Του Παντελή Σαββίδη
πηγή: εφημερίδα “Θεσσαλονίκη”
Όσο και αν δημιουργεί αρνητικά αντανακλαστικά η φράση «Αλβανός τουρίστας» ή «ξένος τουρίστας στην Αλβανία» απέδιδε με ελάχιστα λόγια μια πραγματικότητα από την κατάρρευση του κομμουνιστικού συστήματος ως την δεκαετία του 2010.
Σήμερα τα πάντα έχουν αλλάξει. Και Αλβανοί τουρίστες υπάρχουν και ξένοι τουρίστες επισκέπτονται την χώρα και για εκδρομή και για να περάσουν τις καλοκαιρινές διακοπές τους.
Τα Τίρανα έχουν γίνει αγνώριστα, ο άξονας Τίρανα-Δυρράχιο παρουσιάζει συνεχή ανάπτυξη και η Αλβανία αντιμετωπίζει-και θα το αντιμετωπίσει ακόμη οξύτερα- το πρόβλημα που αποτελεί ελληνική πατέντα. Όλα στην πρωτεύουσα. Το πολύ πολύ μέχρι το Δυρράχιο. (Στα καθ ημάς στον Πειραιά).
Ο άξονας αυτός συγκεντρώνει κάθε είδους ανάπτυξη. Με καταλυτική βοήθεια της Ελλάδας. Εδώ αποκτήθηκαν περιουσίες.





Υπάρχουν, ωστόσο, και περιοχές όπως οι Άγιοι Σαράντα, που έχουν εκθετική τουριστική ανάπτυξη διότι προσφέρονται για θερινές διακοπές.
Μια ανάπτυξη, όμως, με ελληνικά χαρακτηριστικά. Συνήθως άναρχη και με λίγες υποδομές. Χτίστηκαν ολόκληρες συνοικίες με πολυόροφα κτίρια εκεί που μερικά χρόνια πριν υπήρχαν πουρνάρια. Η πόλη τον χειμώνα έχει 10.000 κατοίκους και το καλοκαίρι 100.000. Λίγα χιλιόμετρα πέρα απο τους Άγιους Σαράντα υπάρχει το Εξαμίλι με πολύ καλές παραλίες και κατά συνέπεια με μεγάλη, επίσης, τουριστική ανάπτυξη. Και λίγο παραπέρα το Βουθρωτό, μια τοποθεσία από τις λίγες που έχει να δείξει η γειτονική χώρα με μακρά ιστορία.

Ιδρύθηκε, πιθανώς, τον 8 αι. π.Χ. και ο θρύλος το συνδέει με τον Έκτορα και τους Τρώες επιζώντες που έφυγαν από την πόλη τους κατευθυνόμενοι προς την Ιταλία. Την ρωμαϊκή περίοδο αναπτύχθηκε επι Αυγούστου και τη Βυζαντινή ήταν έδρα Επισκοπής. Η συνύπαρξη ιστορικών μνημείων, φύσης και τοπίων κάνουν το Βουθρωτό πολύ ενδιαφέρον για επισκέψεις.
Φωτογραφίες απο το Βουθρωτό




Στους Άγιους Σαράντα η παρουσία του ελληνικού στοιχείου υπήρξε έντονη (μερικοί με τους οποίους μιλήσαμε μας είπαν πως πριν την κατάρρευση του κομμουνιστικού καθεστώτος μπορεί να ήταν και πλειοψηφία) αλλά τώρα, με την εγκατάσταση πολλών Αλβανών από διάφορες περιοχές της χώρας, η αναλογία έχει μετατραπεί. Έντονη είναι η παρουσία τσάμηδων στην πόλη.
Οι Άγιοι Σαράντα, όπως και το Αργυρόκαστρο δεν θεωρήθηκαν από το κομμουνιστικό καθεστώς του Χότζα μειονοτικές περιοχές. Κανένα αστικό κέντρο δεν περιελήφθη στις μειονοτικές ζώνες παρά την πολυάριθμη παρουσία Ελλήνων, διότι δεν το ήθελε το αλβανικό καθεστώς. Ούτε καν το Αργυρόκαστρο που περιβάλλεται από κωμοπόλεις και χωριά με σχεδόν αμιγή ελληνικό πληθυσμό.
Φωτογραφίες απο Αργυρόκαστρο







Τρία από τα χωριά της Χιμάρας θεωρήθηκαν αρχικά μειονοτικά αλλά το καθεστώς άλλαξε επι κομμουνισμού.
Στις παραθαλάσσιες πόλεις της Αλβανίας, όπως οι Άγιοι Σαράντα, έγινε πάρτυ κατά τον διαμοιρασμό της ιδιοκτησίας μετά την κατάρρευση του καθεστώτος. Με την ιδέα και τον τρόπο αυτό πρέπει να είναι εξοικειωμένοι οι Έλληνες διότι και στο δικό τους κράτος κάπως έτσι λειτούργησε το σύστημα όταν χρειάστηκε. Με την ίδια φιλοσοφία λειτουργεί στην Ελλάδα και σήμερα.
Απλώς, στην Αλβανία κατά την μετάβαση από το κομμουνιστικό καθεστώς σε παρωδία δυτικού τύπου… δημοκρατία, τα φαινόμενα είναι πιο έντονα ορατά.
Οι Άγιοι Σαράντα βρίσκονται πολύ κοντά στην Κέρκυρα. Πήρα έτσι μια απάντηση στο ερώτημά μου πως ο Σήφης Βαλυράκης έφθασε κολυμπώντας στην Αλβανία όταν επι δικτατορίας δραπέτευσε από τις φυλακές της Κέρκυρας. Ένας καλός κολυμβητής διανύει άνετα την απόσταση.
Οι Άλβανοί ήταν και συνεχίζουν να παραμένουν καχύποπτοι απέναντι στους Έλληνες και την Ελλάδα παρά την ώσμωση μεταξύ των δύο λαών μετά την κατάρρευση του κομμουνισμού. Η καχυποψία οφείλεται, κυρίως, σε ιστορικούς λόγους, την περίοδο της ανεξαρτησίας και της αρχικής συγκρότησης του αλβανικού κράτους. Δεν είδαν, όμως, καθόλου θετικά και την παρουσία της ελληνικής μειονότητας. Το τσάμικο, το εμπόλεμο, για το οποίο έχουν μια εμμονή ότι η Ελλάδα πρέπει να το άρει με νόμο και όχι με κυβερνητική απόφαση, όπως έκανε, οι θαλάσσιες ζώνες (για τις οποίες η αντίδραση Ράμα υποκινήθηκε από την Τουρκία) αποτελούν μερικά από τα στοιχεία της ανησυχίας τους αν και, σήμερα, δεν υπάρχει καμιά περίπτωση συνοριακής αμφισβήτησης.
Αυτό θα μπορούσε να συμβεί τα χρόνια τα ανεξαρτησίας του Κοσσυφοπεδίου διότι ένα από τα επιχειρήματα των δυνάμεων να παραχωρηθεί η Βόρειος Ήπειρος στην Αλβανία ήταν το ότι δόθηκε το Κοσσυφοπέδιο στην Γιουγκοσλαβία. Η εποχή αυτή πέρασε και ενώ δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας στην αλβανική κοινή γνώμη καλλιεργείται ένα είδος εθνικισμού και μερικές φορές υποβολιμαίου ανθελληνισμού. Φροντίζουν γι αυτό και η Τουρκία και η Ιταλία, χώρες με τις οποίες και σε κρατικό αλβανικό επίπεδο υπάρχει στενή συνεργασία αλλά και μια παράδοξη κοινωνική αποδοχή. Μέχρι παρεξηγήσεως.
Ιταλία και Αυστρία φρόντισαν, επίσης, για σπουδαίους γεωπολιτικούς λόγους η Ελλάδα να μην βγει στην Αδριατική αλλά σήμερα ανέχονται την τουρκική βάση στον Αυλώνα.
Και η Χιμάρα, σήμερα, έχει γίνει αγνώριστη από την τουριστική ανάπτυξη. Η αύξηση της αξίας γης και ο τρόπος που διαχειρίστηκαν το ιδιοκτησιακό οι αλβανικές κυβερνήσεις έχουν δημιουργήσει τις σημερινές εντάσεις μεταξύ του αλβανικού κράτους και της ελληνικής μειονότητας.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΧΕΙΜΑΡΑ





Στη μειονότητα έχουν διαμορφωθεί, από τις αρχές της καθεστωτικής αλλαγής στην Αλβανία δύο τάσεις. Η μια επιθυμεί και επιδιώκει την αυτόνομη και διακριτή, δυναμική παρουσία του ελληνισμού στην Αλβανία και η άλλη την συνεργασία με το αλβανικό κράτος προς όφελος της μειονότητας.
Την δεύτερη αυτή τάση εξέφρασε και ο σημερινός δήμαρχος Χιμάρας Βαγγέλης Τάβος ο οποίος μας δέχθηκε στο γραφείο του κατά την επίσκεψή μας στην πόλη του.
Ο δήμαρχος και η τάση που εκπροσωπεί θεωρούν πως αποτελούν παρεξηγημένη περίπτωση στην ελληνική κοινή γνώμη. Είναι ελληνικής καταγωγής, έχουν και την ελληνική, υπηκοότητα αλλά αντιλαμβάνονται διαφορετικά τον τρόπο προώθησης των συμφερόντων της μειονότητας. Θεωρούν πως η μετωπική αντιπαράθεση με το αλβανικό κράτος δεν είναι, μόνο, αδιέξοδη αλλά και ασύμφορη για τα συμφέροντα του ελληνισμού.
Ο κ. Τάβος θεωρεί πως το περιουσιακό ζήτημα στην Χιμάρα δεν αφορά, μόνο, τους Έλληνες αλλά το σύνολο των Αλβανών πολιτών και δεν έχει να κάνει με σκοπιμότητες του αλβανικού κράτους. Είναι αποτέλεσμα της νομοθεσίας (νόμος 7501/1991) η οποία έδωσε το δικαίωμα χρήσης γης στους αγρότες που την καλλιεργούσαν και στα αστικά κέντρα αδιαφόρησε για τις περιουσίες των πρώην ιδιοκτητών.
Μέσα στον νομοθετικό και κοινωνικό κυκεώνα του περιουσιακού ο κ. Τάβος βάζει και το ζήτημα της ευελιξίας και των σκοπιμοτήτων οικογενειών που άλλα πράττει η δεξιά τους και άλλα η αριστερά τους.
Ο πυρήνας της σκέψης του είναι ότι η μειονότητα μπορεί να πετύχει περισσότερα αν συσπειρωθεί και διεκδικήσει από το αλβανικό κράτος τα δικαιώματά της χωρίς μετωπική αντιπαράθεση μαζί του.
Η πολιτική Τάβου εστιάζει στην παροχή τίτλων και στην ενίσχυση των υποδομών. Οι δεσμεύσεις του για παράδοση 1.226 τίτλων ιδιοκτησίας ερμηνεύονται ως βήμα εξομάλυνσης.
Η ελληνική μειονότητα θεωρεί ότι η πολιτική αυτή καταπατά τα ανθρώπινα και μειονοτικά δικαιώματα. Οι Βορειοηπειρώτες αποκλείονται από τις διαδικασίες, ενώ τα παλαιά τους δικαιώματα αγνοούνται.
Όσο για το ελληνικό κράτος είναι ηχηρά απών από την μειονότητα.
Η αλβανική παράμετρος είναι ένα στοιχείο της καθημερινότητάς μας. Ίσως και του μέλλοντός μας.
Η αποστολή στη συνέχεια επισκέφθηκε την Δερβιτσάνη. Στην πλατεία του χωριού βρίσκεται η προτομή του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη ο οποίος το επισκέφθηκε κατά την διάρκεια της πρωθυπουργίας του, το 1991. Στην αποστολή συνοδευόταν απο τον τότε υπουργό εξωτερικών Αντώνη Σαμαρά κα τον υπουργό επικρατείας Μίκη Θεοδωράκη. Στην συνάντησή του στα Τίρανα με τον πρόεδρο της Αλβανίας Ραμίζ Αλία τέθηκε για πρώτη φορά το τσάμικο.



Η πλέον συγκηνητική στιγμή της περιοδείας ήταν η επίσκεψη στο νεκροταφείο των Ελλήνων Στρατιωτών που έπεσαν στην μάχη το 1940 στον λόφο λίγο έξω απο το χωριό.
Δείτε στο βίντεο τι λέει σήμερα η κυρία Μαρία απο την Φωκίδα που ζει στο Βουλιαράτη και φροντίζει τον τάφο. Και τί είπε στην εκπομπή Ανιχνεύσεις της ΕΡΤ3 το 1999 αυτόπτης μάρτυς της μάχης.







Ευχαριστούμε κύριε Σαββίδη. Η Ελλάδα κινδυνεύει πρωτίστως από τους Αλβανούς πολύ περισσότερο από τους επισήμως Τούρκους. Κι όταν λέω αλβανούς δεν εννοώ τόσο της Αλβανίας αλλά τους ουτσουκάδες του προτεκτορατου του Κοσσυφοπέδιου. Σας έχω ξανά γράψει ότι οι Αλβανοί του κοσσυφοπεδιου κ πάνω από όλα οι καθολικοί κ πανω απο ολα οι της διασποράς σε Ελβετία Γερμανία τρέφουν έναν απίστευτο υπερναζισμό για τον οποίον δεν μιλάει κανένας. Ονειρεύονται κι εργάζονται για μια Αλβανία από Σλοβενία έως Αθήνα με εθνοκαθαρση όλων των μη αλβανικων ή μη ευκολα αλβανοποιησιμων πληθυσμων. Μην γελάτε. Τα λένε ξεκαθαρα ανεπίσημα κι επίσημα. Εχουν ξεφύγει. Ως πρώτο στόχο εργάζονται με υπομονή για αυτό που έχουμε ως μεγάλη Αλβανία στο μυαλό μας με Κοσσυφοπέδιο μισο Μαυροβούνιο βορεια σκόπια νότια Σερβία αλβανια κ ήπειρος με κέρκυρα αλλά για αυτούς θεωρείται το ελάχιστο στο στυλ ότι εάν ούτε αυτό πάρουν είναι οι πιο αδικημένοι στον κόσμο. Μιλουν συνεχεια οτι τα επομενα χρονια θα ενοπποιησουν αυτες τις περιοχες με τα οπλα οτι το εχουν προγραμματισμενο οταν οριμασουν οι στνθηκες. Αυτοί οι κοσσοβαροι αλβανοφωνοι θρέφουν ένα απίστευτο μίσος πέραν από τους Σέρβους για Ρώσους Κινέζους Ιρανούς κ σε ορισμενες περιπτωσεις τουρκους. Μα πάνω από όλα μισούν παθολογικά τους Έλληνες. Αυτό δεν το λένε στην Ελλάδα. Είμαι σίγουρος ότι τον Αριστοτέλη Γκούμα αλβανοφωνοι του Κοσσυφοπέδιο της διασποράς ποτ θα έκαναν διακοπές στην Αλβανία τον σκότωσαν. Με όσους αλβανους του Κοσσυφοπέδιο της διασποράς έχω μιλήσει ξέρουν όλοι το περιστατικό κ μου δίνουν να καταλάβω ότι δεν ήταν Αλβανοί της Αλβανίας αλλά Αλβανοί του Κοσσυφοπέδιο που μένουν στην Ευρώπη τον δολοφόνησαν. Αυτή αλβανική διασποράς του Κοσσυφοπέδιο θεωρεί αίσχος ότι μπορεί κάποιος να μιλάει ελληνικά στην Αλβανία. Όσους αλβανούς της Αλβανίας έχω γνωρίσει το θεωρούν τελείως φυσιολογικό να μιλάει κάποιος ελληνικά στην Αλβανία. Κι ο Ράμα όπως φαίνεται από φαινόμενο ανήκει κι αυτός στην φυλή των Αλβανών του Κοσσυφοπέδιο κι όχι της Αλβανίας. Οι Αλβανοί εργάζονται επίμονα στην δυσφήμιση της Ελλάδας στην Ευρώπη. Μας παρουσιάζουν ως το αποπαιδι της Ευρώπης τεμπέληδες μοχθηροι ορθόδοξοι φανατικοί φιλορωσοι αντιδυτικοι ναζιστες που καταπιέζουμε τους άλλους ορθόδοξους ταλιμπαν. Παρουσιάζουν οι Αλβανοί τον ευατο τους ως θεματοφυλακα της Ευρώπης απέναντι σε Έλληνες Σέρβους Ρώσους Κινέζους Ιρανούς. Να μου το θυμήθητε…σε λίγα χρόνια δεν θα κουνουν το δάχτυλο στην Ελλάδα και θα της λένε με υπεροψία στην ΕΕ τι πρέπει να κάνει κάτι Γερμανικά η βαλτικα κρατη αλλά οι Αλβανοί. Θα μας κουνάει το δάχτυλο και θα μας διατάζει ο πρωθυπουργός του Κοσσυφοπέδιο κ της Αλβανίας που θα μπουν στην Εε. ..α και το προτεκτορατο του Κοσσυφοπέδιο είναι εδω κι ενα χρονο εντός της συγκέντρωσης πρακτικά. Η Κύπρος οχι. Για να μην μιλήσω για τους Γερμανούς Ελβετούς αστυνομικούς σε ελληνικά αεροδρόμια που κανουν ακομη τους ελεγχους ταυτοτητων χωρις την παρουσια της ελληνικης αστυνομιας. Αυτά για να καταλάβουμε πως γλυκό βλέπουν οι Ευρωπαίοι τα πρωροπαλικαρα τους αλβανούς κ πως εμάς ως τους ειλώτων της Ευρώπης. Σε λίγα χρόνια θα υπάρχουν ουτσεκαδες αστυνομικοί σε ελληνικά αεροδρομια
Εννοώ εντός της σεγκεν ότι είναι πρακτικά από τον Ιανουάριο το προτεκτορατο του Κοσσυφοπέδιου
Στο γκρούπ ήμουν και εγώ και ευχαριστώ τον Απόστολο Γενιτσαρη που σήμερα έχεις και την ονομαστική του εορτή (Χρόνια σου Πολλά Απόστολε) Πράγματι η επίσκεψη στην Αλβανία με εντυπωσίασε δεδομένου όταν την τελευταία φορά που την επισκέφθηκα ήταν όλα αλλιώς πολύ μεγάλη πρόοδος με σύγχρονα κτήρια ωραία ξενοδοχεία και αρκετός τουρισμός επίσης θέλω να ευχαριστήσω τον δήμαρχο Χειμάρας για την άψογη φιλοξενία ( Έλληνας) γάρ τέλος γνώρισα υπέροχους ανθρώπους και ευχαρίστως θα την έκανα ξανά και ξανά
Καλό καλοκαίρι στους συνοδοιπόρους μου και καλές διακοπές το επόμενο ταξίδι στην Αγιοτοκο Καππαδοκία μας