«Σύγχρονες Τάσεις στην Κλασική Φιλολογία».- Για 13η χρονιά το ΑΠΘ στο επίκεντρο των κλασικών σπουδών παγκοσμίως με το Διεθνές Συνέδριο

Print Friendly, PDF & Email
spot_img

Θεσσαλονίκη, 20/5/2019

Την Πέμπτη 23 Μαΐου 2019 ξεκινά το Διεθνές Συνέδριο «13th Trends in Classics» (Σύγχρονες Τάσεις στην Κλασική Φιλολογία) που διοργανώνουν ο Τομέας Κλασικών Σπουδών του Τμήματος Φιλολογίας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και το Τμήμα Φιλολογίας του Ludwig-Maximilians University of Munich, καθιστώντας τη Θεσσαλονίκη, για 13η συνεχή χρονιά, επίκεντρο των διεθνών φιλολογικών εξελίξεων. Το Συνέδριο θα ολοκληρωθεί την Κυριακή 26 Μαΐου 2019 και οι εργασίες του θα λάβουν χώρα στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Αμφιθέατρο «Στέφανος Δραγούμης» (Λεωφ. Στρατού 2).

Διακεκριμένοι επιστήμονες, διεθνώς καταξιωμένοι για το έργο τους στην Κλασική Φιλολογία και τη Συγκριτική Γραμματολογία, συμμετέχουν στο Συνέδριο ως ομιλητές, μεταξύ των οποίων η Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Charles de Gaulle University – Lille III, Jacqueline Fabre-Serris, η Καθηγήτρια του Ludwig-Maximilians University of Munich, Therese Fuhrer, ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Harvard, John Hamilton, ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, Stephen Harrison, ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Tübingen, Joachim Knape, η Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου της Βιρτζίνια, Jenny Strauss Clay, ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Harvard, Richard F. Thomas κ.ά. Χαιρετισμό θα απευθύνει ο Γενικός Πρόξενος της Γερμανίας στη Θεσσαλονίκη, Walter Stechel.

Την ευθύνη και τον συντονισμό του Συνεδρίου έχουν η Kαθηγήτρια Therese Fuhrer και ο Καθηγητής Martin Vohler. Στην οργανωτική επιτροπή συμμετέχουν, επίσης, οι Καθηγητές Αντώνιος Ρεγκάκος και Σταύρος Φραγκουλίδης.

Η έννοια της αμφισημίας, δηλαδή της ταυτόχρονης συνδήλωσης δύο ή περισσότερων σημασιών, αποτελεί αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό της σύγχρονης λογοτεχνίας και τέχνης. Διαπιστώνεται σε «ανοιχτά έργα» (Eco) και δημιουργείται μέσω «τεχνικών αποσυντονισμού της ευταξίας» (Wellershoff) και στρατηγικών αναγνωστικής αβεβαιότητας. Μολονότι η έννοια της αμφισημίας θεωρείται χαρακτηριστικό «δείγμα του μοντερνισμού» (Bode), διαπιστώνεται σκεπτικισμός στον σχετικό κριτικό λόγο για τη λειτουργία της στα χρόνια που προηγούνται του μοντερνισμού. Άραγε δεν εντοπίζονται ήδη στην αρχαιότητα παραδείγματα στοχευμένης αμφισημίας; Οι χρησμοί και τα αινίγματα, η Παλινωδία του Στησίχορου και του Σωκράτη (Φαίδρος), οι δισσοί λόγοι της ρητορικής και η αμφισημία της τραγωδίας αποτελούν στο σύνολό τους εξαιρέσεις ή μήπως, αντίθετα, καταδεικνύουν το ενδιαφέρον της αρχαιότητας για τη χρήση της αμφισημίας με λογοτεχνικές και εικαστικές στοχεύσεις;

Με τη συμμετοχή 26 μελετητών εγνωσμένου κύρους από διάφορα γνωστικά πεδία της φιλολογικής επιστήμης, οι ανακοινώσεις του Συνεδρίου συνδυάζουν τη συνδρομή θεωρητικών εννοιών της στοχευμένης αμφισημίας (στη ρητορική, τη φιλοσοφία και την αισθητική) με συζητήσεις περιπτώσεων μελέτης από τον χώρο της προ-μοντέρνας λογοτεχνίας και τέχνης.

Γλώσσα του Συνεδρίου είναι η αγγλική. Οι εργασίες του είναι ανοικτές για το κοινό, ενώ θα χορηγηθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης σε όσους υποβάλουν σχετικό αίτημα στον ιστότοπο: https://www.lit.auth.gr/13th_trends.

Το Συνέδριο υλοποιείται με την ευγενική υποστήριξη του Κοινωφελούς Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος», του «Κοινωφελούς Ιδρύματος Κοινωνικού & Πολιτιστικού Έργου (Κ.Ι.Π.Κ.Ε.)» και τις χορηγίες του Γενικού Προξενείου της Γερμανίας στη Θεσσαλονίκη, της Επιτροπής Ερευνών του ΑΠΘ, του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού, του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης και του εκδοτικού οίκου University Studio Press.

Saturday 25 May, 2019
Sunday 26 May, 2019
tyij

vi®r

DEPARTMENT OF CLASSICS
ARISTOTLE UNIVERSITY
OF THESSALONIKI

9.30 – 11.00
Chair: Therese Fuhrer

L.  Cordes (Berlin), … ut Catonem, non me loqui existimem – Ambiguity and Gradual

Convergence in First Person Discourse

B. van der Velden (Leiden), The Latin Commentary Tradition on ‘Inclusive’ Intended Ambiguity

M.  Formisano (Gent), Legens. Ambiguity, Syllepsis and Allegory in Claudian’s de

raptu Proserpinae

9.00 – 13.00

Guided Tour: Thessaloniki through the ages

DEPARTMENT OF CLASSICS
LUDWIG-MAXIMILIANS
UNIVERSITY OF MUNICH
11.00 – 11.30 Coffee Break

11.30 – 13.00

Chair: Theodore D. Papanghelis

R. Kirstein (Tubingen), Ambiguity as Provocation for Literary Studies. The Case of

Ovid’s Metamorphoses

S. Alekou (Nicosia), The Ambiguity of simulatio in Ovidian ecphrasis

J. Fabre-Serris (Lille), Double Entendre, Unconscious Desire and Auctorial Inten- tionality in Some Ovidian Speeches (Met. 3.279-292; 7.810-823; 10.364-366, 440­441)

13th Trends in Classics International Conference
Intended Ambiguity
With the kind support of

STAVROS NIARCHOS FOUNDATION
SOCIAL AND CULTURAL AFFAIRS WELFARE FOUNDATION (KIKPE)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • – 15.00 Lunch Break
  • – 16.30 Chair: Stephen Harrison
  1. F. Thomas (Cambridge, MA), Catullan Ambiguity
  2. Wessels (Leiden), ‘Liber esto’ – Wordplay and Ambiguity in Petronius’ Satyricon
  3. Frangoulidis (Thessaloniki), Friend or Foe? Ambiguity in Apuleius’ Tale of Aris-

tomenes (Met. 1.2-20)

  • – 17.00 Coffee Break
  • – 18.30

Guided Tour of the Archeological Museum

2o.00

Conference Dinner

Thessaloniki 23-26 May, 2019

https://www.iit.auth.gr/13th_trends

Auditorium ‘Stefanos Dragoumis’ Museum of Byzantine Culture

Organizing Committee                                                                                       2, Stratou Avenue

Therese Fuhrer                                                                                                www.mbp.gf

(Ludwig-Maximilians University of Munich)

Martin Vohler

(Aristotle University of Thessaloniki)

Stavros Frangoulidis

(Aristotle University of Thessaloniki)

Antonios Rengakos

(Aristotle University of Thessaloniki)

 

Program

 

 

 

A

mbiguity in the sense of two or more possible meanings is considered to be a distinctive feature of modern art and literature. It characterizes the “open artwork” (Eco) and is generated by “disruptive tactics” (Wellershoff) and strategies to engender uncertainty. While ambiguity is seen as a “paradigm of modernity” (Bode), there is scepticism regarding its use in the pre-modern era. Old­er studies were dominated by the conviction that there was a lack of ambiguity in pre-modernity because, according to the rules of the “old rhetoric”, ambiguity was seen as an avoidable error (vitium) and a violation of the dictate of clarity (per- spicuitas).

The aim of the conference is to re-examine the putative “absence of ambigui­ty” in the pre-modern era. Is it not possible to find in antiquity clear examples of deliberately employed (intended) ambiguity? Are the oracles and riddles, the Palinode of Stesichoros and Socrates (Phaedrus), the dissoi logoi of rhetoric, the ambiguities of the tragedies all exceptions or do they not indicate a distinct in­terest in the artistic use of ambiguity? The presentations of the conference, which will include scholars from various philologies, will combine a recourse to the­oretical concepts of intended ambiguity (in rhetoric, philosophy and aesthet­ics) with exemplary analyses from the field of pre-modern art and literature.

Thursday 23 May, 2019

15-15 -15.45
Registration

15.45 -16.00
Welcome Speeches

Walter Stechel

German Consul General in Thessaloniki
Therese Fuhrer
Organizing Committee
Franco Montanari, Antonios Rengakos
General Editors of Trends in Classics

  • -17.00 Opening Speech

Chair: Irmgard Mannlein-Robert

  1. Knape (Tubingen), Seven Perspectives of Ambiguity
  • -17.30 Coffee Break

Modern and Pre-Modern Ambiguity

  • – 19.00 Chair: John Hamilton
  1. Vohler (Thessaloniki), Introductory Remarks to Modern and Ancient Concepts of Ambiguity
  2. Luthy (Weimar), The Modern Perspective: Ambiguity, Artistic Self Reflection and the Autonomy of Art
  3. Chrysanthopoulos (Thessaloniki), Multipliers of Ambiguity: The Use of Quota­tions in Cavafy’s Poems Concerning Emperor Julian
  • – 20.00 Chair: Michael Luthy
  1. Mehltretter (Munich), Ambivalent Allegories: Giambattista Marino’s Adone (1623) between Censorship and Hermeneutic Freedom S. Reichlin (Munich), The Ambiguity of the Unambiguous. Figures of Death in Late Medieval Literature
  • – 22.00 Reception

Friday 24 May, 2019

Greek Concepts of Ambiguity

  • – 10.30 Chair: Evina Sistakou
  1. Strauss Clay (Charlottesville, VA), Traversing No-Man’s Land: Outis in the Odyssey J. Hamilton (Cambridge, MA), The Ambiguity of Wisdom: Metis in the Odyssey
  • – 11.30

Chair: Panagiotis Thanassas

  1. Balla (Crete), Intended Ambiguity in Plato’s Representation of Socrates in the Phaedo P. Golitsis (Thessaloniki), Aristotle on Ambiguity and Ambiguity in Aristotle
  • – 12.00 Coffee Break
  • – 13.30 Chair: Antje Wessels
  1. Sistakou (Thessaloniki), Postmodernism in Alexandria? Modes of Ambiguity in Hel­lenistic Poetry

spot_img

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,747ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
22,900ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -spot_img

Τελευταία Άρθρα