Υποκλοπές: Θεσμικό ατόπημα καταγγέλλει η ΑΔΑΕ για το νέο νομοσχέδιο

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

Μετά τα κόμματα της αντιπολίτευσης, δυσαρέσκεια και από την ΑΔΑΕ για το νομοσχέδιο για τις υποκλοπές.

Η κυβέρνηση ουδέποτε ενημέρωσε την Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ) για το νομοσχέδιο για τις υποκλοπές. Η Αρχή εκφράζει την έντονη δυσαρέσκειά της και την «κατάπληξή της για την εν λόγω θεσμική παράλειψη».

Όπως επισημαίνει, «το ίδιο το Σύνταγμα προβλέπει στο άρθρο 19 §2 ως εγγύηση για την διασφάλιση του απορρήτου των επικοινωνιών (θεμελιώδους δικαιώματος απολύτως απαραβίαστου κατά την διατύπωση του συνταγματικού κειμένου) την ΑΔΑΕ και, τέλος, παρά τα όσα συνέβησαν τους τελευταίους μήνες, η Αρχή ουδέποτε ενημερώθηκε αρμοδίως».

Αναλυτικά, η ανακοίνωση της ΑΔΑΕ:

«Αναρτήθηκε την 15/11/2022, σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο, το οποίο αφορά την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών, την απαγόρευση των κακόβουλων λογισμικών, την ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας κλπ. Το νομοσχέδιο αυτό μεταβάλλει άρδην το κανονιστικό πλαίσιο που ίσχυσε επί σχεδόν 30 χρόνια σχετικά με την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών και τροποποιεί σε πολλά και κρισιμότατα σημεία την λειτουργία της ΑΔΑΕ.

Παρά την κεφαλαιώδη σημασία του περιεχομένου του νομοσχεδίου, παρά το γεγονός ότι το ίδιο το Σύνταγμα προβλέπει στο άρθρο 19 §2 ως εγγύηση για την διασφάλιση του απορρήτου των επικοινωνιών (θεμελιώδους δικαιώματος απολύτως απαραβίαστου κατά την διατύπωση του συνταγματικού κειμένου) την ΑΔΑΕ και, τέλος, παρά τα όσα συνέβησαν τους τελευταίους μήνες, η Αρχή ουδέποτε ενημερώθηκε αρμοδίως, ούτε ζητήθηκε με θεσμικά πρέποντα τρόπο η διατύπωση της γνώμης της, έτσι ώστε το θεσμικό αυτό νομοσχέδιο να είναι η κατάληξη ενός νηφάλιου και επιστημονικού διαλόγου, προς όφελος του δικαιώματος.

Η ΑΔΑΕ εκφράζει την κατάπληξη της και την θεσμική δυσαρέσκειά της για την εν λόγω θεσμική παράλειψη.

Παρά ταύτα και μέσα στα ασφυκτικά χρονικά πλαίσια της μελλούσης να ακολουθηθεί διαδικασίας ενώπιον της Βουλής των Ελλήνων, η Αρχή κηδόμενη της ανάγκης προστασίας του δικαιώματος θα διατυπώσει τις αμέσως προσεχείς ημέρες την γνώμη της επί των διατάξεων του νομοσχεδίου».

Όλη η αντιπολίτευση καταγγέλλει το νομοσχέδιο για ΕΥΠ και υποκλοπές

Όπως μετέδωσε το iEidiseis, οι πρώτες αντιδράσεις της αντιπολίτευσης στο νομοσχέδιο – απάντηση στο σκάνδαλο των υποκλοπών – που τέθηκε από χθες σε δημόσια διαβούλευση, ήταν σε μεγάλο βαθμό αναμενόμενες. Ιδιαίτερα από την πλευρά του αρχηγού του ΠΑΣΟΚ Νίκου Ανδρουλάκη, ο οποίος, σύμφωνα με τις προτεινόμενες νέες διατάξεις, το νωρίτερο που μπορεί να ενημερωθεί για τους λόγους της παρακολούθησης από την ΕΥΠ είναι σε τρία χρόνια, κι αυτό υπό προϋποθέσεις.

Στο κυβερνητικό στρατόπεδο υποδέχθηκαν με αμηχανία τις μέριμνες του νομοσχεδίου, καθώς, αφενός πρέπει να περάσουν από τη «βάσανο» της επιτροπής PEGA του Ευρωκοινοβουλίου και αφετέρου και σημαντικότερο, γιατί δεν δημιουργούν το έδαφος για να επιβεβαιωθεί ή να διαψευσθεί αν όντως παρακολουθούνταν, ποιοι και γιατί από την ΕΥΠ και το παράνομο λογισμικό Pretador.

Όπως λένε γαλάζια στελέχη με νομικές γνώσεις, αν και περιέχει κάποιες καινοτομίες προς θετική κατεύθυνση, η ψήφισή του στην παρούσα εκδοχή αφήνει όλα τα ερωτήματα να πλανώνται αναπάντητα στον αέρα.

Είναι ενδεικτικό ότι ναι μεν η άρση απορρήτου, υπό αυστηρές προϋποθέσεις θα επιτρέπεται (τη διαδικασία επισπεύδει μόνο η ΕΥΠ, β) θα πρέπει να δώσει άδεια ο Πρόεδρος της Βουλής πριν την διπλή εισαγγελική κρίση και γ) το αίτημα για την άρση οφείλει να στηρίζεται σε συγκεκριμένα στοιχεία που καθιστούν άμεση και εξαιρετικά πιθανή τη διακινδύνευση της εθνικής ασφάλειας ), πλην όμως, το πρόσωπο το οποίο υπέστη την άρση του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφαλείας, θα ενημερώνεται τρία χρόνια μετά την παύση της παρακολούθησης. Και αυτό, αν ο αρμόδιος εισαγγελέας του Αρείου Πάγου δεν προβάλει ένσταση, οπότε θα απαιτείται ένας ακόμα χρόνος αναμονής.

Εκλογές χωρίς ενημέρωση

Αυτό σημαίνει, πρώτα απ όλα, ότι ο κ. Ανδρουλάκης, θα κατέλθει στις εκλογές χωρίς να έχει ενημερωθεί – ούτε ο ίδιος, ούτε οι ψηφοφόροι του – για τους λόγους της παρακολούθησής του. Το ίδιο θα ισχύσει και για όσα πολιτικά στελέχη έχουν βρεθεί στις λίστες των παρακολουθήσεων.

Δεύτερον και σημαντικότερο, είναι ότι με τέτοια καθυστέρηση, και με δεδομένο ότι, σύμφωνα με το προωθούμενο νομοσχέδιο, τα στοιχεία θα καταστρέφονται στο εξάμηνο, αντί στη διετία, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα, σημαίνει ότι πιθανότατα θα έχουν θα έχουν προηγηθεί δύο Κοινοβουλευτικοί Σύνοδοι, οπότε και θα παραγραφούν τυχόν ποινικές ευθύνες υπουργών.

Και το τρίτο, για το οποίο αναμένεται να γίνει ζωηρή συζήτηση, είναι η κριτική του ΣΥΡΙΖΑ ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη ανοίγει παράθυρο για νόμιμη προμήθεια παράνομων λογισμικών σαν το Predator, με το άρθρο 13 «Προμήθεια λογισμικών και συσκευών παρακολούθησης από το Δημόσιο» στο οποίο αναφέρεται ότι «με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται εντός τριών (3) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, μετά από πρόταση των Υπουργών Προστασίας του Πολίτη, Εθνικής Άμυνας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ρυθμίζονται οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες είναι επιτρεπτή η σύναψη συμβάσεων εκ μέρους κρατικών δομών για την προμήθεια λογισμικών ή συσκευών παρακολούθησης του άρθρου 370ΣΤ του Ποινικού Κώδικα για την εκπλήρωση των σκοπών τους».

Από τις πρώτες αντιδράσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης αλλά και από τα όσα ακούγονται στο εσωτερικό της ΝΔ, είναι μάλλον προφανές ότι η επιδίωξη του Μεγάρου Μαξίμου να μετατρέψει το προωθούμενο νομοσχέδιο σε «πολιορκητικό κριό» αντίκρουσης των συντονισμένων πιέσεων με θεσμική φυγή προς τα μπροστά, μάλλον δεν αρκεί για να βγάλει την κυβερνητική πλειοψηφία από τον κλοιό του σκανδάλου των παρακολουθήσεων.

https://www.ieidiseis.gr/politiki/172532/ypoklopes-thesmiko-atopima-kataggellei-i-adae-gia-to-neo-nomosxedio

spot_img

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
30,600ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα