του Σεραφείμ Μηχιώτη
-Τί σημαίνουν οι κρίσεις της περασμένης Παρασκευής με έντονη την σφραγίδα του ΥΕΘΑ Ν. Δένδια
Οι κρίσεις στις ΕΔ –ιδίως στην κορυφή της στρατιωτικής ηγεσίας τους- δεν μπορεί και δεν πρέπει να αποτελούν μία εν κρυπτώ διαδικασία, που αντιμετωπίζεται ως αποστειρωμένη και απόμακρη από τις πραγματικές απαιτήσεις ασφαλείας της χώρας. Ομοίως δεν νοείται, δεν είναι επιτρεπτό, ότι οι προτεραιότητες ασφαλείας της χώρας μπορούν να κινούνται χιλιοστό καν εκτός του μέγιστου βεληνεκούς των εκάστοτε κυβερνητικών στοχεύσεων, αλλά και τελικώς των αντίστοιχων διεργασιών και προσεγγίσεων του πολιτικού προσωπικού του τόπου.
Μεταξύ αυτών των δύο «παραμέτρων», από τις οποίες καμία δεν μπορεί να υποτιμάται, αλλά ούτε και να υπερτιμάται, είναι περισσότερο από απαραίτητη μία στρατηγική ισορροπίας και αμοιβαίας αλληλοσυμπλήρωσης, με πλήρη ενσυναίσθηση του ύψιστου διακυβεύματος που επιχειρείται.
Οι κρίσεις στην ηγεσία των ΕΔ που έγιναν στο κορυφαίο επίπεδο του ΚΥΣΕΑ, υπό την προεδρία του Πρωθυπουργού της χώρας αυτή την Παρασκευή, τοποθετούνται ασφαλώς σε αυτή τη βάση, κρίνονται αναλόγως και διαγράφονται τα εκάστοτε κορυφαία ζητούμενα.
Δεν υπάρχει αμβιβολία ότι οι επιλογές στα πρόσωπα της νέας στρατιωτικής ηγεσίας των ΕΔ από το ΚΥΣΕΑ φέρουν ισχυρή «σφραγίδα Δένδια», με την αποδοχή του Πρωθυπουργού ο οποίος και τις προσυπέγραψε και τελικώς ενέκρινε. Από εδώ και στο εξής οι εξελίξεις στο ΥΠΕΘΑ θα κινούνται με έναν «ισχυρό ΥΕΘΑ» στο τιμόνι του, με ΕΔ στις οποίες θα επιλέγει να έχει και τον τελευταίο λόγο, με την παρουσία του κατά τρόπο απολύτως εμφατικό.
Τα προηγούμενα αντανακλούν εξ αντιδιαστολής στο προηγούμενο σχήμα πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ, το οποίο εξέλιπε πλήρως από την Παρασκευή, μετά την επιλογή και τοποθέτηση εξ ολοκλήρου νέας στρατιωτικής ηγεσίας στις ΕΔ, που οδήγησε σε νέους Αρχηγούς ΓΕΕΘΑ-ΓΕΣ-ΓΕΝ-ΓΕΑ, αφού προηγήθηκε τον περασμένο Ιούλιο, με τη δεύτερη Κυβέρνηση της ΝΔ, μετά τις εκλογές της 25ης Ιουνίου 2023, η έξοδος του επί τετραετία ΥΕΘΑ, Νίκου Παναγιωτόπουλου. Με την έλευση τότε του Ν. Δένδια, ως επόμενου ΥΕΘΑ, ήταν προφανές ότι θα ήταν θέμα χρόνου και μόνον η αλλαγή των κρατούντων στο ΥΠΕΘΑ.
Ο απελθών ΥΕΘΑ, Νίκος Παναγιωτόπουλος, στην αδιατάρακτη τετραετή θητεία του στο τιμόνι του ΥΠΕΘΑ από τον Ιούλιο του 2019, δεν επεδίωξε να ασκήσει πολιτική ισχυρής προσωπικής σφραγίδας στο χώρο ευθύνης του. Γιά έξι περίπου μήνες, μέχρι τον Ιανουάριο του 2020, πορεύθηκε με «συγκατοίκηση» με την στρατιωτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ που τοποθετήθηκε από την προηγούμενη Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, μετά την αποχώρηση του ΥΕΘΑ Καμμένου από αυτήν. Και στη συνέχεια, με την ίδια στάση «ήπιας εξουσίας» που ακολούθησε μέχρι την έξοδό του από το κυβερνητικό σχήμα, δεν τον απασχόλησε η εικόνα ενός «ισχυρού ΥΕΘΑ», που ο ίδιος ώφειλε εις εαυτόν να προσδώσει.
Είναι φανερό, λοιπόν,ότι, επειδή η φύση απεχθάνεται το κενό, αυτό θα εκαλύπτετο εκ των ενόντων, πράγμα εύλογο και ιδιαιτέρως απαραίτητο, γιά ένα τόσο κρίσιμο Υπουργείο, όπως το ΥΠΕΘΑ. Ο απελθών την Παρασκευή Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Στρατηγός Κων. Φλώρος, ισχυροποιημένος ήδη από τις ημέρες της προηγούμενης κυβερνητικής εξουσίας ΣΥΡΙΖΑ φθάνοντας στο βαθμό του Αντιστρατήγου μετά πολλών επαίνων, έσπευσε και επέτυχε εν πολλοίς να καλύψει το κενό αυτό, εξαντλώντας το όριο της τετραετούς θητείας που προβλέπει ο Νόμος γιά τον Α/ΓΕΕΘΑ.
Απολύτως χρήσιμο «εργαλείο» σε αυτή την στρατηγική του ο Στρατηγός Φλώρος είχε τις πρόνοιες πλήρους διοίκησης και των τριών Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων,επιχειρησιακής, όπως εξ ίσου και διοικητικής, στο πρόσωπό του, χάρις την υφιστάμενη νομοθεσία που «κούμπωσε» απολύτως με σχετική διάταξη που πέρασε, ως Α/ΓΕΕΘΑ, ο Ναύαρχος ε.α. Ευάγ. Αποστολάκης, σήμερα Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, εκ των πιστότερων υποστηρικτών του Προέδρου Κασσελάκη.
Εκτιμώ, ότι, έμμεση πλην σαφή αναφορά στην εξουσία Φλώρου ως Α/ΓΕΕΘΑ, αποτελεί η σχετική αναφορά στη συνέντευξη του ΥΕΘΑ, Νίκου Δένδια, στη συνέντευξή του προς την «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» προς το Βας. Νέδο: «Η Ουκρανία, παραδείγματος χάρη, μας δείχνει καθαρά ότι η αποφασιστική αρμοδιότητα πρέπει να είναι σε χαμηλότερο επίπεδο, πρέπει δηλαδή και ο κατώτερος και ο μεσαίος αξιωματικός να έχουν δυνατότητα αυτενέργειας και λήψης απόφασης. Επίσης πρέπει να επιβραβεύεται ο προβληματισμός με στόχο την καλύτερη δυνατή απόφαση. Η εντολή, όταν τελικά δίνεται από την ηγεσία, πρέπει οπωσδήποτε να εκτελείται. Aλλά στη φάση του σχεδιασμού οφείλει ο καθένας να έχει πλήρη αίσθηση της υποχρέωσής του να λέει αυτό που θεωρεί ορθό. Μόνο έτσι μπορούμε να καταλήξουμε στις βέλτιστες λύσεις. Σ’ αυτό το επίπεδο, το ιστορικό παρελθόν των ενόπλων δυνάμεων του Ισραήλ νομίζω ότι είναι ένα πολύ σημαντικό παράδειγμα».
Προφανώς θα πρέπει να αναμένονται με ενδιαφέρον, όσα θα πει αύριο, στην τελετή. παράδοσης/παραλαβής καθηκόντων Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, στην ΣΣΕ, ο Στρατηγός Φλώρος προς τον αντικαταστάτη του, Στρατηγό Δημ. Χούπη.
Γεγονός είναι, πάντως, ότι ο απελθών Α/ΓΕΕΘΑ κλήθηκε να διοικήσει υπό συνθήκες θυέλλης διαδοχικών προβλημάτων, στις οποίες, ως Α/ΓΕΕΘΑ, κατόρθωσε να ανταποκριθεί προφανώς επιτυχώς, με την αγόγγυστη προσφοράς του σύμπαντος προσωπικού και των τριών Κλάδων των ΕΔ. Ιδιαιτέρως, όμως, σε σχέση με το ΠΝ, μάλλον είδε το συγκεκριμένο Κλάδο των ΕΔ με δυσπιστία και μία αντιπαλότητα κυριάρχησε στην στάση του ΓΕΕΘΑ προς το Προσωπικό του ΠΝ, οδηγώντας στην αποστρατεία του Αρχηγού Στόλου, Αντιναυάρχου Παν. Λυμπέρη, τον Ιανουάριο του 2023. Η αποκατάσταση ηρεμίας στο ΠΝ προβάλλει τώρα ως πρώτη προτεραιότητα, όπου σωρεύθηκε ροή παραιτήσεων και οικονομικά προβλήματα, προς άμεση αντιμετώπιση.
Για λόγους, πάντως, που δεν είναι κατανοητοί, ούτε τελικώς επιτρεπτοί, ο Στρατηγός Φλώρος έγινε αποδεκτης οξείας πολεμικής εναντίον του από μερίδα του αντιπολιτευόμενου ειδικού Τύπου, μέχρις και βαθμού ανοικτής εχθροπάθειας, βρέθηκε απέναντι σε ένα τοξικό κλίμα, δίχως ποτέ ο ίδιος να επηρεασθεί από αυτά και να επιδοθεί σε βλαπτικές αντικρούσεις, εν ενεργεία ων και μάλιστα στην κορυφή της στρατιωτικής ηγεσίας των ΕΔ.
Ωστόσο, από την άποψη αυτή και το προηγούμενο κλίμα, όπως περιγράφηκε, η δημόσια δήλωση ευαρέσκειας από τον Πρωθυπουργό, Κυρ. Μητσοτάκη, από το Μέγαρο Μαξίμου, προς το πρόσωπο του απελθόντος Α/ΓΕΕΘΑ, μετά την ανακοίνωση της αποστρατείας του και ενώπιον των μελών του ΚΥΣΕΑ, αποτελούσε επιβεβλημένη κίνηση, στη μετάβαση στο σημείο καμπής γιά τη νέα τάξη πραγμάτων στο ΥΠΕΘΑ, με ΥΕΘΑ τον Νίκο Δένδια και τη νέα στρατιωτική ηγεσία των Στρατηγού Δημ. Χούπη, Αντιστρατήγου Γ. Κωστίδη, Αντιναυάρχου Δημ. Κατάρα και Αντιπτεράρχου Δημ. Γρηγοριάδη, αντιστοίχως Αρχηγών ΓΕΕΘΑ-ΓΕΣ-ΓΕΝ-ΓΕΑ
Ήδη η άμεση, πρώτη δήλωση του ΥΕΘΑ, Νίκου Δένδια, μετά το ΚΥΣΕΑ της Παρασκευής, ανοίγει και σκιαγραφεί το νέο τοπίο γιά τις ΕΔ της χώρας στο οποίο και θα κινηθεί η δεύτερη Κυβέρνηση της ΝΔ που ανέδειξαν οι εκλογές της 25ης Ιουνίου 2023, σε συνέχεια του αμέσως προηγουμένου, διαχειριστικού μιάς εξαιρετικώς δυσχερούς κατάστασης που έπρεπε να αντιμετωπισθεί άμεσα, αλλά και εμβληματικών εξοπλιστικών επιλογών, των οποίων η υλοποίηση δεν χωρούσε την παραμικρή καθυστέρηση…
Στη νέα φάση όπου μπαίνουμε, οι απαιτήσεις από τις ΕΔ εξειδικεύονται και εντατικοποιούνται, με περισσότερη δημιουργική ενδοσκόπηση γιά όσα μπορούμε να κάνουμε εξ ιδίων ή με τη δική μας αποφασιστική συμβολή, όσο περισσότερο και καλύτερα είναι εφικτό. Η επιστράτευση της καινοτομίας, επί παραδείγματι, στην οποία προσανατολίζεται ο Ν.Δένδιας έχει τη δική της ιδιαίτερη διάσταση και σημαντική…
Στις επόμενες «100 ημέρες» που θα ακολουθήσουν η νέα στρατιωτική ηγεσία των ΕΔ θα κληθεί να απαντήσεις στις απαιτήσεις που προβάλλουν από όσα προτάσσει ο ΥΕΘΑ, δίνοντας το απαραίτητο δείγμα γραφής.
Η αναφορά στην ανάγκη ισορροπίας και αμοιβαίας αλληλοσυμπλήρωσης, για τα οποία έγινε λόγος στην αρχή αυτού του σημειώματος μεταξύ πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ επιβάλλεται να μετουσιωθούν σε έργα.
Σεραφείμ Χ. Μηχιώτης