Οι εκλογές και πως κερδίζονται

του ΠΑΝΤΕΛΗ ΣΑΒΒΙΔΗ.

Το πολιτικό σκηνικό της χώρας περιπλέκεται, αντί να ξεκαθαρίζει, και δεν είναι λίγοι οι Έλληνες που, μπροστά στην απουσία πολιτικής λύσης που να ικανοποιεί, στο ελάχιστο, τις λαϊκές προσδοκίες εύχονται  η κρίση να βαθαίνει περισσότερο για να επέλθει  κάθαρση.

Ο Συριζα αναπαράγει ένα αφήγημα και μια πολιτική συμπεριφορά, γνώριμα στον ελληνικό λαό από το πρόσφατο παρελθόν. Άλλωστε η κρίσιμη μάζα που επηρέασε καθοριστικά αυτού του είδους την πολιτική συμπεριφορά είναι η ίδια. Το παράδοξο είναι ότι βρίσκει ανταπόκριση.

Η Νέα Δημοκρατία είναι όμηρος των αντιφάσεών της, αντιφάσεις που, για ορισμένους, θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στο εκλογικό αποτέλεσμα. Η διαμάχη των δύο πόλων της είναι, πλέον, ανοικτή. Κατά μια άποψη, ο ένας από τους δύο αυτούς πόλους είναι ο τρίτος, αλλά αφανής, παράγων της συγκυβέρνησης.

Ο ενδιάμεσος χώρος παρουσιάζει μια πολυχρωματική εικόνα που θυμίζει την «ανανεωτική αριστερά» στην μεταπολιτευτική της προσπάθεια, να εκπροσωπηθεί στο κοινοβούλιο.

Ο ενδιάμεσος αυτός χώρος που, στη μεταπολίτευση, με διάφορες μορφές κυριάρχησε πολιτικά, δεν έχει σήμερα αφήγημα. Ούτε στίγμα. Τι είναι, από ποιες πολιτικές και κοινωνικές δυνάμεις συγκροτείται και ποιάν αναγκαιότητα υπηρετεί. Όλα αυτά είναι θολά, αν όχι ανύπαρκτα, γεγονός που επιβεβαιώνει την άποψη ότι για να διεκδικήσεις πολιτικό ρόλο πρέπει να έχεις ξεκαθαρισμένο τι θέλεις και τι εκπροσωπείς.

Και εδώ αναδεικνύεται η πολιτική μεγαλοφυία του Ανδρέα Παπανδρέου που, από νωρίς, συνέλαβε την ιδέα ενός πολιτικού κινήματος το οποίο θα ξεπερνούσε τα σχήματα του προδικτατορικού παρελθόντος. Αντιθέτως, σήμερα, ο πολιτικός χώρος τον οποίο διαμόρφωσε ο ιδρυτής του ΠΑΣΟΚ υποφέρει από την αδυναμία ανάδειξης νέων και ικανών προσώπων αλλά, κυρίως, από τη δυνατότητά τους να διαμορφώσουν πολιτική και ιδεολογική πρόταση.

Ορισμένοι θεωρούν νομοτελειακή την επικράτηση της Νέας Δημοκρατίας αλλά, μάλλον, δεν είναι.

Λογικά σκεπτόμενοι, οι εκλογές θα πρέπει να διεξαχθούν το πρώτο εξάμηνο του 2018, διότι, τότε, λήγει το τρίτο μνημόνιο. Για τους οικονομικούς παρατηρητές, ένα τέταρτο μνημόνιο θα είναι αναγκαίο. Λογικά, πάλι, είναι δύσκολο η σημερινή κυβέρνηση να υπογράψει ένα άλλο μνημόνιο λίγο πριν ολοκληρωθεί η θητεία της.

Μπορεί οι εντυπώσεις που έχουν διαμορφωθεί στην κοινή γνώμη από τα μέτρα της κυβέρνησης να είναι αρνητικές αλλά τα πράγματα είναι δύσκολα και για την αντιπολίτευση.

Πρώτον, η Νέα Δημοκρατία δεν λέει τίποτε στη κοινωνία για τις θέσεις και την πολιτική της πάνω στα ζητήματα που απασχολούν τον κόσμο. Μπορεί ο κόσμος να υποφέρει από τα μέτρα του Συριζα αλλά όσο η αντιπολίτευση δεν  παίρνει θέσεις, υπάρχει μια επιφύλαξη του εκλογικού σώματος απέναντί της.

Δεύτερον, τα εσωκομματικά της Νέας Δημοκρατίας είναι δύσκολα. Η ηγετική της, σήμερα, ομάδα δεν μπορεί να κυριαρχήσει. Και ο άλλος, ισχυρός πόλος της, δεν θα ήθελε να δει τον αρχηγό της να κυβερνά.

Τρίτον, οι μαρξιστές του Σύριζα είναι συνηθισμένοι και εκπαιδευμένοι σε τακτικισμούς. Είναι σίγουρο πως μεθοδεύουν την επίθεσή τους στην τελική ευθεία. Και δεν πρέπει να υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι ετοιμάζονται για λαϊκιστικά μέτρα που θα τους δώσουν εκλογικούς πόντους, ή, θα θολώσουν το νεοδημοκρατικό αφήγημα.

Τέταρτον, η ηγεμονεύουσα τάξη στην Ελλάδα δεν είναι η αστική τάξη, όπως σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αλλά ένα ευρύ και ισχυρό δημοσιοϋπαλληλικό  στρώμα και άλλοι πληθυσμοί που συντηρούνται από το κράτος, το οποίο εκφράζει περισσότερο ικανοποιητικά ο Συριζα από τη Νέα Δημοκρατία. Η οποία Νέα Δημοκρατία, επαγγέλλεται τον, απολύτως, αναγκαίο περιορισμό του. Δηλαδή, την αντίθεση μαζί του.

Η αντίθεση αυτή, όμως, για να είναι επιτυχής θα πρέπει να υπάρχει ένα σημαντικό αστικό στρώμα και μια διανόηση που θα παρήγαγε τις αξίες του αστικού πολιτισμού.

Αλλά, ο αστισμός, τα τελευταία πενήντα με εξήντα χρόνια άρχισε να παρακμάζει σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όπως πολύ καλά απέδειξε ο Παναγιώτης Κονδύλης στο βιβλίο του «η παρακμή του αστικού πολιτισμού». Αντιλαμβάνεστε το μέγεθος της παρακμής του σε μια χώρα, την Ελλάδα, στην οποία, ποτέ δεν αναπτύχθηκε και η οποία ποτέ δεν διαμόρφωσε αστική τάξη. Οι διάφοροι πόλοι πλουσίων, σχετικά, ανθρώπων δεν συνιστούν αστική τάξη, με τα χαρακτηριστικά που αυτή είχε στην Ευρώπη.

Δυστυχώς, δεν συνέτρεξαν γι αυτό οι προϋποθέσεις.

Από της δημιουργίας του ελληνικού κράτους και, αμέσως, μετά τη δολοφονία του Καποδίστρια, ούτε υπήρξε, ούτε διαμορφώθηκε μια τέτοια τάξη που να μεσολαβεί, έστω, μεταξύ των ξένων προστατών και του λαού. Ακόμη και έτσι θα ανέπτυσσε, αναγκαστικά, ορισμένα αστικά και εθνικά χαρακτηριστικά. Αντιθέτως, από τη μια μεριά είχαμε τους προστάτες με τον δικό τους εγκάθετο εκπρόσωπο, τον βασιλιά, και από την άλλη το λαό. Η πόλωση αυτή οικοδόμησε μια άμεση εξάρτηση της κοινωνίας από το κράτος και στέρησε την Ελλάδα από μια δική της ιθύνουσα, οικονομικά και πολιτικά, τάξη.

Κάποια ψήγματα αστικής τάξης άρχισαν να διαμορφώνονται επι Χαρίλαου Τρικούπη τα οποία έλαβαν συγκεκριμένη μορφή και αναζήτησαν πολιτική έκφραση στον Ελευθέριο Βενιζέλο, αλλά, η προσπάθεια αυτή τελείωσε με την μικρασιατική καταστροφή. Τα πράγματα θα ήταν πολύ διαφορετικά αν τον πόλεμο κέρδιζε η Ελλάδα.

Μια νέα ευκαιρία δόθηκε μετά την έλευση των προσφύγων το 1922.Αποτέλεσμα της προσπάθειας αυτής υπήρξε η μεσοπολεμική ανάπτυξη της χώρας και η διαμόρφωση μιας σημαντικής ομάδας διανοουμένων- της γενιάς του ΄30- η οποία ασχολήθηκε με την αναζήτηση και διατύπωση της «ελληνικότητος».

Η αστική αυτή ανάπτυξη προσέκρουσε στον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο και στον εμφύλιο. Πάνω στη δεκαετία αυτή προσέκρουσε και διαλύθηκε και η διανόηση της χώρας.

Η δυναμική παρουσία του ΚΚΕ και τα λάθη – ή, οι αναγκαστικές διαχειριστικές αδυναμίες του αστικού πολιτικού χώρου- οδήγησαν στην απώλεια και της αστικής τάξης και των διανοουμένων που πίστευαν στις αξίες της και θα μπορούσαν να τις αναπαράγουν. Διότι, χωρίς διανοούμενους, η ιδεολογική- και κατά συνέπεια και πολιτική- ηγεμονία δεν διαμορφώνεται.

Ο τρόπος που ο αστικός πολιτικός χώρος αντιμετώπισε τους συνεργάτες του κατακτητή και οι διώξεις που οι νικητές του Εμφυλίου εξαπέλυσαν κατά των αντιπάλων τους τις μεταπολεμικές δεκαετίες, δεν βοήθησαν στην ανάπτυξη αστικής τάξης και γενιάς διανοουμένων. Αντιθέτως, διαμόρφωσαν μια κρατική ελίτ και έναν λαό καθημαγμένο που εξαρτιόταν από αυτήν. Και η διανόηση, όση είχε απομείνει προτίμησε να υποστηρίξει τους αριστερούς κατατρεγμένους.

Τη χαριστική βολή στην προσπάθεια διαμόρφωσης αστικού χώρου (και πολιτικού και πνευματικού) έδωσε η δικτατορία του 1967.

Ήταν επόμενο, λοιπόν, η μεταπολίτευση να βρει τη χώρα με την αριστερά ηγεμονεύουσα. Η ροπή του κόσμου προς τα αριστερά σχήματα θα ήταν ισχυρότατη αν δεν δημιουργούσε το αριστερό μεν, αλλά, όχι μαρξιστικό ΠΑΣΟΚ ο Ανδρέας Παπανδρέου ο οποίος με το ριζοσπαστικό του λόγο συγκράτησε την κοινωνική δυναμική. Όταν τα πράγματα ηρεμήσουν και η ανάλυση για τη μεταπολιτευτική πορεία της χώρας γίνει πιο ψύχραιμα θα αναδειχθεί η συνεισφορά του Ανδρέα Παπανδρέου στην πολιτική ανάπτυξη της χώρας.

Αυτή η ηγεμονία της αριστεράς υπήρξε- και για ορισμένους υπάρχει- μέχρι σήμερα. Κάποια πλήγματα έχει δεχθεί από τη  άσκηση της εξουσίας από το Συριζα αλλά η ομολογία πως τα μέτρα που έχουν συμφωνηθεί μπορεί να τα περάσει μόνο ο Συριζα, δείχνει πως η ηγεμονία συνεχίζεται.

Το τελευταίο, δε, επεισόδιο, με τα κομμουνιστικά εγκλήματα επι υπαρκτού σοσιαλισμού και  ο τρόπος που το διαχειρίστηκε και η Νέα Δημοκρατία και ο Σύριζα, δείχνει πως η αριστερά διατηρεί, ακόμη, την ιδεολογική ηγεμονία και πως το κυρίως κόμμα του αστικού χώρου δεν έχει ικανούς διανοούμενους. Όσο για τους πολιτικούς του, είναι, μάλλον, μετρίου επιπέδου.

Τρεις εμβληματικές προσωπικότητες διανοουμένων που επιχείρησαν να αμφισβητήσουν το αριστερό- και συριζαίικο- αφήγημα, υπέστησαν επιθέσεις  χωρίς να υποστηριχθούν ούτε από την κοινωνία ούτε από τις πολιτικές δυνάμεις.

Η μια περίπτωση είναι του Στέλιου Ράμφου τον οποίο το σημερινό πολιτικό σύστημα πολέμησε σκληρά. Αποτέλεσμα ήταν ο περιορισμός του λόγου του.

Η άλλη ήταν του Στάθη Καλύβα, ο οποίος μαζί με ομάδα άλλων συναδέλφων του επιχείρησαν να αμφισβητήσουν το μεταπολεμικό ιδεολογικό αφήγημα της αριστεράς. Έπεσε θύμα της λανθασμένης επιλογής του σε ένα άρθρο σχετικά με τη δικτατορία.

Η τρίτη και τελευταία περίπτωση που αυτές τις ημέρες δέχεται τρομακτική επίθεση, είναι του Αρκά. Εγκάθετοι της κυβέρνησης, πολλοί από τους οποίους δεν γνωρίζουν ποιος είναι ο Αρκάς, του επιτίθενται ως χουντικό! Αν είναι δυνατόν!

Δυστυχώς, ούτε η κοινωνική, ούτε τα πολιτικά κόμματα μπορούν να στηρίξουν έναν διαφορετικό- αλλά ισχυρό- πολιτικό λόγο που εκφέρεται από τα ψήγματα διανοουμένων της χώρας.

Και αυτό δείχνει πως με αυτές τις προϋποθέσεις, δύσκολα κερδίζεις εκλογική μάχη και πολύ δυσκολότερα κυβερνάς.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

spot_img

8 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Παρ’οτι ειχαμε και αναπτυξη του αστισμου και της διανοησης -(δυο βραβεια Νομπελ στην ποιηση) ” και των τεχνων -κυριως των καλλιτεχνικων, που ανεμορφωσαν την Αθηνα και την Θεσ/νικη με κτιρια , λεωφορους και γειτονιες και εκδηλωσεις σε Επιδαυρο και Ακροπολη και του κινηματοθεατρου ,με τις σπουδαιοτατες ταινιες και παραστασεις- στην Μεταπολεμικη Ελλαδα, που δυστυχως διελυθη εις τα εξ’ων συνετεθη(εκαψαν και τηλεοπτικες σειρες της ΕΡΤ) μετα την απροσδοκητη σε εκταση και ριζοσπαστισμο ανοδο στην εξουσια του λαου και της ”πλεμπας”απο το 1981-89 και την Σημιτολογιστικη περιοδο τοων 1994-2004,η υποθεση εκλογες θα κερδηθει,αγαπητε κ. Σαββιδη, απο την νεολαια , που ουτε εμαθε,ουτε θελει να μαθει για τις αυταπατες των αριστερων και την μανια προβολης τους, οταν γνωριζουν και τις σκεψεις και τις προοδο των αλλων Ευρωοαικων κρατων και λαων απο το αγχιμαχον μαχαιρι του ΙΝΤΕΡΝΕΤ. Αυτη,η νεολαια, θα θαψει οριστικα μαζι με τον ναζισμο και τον κομμουνισμο, γιατι περαν των αλλων ειναι υπερβεβαια οτι θα της στερησει το ΙΝΤεΡΝΕΤ ,με την αμεση και πληρεστερη πληροφορηθη αυτοστιγμει απο ολα τα μηκη και τα πλατη του κοσμου. Λυπουμαι,που αρκεσθηκατε να αναφερετε τους τρεις εμβληματικους-σιγα τους εμβληματικους-συνελληνες και δεν ”εξανεστητε”, γιατι η ΕΣΗΕΑ και ολες οι φιλελευθερες οργανωσεις,ολα τα πολιτικα κομματα -πλην του Κομμουνιστικου- και συμπας ο λαος , που εδω και (36 )χρονια απολαμβανει τα ευρωπαικα κεκτημενα και τα λεφτα-ευρω των κουτοφραγκων ”δεν πηραν με τιος πετρες ” -που λεμε- τους τολμητιες , να μας θυμισουν ενα καθεστως ,που κατερρευσε σε μια εβδομαδα ,αφου μας γεμισε νεκρους,καταστροφες ,φτωχεια και απατημενους- αμετανοητους συνελληνες-γιατι αυτο μας ενδιαφερει. Θα σας παρακαλουσα να καλουσατε σε μια τηλεοπτικη εκπομπη σας Βαλκανιους γειτονες ,”που εζησαν στο πετσι τους τον κομμουνισμο” ,να μας διαφωτισουν για τις ωφελειες του στα (45 ) χρονια της μονοκομματικης δικταστοριας του. Κι αν αυτο δεν γινει σταχυολογηστε και παρουσιαστε μας δημοσιευματα δημοσιογραφικων αναλυσεων απο ολα τα πρωην κομμουνιστικα κρατη . Παντως σας υπενθυμιζω οτι προ 5νθημερου η Ουκρανια γιωρτασε την 26η επετειο της Εθνικης της ανεξαρτησιας απο την κομμουνιστικη Σοβιετικη Ενωση. Υ.Γ. Η παντοκρατορια της Αριστερας κ. Σαββιδη -μας- οφειλεται στους στρατευμενους ισοβιως κονδυλοφορους , που και ο ιδιος ο κ. ΠΟΥΤΙΝ να προσπαθησει να τους πεισει οτι, ο κομμουνισμος απεθανε, αυτοι θα αναμενουν την νεκρανασταση του. Ο λαος που ανδρωθηκε στην Μεταπολιτευση μεχρι το 2009 ,μαλλον ”ιδρυματοποιηθηκε” στο αντιδεξιο, αντιευρωπαικο και αντικρατικο κατεστημενο και εις τουτο εγκειται-παρα την βεβαια εκλογικη νικη -και η δυσκολια να κυβερνησουν οι αντικομμουνιστικες δυναμεις στην Ελλαδα μας . Το ζησαμε στην 5ετια 2004-2009. Υπαρχει βλεπετε και το ΚΙΔΗΣΟ του κ. λεφτα υπαρχουν, που θα πετα τις σαιτιες του, γιαυτο και προσπαθει να προσεταιρισθει τον νεο ιδιοκτητη του ΔΟΛ κυριο Μαρινακη , με το ΒΗΜΑ και τα ΝΕΑ. Να ειστε καλα.

  2. Τι ωραία που τα λέτε! Μακάρι να μιλάγαμε όλο και πιο συχνά για την Κοινωνία και όχι για τα κόμματα. Να ξαναζωντανέψουμε τη συνείδηση ότι είναι το ανώνυμο Εμείς που δουλεύει για μας χωρίς εμάς.
    Αυτό ήταν πάντα το ατού των αστών και των Ελλήνων. Η συνείδηση ότι την τύχη μας τη διαμορφώνουμε οι ίδιοι και μόνο μέσα από “αξίες”.
    Οι “μικροαστοί” που λέγαμε κάποτε, οι απαίδευτοι στις αξίες της Κοινωνίας, κοιτάνε το μικρο-συμφέρον τους είναι πολιτικά επικίνδυνοι. Είναι όμως η πλειονότητα της κεντροαριστεράς, των “προοδευτικών” του κέντρου.
    Οι νεο-αριστεροί τύπου Σύριζα είναι πιο επικίνδυνα καταστροφικοί γιατί δεν πιστεύουν ούτε στις αξίες ούτε στην Κοινωνία του αυτοδημιουγού Εμείς. Το Κράτος δεν είναι Κοινωνία, είναι Δεσποτεία.

  3. Όχι όμως και Ράμφος!… Είναι σαν το αστείο με τον Πετσάλνικο για Πρόεδρο Δημοκρατίας…
    Δεν είναι μόνο πολύ λίγος για διανοούμενος, λέει και τρομερές μπούρδες. Υπάρχει σοφία ακόμα στα τρίσβαθα του λαού.

    Ε, και ο Καλύβας τώρα, όχι και εμβληματικός διανοούμενος…
    Φταίει που έχουμε πέσει πολύ χαμηλά…

    Αρκάς, ΝΑΙ,εεεεεεεε Να σκιστούμε όλοι να τον υπαρασπιζόμαστε.

  4. Κυρία Μ.Μ. αυτοί μου ήρθαν στο νου. Έχετε να μας υποδείξετε κάποιους άλλους, σύγχρονους διανοούμενους του αστικού χώρου;

  5. Πολύ καλή ερώτηση και σας ευχαριστώ πολύ. Φοβάμαι όμως ότι δεν υπάρχει απάντηση που μπορεί να δοθεί εύκολα και αυθόρμητα.

    Αξίζει όμως τον κόπο να το καλοσκεφτούμε όλοι. Να ξεχωρίσουμε μάλιστα αυτούς που είναι απλώς καλοί στη δουλειά του και αυτούς που έχουν να πουν κάτι παραπάνω επιδρώντας θετικά στη σκέψη και τη ψυχή όλων μας.

    1) Προσωπικά, στη θέση του “στοχαστή” Ράμφου θα έβαζα τον Θόδωρο Ζιάκα και στη θέση του άγουρου πολιτικού επιστήμονα Στάθη Καλύβα, τον Γιώργο Κοντογιώργη.

    2) Αυτούς που εγώ προσωπικά θα ξεχώριζα ως έχοντες ενεργοποιημένο Νου (“Λόγον έχοντες” πέρα από σκέτη/«ορθολογική» σκέψη) είναι:

    Μεταξύ πανεπιστημιακών: π. Νικόλαος Λουδοβίκος, Μάνος Στεφανίδης, Βασίλης Καραποστόλης, Θεοδόσης Τάσσιος, Γιάννης Αντωνίου, Μάνος Δανέζης, Νάσος Βαγενάς, Βάσω Κιντή.
    Από ποιητές: την Κική Δημουλά, Μιχάλη Γκανά και Τίτο Πατρίκιο, τους ζωγράφους Σωτήρη Σόρογκα και Κώστα Βαρότσο.
    Από το θέατρο: τους Βασίλη Παπαβασιλείου, Κώστα Γεωργουσόπουλο, Γιάννη Μετζικώφ.

    [[Δεν θα έβαζα πχ περιπτώσεις σαν του Β. Μαρκεζίνη και της Ε. Αρβελέρ (που σκέπτονται πολύ αλλά είναι φτωχοί κατά τη διάνοια)
    Αν δεν είχαν μετακομίσει σε άλλα στρώματα του υπάρχοντος, θα έβαζα πρώτους και αυθορμήτως τους Κωστή Παπαγιώργη και Νεοκλή Σαρρή.]]

  6. Τους διανοουμενους κυριε Σαββιδη δεν τους χρειαζομαστε για να αμφισβητουν κομματικα αφηγηματα. Πού ειναι οι λαλιστατοι αυτοι διανοουμενοι να επιτεθουν στους εκπροσωπους του υπο διαμορφωση νεου μιντιακου τοπιου? Δυσωδια αναδυεται αλλα οι διανοουμενοι σιγη ιχθυος.

    • Αληθεια ,πού αποδιδετε αυτην την σιγην ιχθυος των οντως λαλιστατων διανοουμενων, που γνωριζουν,η, επρεπε να γνωριζουν την περιρεουσα παγκοσμιως και πανευρωπαικως -πλην εξαιρεσεων- αστμοσφαιρα της ελευθεριας του λογου και της πολυφωνιας;;;. Ποιος μπορει να ορκισθει οτι δεν ειναι πολιτικη επιλογη, αν οχι κομματικη ;;;. Ολοι μας γνωριζομαστε απο μικρα παιδια -εδω και 40 χρονια- ,με το μικρο του ονομα ενας τον αλλον κραζει,καθως λεει το ποιημα για το χωριο της Ελλαδος μας. Μηπως ηλθε καιρος ”να τους κραξουμε” ,για να επανελθει η ομοφωνια τους ,για τα θεματα της Πατριδος και της κοινωνιας, που ειχαν μεχρι το 1960;;;.

Leave a Reply to Χ.Αλεξανδροπουλος Ακύρωση απάντησης

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
47,600ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής

Τελευταία Άρθρα