγω σχολίων του για το Ισλάμ σε περιοδικά. «Η πιο ανόητη θρησκεία εξακολουθεί να είναι το Ισλάμ. Διαβάζεις το Κοράνι, και πέφτεις τέζα… πέφτεις τέζα!», είχε δηλώσει ο συγγραφέας στο Read , τον Σεπτέμβριο του 2001. Τον επόμενο χρόνο, η Δικαιοσύνη απάλλαξε τελικά τον Houellebecq, θεωρώντας ότι αν υπήρχε «μίσος», αυτό είχε στόχο το Ισλάμ και όχι τους μουσουλμάνους. Μια δικαστική απόφαση που «απογοήτευσε πλήρως» το Μεγάλο τζαμί του Παρισιού, σύμφωνα με τον Hafiz Chems-Eddine ως έναν από τους δικηγόρους του.

Μια άλλη απογοήτευση με μια μήνυση που ασκήθηκε το 2006 στο Charlie Hebdo σχετικά με την υπόθεση των γελοιογραφιών του Μωάμεθ. Ανάμεσά τους, ένα σχέδιο του Cabu έδειχνε έναν απογοητευμένο προφήτη με το εξής σχόλιο: «Είναι δύσκολο να σε αγαπούν οι ηλίθιοι. Τότε, ο [Πρόεδρος] Ζακ Σιράκ είχε καταγγείλει μια «προφανή πρόκληση». Οι δικαστές έλαβαν επίσης αθωωτική απόφαση, βασιζόμενοι στη διάκριση μεταξύ «φονταμενταλιστών» και «μουσουλμάνων».

Στο μυθιστόρημά του Υποταγή  – πούλησε περισσότερα από 2 εκ. αντίτυπα – ο Michel Houellebecq έχει ως θέμα την ανάδειξη στη γαλλική Προεδρία του υποψηφίου από μουσουλμανικό πολιτικό κόμμα.

Το 2015, μια ισλαμιστική επίθεση εναντίον της σατιρικής εφημερίδας είχε ως αποτέλεσμα δώδεκα νεκρούς και έντεκα τραυματίες. Πέντε χρόνια αργότερα, άνοιξε μια δίκη στο Παρίσι. Στις στήλες του Figaro, ο Chems-Eddine Hafiz, που στο μεταξύ έγινε προϊστάμενος του Μεγάλου τζαμιού, απέκτησε βήμα και ξεχώρισε. Ο τόνος δεν ήταν πια εκείνος του ποινικολόγου του 2002, αλλά μάλλον του ακροβάτη που ήθελε, μετά την τραγωδία, να δικαιολογήσει τις προηγούμενες δικηγορικές επιθέσεις του. Στην πραγματικότητα, το Μεγάλο τζαμί του Παρισιού δεν είχε πρόθεση ποτέ «να απαγορεύσει την ασέβεια, να καταδικάσει τη βλασφημία ή να λογοκρίνει τους γελοιογράφους» . Καθόλου, ο πραγματικός λόγος ήταν εντελώς διαφορετικός:«Η δράση μας στόχευε, πρωτίστως, να αφαιρέσουμε το χαλί κάτω από τα πόδια των εξτρεμιστικών κύκλων και να κατευθύνουμε τη συζήτηση προς τις δικαστικές αίθουσες ώστε να μην γίνει στους δρόμους. Τότε είχαμε λοιπόν παρερμηνεύσει την προσέγγισή του.

Έμοιαζε με αυτήν την ιστορία, τον περασμένο Αύγουστο, μετά το μαχαίρωμα του συγγραφέα Salman Rushdie σε μια ομιλία στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο Hafiz Chems-Eddine έγραψε Twitter στο  ένα ισλαμικό χαντίθ: “Οι πιστοί θα προσκυνήσουν ενώ οι άπιστοι δύσκολα θα το καταφέρουν, η πλάτη τους θα παραμείνει άκαμπτη και όταν κάποιος από αυτούς θέλει να προσκυνήσει, ο λαιμός του θα πάει προς την αντίθετη κατεύθυνση, όπως έκαναν οι άπιστοι σε αυτόν τον κόσμο, σε αντίθεση με τους πιστούς». Μπροστά στις αντιδράσεις, το μήνυμα διαγράφηκε γρήγορα. Σε ερώτηση του περιοδικού Marianne, το Μεγάλο τζαμί του Παρισιού επικαλέστηκε «προβλήματα μετάφρασης» και έδειξε ότι ο προϊστάμενος «είχε αποφασίσει να αναδιοργανώσει την ομάδα των «κοινωνικών δικτύων» του προκειμένου να αποτρέψει την κακή χρήση λέξεων ή φράσεων που λαμβάνονται από τα συμφραζόμενά τους για να βλάψουν το μήνυμα της ανεκτικότητας και της αδελφότητας του Μεγάλου τζαμιού του Παρισιού». Για άλλη μια φορά είχαμε παρερμηνεύσει.

Από την άλλη, όσον αφορά τον Michel Houellebecq και τις παρατηρήσεις που έκανε πρόσφατα στο περιοδικό Front Populaire, δεν τίθεται θέμα, αυτή τη φορά, αναγνώρισης προβλημάτων λόγω «συμφραζομένων» ή ερμηνείας. Όχι, μόνο κατά γράμμα ερμηνεία. Τέλος, επίσης, στο δικαίωμα στην ασέβεια. Κατευθείαν στο πλημμελιοδικείο γιατί, όπως αναφέρει το δελτίο τύπου του Μεγάλου τζαμιού, «απαιτείται πλέον η αυστηρή εφαρμογή του νόμου».

Μετάφραση: Ευάγγελος Δ. Νιάνιος

Πηγή: https://www.bvoltaire.fr/houellebecq-le-recteur-de-la-grande-mosquee-de-paris-et-les-difficultes-de-lexegese/

spot_img

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,750ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
23,800ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -spot_img

Τελευταία Άρθρα