τουΔημήτρη Μακροδημόπουλου
Οι ΗΠΑ, που εμφανίζονταν να ανησυχούν για τις ανθρώπινες απώλειες μεταξύ των αμάχων στη Γάζα και απηύθυναν δια του προέδρου τους και του ΥΠΕΞ συνεχείς παραινέσεις προς τον Νετανιάχου, άσκησαν τελικά βέτο σε ψήφισμα του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ που ζητούσε την άμεση ανθρωπιστική κατάπαυση του πυρός στη Γάζα παράλληλα με την άμεση και άνευ όρων απελευθέρωση όλων των ομήρων της Χαμάς. Και τα ανθρώπινα δικαιώματα των αμάχων; Διότι οι ΗΠΑ εμφανίζονται ευαίσθητες για τα ανθρώπινα δικαιώματα των Ουιγούρων στην Κίνα ή του Ναβάλνι στη Ρωσία και αλληθωρίζουν για τη γενοκτονία που συντελείται στη Γάζα ενώ έχουν δυνατότητα άμεσης παρέμβασης στο Ισραήλ ώστε να επιβάλλουν τη βούλησή τους. Όπως έλεγε ο Καρλ Σμιτ, χρησιμοποιούν την έννοια της «ανθρωπότητας» και την ανθρωπιστική ηθική κατά το δοκούν ως ένα ιδεολογικό όπλο ιμπεριαλιστικής επέκτασης. Ο William Rasch μάλιστα, θαύμαζε τον τρόπο με τον οποίο το αμερικανικό σύστημα είχε κατορθώσει να κερδίσει την παγκόσμια ηγεμονία εξισώνοντας τα ιδιαίτερα συμφέροντά του με ηθικούς κανόνες που ήταν καθολικά δεσμευτικοί, έτσι ώστε «η αντίθεση στην αμερικανική ηγεμονία να σημαίνει την αντίθεση στο καλό όλων και τα κοινά συμφέροντα της ανθρωπότητας». Αυτή είναι και η πεμπτουσία της ένταξης μιας χώρας στη “σωστή πλευρά της ιστορίας”. Να αποδέχεται δηλαδή το περιεχόμενο των εννοιών όπως το ερμηνεύει και το καθορίζει η υπερδύναμη, άσχετα αν η ερμηνεία διαφοροποιείται κατά περίπτωση. «Σε ό,τι αφορά τις καθοριστικές πολιτικές έννοιες, έγραφε πάλι ο Καρλ Σμιτ, εξαρτάται από το ποιός τις ερμηνεύει, ποιος τις ορίζει και ποιος τις χρησιμοποιεί. Ποιος αποφασίζει συγκεκριμένα τι είναι ειρήνη, τι είναι αφοπλισμός, τι είναι επέμβαση, τι είναι δημόσια τάξη και ασφάλεια. Μια από τις πιο σημαντικές διαστάσεις της νομικής και πνευματικής ζωής της ανθρωπότητας είναι το γεγονός ότι όποιος έχει πραγματική εξουσία μπορεί να καθορίσει το περιεχόμενο των εννοιών και των λέξεων». Με αυτό τον τρόπο οι ΗΠΑ αποδίδουν το δίκαιο κατά το δοκούν. Έτσι, άλλα ισχύουν στην ανατολική Ουκρανία, άλλα στο Κόσσοβο και άλλα στη Γάζα.
Ο πρόεδρος της Παλαιστινιακής Αρχής Μαχμούτ Αμπάς αναφερόμενος στο βέτο των ΗΠΑ χαρακτήρισε «ανήθικη» την αμερικανική θέση. Είπε ακόμη ότι οι ΗΠΑ είναι «εταίροι» του Ισραήλ «στα εγκλήματα της γενοκτονίας και της εθνοκάθαρσης» που διαπράττονται στη Λωρίδα της Γάζας, στην κατεχόμενη Δυτική Όχθη και στην Ιερουσαλήμ.
Όμως, αν η παρέμβαση του Μαχμούτ Αμπάς είναι αυτονόητη, με αφορμή το βέτο των ΗΠΑ παρενέβη εκ νέου ο Ερντογάν: «Το αίτημα του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών για κατάπαυση του πυρός απορρίπτεται μόνο από το βέτο των ΗΠΑ. Είναι αυτό δικαιοσύνη;», αναρωτήθηκε.. «Οι ΗΠΑ στέκονται στο πλευρό του Ισραήλ με τα χρήματά τους και τον στρατιωτικό τους εξοπλισμό», τόνισε ο Τούρκος πρόεδρος, υπογραμμίζοντας πως «κάθε μέρα παραβιάζεται η Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στη Γάζα»..
Πιστεύω ότι για ένα λαό έχει τεράστια σημασία, μεγαλύτερη από κάποια αγαθά, να υπερασπίζεται η πατρίδα του ηθικές και πανανθρώπινες αξίες. Αισθάνεται ότι αναβαθμίζεται ηθικά μαζί με το γόητρο της χώρας και διαμορφώνει νοητικές αντιλήψεις που διαπαιδαγωγούν τις νεώτερες γενιές. Μπορεί μια χώρα να αντιμετωπίζει εσωτερικά προβλήματα άλλης φύσεως όμως αυτό είναι θεμελιώδες θέμα. Επιδρά και συνεκτικά στην κοινωνία. Αλλά και κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στη Γερμανία ο Ερντογάν δεν δίστασε να πει όσα έπρεπε, κατά την άποψή του, να ακούσει ο καγκελάριος Σολτς και οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες που δικαιολογούν ή ανέχονται τις ακρότητες του Νετανιάχου.. Διότι η οθωμανική αυτοκρατορία υπήρξε καταφύγιο των Εβραίων σε αντίθεση με τα ευρωπαϊκά έθνη κράτη που διαπνέονταν από αντισημιτισμό. Ας μη ξεχνάμε ότι η Τουρκία είναι απότοκος αυτοκρατορίας με άμεση ιστορική σχέση με τον χώρο των εξελίξεων. Ούτε πρέπει να ξεχνάμε ότι η Οθωμανική αυτοκρατορία συνδιαμόρφωσε με τις Μεγάλες Δυνάμεις την ευρωπαϊκή ιστορία μέχρι τον Ά Παγκόσμιο πόλεμο. Γιατί δεν θάπρεπε λοιπόν να σταθεί ισότιμα απέναντι στον Γερμανό καγκελάριο; Αντίθετα, με το να λες συντάσσομαι με τη σωστή πλευρά της ιστορίας, κάνοντας το άσπρο μαύρο και το μαύρο άσπρο καθ’ υπαγόρευση, απαξιώνεις το αξιακό και πολιτισμικό υπόβαθρο του έθνους. Από τη μια να υπερασπίζεσαι την επιστροφή των Ελγίνειων μαρμάρων και από την άλλη να απαξιώνεται ό,τι νοηματοδοτεί ο Παρθενώνας. Προφανώς δεν μπορείς να αντιταχθείς σε μια υπερδύναμη, αλλά η άποψη που απορρέει από πάγιες αρχές και αξίες πρέπει να ακούγεται, αποτελεί υποχρέωση απέναντι στις πνευματικές παρακαταθήκες του έθνους Ας μη ξεχνάμε ότι τις δύο φορές που συνταχθήκαμε με τη “σωστή πλευρά της ιστορίας”, με την πλευρά των νικητών στους δύο παγκοσμίους πολέμους, υποστήκαμε τις μεγαλύτερες εθνικές καταστροφές. Τη Μικρασιατική Καταστροφή και τον Εμφύλιο ο οποίος ακόμη νοηματοδοτεί τις αντιλήψεις μας. Το ζητούμενο είναι να μπορεί ένας πολιτικός να οριοθετεί το σημείο μέχρι το οποίο συμπλέουν οι αρχές μας με τα συμφέροντα του υποβολέα των εξελίξεων
Μακροδημόπουλος Δημήτρης
Αλεξ/πολη – κιν. 6947-771412
10/12/2023
Τα είπε ο Καρλ Σμιτ για την σχετικότητα των αρχών και των αξιών στις διεθνείς σχέσεις ,αλλά στηρίχθηκε στην γνωστή από την αρχαιότητα ρήση του Θρακός εξ Αβδήρων σοφιστή Πρωταγόρα ”πάντων χρημάτων μέτρον άνθρωπος”, ρήση που χρησιμοποιούν κυρίως όλοι οι ισχυροί της γης.
Όλοι διαβάσαμε ή μπορούμε να διαβάσουμε τον διάλογο των δυνατών Αθηναίων και των αδυνάτων Μηλίων στον Πελοποννησιακό πόλεμο του Θουκιδίδη .
Λογικό είναι να ”ζητούμε τα ρέστα” από τις ΗΠΑ , επειδή αυτές καθιέρωσαν από το 1776 με το Σύνταγμά τους αυτές τις αρχές, αλλά όλοι οι Μεγάλοι ”έχουν λερωμένη την φωλιά τους ” .
Του χρόνου συμπληρώνονται 50 χρόνια από την κατοχή του 40% της Κύηρου από την Τουρκία , που καταπάτησε και καταπατεί όλες τις ανθρώπινες αρχές ,αλλά όλους τους πρωθυπουργούς της τους σφιχταγκαλιάζουν όλοι οι Μεγάλοι
ΑΛΙΜΟΝΟ ΣΤΟΥΣ ΜΙΚΡΟΥΣ-Ο ΘΕΟΣ ΝΑ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΙ .
Να ασκείς εξωτερική πολιτική με βάση το “αξιακό και πολιτισμικό υπόβαθρο του έθνους” είναι σαν να επιχειρείς την επαγγελαμτικής σου αποκατάσταση με (αποκλειστική) αναφορά στην καταγωγή σου.
Νομίζω ότι δεν γράφω αυτό, δηλ να ασκείς εξωτερική πολιτική με βάση το αξιακό και πολιτισμικό υπόβαθρο του έθνους. Γράφω να μην είσαι δεδομένος εκ προοιμίου, αν μην δίνει την αίσθηση στον λαό σου ότι είσαι μονίμως παρελκόμενο άλλης δύναμης. Γιαυτό αναφέρομαι στους δύο ΠΠ και το τί ακολούθησε. Διότι τα εθνικά σου συμφέροντα από ένα σημείο και πέρα δεν ταυτίζονται με τα συμφέροντα των μεγάλων δυνάμεων. Εσύ έχεις ως οπτική τα στενά σου συμφέροντα ενώ οι άλλες δυνάμεις έχουν μεγαλύτερη εικόνα.
Βασικά καλείται την ελληνική ηγεσία να αλλάξει στάση απέναντι σε αυτές τις μεγάλες δυνάμεις κι επειδή δεν θεωρώ ότι σας διαφεύγει, ότι εξαρτόμαστε άμεσα από την χρηματοδότηση και τον εξοπλισμό των, επιμένω ότι ζητάτε η εξωτερική μας πολιτική να μην κατευθύνεται από τα άμεσα εθνικά μας συμφέροντα (τα οποία δεν είναι άλλα από την εξασφάλιση χρηματοδότησης και εξοπλισμών) αλλά από κάποια αόριστη αναφορά στο ιστορικό μας υπόβαθρο.
Τα εθνικά μας συμφέροντα δεν απαιτούν να είμαστε απόλυτα δεδομένοι αλλά να ασκούμε πολύπλευρη πολιτική. Στον Α ΠΠ, δεν σταματήσαμε όταν έπρεπε και μας πέταξαν στη θάλασσα. Διότι στην πρώτη φάση του πολέμου όλοι είναι ενωμένοι αλλά στη δεύτερη μετά το τέλος ξεπηδούν οι ανταγωνισμοί των μεγάλων και εμπλέκεσαι σε αυτούς. Έτσι συρρικνώθηκε ο ελληνισμος και συνεχίζει να συρρικνώνεται και ΣΗΜΕΡΑ. Έτσι χάθηκε ο ελληνισμός στην Αλβανία. Τα περί μπελέρη είναι άσφαιρες βολές στον αέρα. Ήδη η μειονότητα έχει χαθεί. Είμαστε πατριώτες προς ανατολάς και κότες στην Αλβανία. Γιατί; Διότι οι ΗΠΑ θέτουν κοκκινες γραμμές βόρεια και πράσινες ανατολικά.Βολεύει η ελληνοτουρκική αντιπαράθεση.