Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

 

του Παντελή Σαββίδη

Ήταν το 1821 η παλιγγενεσία των Ελλήνων- οπότε ξαναγεννήθηκαν (και πως;) – ή συνέχεια;

Ποιοι είναι οι Έλληνες που έκαναν την Επανάσταση; Ποια η σχέση τους με το παρελθόν; Ποιες παθογένειες ανέδειξαν;

Σ αυτά τα ερωτήματα οι απαντήσεις δεν είναι εύκολες. Και κάθε φορά που επιχειρείται μια απάντηση, υπάρχουν και αμφισβητήσεις. Όταν δεν μπορούμε να συνεννοηθούμε για θέματα της επικαιρότητας που μας απασχολούν, θα τα καταφέρουμε με ερωτήματα που παραμένουν διαχρονικά μετέωρα στην ιστορία;

Ποιοι ήταν οι Έλληνες, λοιπόν; Αυτό το ερώτημα απασχολεί τους στοχαστές της Δυτικής Ευρώπης από την εποχή της Αναγέννησης.

Από που και πότε οι Έλληνες εγκαταστάθηκαν στον σημερινό γεωγραφικό χώρο;  Κατά καιρούς η απάντηση αν ήταν γηγενής λαός ή όχι, αλλάζει.

Στη νεοελληνική ιστορία το ερώτημα αυτό βρέθηκε σε δεύτερη μοίρα, γιατί για πολλές δεκαετίες πιο επιτακτική αποστολή ήταν η θεμελίωση της νεοελληνικής ταυτότητας: να αποδειχθεί η συνέχεια του ελληνισμού στον γεωγραφικό χώρο του ελληνικού κράτους.

Αν ο Ρόντρικ Μπήτον έχει δίκιο και οι Επαναστάτες του 1821 δεν μιλούσαν ελληνικά ως κύρια γλώσσα, από πότε μπορούμε να μιλάμε για ύπαρξη ελληνικής γλώσσας και, συνεπώς, φορέων της και τι μπορούμε να υποθέσουμε για την κοιτίδα και τις μετακινήσεις των φύλων που στους ιστορικούς χρόνους αυτοπροσδιορίζονταν ως Έλληνες;

Είναι ερωτήματα που δεν επιδέχονται απλές απαντήσεις.

Η ΓΛΩΣΣΑ

Η ελληνική γλώσσα ήταν προφανής και αδιαμφισβήτητος κοινός παρονομαστής ο οποίος συνέδεε την ειδωλολατρική αρχαία Ελλάδα, το χριστιανικό Βυζάντιο, τις σύγχρονες ορθόδοξες ελίτ της νοτιοανατολικής Ευρώπης και τις ευρέως διασκορπισμένες αγροτικές κοινότητες από τις οποίες η κάθε μία είχε τη δική της διάλεκτο.

Η πρώτη εθνοσυνέλευση της προσωρινής ελληνικής κυβέρνησης τον Δεκέμβριο του 1821 επέλεξε συνειδητά να αναβιώσει το αρχαίο όνομα Έλληνες για τους πολίτες του νέου μορφώματος που πάλευε για την ανεξαρτησία του και το αρχαίο όνομα Ελλάς για το κράτος.

Το ελληνικό έθνος δεν έχει έναν άλλα δύο προγόνους. Την αρχαία Ελλάδα αλλά και το Βυζάντιο, αν και ο όρος είναι προβληματικός αφού οι βυζαντινοί δεν αυτοαποκαλούνταν έτσι.

ΖΑΜΠΕΛΙΟΣ- ΠΑΠΑΡΗΓΟΠΟΥΛΟΣ

Δύο μορφές της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας, ο Σπυρίδων Ζαμπέλιος και ο Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος επιχείρησαν να δώσουν μια απάντηση.

Ο Ζαμπέλιος ήταν ο πρώτος που χρησιμοποίησε συστηματικά τον όρο ελληνισμός ως κυρίαρχη έννοια της ταυτότητας η οποία βασιζόταν στη συνέχεια της ελληνικής γλώσσας. Σήμερα στην Ελληνική γλώσσα ο Ελληνισμός ορίζεται ως το σύνολο των Ελλήνων που ζουν σε όλο τον κόσμο, το ελληνικό έθνος ή ο ελληνικός πολιτισμός και το σύνολο των Ελλήνων ως φορέων αυτού του πολιτισμού. Ο Ζαμπέλιος πρώτος διαίρεσε τον ελληνισμό σε τρεις περιόδους: την αρχαία, τη μεσαιωνική, και τη σύγχρονη. Ο μεσαιωνικός Ελληνισμός που προέκυψε λέει ο Ζαμπέλιος αποτελούσε εξ ίσου με τον αρχαίο πρόγονό του συστατικό της ταυτότητάς του σύγχρονου Έλληνα. Ήταν η αρχή μιας ευρείας σύνθεσης.

Μιας σύνθεσης την οποία ο Παπαρρηγόπουλος προώθησε στην λογική κατάληξη της, ορίζοντας ως Ελληνικόν έθνος όλους τους ανθρώπους που μιλούσαν την Ελληνική γλώσσα.

Ο Παπαρρηγόπουλος θεώρησε ότι η ιστορία του ελληνικού έθνους είναι συνεχές αφήγημα μιας συνεχούς διαδικασίας ιστορικής εξέλιξης. Η συνέχεια αντικαθιστά την παλιγγενεσία. Δεν υπήρξε διακοπή από την αρχαία εποχή ως σήμερα. Δεν ξαναγεννήθηκε ο Ελληνισμός το 1821. Η επανάσταση υπήρξε μια εξέγερση σε μια πορεία συνέχειας.

Όταν το κύριο μέρος του έργου του Παπαρρηγοπούλου τελείωσε το 1874 θα μετατρεπόταν στο αναγκαίο πνευματικό στήριγμα της Μεγάλης Ιδέας: το κράτος δεν υπήρχε σε αντίθεση με τις αξιώσεις του έθνους. Υπήρχε για να τις υπηρετεί. Και έπρεπε να το συμπεριλάβει ολόκληρο, όπου και αν ήταν διασκορπισμένο. Μάλιστα, σε μια ακραία έκφραση της Μεγάλης Ιδέας, ο Κωλλέτης είχε προτείνει το νεοσύστατο κράτος να μην έχει πρωτεύουσα μέχρι να απελευθερώσει την Κωσταντινούπολη.

Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ

Η Επανάσταση δεν προέκυψε από παρθενογένεση. Υπήρξε προετοιμασία της. Στην τελική της φάση θα μπορούσε να εντοπιστεί από το δεύτερο μισό του 18ου αιώνα όταν αναπτύχθηκε το Κίνημα του Φιλελληνισμού το οποίο συμπαθούσε οτιδήποτε ελληνικό και το οποίο κατέληξε στη διαπίστωση πως είναι δυνατή η δημιουργία ενός σύγχρονου ελληνικού κράτους το οποίο θα συνομιλεί με τα πολιτισμένα έθνη της Ευρώπης.

Στον Ρήγα Φερραίο και στον Κοραή θα μπορούσαμε να εντοπίσουμε τις δύο πρώϊμες αντιθέσεις οι οποίες προβάλλονται ως σήμερα. Μια οικουμενική αντίληψη για τον ελληνισμό –ο Ρήγας έλεγε πως Έλληνας είναι όποιος μιλά ελληνικά και υποστηρίζει την Ελλάδα, η Ορθόδοξη Κοινοπολιτεία, δηλαδή– και μια στενή εθνική αντίληψη που εκφράστηκε από τον Κοραή ο οποίος δεν θεωρούσε ελληνικό ούτε το Βυζάντιο.

ΕΜΦΥΛΙΟΙ- ΔΙΧΟΝΟΙΑ- ΕΞΑΡΤΗΣΗ

Κατά τη διάρκεια της Επανάστασης οι δύο εμφύλιοι εισήγαγαν το στοιχείο της διχόνοιας. Και το δάνειο, νωρίς κατά την εξέλιξή της, το στοιχείο της εξάρτησης.

Η συσπείρωση, περί τον Μαυροκορδάτο, των εκσυγχρονιστών και η αντίθεσή τους με τους παραδοσιακούς που εκφράζονταν από τον Κολοκοτρώνη, αποτέλεσε θανατηφόρα σύγκρουση και συνεχίζεται- και αυτή- ως σήμερα. Χωρίς τον Κολοκοτρώνη, η Επανάσταση θα είχε εκπνεύσει. Χωρίς τον Μαυροκορδάτο δεν θα είχε λάβει την διεθνή της διάσταση η οποία κατά ορισμένους ιστορικούς αποτέλεσε το καθοριστικό στοιχείο για τη δημιουργία του ελληνικού κράτους.

Ο Μαυροκορδάτος, ή, ποστέλνικος, όπως τον αποκαλούσε ο Κολοκοτρώνης, επινόησε και έθεσε σε εφαρμογή ένα ιδιαίτερο κράμα δυτικού φιλελευθερισμού και κοτζαμπασισμού που θα σφραγίσει την ελληνική πολιτική επί πολλές δεκαετίες.

Θα θέσει τα θεμέλια του «κράτους προστασίας» που θα επισφραγιστεί με τα δύο μεγάλα αγγλικά δάνεια.

Η Ελλάδα από τότε δεν ανέκαμψε. Δεν ολοκλήρωσε την Επανάσταση ούτε εδαφικά ούτε κυριαρχικά. Δεν απέκτησε ποτέ την ανεξαρτησία της. Η εθνική ανεξαρτησία δεν είναι κάτι που κατακτήθηκε με την Επανάσταση και στην πορεία απωλέσθηκε. Η εξάρτηση βρίσκεται στον γενετικό κώδικα του νέου ελληνισμού.

ΟΙ ΔΙΑΙΡΕΤΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ

Η πρώτη διαιρετική γραμμή του νέου ελληνισμού εντοπίζεται  πριν, ακόμη, ξεσπάσει η Επανάσταση. Ήταν μεταξύ αυτών που ήθελαν μια οικουμενική Ελλάδα (Ρήγας Φερραίος) και εκείνων που επιθυμούσαν μια στενή, μικρή και “καθαρή” Ελλάδα (Κοραής).

Η “δεύτερη” μεταξύ αυτών που ήθελαν έλεγχο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας εκ των έσω και ανάληψης της ηγεσίας της από τους Έλληνες και εκείνων που προέκριναν την Επανάσταση σε ένα μικρό, ελεγχόμενο μέρος, όπου θα εξαντλείτο η δυναμική της.

Η τρίτη, μετά την έναρξη της Επανάστασης, ήταν μεταξύ αυτών που ήθελαν μια αυτόνομη και αυτοδύναμη ανάπτυξη (Κολοκοτρώνης και οι συν αυτώ) και εκείνων που ήθελαν την ένταξη στις, τότε, δυτικές δομές και την εξέλιξή της υπο την δυτική επιρροή (Μαυροκορδάτος).

Η τέταρτη ήταν μεταξύ της ομάδας που συσπειρώθηκε περί τον Όθωνα και των συνταγματιστών.

Η πέμπτη μεταξύ αυτών που υποστήριζαν την Μεγάλη Ιδέα και την ένταξη του συνόλου του ελληνισμού στο νέο ελληνικό κράτος και των οπαδών της μικράς, εντίμου Ελλάδος.

Η έκτη μεταξύ Βενιζελικών και Βασιλικών.

Και μετά το 1936, η έβδομη μεταξύ δεξιάς και αριστεράς. Μια διαίρεση που ταλάνισε τον ελληνικό λαό μέχρι πριν λίγα χρόνια.

Σήμερα έχουμε μια έβδομη διαίρεση, μεταξύ αυτών που υποστηρίζουν την εθνική συνέχεια των Ελλήνων, από την αρχαία εποχή ως σήμερα, και εκείνων που πιστεύουν πως ο ελληνισμός, ως εθνότητα, δημιουργήθηκε μετά την συγκρότηση του νεοελληνικού κράτους.

Αυτή η- τελευταία- διαχωριστική γραμμή είναι οριζόντια. Διατρέχει όλα τα κόμματα.

Στις 6 Ιουλίου 1827 οι εκπρόσωποι της Βρετανίας, της Γαλλίας και της Ρωσίας υπέγραψαν στο Λονδίνο μια τριμερή συνθήκη. Και στις 20 Οκτωβρίου του ίδιου χρόνου στη Ναυμαχία του Ναβαρίνου κατατρόπωσαν τις κοινές δυνάμεις Οθωμανών και Αιγυπτίων.

Στο εξής η έκβαση της Ελληνικής Επανάστασης θα συνυφαινόταν αξεδιάλυτα με τη διπλωματία και την υψηλή πολιτική των ευρωπαϊκών δυνάμεων, όχι, όμως, μιας μόνο δύναμης.

Αυτή ήταν η πραγματική σημασία της μόνιμης διάσκεψης των εκπροσώπων των τριών Μεγάλων Δυνάμεων, γνωστής ως Διάσκεψης του Λονδίνου για την Ελλάδα η οποία συγκλήθηκε για πρώτη φορά στα τέλη του 1826 και θα διαρκούσε μέχρι το τέλος του 1832.

Ένα χρόνο μετά τη  Ναυμαχία του Ναβαρίνου στη Βρετανία μεγάλο μέρος της πολιτικής του Κάννινγκ ανατράπηκε από το νέο πρωθυπουργό τον Δούκα του Ουέλιγκτον.

Με παρακίνηση του Ουέλινγκτον ο βασιλιάς Γεώργιος Δ! ζήτησε συγνώμη από τους Οθωμανούς για το ατυχές περιστατικό του Ναβαρίνου.

Όταν έπεσε χαμηλά η στήριξη της Βρετανίας στην Ελλάδα σηκώθηκε ψηλά η στήριξη της Γαλλίας και της Ρωσίας. Αυτή η ισορροπία των τριών έπαιξε σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της ελληνικής ιστορίας.

Με τη Συνθήκη της Αδριανούπολης το 1828, ο σουλτάνος αποδέχθηκε ταπεινωτικούς όρους για να λήξει ο ρωσοτουρκικός πόλεμος που είχε ξεσπάσει.

Η οθωμανική Αυτοκρατορία έπνεε τα λοίσθια.  Η ειρήνη στην Ευρώπη εξαρτιόταν από την ανεύρεση ενός αντίβαρου απέναντι στην Ρωσία. Η Ελλάδα ήταν η μόνη διαθέσιμη λύση. Και το ερώτημα που τέθηκε ήταν: γιατί να μην είναι η Ελλάδα πλήρως ανεξάρτητη

Κανείς δεν τόλμησε να φέρει αντιρρήσεις.

Στις 3 Φεβρουαρίου 1830 οι τρείς κυβερνήσεις Βρετανίας, Γαλλίας και Ρωσίας με το Πρωτόκολλο του Λονδίνου δήλωναν για πρώτη φορά πως η Ελλάδα θα αποτελέσει ανεξάρτητο κράτος.

Οι Έλληνες ηγέτες που πήραν στα χέρια τους τις τύχες της Επανάστασης και επιβίωσαν κατάφεραν κάτι το εξαιρετικό: να πείσουν τρία από τα πιο συντηρητικά καθεστώτα της σύγχρονης εποχής ότι η επανάστασή τους δεν ήταν απελευθερωτική εθνική (που ήταν στην πραγματικότητα) αλλά συνιστούσε αποκατάσταση ενός αρχαίου στάτους κβο.

Με την αναγνώριση της ελληνικής ανεξαρτησίας το 1830, μια νέα δυναμική εκδηλώθηκε στην ευρωπαϊκή γεωπολιτική: η δυναμική του έθνους κράτους. Η Ελλάδα ήταν ο σκαπανέας. Η Ελλάδα πυροδότησε την αντίληψη περί έθνους κράτους.

Η εδαφική έκταση του πρώτου κρατικού μορφώματος ήταν μικρή. Το 1861 του παραχωρούνται τα Επτάνησα και το 1881 η Θεσσαλία.

Το μεγάλο ζητούμενο της εξωτερικής του πολιτικής τον 19ο αιώνα ήταν η ένταξη στην επικράτειά του της Κρήτης όπου έγιναν 7 επαναστάσεις μέχρι να ενταχθεί, τελικά, στον εθνικό κορμό το 1913, σε μια στιγμή αποκορύφωσης των προσπαθειών του μεγάλου κρητικού πολιτικού Ελευθερίου Βενιζέλου, ο οποίος κλήθηκε στην Ελλάδα με την Επανάσταση στο Γουδί, το 1909.

Μέχρι τότε, μια δραματική οικονομική επιδείνωση το 1893, ανάγκασε τον Τρικούπη να πει το περίφημο «δυστυχώς, επτωχεύσαμεν» κι λίγο αργότερα, μια στρατιωτική ήττα το 1897 εγγράφηκε στο συλλογικό υποσυνείδητο ως μεγάλη καταστροφή.

Ο ατυχής κριμαϊκός πόλεμος το 1853-56, στοίχισε τον θρόνο στον Όθωνα και την μεταστροφή της Ρωσίας στον Πανσλαβισμό απτά αποτελέσματα του οποίου είχαμε το 1878 με τη Συνθήκη του Αγίου Στεφάνου. Ευτυχώς, η γεωπολιτική διαμόρφωση δεν ευνόησε τα σχέδια των δυνάμεων και ανέτρεψαν, λίγο αργότερα, στο Βερολίνο, τον χάρτη που διαμόρφωσε η Συνθήκη του Αγίου Στεφάνου.

Ο Βενιζέλος θεωρείται ο διαμορφωτής της σύγχρονης Ελλάδας με τις προσπάθειές του στους Βαλκανικούς Πολέμους, την αποτυχία της μικρασιατικής εκστρατείας και την Συνθήκη της Λωζάννης. Το 1923 παραχωρήθηκε στην Ελλάδα η Δυτική Θράκη και το 1947 τα Δωδεκάνησσα. Κάπου εκεί σταματά η εδαφική επέκταση του ελληνικού κράτους που δημιούργησε η Επανάσταση του 1821.

Ο διχασμός του 1916 αποτέλεσε την κύρια αιτία της σημαντικότερης ήττας του ελληνισμού από την αρχαία εποχή ως σήμερα. Ένας διχασμός που συνεχίσθηκε το 1946 με έναν άλλο εμφύλιο- και το αποτύπωμά του υπάρχει ως και σήμερα.

Τα συνεχή πραξικοπήματα του μεσοπολέμου οδήγησαν στην επικράτηση της δεξιάς παράταξης ως το 1974. Κάπου εκεί, η Τουρκία άρχισε να αμφισβητεί την εδαφική κυριαρχία της Ελλάδας και ω χώρα να έχει περιέλθει σε προβληματική κατάσταση σε ό,τι αφορά την αποτελεσματικότητα του πολιτικού της συστήματος και την κοινωνική της συνοχή.

Σε σχέση με τον ιστορικό αντίπαλό της η ελληνική κοινωνία έχει καλύτερο επίπεδο ζωής αλλά το ελληνικό κράτος υπολείπεται του μεγάλου ανταγωνιστή του στην προβολή σκληρής ισχύος.

Αυτή η ανισορροπία δημιουργεί ερωτηματικά για την πορεία.

Η Επανάσταση και όσα παρήγαγε είναι ανολοκλήρωτα.

 

spot_img

41 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Το άρθρο αναφέρει δύο εσωτερικές τάσεις – πόλους (Μαυροκορδάτος – Κολοκοτρώνης) και τρεις εξωτερικές επιρροές (Γαλλία, Αγγλία, Ρωσία).
    Το άρθρο δεν αναφέρει τίποτα για τον Καποδίστρια, την εθνοσυνέλευση της Τροιζήνας το 1827 (φευ!) και τους δολοφόνους του (Μαυρομιχάληδες). Ήταν ή όχι εσωτερική τάση οι Μαυρομιχάληδες στην επανάσταση και γιατί σκότωσαν τον Καποδίστρια;
    Ο Καποδίστριας λέγεται ότι εκπροσωπούσε τους Ρώσους που τον επέβαλαν ως πρώτο κυβερνήτη. Ήταν σωστό;
    Τέτοια μέρα θα ήταν χρήσιμο να φωτίζονται όλες οι πτυχές της επανάστασης και ο Καποδίστριας αποτελεί κομμάτι της Ελληνικής Ιστορίας.

  2. Το ερώτημα, έτσι το προσλαμβάνω, είναι ένα… είμαστε Έλληνες ή όχι. Νομίζω ότι μέσω των μετακινήσεων των πληθυσμών, που γίνονται από την εποχή της μαμάς Αφρικανας, κανείς λαός δεν το απαντάει. Γιατί πρέπει να το απαντήσουμε και να απολογηθούμε εμείς για το δικό μας.;;; Όπως κι όλοι είχαμε κατακτήσεις συγχωνεύσεις, τουλάχιστον μετά την αλεξανδρινή εποχή. Σάματις οι Άγγλοι είναι καθαροί;;; Οι βασιλείς τους και μεγάλο μέρος του πληθυσμού της Αγγλίας, είναι Γερμανοί, οι οποίοι Γερμανοί κατέβηκαν από την Σκανδιναβία, όπου βρέθηκαν από τους λαούς των στεπών. Οι Γάλλοι τι είναι;; Όλοι και οι ίδιοι τους λένε Φράγκους, Γερμανούς δλδ. Μόνο εμείς Γάλλους και μας κάνουν και παρατηρήσεις που τιμούμε το γαλεηκο παρελθόν τους.
    Είμαι αποτέλεσμα ανθρώπων που βρέθηκαν στον ελλαδικό χώρο από αρχαιοτάτων, κατέβηκαν μετά άλλοι διάφοροι και διαμόρφωσαν αυτό που αισθάνομαι ότι είμαι σήμερα. Έλληνας. Με τους βλάχους μου, του Αρβανίτες-Αλβανούς τους Σλάβους μου τους Τούρκους μου. Με όλους μαζί. Μια η ταυτότητα. Η ελληνική. Στο κάτω κάτω και οι Τούρκοι τι είναι;;; Τούρκοι;;; Το national geographic το 1970-80 έλεγε και ισχύει, ότι ήταν ο πιο μπασταρδεμενος λαός της γης.
    Άλλο θέμα η πολιτική. Άλλο θέμα η κακοποίηση. Λειτουργεί σαν τον Γιακουμάκη. Συγνώμη που αναφέρω κιόλας το παλληκάρι. Απλώς έχουμε αυτοκτονικές τάσεις. Ως λαός και έθνος.

    • Το ερώτημα είναι η ελληνική συνέχεια. Πάρα πολλά χρόνια μετά την μαμά Αφρικάνα. Απο το 2.900 π.χ. Και το κείμενο υποστηρίζει πως θύλακες τέτοιας συνέχειας υπήρξαν.Θύλακες.

      • Γιατί απλώς θύλακες; Τα ανθρωπολογικά μας χαρακτηριστικά μάς κατατάσσουν εξολοκλήρου ως έθνος στην μεσογειακή φυλή. Αν υπήρχαν επιμέρους ετερόκλητες ομάδες στην σύνθεση του έθνους, θα βλέπαμε σημαντικές ανθρωπολογικές διαφορές από περιοχή σε περιοχή (βλ. για παράδειγμα την Ιταλία με τις άμεσα αντιληπτές φαινοτυπικές διαφορές μεταξύ βορείων και νοτίων). Η δε γλώσσα ουδέποτε αποτέλεσε απαρέγκλιτο στοιχείο της υπαγωγής στην ελληνική εθνική ταυτότητα: οι αρχαίοι Λημνιοί πιθανότατα μιλούσαν γλωσσικό ιδίωμα ακατανόητο στους λοιπούς Έλληνες, αλλά αναμφιβόλως ήταν Έλληνες. Οι Ποσειδωνιάτες αλλαξογλώσσησαν, αλλά διατήρησαν συνείδηση ελληνικότητας επί αιώνες. Ήδη ο Στράβωνας αναφέρεται σε δίγλωσσα φύλα νοτίως της Επιδάμνου και βορείως των Κεραυνίων (δίγλωσσοι και οι Αρβανίτες αργότερα). Όλα τα επιμέρους φύλα τα οποία συνέθεσαν τον ελληνισμό, ανήκαν στην μεσογειακή φυλή. Οι μικρές επιμέρους πολιτιστικές διαφορές εύκολα αμβλύνονταν, διότι άπαντες οι σταδιακώς ενσωματούμενοι στον πολιτισμένο ελληνικό κόσμο είχαν συνείδηση κοινής γενεολογίας. Χωρίς την τελευταία δεν νοείται ελληνικό έθνος (ούτε κινέζικο, ούτε περσικό, ούτε των ομιλητών της γλώσσας Κέτσουα-των λεγομένων Ίνκας κλπ). Οι λαοί που έχουν απορρίψει την γενεολογία ως παράμετρο εθνικής ταυτότητας, είναι αυτοί οι οποίοι έχουν κρατικογενή εθνική συνείδηση. Εμείς ήμασταν και είμαστε Έλληνες είτε με εθνικό κράτος, είτε υπό ξενική επικυριαρχία, είτε άνευ ενιαίου κράτους. Η συναίσθηση της κοινής καταγωγής είναι αυτό που μας συγκρότησε και συγκράτησε ως έθνος, μαζί βεβαίως με την κυρίαρχη γλώσσα και την κυρίαρχη θρησκεία.

        • Ρίξε μια ματιά εδώ και πες μου, είναι Έλληνες αυτοί; Κι αν έχουν ελληνικό DNA (και ο Εφιάλτης είχε), τι μ’ αυτό;

          • Έλα βρε Επισκέπτη, εσύ κάνεις σχόλια με λογική δομή. Εν προκειμένω οι βανδαλισμοί είναι το θέμα της συζήτησης; Προφανώς η ανοχή του κράτους στους βανδάλους είναι η απόλυτη ντροπή. Αλλά από μόνο του αυτό δεν δείχνει τίποτα περί ιστορικής συνέχειας ή ασυνέχειας, παρά μόνον αποδεικνύει το γεγονός ότι έχουμε 5η φάλαγγα.
            Και στην αρχαιότητα υπήρξαν Ερμοκοπίδες.
            Στην Αθήνα της Μπελ Επόκ επίσης συνέβαιναν βανδαλισμοί:

            “Εν μία νυκτί και μόνη, αντιστάσεως μη ούσης
            έθραυσαν αρειμανίως τους φανούς της πρωτευούσης”

            Το σημερινό πρόβλημα με τους αναρχικούς βανδαλιστές είναι ότι διασπείρουν εθνομηδενισμό, τον οποίον το σύστημα τρέφει και αναπαράγει με όλα τα μέσα, κυρίως μέσω του Τύπου και της ανθελληνικής Παιδείας, εσχάτως δε και με την αρωγή του ανθέλληνα κ. Ρόντρικ Μπήτον.
            Εν πάση περιπτώσει, σύμφωνοι, δεν αρκεί η ελληνική καταγωγή για να θεωρηθεί κανείς Έλληνας. Οι συγκεκριμένοι καταστροφείς πρέπει να διωχθούν ποινικώς. Αλλά το ψάρι ξέρουμε από πού βρωμάει…

          • “Εν πάση περιπτώσει, σύμφωνοι, δεν αρκεί η ελληνική καταγωγή για να θεωρηθεί κανείς Έλληνας”

            Μα αυτό θέλω να σού πω. Και στο καιρό τού Σουρή (ίσως και ο … ίδιος) υπήρχαν δυσσεβείς, σαν αυτόν που “πότισε” τον αδριάντα τού Γρηγορίου Ε’ έξω από το Πανεπιστήμιο και για τον οποίον την επομένη έγραφε ο “Ρωμηός”

            Πώς με θωρείς ακίνητος,
            πού τρέχει ο λογισμός σου;
            Συγχώρα με πατέρα μου
            που κατουρώ ομπρός σου!

            Αλλά άλλο αυτό και άλλο ο συστηματικός βανδαλισμός ο,τιδήποτε ελληνικού. Αυτοί δεν αισθάνονται Έλληνες. Ασφαλώς είναι “ανάρχες”.

  3. Το άρθρο έχει την πληρότητα μιας καλής ιστορικής διαδρομής και η παράλειψη αναφοράς στο ”σφάγιο” των μονίμως διχασμένων από τον Τρωϊκό πόλεμο Ελλήνων Ιωάννη Καποδίστρια είναι νομίζω τυχαία.
    Και τότε και αργότερα ,το 1915, ”πολιτογραφήσαμε” με απαίτηση των Δυτικών τους ηγέτες μας ως Ρωσόφιλο τον Καποδίστρια και Γερμανόφιλο τον βασιλιά Κωνσταντίνο ,χωρίς να έχουμε σοβαρές αποδείξεις και έκτοτε ”μας πήρε ο διάβολος” και διαιρεθήκαμε βαθιά και αυτή η διαίρεση είναι η αιτία που δεν συμφωνούμε στην δημιουργία του σοβαρού και δυνατού ελληνικού κράτους ,γιατί -ειδικά μετά το 1974 θέλουμε αυτό το ελληνικό κράτος και ”προοδευτικό” και σοσιαλιστικό και δημοκρατικό ,καταργώντας θεσμούς και παραδόσεις αιώνων στις δυο Αυτοκρατορίες μας και στην Τουρκοκρατία ακόμη και χωρίς να εντασσόμαστε εθελοντικά μετά το 1981 στις θεωρητικές και τις κρατικές πρακτικές των εταίρων μας στην Ευρωπαϊκή Ένωσή ,από την οποία πρέπει να είμαστε οι τελευταίοι που θα αποχωρήσουμε .
    Για δε την επανάσταση του 1821 -η παλιγγενεσία είναι σχήμα λόγου από ιστορικούς και λογοτέχνες που εκκινούν από την ονομασία του Έθνους των Ελλήνων ως Γένους των Ελλήνων από το Οικουμενικό Πατριαρχείο της δουλωμένης ακόμη πρωτεύουσας-βασιλεύουσας Κωνσταντινούπολης ,στην οποίαν λειτουργούσε η Μεγάλη του Γένους Σχολή με τυπογραφείο στο οποίο τυπώθηκαν τα συγγράμματα των αρχαίων προγόνων μας- ακόμη διαφωνούμε αν ήταν εθνική -όπως ήταν – αφού από το 1920 η Αριστερή διανόηση την θεωρεί αστική και λαϊκή και μάλιστα στα χρόνια της Εαμικής κυριαρχίας στην Κατοχή αυτή η διανόηση θα ”διαβάσει” τους πρωταγωνιστές αυτής της επανάστασης ως μια αγιογραφία ”αντιστασιακών” σε κάθε μορφής κατάκτησης και καταπίεσης.
    Και όλες αυτές οι δοξασίες επανήλθαν το 1981 και έκτοτε ”φώλιασαν” δυστυχώς και σε γονείς και δασκάλους και των παιδικών σταθμών ακόμη ,με εμφανή απουσία του παρεξηγημένου κράτους και ιδίως της εθνοσώτειρας Χριστιανικής Ορθοδοξίας.
    Καιρός να διαγράψουμε τις όποιες δικαιολογημένες ή αδικαιολόγητες ενστάσεις μας για το κράτος μας και την ορθοδοξία μας και να αναδράμουμε στην ένδοξη ιστορία μας , τότε που λιγότερο μας ενδιέφερε το κατά κεφαλήν εισόδημα και τότε που πετούσαμε πνευματικά και φωτίζαμε την υστερούσα σε πολιτισμό Δύση και Ανατολή.
    ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΤΥΧΑΙΟΣ Ο ΦΙΛΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΠΡΟ ΚΑΙ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ.
    Υ.Γ Οι δολοφονημένοι Ρήγας Φεραίος και ο Ίων Δραγούμης (από Έλληνες αυτός) επεδίωκαν την ανασύσταση της Ελληνορωμαϊκής (Βυζαντινής) Αυτοκρατορίας ,τότε που οι άλλοι Βαλκάνιοι ήταν επήλυδες χωρίς εθνική συνείδηση , αλλά με κοινή την Ελληνορθοδοξία.
    Τους πρόλαβαν η επανάσταση στον Μοριά το 1821 και η απόβαση στην Σμύρνη το 1919 και εχάθη -όπως όλα τα όνειρα-το όνειρο του Μαρμαρωμένου Βασιλιά.

    • Τίποτα δεν είναι τυχαίο. Οι έμπειροι αρθρογράφοι επιλέγουν τι γράφουν και τι δεν γράφουν.

  4. Το άρθρο επεκτείνεται σε πάμπολλα και σημαντικά ζητήματα. Προφανώς, δεν είναι δυνατόν να εμβαθύνει – και πολύ περισσότερο να παράσχει απαντήσεις – σε όλα όσα τίθενται, παρά ταύτα αποτελεί ένα εξαιρετικό ερέθισμα προβληματισμού (αυτός άλλωστε είναι και ο ρόλος του πραγματικού δημοσιογράφου), πέρα από τις τετριμμένες πομφόλυγες της ημέρας.

    Κάποιες επί πλέον – επιγραμματικές κατά το δυνατόν – συνεισφορές στην προβληματική του κειμένου.

    (α)
    Ο Ηρόδοτος έθεσε ως γνωρίσματα του έθνους το “όμαιμον, ομόγλωττον, ιδρύματα κοινά, ήθεα ομότροπα”, αλλά έκτοτε – κυρίως μετά την επικράτηση αυτοκρατορικών πολιτειακών σχημάτων – τα κριτήρια εθνικού προσδιορισμού έχουν αμβλυνθεί. Και από την οθωμανική περίοδο και την συγκρότηση των “millet” η βαρύτητα της γλώσσας υποχώρησε εμπρός στην θρησκεία. Δεν ήταν μόνο οι μη ελληνόφωνοι αγωνιστές του ’21, ούτε ο Μακεδονομάχος Κώττας δεν μιλούσε ελληνικά, χωρίς αυτό να εμποδίσει την ελληνική του συνείδηση.

    (β)
    Κακώς απομονώνουμε το επαναστατικό κίνημα του ’21, ως σηματοδότη της επανεμφανίσεως του ελληνισμού, μετά την Άλωση. Ο Κων/νος Σάθας, στο μνημειώδες έργο του “Τουρκοκρατούμενη Ελλάς” καταγράφει τριψήφιο αριθμό επαναστατικών κινήσεων των Ελλήνων, κατά την περίοδο της οθωμανοκρατίας!!! Το ’21 συνέβη απλώς το πρώτο επιτυχές!

    (γ)
    Απάντηση στο ζήτημα της ελληνικής συνέχειας δίνει ο ίδιος ο Κολοκοτρώνης, στον διάλογό του με τον Άγγλο πλοίαρχο Hamilton.
    “«Εμείς, καπετάν Άμιλτων, ποτέ συμβιβασμόν δεν εκάμαμεν με τον Τούρκο. Άλλους έκοψε, άλλους εσκλάβωσε με το σπαθί και άλλοι, καθώς εμείς, εζούσαμεν ελεύθεροι από γενεά εις γενεά. Ο βασιλεύς μας εσκοτώθη, καμμία συνθήκη δεν έκαμε. Η φρουρά του είχε παντοτινόν πόλεμον με τους Τούρκους και δύο φρούρια ήταν πάντοτε ανυπότακτα.» Με είπε: «Ποία είναι η βασιλική φρουρά του, ποία είναι τα φρούρια;» «Η φρουρά του βασιλέως μας είναι οι λεγόμενοι κλέφτες, τα φρούρια η Μάνη και το Σούλι και τα βουνά.»”

  5. Ερώτηση με εύκολη απάντηση, που περιμένω.
    ΠΟΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚΟΜΜΑΤΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΑΝ ΚΑΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΥΝ ΤΟΥΣ ΑΝΑΡΧΙΚΟΥΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΑΠΟ ΤΟ 1974 ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ;;;

  6. Στίς διαιρετικές γραμμές νά προστεθεῖ καί τό θέμα θρησκεία πού διατρέχει ὅλη τήν πορεία τοῦ ῾Ελληνισμοῦ, θρησκεία πού εἶναι συνυφασμένη μέ τήν ἀθανασία. ᾿Αρχαῖοι θεοί καί μετά ᾿Ορθοδοξία, καί μέσα ἐκεῖ καί γύρω ἀπόψεις καί αἰρέσεις. Νομίζω ἡ βαθειά πίστη καί ὄχι ὁ στυγνός φανατισμός ἀντανακλᾶται στά ἔργα, στούς ἀρχαίους ῾Ελληνικούς ναούς, στά θέατρα, στίς πρῶτες βυζαντινές ἐκκλησίες, στά ψηφιδωτά τους, στήν βαθειά λαϊκή πίστη, στό θαῦμα πού ἀπαντᾶται στήν πιό ἁπλή καθημερινότητα ἀπό τούς ἁγνούς ἀνθρώπους πού σέβονται τήν ὕλη, τόν ἄνθρωπο καί τόν δημιουργό. ᾿Αναγνωρίζεται τό ἔργο ἀπό τό ἀποτύπωμα. ῾Ο κάθε ἄνθρωπος γνωρίζοντας τόν ἑαυτό του, μπορεῖ νά ἀναγνωρίσει τό ἔργο του.
    ῾Η ῾Ελληνική ἱστορία δέν ἔχει μόνο θεωρητική ἀξία καί πολιτικά συμβάντα, ἀλλά καί δημιουργήματα πνευματικά, ὅπως τά ἔργα τῶν φιλοσόφων καί τά γραπτά τῶν Πατέρων τῆς ᾿Εκκλησίας ἀλλά καί δημιουργήματα ὁρατά, τά κτίσματα ὅπου ἔχει περάσει ὁ ῾Ελληνισμός. Αὐτά ἀποτυπώνουν τό τί εἶναι οἱ Ἕλληνες, αὐτά ἐρευνοῦν οἱ ξένοι. Οἱ ρίζες μας στόν Μινωϊκό πολιτισμό, συνέχεια στόν Μυκηναϊκό καί τίς ἄλλες πόλεις, οἱ λεγόμενοι σκοτεινοί αἰῶνες ἀλλά μετά ἡ ἐποχή τῆς ᾿Αθήνας καί τῶν ἄλλων πόλεων μέ θέατρα, Δημοκρατία, ἱερά μέ προηγμένες γεωμετρικές σχέσεις καί μυστήρια, γλῶσσα. ᾿Αργότερα ἡ Μακεδονία καί οἱ κτήσεις τοῦ Μεγάλου ᾿Αλεξάνδρου, ἡ ἐμφάνιση τοῦ Χριστιανισμοῦ, τό Βυζάντιο. ᾿Εκεῖ ἀνιχνεύονται τά ἴχνη μας. ᾿Ισχύει αὐτό πού ἀναφέρει ὁ Α.Δ.Δ. ¨ Εμείς ήμασταν και είμαστε Έλληνες είτε με εθνικό κράτος, είτε υπό ξενική επικυριαρχία, είτε άνευ ενιαίου κράτους. Η συναίσθηση της κοινής καταγωγής είναι αυτό που μας συγκρότησε και συγκράτησε ως έθνος, μαζί βεβαίως με την κυρίαρχη γλώσσα και την κυρίαρχη θρησκεία.¨
    Εἴμαστε ὀλιγάριθμοι καί γνωριζόμαστε ὅλοι λίγο ἤ πολύ σ´αὐτή τή χώρα. ῾Υπάρχουν διαιρετικές γραμμές; Γιατί διαφωνεῖ ὁ κ. Σ.Α.Ν. μέ τούς δημοκράτες καί τούς προοδευτικούς, τί επάγγελμα κάνει, τί δηλώνει ´ἀριστοκράτης ´; ῾Η γενεαλογία εἶναι συγκεκριμένη καί τέστ DNA νά κάνουμε θά βροῦμε ποιά εἶναι ἡ μητέρα ποιοῦ. Δέν φαντάζομαι ὅτι ἡ μητέρα τοῦ κ. Σ.Α.Ν. τόν μπερδεύει μέ παιδιά ἄλλων μανάδων. Καί τό ἔργο τοῦ κάθε ἀνθρώπου ἔχει τό ἀποτύπωμά του. Γιά νά φθάσουμε στήν ῾Ελληνική ᾿Επανάσταση ὑπάρχουν οἱ προηγούμενες σελίδες καί τοῦ Βυζαντινοῦ πολιτισμοῦ καί τῶν κτήσεων τοῦ Μεγάλου ᾿Αλεξάνδρου.
    Οἱ ἐπαναστάτες τοῦ 1821 γνώριζαν τήν συνέχεια τοῦ ῾Ελληνισμοῦ.
    https://lakonikos.gr/parapolitika/item/152745-o-pinakas-pou-kanenas-de-thelei-na-diavasei

    ᾿΄Αν δέν βροῦμε ὄλες τίς σελίδες καί τό πραγματικό ἔργο τοῦ ῾Ελληνισμοῦ δέν μποροῦμε νά στηρίζουμε τήν συνέχειά του.

    • Καλημέρα κυρία Ελένη Π. και σας απαντώ ότι γεννήθηκα Έλλην από φτωχούς και ελληνορθόδοξους γονείς-ο Θεός να αναπαύει τις ψυχές τους-, οι οποίοι μαζί με τους δασκάλους μου μου δίδαξαν να αγαπώ και τους εχθρούς μου και ότι για να προοδεύσω-προκόψω το έλεγαν- πρέπει να εργάζομαι δηλαδή να διαβάζω πολύ και να μη βλέπω τι κάνουν οι άλλοι .
      Αν δε γίνω δημόσιος υπάλληλος να κάνω όσο γίνεται καλύτερα την εργασία μου γιατί με πληρώνει το κράτος γιαυτό. Ανθρωπιά να έχεις ,αλλά να μη δέχεσαι ”καλοπιάσματα”από πολιτικούς και πολίτες γιατί αυτοί θέλουν να εξυπηρετείς αυτούς και όχι την Πατρίδα μας, χωρίς να μου πουν ότι πρέπει να είσαι προοδευτικός και δημοκράτης ,με την σημασία που έδωσαν και δίνουν οι πολιτικοί και ορισμένοι συνάνθρωποί μας μετά το 1981
      .Αφού αγαπάς και βοηθάς και τους εχθρούς σου και καλός χριστιανός και καλός άνθρωπος είσαι .
      Η αριστοκρατία-όπως την εννοείτε εσείς- είναι θρησκεία και ελιτισμός , η δε ιστορία όλων μας είναι μια διαδικασία εξελισσομένων πεποιθήσεων ,πρακτικών και δογμάτων και η αδιαφορία των δήθεν προοδευτικών και δημοκρατών για τα συμφέροντα των συνανθρώπων τους έχει -και πρέπει- να τελειώσει.
      ΑΡΚΕΤΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΔΗΘΕΝ ΔΗΜΟΚΡΑΤΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΟΔΕΔΥΤΙΚΟΥΣ , ΠΟΥ ΧΘΕΣ ΟΡΙΣΜΕΝΟΙ ΑΠΕΦΥΓΑΝ ΝΑ ΠΛΗΣΙΑΣΟΥΝ ΚΑΙ ΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΣΤΗΝ ΔΟΞΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΕΠΕΤΕΙΟ, ΕΝΩ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΩΣ ”ΚΑΙΝΕ ΚΑΙ ΚΑΤΑΑΤΡΕΦΟΥΝ”.
      Η ΕΛΛΑΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΚΑΨΕΙ ΓΙΑ ΝΑ ΠΡΟΚΟΨΕΙ .

      • Καλημέρα κ. Σ.Α.Ν.,
        νά σᾶς χαίρονται οἱ γονεῖς σας, ὄπου κι ἄν βρίσκονται, πού σᾶς ἀνέθρεψαν μέ ἀρχές κι ἐσεῖς νά τούς τιμᾶτε.

        • Ο ΣΑΝ, ως άνθρωπος σεμνός και ταπεινός (αυτό που έλεγε, δηλαδή, ο λατρεμένος του Κωστάκης Καραμανλής – “σεμνά και ταπεινά”), δεν σού είπε τα είπε όλα που τού έμαθαν οι δάσκαλοί του. Τού είπαν “άκουσε ΣΑΝ, για να προκόψεις στην ζωή, πρωτεύει να βρεις ένα μαντρί, απ’ αυτά που λένε “κόμματα”, να χωθείς μέσα και να μην το εγκαταλείψεις ποτέ. Θα το υπερασπίζεσαι με όλες σου τις δυνάμεις, θα διακηρύττεις ότι είναι αλάθητο κι έχει πάντα δίκιο, ενώ όλα τα στραβά τα κάνουν οι άλλοι.

          Ως καλός Χριστιανός, θα φροντίζεις να μην παραδέχεσαι ποτέ τα λάθη σου, ή, ακόμη καλύτερα, θα σού είναι εντελώς αδιανόητο ότι εσύ μπορεί να κάνεις λάθος, κι αν ο άλλος σού το αποδειξει “άσπρο-μαύρο”, που λένε και οι Γερμανοί, εσύ θα φροντίσεις να τού βάλεις στο στόμα λόγια που δεν είπε, θα κάμεις πως δεν καταλαβαίνεις, θα διαστρεβλώσεις αυτά που λέει, θα προσπαθείς να αποπροσανατολίσεις την συζήτηση με άσχετες φλυαρίες και ό,τι κάνει τέλος πάντων κάθε “σεμνός και ταπεινός” Χρστιανός.

          Θ’ ακούσεις από πολλούς να λένε ότι Ο Μ. Αλέξανδρος είναι ο μέγιστος των Ελλήνων, αλλά εσύ δεν θα το χάψεις εξ ολοκλήρου. Ναι, ήταν μεγάλος, θα πεις, αλλά και ο Κων/νος Καραμανλής ήταν εξ ίσου σπουδαίος, αφού έβαλε την Ελλάδα ΜΑΣ (να μην ξεχνάς εκείνο το ΜΑΣ) στην ΕΕ μας. Ο Αλέκος έκαμε την οικουμενική Ελλάδα, ο Κων/νος την ευρωπαϊκή, λοιπόν τι Αλέξανδρος τι Καραμανλής και οι δύο το ίδιο μεγάλοι είναι”.

          Αυτά δεν σού τα είπε ο ΣΑΝ, Ελένη, αλλά σ’ αφήνει να τα καταλάβεις από μόνη σου. Τι στο καλό, έξυπνο κορίτσι είσαι! 🙂

        • Ευχαριστώ κ. Ελένη Π. που με την αμφιβολία σας για την πολιτική μου νοοτροπία, μού δώσατε την ευκαιρία να κάνω μια ”εκ βαθέων εξομολόγηση” -όπως λέμε- και σας ευχαριστώ διπλά για την αναφορά σας στους αειμνήστους γονείς μου . Φυσικά λυπούμαι για το μακροσκελές σχόλιο του κ.Επισκέπτη , που μας θέλει να ζούμε ”χύμα μες το κύμα” για να γινόμαστε έρμαια και αθύρματα δημαγωγών .

          • “που μας θέλει να ζούμε ”χύμα μες το κύμα” για να γινόμαστε έρμαια και αθύρματα δημαγωγών”

            Από πού βγαίνει αυτό;

    • Ελένη Π. (March 25, 2023 At 10:17 pm):

      Μπράβο, πολύ διεισδυτικό σχόλιο!
      Ας προστεθεί στις “διαιρετικές γραμμές” που συνεκλόνισαν τον ελληνισμό η σύγκρουση ενωτικών – ανθενωτικών κατά το ύστερο Βυζάντιο. Εκεί κανονικά πρέπει να ανιχνευθεί η αφετηρία των νεώτερων ιδεολογικών συγκρούσεων μέχρι και σήμερα.

  7. Εγώ τη συνέχεια της φυλής τη βίωσα στο πρόσωπο της γιαγιάς μου Ελένης (1910-2006). Μιλούσε Ελληνικά καλύτερα από πολλούς σημερινούς νεοέλληνες, κι’ ας μην είχε πάει ποτέ της σχολείο. Κάθε πρωί τάιζε τις όρνιθες, έψηνε το φαγητό στην πυροστιά και μας προέτρεπε να κοχλιαρίζουμε την σούπα με προσοχή για να μην καούμε. Αναφορικά τώρα για το ερώτημα: “Πόθεν και πότε οι Έλληνες” σύγχρονοι ερευνητές με πανεπιστημιακές περγαμηνές έχουν απαντήσει με στοιχεία. (βλέπε τα βιβλία του ομότιμου καθηγητή Κ. Τριανταφυλλίδη αλλά και το πόνημα του Θ. Γιαννόπουλου Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης). Η γιαγιά μου επίσης μου έμαθε το “πάλι με χρόνους και καιρούς πάλι δικά μας θα ‘ναι”. Χρόνια πολλά σε όλους.

  8. Εξαιρετικό και το άρθρο του κ. Σαββίδη και οι διάφορες απόψεις των συνομιλητών. Συγχαρητήρια σε όλους ! Και για να πάρω θέση, συμφωνώ απολύτως με το σχόλιο του “Γιώργου”. Χρόνια πολλά !

  9. Επισκέπτης (March 26, 2023 At 10:02 am):
    “Αυτοί δεν αισθάνονται Έλληνες.”

    Προφανώς και συμφωνούμε. Όχι απλά δεν είναι Έλληνες, αλλά είναι και εχθροί των Ελλήνων. Το ρητορικό ερώτημα είναι γιατί το κράτος τους ανέχεται. Εξυπακούεται ότι είναι εύκολο να εντοπιστούν.
    Ωραίος ο Σουρής παρεμπιπτόντως!

    • Στο ρητορικό σας ερώτημα γιατί το κράτος τους ανέχεται υπάρχουν δύο απαντήσεις.
      Μία ότι, το ευρωπαϊκό αστικό κράτος με τα πολλά ευρωπαϊκά κεκτημένα μετά την μεταπολίτευση υποχρεούται να δέχεται και κάθε μειοψηφία ”πικραμένων”-πόσοι από αυτούς καταφεύγουν σε ευρωπαϊκά δικαστήρια-και
      Άλλη ότι, θα ξανακουστεί το σύνθημα
      ”ΕΝΑΣ ΣΤΟ ΧΩΜΑ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ”.
      Υ.Γ Δεν αντέχουμε την Αστυνομία της Γαλλίας και των άλλων κρατών που εννοούν να επιβάλλονται . Είναι πολλά τα 45 κοντά χρόνια της ανομίας.
      Ας περάσει για λίγο από το μυαλό μας τι θα συμβεί το βράδυ των εκλογών αν νικήσουν οι ”προοδευτικές και δημοκρατικές” δυνάμεις με την βαθιά διαίρεση που θα επιφέρει η απλή αναλογική.

    • Οι συγκεκριμένοι χαβαλετζήδες αναρχοάπλυτοι και οι τουρκικές παραβιάσεις στο Αιγαίο, είναι 2 συστατικά, συνώνυμα της μεταπολίτευσης.

      Από τη στιγμή που δεν αντιμετωπίστηκαν αυτά τα 2 φαινόμενα άμεσα τότε όταν πρωτοξεκίνησαν, ήταν λογικό κι επόμενο να καταντήσουν όπως κάθε άλλη ρουτινιάρικη είδηση του δελτίου των 9.

      Είναι όπως το “Κωνσταντίνου & Ελένης” του ΑΝΤ1. Με το που τελειώνει, ξαναρχίζει στο καπάκι! Ρουτίνα! Μειδιάζουμε ελαφρά όταν το βλέπουμε να ξεκινάει πάλι και σκεφτόμαστε “περσινά ξινά σταφύλια”.

      Κάπως έτσι αντιμετώπισε τα γεγονότα του Δεκέμβρη του 2008 και ο ανεκδιήγητος Πάκης. Καιγόντουσαν όλες οι μεγάλες πόλεις για καμιά βδομάδα και ο τύπος χασμουριόταν στου Μαξίμου. Έπρεπε να το περιμένουμε βέβαια. Στη φάση με Κασιδιάρη, Δούρου και Κανέλλη, ο Πάκης ήταν χαλαρότατος όπως πάντα. Όπως το πρωΐ δηλ όταν ρουφάει την 1η γουλιά από τον cappuccino του.

      • Δεν γνωρίζουμε τι θα κάνατε εσείς στην θέση τους το 2008. ΚΑΙ
        να συλλογιστούμε τι θα γινόταν αν είχαμε και δεύτερο Γρηγορόπουλο, πέραν της θλίψης ότι επί θητείας τους συνέβησαν δύο ή περισσότερες ”δολοφονίες” παιδιών.
        Δεν τους ψηφίζετε μη τους κατακρίνετε απαξιωτικά ΚΑΙ
        ”έξω από τον χορό πολλά τραγούδια λένε”.

        • ΣΑΝ,

          Ξέρω πολύ καλά τι γράφω και έζησα. Είμαι αυτόπτης μάρτης όπου είδα να πετάνε μολότοφ σε άσχετο αυτοκίνητο που οδηγούσε ένας τυχαίος άνθρωπος στα Πατήσια. Υπήρξε εξέγερση σε όλη την Ελλάδα και ο Πάκης τα παρακολουθούσε από την TV.

          Επίσης, μην πετάς εντελώς ΑΚΥΡΑ όπως αυτό το “μην τους ψηφίζετε”. Ο συγκεκριμένος στη συνέχεια έγινε ο ΠτΔ του Σύριζα.

          • Ελπίζω θα γνωρίζετε την σημασία της λέξεως εξέγερση . Είναι υπερβολή ,αλλά πόσο χρόνο και με πόση ένταση θα αντέχαμε τότε ή θα αντέξουμε , εάν -ό μη γένοιτο-ξαναυπάρξουν στην Ελλάδα ανάλογες συνθήκες-, όταν μάλιστα απαγορεύεται και από την Ε.Ε και από την δική μας κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα η προσφυγή στην λεγόμενη κατάσταση πολιορκίας και το κυριότερο δεν υπάρχουν κρατικές δυνάμεις να την επιβάλλουν ;;;.
            Γνωρίζουμε πόσες φορές διατάσσεται κάτι και δεν εκτελείται- από τους χρόνια τώρα αδιάφορους και ιδεολογικά αντίθετους προς την ύπαρξη του αποτελεσματικού κράτους , που το βάφτισαν κράτος της Δεξιάς , για να το αποδιοργανώσουν – κρατικούς υπαλλήλους και γιαυτό οι διαταγές μένουν στα χαρτιά;;;.
            Έζησα το κράτος αυτό που συνεχίζεται και θα χειροτερεύσει μετά τις πολυδιασπαστικές προσεχείς εκλογές γιαυτό και επιβάλλεται να επανιδρυθεί αλλά για την επανίδρυσή του χρειάζονται ”μουτζαχεντίν” με εργασία χωρίς ρολόϊ στο χέρι και αυτοί οι Έλληνες έχουν πεθάνει προ 60ετίας, αυτοί που δημιούργησαν την Ελλάδα μετά την 10ετία του 1940.
            ΓΙΑΥΤΟ ΚΑΙ ΕΠΙΜΕΝΩ ΣΤΟ ”ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΧΟΡΟ ΠΟΛΛΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ” . Να είστε καλά εσείς και ο κ.Λούμπεν .

          • Έχεις απόλυτο δίκιο με τον Πάκη. Ένας μικροπολιτικάντης τής δεκάρας ήταν, ο οποίος όμως έκαμε ζημιά.
            Είναι αυτός, που ως ΥΠΕΣ, το 2006 ευχαριστούσε από τηλεοράσεως “όσους επιλέγουν την χώρα μας για να δώσουμε τον κοινό αγώνα”(*). Καλωσόριζε, δηλαδή, τούς λαθρομετανάστες κι έλεγε κούφιες κουβέντες (“κοινός αγώνας”!).
            Είναι αυτός, που ενώ η χώρα πήγαινε στα βράχια, προέβη σε 865.000 γαλάζιες προσλήψεις.
            Ο ίδιος, ως ΠτΔ, υπέγραψε με την μία και χωρίς την παραμικρή αντίρρηση την Σ.τ.Π., εν αντιθέσει με τον Σκοπιανό ομόλογό του, που αρνήθηκε να την υπογράψει.

            Όσον αφορά στο κάψιμο τής Ελλάδος το 2008, άφησαν να καταστραφεί χωρίς την παραμικρή αντίσταση η περιουσία αθώων ανθρώπων και τα είδαμε στην τηλεόραση. Μπροστά πήγαιναν οι κουκουλοφόροι κι έκοβαν τις σιδεριές και πίσω ακολουθούσαν Αλβανοί, χωρίς κουκούλα και μάλιστα γελώντας κατάφατσα στην τηλεόραση και άδειαζαν τα μαγαζιά. Όμως, ο Έλληνας φορολογούμενος πληρώνει και για την ασφάλεια και προστασία του!
            Επ’ ευκαιρία να σημειώσω ότι, αν είχαμε κράτος και υπηρεσίες, το κακό μπορούσε να είχε προληφθεί. Η όλη ιστορία φάνηκε ότι ήταν οργανωμένη και συνθήματα δόθηκαν με SMS, τα οποία συντόνιζαν τις ενέργειες. Αν η ΕΥΠ έκανε την δουλειά της και δεν κοιμόταν όρθια, ως συνήθως, θα ήξερε πια τηλέφωνα να παρακολουθεί και να προλαμβάνει το κακό, αντί να παρακολουθεί τα τηλέφωνα των πολιτικών, στρατιωτικών κλπ. Αλλά με κοιμήσηδες σαν τον Πάκη και τον Κωστάκη, είχαμε και ανάλογο κράτος.-

            (*) Υπάρχει σε βίντεο, αν θέλεις να σού το βρω.

  10. Μπορεί να έχουμε πολλές διαφορές, αλλά για τον ανεκδιήγητο Πάκη συμφωνούμε.

    Γνήσιος εκπρόσωπος της λαϊκής δεξιάς, η οποία ουσιαστικά είναι συνυπεύθυνη για την χρεοκοπία της χώρας και για την συγκυβέρνηση του Σύριζα με τον Καμμένο. Παλαιοκομματισμός, προσλήψεις, πελατειακό κράτος, σπατάλες, χρεοκοπία. Πέταξαν μαζί με τον τουρίστα τον Ραφηνάτο την καυτή πατάτα στον βλαξ τον ΓΑΠ, ο οποίος ολοκλήρωσε την καταστροφή.

    Για όλα αυτά, ο Σύριζα τον επιβράβευσε με την Προεδρία. Δεν είναι τυχαίος ο πόλεμος της λαϊκής δεξιάς με τις κωλο-φυλλάδες τους, στον Μητσοτάκη, στον Γεωργιάδη και στον Γεραπετρίτη.

    Η απάθειά του όταν καιγόταν όλη η χώρα και μπροστά στον Κασιδιάρη, ήταν παροιμιώδης. Αν είχα γιαούρτι διαθέσιμο και τον πετύχαινα, θα του το έσκαγα στην κεφάλα.

    Λαμόγιο, ε λαμόγιο.

    • Δεν δικαιολογώ σε σας την έλλειψη του πολιτικού πολιτισμού ύστερα από τόσα χρόνια και φυσικά δεν ”σας χρεώνω” στον Πολακισμό ,πέραν των άλλων γιατί δεν νομίζω ότι κατάγεστε ή κατοικείτε στο πράσινο νησί. Υγιαίνετε.

      • Αναγνωρίζω ότι ξέφυγα λίγο. Sorry.

        Από πράσινο τόπο κατάγομαι (Αχαΐα), αλλά δεν είμαι πράσινος.

        Απλά έχω πολλά μαζεμένα στην λαϊκή δεξιά. Έχουμε διαφορές, τι να κάνουμε;

        • Θα είχε κάνει καλά να διαβάσει το βιβλίο τού Δρος Σεχίρτ “Αι επιπτώσεις τού αυνανισμού πέραν μιας ορισμένης ηλικίας”. Αν το είχε διαβάσει, δεν θα μίλαγε για “πράσινα νησιά” και πράσσειν άλογα. Τώρα είναι αργά πια. Η ζημιά έγινε.

        • Εκτιμώ πολύ τo sorry σας κύριε Β.Μ , αλλά ζητώ και την βοήθειά σας να θεωρήσετε -θεωρήσουμε αποσυνάγωγο της παρέας τον κ Επισκέπτη , που παλιμπαιδίζει με το λεξιλόγιο κυρίως της εφηβικής ηλικίας , αφού οι Ανιχνεύσεις ”δεν μπορούν να τον κάνουν ζάπι”. Σας ευχαριστώ προκαταβολικά αν συμβάλλετε ”στην εξημέρωσή του”.

          • ΣΑΝ, όπως έλεγε και ο αρχηγός ο Κωστόπουλος, η ζωή είναι μικρή για να είναι θλιβερή. Ως εκ τούτου, τα σχόλια στο διαδίκτυο έχουν εντελώς εφήμερη αξία. Προσωπικά έχω βρίσει και με έχουν βρίσει άπειρα άτομα, άπειρες φορές. Σε ελληνικά αλλά και ξένα sites (βλέπε Trump). Στο youtube δεν τολμάς να πεις κάτι και στην πέφτουν μαζικά. Τις προάλλες ένας Εγγλέζος με χαρακτήρισε “γέρο κολλημένο στα 80s”.

            ΣΑΝ, εκλογές 21 Μάη στην γιορτή μου. Θα ανοίξω αυτή την ωραία αρωματική μαλαγουζιά το βραδάκι.

            https://www.gegas.gr/anatolikos-vineyards-malagousia-indigenous-yeast-2020/

            Αν έχουμε καλά γαλάζια αποτελέσματα, θα ανοίξω και 2η φιάλη. 😀

          • Συνεχώς προκαλεί και προσβάλλει -δεν είναι η πρώτη του φορά, ούτε το “πράσινο νησί” γράφτηκε για τον Πολάκη- και τώρα ζητά και τα ρέστα, ο μαλάκας.

  11. Ενδιαφέρουσα ανασκόπηση της ιστορικής μας διαδρομής, ωστόσο σύντομη. Φυσικά δεν είναι δουλειά του Σαββίδη και των δημοσιογράφων γενικότερα να παράξουν ιστορική έρευνα, ωστόσο τα κρίσιμα ζητήματα τα οποία θίγει, ενόσω η συζήτηση επί αυτών είναι το ζητούμενο, απαιτούν κάτι διαφορετικό από μια απλή ανακεφαλαίωση των σημαντικών γεγονότων. Δυστυχώς ο τρόπος με τον οποίο τίθεται ο εκάστοτε αυτοπρδσιοριτισκός προσανατολισμός παραπέμπει έμμεσα στον γενικότερα προβληματικό τρόπο προσέγγισης των ιστορικών γεγονότων. Αυτά είναι η κατάληξη των αιτιών και όχι η αρχή των.

  12. Γιά ἐμᾶς μετράει ὅλη ἡ ῾Ελληνική συνέχεια καί ὅλο τό ριζικό μας σύστημα, ὅπως ἐμεῖς τό γνωρίζουμε καί ὄχι ὅπως κάποιοι ξένοι τό φαντάζονται ὑποτιμώντας μας ἤ ἀγνοώντας τήν συνέχειά μας πού δέν εἶναι καί ἁρμόδιοι νά τό γνωρίζουν.
    ᾿Από τά σχόλια φαίνεται ὁ προβληματισμός γιά τήν σημασία αὐτῶν τῶν θεμάτων, πού οἱ ρίζες τους εἶναι ὀντολογικές.
    «Ο Αλέκος έκαμε την οικουμενική Ελλάδα, ο Κων/νος(Καραμανλής) την ευρωπαϊκή», ὁ Μέγας ᾿Αλέξανδρος, ὁ παῖς Διός, προχώρησε πέραν τῆς Εὐρώπης καί διέδωσε αὐτόν τόν θεϊκό πολιτισμό.
    ῾Η ἱστορία μας εἶναι ἱστορία προσώπων. Τό ὅμαιμον καί ὁμόγλωσσον καί ὁμόθρησκον ἰσχύει ἄν δέν παραποιοῦνται οἱ ἔννοιες καί τά πρόσωπα. Τά πρόσωπα στήν ᾿Ορθοδοξία εἶναι ἱερά, ὑπεύθυνα, δίνουν λόγο γιά τίς πράξεις τους, δέν εἶναι ´γέφυρα ´ γιά νά γίνουν κάτι ἄλλο, δέν κρύβονται πίσω ἀπό ἄλλους. ῾Η θρησκεία καί ἡ γλώσσα στόν ῾Ελληνισμό εἶναι συνυφασμένα, γιατί ἡ ῾Ελληνική γλώσσα εἶναι λόγος ζωντανός, ἀποκαλυπτικός, ἀφορᾶ πρόσωπα καί ἔννοιες βαθύτατες. ᾿Εννοοῦμε τίς ᾿Αλεξάνδρειες ὡς τίς πόλεις πού ἔκτισε ὁ Μέγας ᾿Αλέξανδρος, πιστοποιοῦν τήν ὕπαρξή του. Κωνσταντινούπολη εἶναι ἡ πόλη τοῦ Μεγάλου Κωνσταντίνου, ὄχι ἡ πόλη γιά νά βρεθεῖ ἐκ τῶν ὑστέρων ὁ Κωνσταντῖνος. ᾿Εκεῖ ἄς ἀναζητήσουμε καί τήν γυναίκα, οἱ δικέφαλοι ἀετοί ἐξακολουθοῦν νά εἶναι λαϊκό αφήγημα τῶν ῾Ελληνορθόδοξων ἀκόμα καί ἐπί Τουρκοκρατίας.
    ῾Υπάρχει ἀληθινή γενεαλογία στίς ρίζες μας, εἴμαστε ἀπόγονοι τῆς Εὐρώπης, ὁ Μινωϊκός πολιτισμός ἔχει ὁρατά τά ἴχνη του, ἀλλά ὑπάρχει καί ὁ Δίας. ῾Η γενεαλογία τῶν ἀρχαίων θεῶν δέν εἶναι κάτι μυθολογικό μέ τήν ἔννοια τῆς φαντασίας, ὑπάρχουν οἱ ναοί τους.
    Γνωστή ἡ φράση “Et in Arcadia ego” στούς ξένους διανοούμενους

    https://www.capital.gr/epikairotita/3679106/p-paulopoulos-et-in-arcadia-ego-oi-muthikes-diastaseis-tis-eudaimonos-arkadias-stin-europaiki-logotexnia-kai-texni

    πού ἀνακάλυψαν ἀπό τούς περιηγητές πανάρχαια ἴχνη τῆς λατρείας τοῦ 12θεου στήν ᾿Αρκαδία.

    https://astrosparalio.gr/2012/01/17/2251/?fbclid=IwAR1-4LeLrzDMcXgZ9W6GceJu30Aws_FeZpILfzIrVLglyQTi5VHJ7kAeTG4

    ῾Η σύγκρουση ἑνωτικῶν – ἀνθενωτικῶν ἀφορᾶ τίς ὀντολογικές διαφορές, πού εἶναι ἱερές καί ὑπαρκτές, δέν γεφυρώνονται μέ ἀλλοιώσεις, μόνο ὁ Θεός συνδέει πραγματικά.

  13. Αγαπητέ κ. Σαββίδη,

    Σχολιάζω με καθυστέρηση, αν και θα ήθελα να συμμετάσχω στην συζήτηση νωρίτερα.

    Όπως έχουμε ξανασυζητήσει, το πρόβλημα εντοπίζεται σε διαφορετικά επίπεδα: η συζήτηση θα έπρεπε να εστιάσει στις έννοιες εθνική ταυτότητα (nationality) και εθνοτικότητα/εθνοτική ταυτότητα (ethnicity). Εάν δεν ξεκαθαριστούν αυτές οι έννοιες, είναι αδύνατον να γίνει συζήτηση σε στέρεα θεμέλια. Επίσης, το ότι πέτυχε μια επανάσταση στην Πελοπόννησο, την Ρούμελη και μερικά νησιά, και δημιουργήθηκε ένα κρατίδιο στα 1830, αυτό δεν σημαίνει ότι υπήρξε “παλιγγενεσία”. Μάλλον το αντίθετο: αυτό το κρατίδιο κατέστρεψε, σε λιγότερο από 92 χρόνια, την Ρωμαιοσύνη στην καθ’ ημάς Ανατολή. Με την αιτιολόγηση της ύπαρξης αυτού του κρατιδίου ξεριζώθηκαν οι Ρωμαίοι της Μικράς Ασίας, της Μαύρης Θαλάσσης, της ανατολικής Θράκης, της Κύπρου και της Μέσης Ανατολής. Ο όρος “ελληνισμός” είναι νεωτερικός, αλλά αν ταυτίζετε με αυτόν τον προσδιορισμό την απανταχού ελληνοφωνία, τότε ναι: ο “ελληνισμός” βρισκόταν κάπου αλλού, και δεν ήταν το κέντρο του εκεί που ξεκίνησε η Επανάσταση του ’21.

    Σας έχω αναφέρει στο παρελθόν την δουλειά των Στουραϊτη, Καλδέλλη και Μαλατρά. Υπάρχουν εξιδεικευμένοι επιστήμονες, ιστορικοί, που ασχολούνται με τον όρο εθνοτικότητα επαγγελματικά: δεν υπήρξε εθνοτική ελληνική ομάδα, από χρόνια της πρώιμης ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, μέχρι το 1830. Επαναλαμβάνω: ομάδα ανθρώπων που να έχουν κοινή εθνοτικότητα και να είναι Έλληνες. Η ρωμαϊκή είναι αυτή που διαδέχθηκε την αρχαιο-ελληνική, και συμπεριέλαβε μέσα της τόσο ελληνιστικά όσο και χριστιανικά στοιχεία.

    Η συζήτηση, εννοείτε, δεν εξαντλείται ούτε σε αρθρογραφία, ούτε με σχολιασμούς.

    Σας ευχαριστώ που είστε από τους ελάχιστους ανθρώπους που ανοίγουν και ξανανοίγουν το θέμα. Να είστε πάντα καλά, και να συνεχίσετε να προβληματίζετε, όπως τότε στις Ανιχνεύσεις, στην ΕΡΤ 3…

Leave a Reply to Ο Λούμπεν Ακύρωση απάντησης

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
29,900ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα