Πώς στήνεται μια βρώμικη εκλογική καμπάνια: Οι «story killers», οι fake λογαριασμοί, ο «υβριδικός πόλεμος»

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

Άφθονα περιστατικά και μεθόδους παρέμβασης αποκαλύπτει η δράση της ισραηλινής εταιρείας σύμφωνα με την έρευνα των διεθνών ΜΜΕ.
Τελευταία ενημέρωση: 16:41 – 15/02/2023

Μία απίστευτη αποκάλυψη είδε το φως της δημοσιότητας από μια διεθνή κοινοπραξία δημοσιογράφων μεγάλων δημοσιογραφικών μέσων που διεξήγαγε έρευνα για την ισραηλινή «Τeam Jorge» και συντονίστηκε από μία γαλλική μη κερδοσκοπική οργάνωση, τη «Forbidden Stories».

H Forbidden Stories αποκαλύπτει την ύπαρξη μιας εξαιρετικά μυστικής ισραηλινής εταιρείας, την «Team Jorge», που εμπλέκεται στη χειραγώγηση εκλογών και στο χακάρισμα λογαριασμών πολιτικών, φέρνοντας παράδειγμα από την εκλογική διαδικασία σε μια αφρικανική χώρα.

Πρόκειται για μια άνευ προηγουμένου βουτιά στην καρδιά ενός κόσμου όπου μια στρατιά από τρολ, κυβερνοκατασκοπεία και παιχνίδια επιρροής αναμειγνύονται, αναφέρει χαρακτηριστικά δημοσίευμα της Le Soir, μέσο το οποίο ανήκει στη κοινοπραξία Forbidden Stories που «τρέχει την έρευνα».

Και η ιστορία ξεκινά:

Ο Μαξ χαμογελάει. Ένα απόγευμα του Ιουλίου του 2022, ήρθε σε επαφή με έναν νέο πιθανό πελάτη. Ο τελευταίος παρουσιάζεται ως σύμβουλος ενός επιχειρηματία που εργάζεται για λογαριασμό ενός Αφρικανού ηγέτη. Κατά τη διάρκεια μιας διαδικτυακής συνάντησης μέσω Zoom, ο ανώτερος σύμβουλος περιγράφει το αίτημά του.

«Είναι προγραμματισμένες εκλογές στα τέλη Σεπτεμβρίου. Αλλά αυτές οι εκλογές δεν μπορούν να γίνουν», αναφέρει.

Το μέγεθος της αποστολής δεν τρομάζει καθόλου τον Max. Κανονικά, αυτό είναι μέρος του καταλόγου των υπηρεσιών που παρέχει η Team Jorge, η εταιρεία για την οποία εργάζεται. Αναβολή εκλογών ή ακόμα και ακύρωση; Υπολογίστε 6 εκατομμύρια ευρώ. Μπορείτε επίσης να χτυπήσετε την πόρτα της «Ομάδας Χόρχε» για να καταστρέψετε την αξιοπιστία ενός πληροφοριοδότη, να παραγγείλετε μια καμπάνια δυσφήμισης για έναν ανταγωνιστή σας ή να στείλετε ψευδείς ειδήσεις σε έναν πολιτικό αντίπαλο, αποκαλύπτει η Le Soir.

Ωστόσο, το «χτυπήστε την πόρτα», δεν είναι ο σωστός όρος. Και αυτό γιατί η ομάδα Χόρχε μοιάζει περισσότερο με εταιρεία φάντασμα. Χωρίς ιστότοπο, χωρίς τηλέφωνο, χωρίς φόρμα επικοινωνίας. Εδώ όλοι δουλεύουν με ψευδώνυμα.

Αυτό ωστόσο που ο Μαξ αλλά και ο επικεφαλής της ομάδας, ο «Χόρχε» αγνοούν ότι στην απέναντι μεριά της βιντεοκλήσης δεν είναι κάποιος σύμβουλος Αφρικανού ηγέτη αλλά ένας δημοσιογράφος από το Radio France, o Frédéric Métézeau, ένας από αυτούς που «τρέχουν» την έρευνα για τη μυστική «ομάδα Χόρχε» που χειραγωγεί εκλογικές διαδικασίες.

Σύντομα εμφαζίνται ακόμα δύο συνάδελφοι από το The Marker και τη Haaretz, που παρουσιάζονται επίσης ως «σύμβουλοι». Και κάπου εδώ ξεκινά μία άνευ προηγουμένου βαθιά έρευνα.

Αυτοί οι τρεις δημοσιογράφοι, μέλη της κοινοπραξίας Forbidden Stories, μέλος της οποίας είναι και η Le Soir, κατάφεραν να κλείσουν πολλά ραντεβού με τον Χόρχε και την ομάδα του. Τα τρία διαδικτυακά και μετά ένα τελευταίο στα ισραηλινά γραφεία προκειμένου να τους γίνει μια παρουσίαση των δυνατοτήτων των εργαλείων που προσφέρει η εν λόγω εταιρεία.

Ο επικεφαλής της «ομαδας Χόρχε» υπερηφανεύεται ότι είχε ανάμειξη σε «33 προεδρικές εκστρατείες, εκ των οποίων οι 27 ήταν επιτυχημένες» – μια εκτίμηση που είναι δύσκολο να επαληθευτεί.

Με εμφανή σιγουριά, ο υπεύθυνος της ομάδας εκτός από πληροφορίες για τον εαυτό του θα δώσει και μερικά παραδείγματα για τον τρόπο λειτουργίας των υπηρεσιών που προσφέρει.

Στο τέλος της συνάντησης με τους ψεύτικους πελάτες – που είναι στην πραγματικότητα ερευνητές δημοσιογράφοι – ο επικεφαλής της ομάδας καθαρίζει εμφατικά τον λαιμό του για να τους αφηγηθεί ένα παράδειγμα της εντυπωσιακής του δύναμης, από τη γαλλική τηλεόραση.

Για να αποδείξει αυτά που λέει, δείχνει ένα απόσπασμα από ρεπορτάζ που μεταδόθηκε στο γαλλικό BFM TV, το βράδυ της 16ης προς 17η Δεκεμβρίου 2022:

«Η Ευρωπαϊκή Ένωση ανακοινώνει μια νέα σειρά κυρώσεων κατά της Ρωσίας. (…) Επαναλαμβανόμενες κυρώσεις που κάνουν τους κατασκευαστές γιοτ στο Μονακό να φοβούνται τα χειρότερα. Το πάγωμα των περιουσιακών στοιχείων των ολιγαρχών θέτει σε μεγάλη δυσκολία τον κλάδο τους. (…) Καλούν στον πρίγκιπα Αλβέρτο να αποφύγει την ελεύθερη πτώση: 10.000 θέσεις εργασίας διακυβεύονται στην Κυανή Ακτή».

Αυτό το κείμενο διάβασε ο Rachid M’Barki, παρουσιαστής ειδήσεων στο 24ωρο κανάλι BFM TV.

Οι πληροφορίες αυτές δεν έχουν καμια σχέση με την πραγματικότητα, καθώς οι κατασκευαστές σκαφών ποτέ δεν κάλεσαν τον πρίγκιπα Αλβέρτο, ο αριθμός των 10.000 θέσεων εργασίας που απειλούνται είναι εντελώς φανταστικός.

Αυτή ήταν απλώς μια σύντομη παραγγελία από την «ομάδα Jorge», για λογαριασμό ενός από τους πελάτες της, αφού σε άλλο σημείο υπερηφανεύοταν πως εκτός από διείσδυση σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί εξίσου και να διοχετεύσει παραποιημένες ειδήσεις και σε μέσα ενημέρωσης.

Όπως αναφέρει το δημοσίευμα της Le Soir, μετά από αίτημα συναδέλφων δημοσιογράφων από τη Le Monde και το Radio France τον Ιανουάριο, το κανάλι BFM TV ξεκίνησε έναν εσωτερικό έλεγχο και διαπίστωσε το εξής. Ο παραπάνω παρουσιάστης συνήθιζε να παρουσιάζει τέτοιου είδους ειδήσεις που έφταναν σε αυτόν την τελευταία στιγμή, χωρίς να έχουν περάσει πρώτα από τον αρχισυντάκτη.

Υποψιαζόμενο «ξένη παρέμβαση» το κανάλι απέλυσε τελικά τον συγκεκριμένο παρουσιαστή στις 11 Ιανουαρίου.

Ο Rachid M’Barki από πλευράς του, ομολόγησε πως έκανε ένα «δημοσιογραφικό λάθος» για να «κάνει χάρη σε έναν φίλο», κάποιον Jean-Pierre Duthion, σύμβουλο σε μέσα ενημέρωσης που είχε σχέση και με λομπίστες. Όταν ήρθε σε επαφή, ο τελευταίος επιβεβαίωσε ότι είχε πράγματι «δουλέψει για τη διατήρηση των ρωσικών γιοτ στο Μονακό που οδήγησε σε απώλεια θέσεων εργασίας σε τοπικό επίπεδο». Αρνείται όμως να αποκαλύψει το όνομα του χορηγού αυτής της καμπάνιας, αναφέρει η Le Soir.

Διαβεβαιώνει ότι δεν πλήρωσε τον δημοσιογράφο του BFM Rachid M’Barki ο οποίος επίσης βεβαίωσε στη διοίκησή του ότι δεν έλαβε ένα ευρώ για αυτή του την «υπηρεσία». Σύμφωνα με μια από τις πηγές του μέσου, τέτοιες υπηρεσίες θα μπορούσαν ωστόσο να αποφέρουν περίπου 3.000 ευρώ ανά μονάδα για τον συνεργό του δημοσιογράφου.

Περισσότερα από 30.000 προφίλ

Η ιστορία με το γαλλικό ΒFM, δεν είναι το μόνο παράδειγμα της «Team Jorge» για να επιδείξει την εντυπωσιακή του δύναμη. Η εταιρεία παραπληροφόρησης διαθέτει επίσης έναν στρατό από ψεύτικα προφίλ, που ονομάζονται avatars, τα οποία προωθούν ευνοϊκές ειδήσεις για τους πελάτες της.

Αυτό το εργαλείο, το οποίο δεν μπορεί να το βρει κανείς στο διαδίκτυο, ονομάζεται AIMS.

Το 2022, αυτός ο κατάλογος περιείχε περισσότερα από 30.000 ψεύτικα προφίλ, απλωμένα στις τέσσερις γωνιές του πλανήτη. Αν και γεννήθηκαν από το πουθενά, όλα έχουν ένα επώνυμο, όνομα, φύλο, ημερομηνία γέννησης και μια φωτογραφία προφίλ που έχει κλαπεί από έναν χρήστη του Διαδικτύου. Διατηρούν λογαριασμούς Twitter, Facebook, Instagram, Amazon, μια διεύθυνση email και μερικές φορές ακόμη και ένα πορτοφόλι κρυπτονομισμάτων.

Ένα από αυτά είναι ο Μαξίμ Ρουσέλ. Έχει όλα τα χαρακτηριστικά ενός τυπικού Γάλλου. Ζει στις Βερσαλλίες, είναι αρραβωνιασμένος, έχει περισσότερους από 400 φίλους στο Facebook και δημοσιεύει ραπ κομμάτια.

Όμως, σύμφωνα με την ανάλυση που έκανε η Le Monde, είναι ένα από τα ψεύτικα προφίλ που μοιράζονται κατά καιρούς… ορισμένα αποσπάσματα από το “Night Journal” του Rachid M’Barki στο BFM TV (βλ. παραπάνω).

Αυτά τα ψεύτικα προφίλ χρησιμοποιούνται επομένως από την Team Jorge για να δημοσιεύουν σχόλια στα κοινωνικά δίκτυα και να προκαλούν σαματά. Αυτά τα άβαταρ ωστόσο είναι ακόμη ικανά και για πιο «σκληρά χτυπήματα».

Για παράδειγμα. Η «ομάδα Χόρχε» θα χρησιμοποιήσει το παρατσούκλι Shannon Aiken, μια όμορφη 38χρονη ξανθιά, για να παραγγείλει ένα sex toy στο Amazon και να το αποστείλει στο σπίτι ενός πολιτικού εν μέσω προεκλογικής εκστρατείας.

Συνοδευόμενο από ένα σύντομο μήνυμα. «Σ’ ευχαριστώ αγάπη μου. Ήταν μια όμορφη νύχτα», προκειμένου η γυναίκα του πολιτικού να σκεφτεί τη μοιχεία.

«Διαρρεύσαμε την ιστορία με αποτέλεσμα ο πολιτικός να μην μπορεί να πάει σπίτι του. Η καμπάνια έχει αλλάξει », λέει ο Jorge.

Ο Εμμανουήλ, το εμού δεν είναι νεκρό

Ακόμη ένα παράδειγμα – επίδειξη του συστήματος Aims μοιράστηκε η ομάδα κατά τη διάρκεια συζήτησης, με την κρυφή κάμερα να καταγράφει.

Θέλοντας να αποδείξουν την αποτελεσματικότητα του «ψηφιακού στρατού», ο Χόρχε συμφωνεί να δημιουργηθεί ένα hashtag στο Twitter, που πρότειναν οι μυστικοί δημοσιογράφοι. Αυτό θα ήταν το #RIP_Emmanuel και θα αφορούσε ένα εμού (σαν στρουθοκάμηλος) που έγινε σταρ του Διαδικτύου το καλοκαίρι του 2022.

Στόχος: Να διαδοθεί η φήμη ότι το ζώο πέθανε πρόωρα, έτσι ώστε να δοκιμάσουν την αποτελεσματικότητα των avatars.

 

 

Το αποτέλεσμα συγκλονιστικό. Αυτή η φήμη που ξεκίνησε ως πείραμα, έγινε ένα από τα δημοφιλέστερα θέματα στη Σλοβακία, αναγκάζοντας ακόμα και την ιδιοκτήτρια του εμού να προβεί σε διάψευση, στους 835.000 followers.

«Ξύπνησα και είδα πως κυκλοφορούσε μία φήμη ότι ο Εμμανουήλ ήταν νεκρός», έγραψε στους συνδρομητές της, «έτρεξα να δω αν ήταν αλήθεια. Με περίμενε στην πόρτα, ζωντανός έτοιμος για αγκαλιές».

Αυτό το παράδειγμα με το #RIP_Emmanuel επέτρεψε στους 100 δημοσιογράφους που ασχολήθηκαν με την έρευνα να αναγνωρίσουν τα ψεύτικα προφίλ που είχε δημιουργήσει ο Χόρχε.

Η επίμονη δουλειά έφερε καρπούς και εντόπισαν τα ίχνη περίπου 20 εκστρατειών παραπληροφόρησης σε σχεδόν όλες τις ηπείρους, για τις οποίες, ωστόσο, είναι δύσκολο να εντοπιστεί ο χρηματοδότης.

Εντόπισαν καμπάνιες από την προώθηση της πυρηνικής ενέργειας στην Καλιφόρνια μέχρι την υποστήριξη του Προέδρου της Σενεγάλης, Macky Sall για την επανεκλογή του το 2019. Παράλληλα, τα ψεύτικα προφίλ επιτέθηκαν και στη βρετανική υπηρεσία ασφαλείας υγείας το 2021. Ο στρατός των avatars εξακολουθούσε να είναι ενεργός στην εκστρατεία δυσφήμισης κατά του Ελβετού πληροφοριοδότη Xavier Justo, ο οποίος συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου διαφθοράς 1MDB στη Μαλαισία.

Τα ψεύτικα προφίλ δεν είναι η μοναδική υπηρεσία του εργαλείου AIMS. Η τελευταία έκδοση του προγράμματος που παρουσιάστηκε σε μυστικούς δημοσιογράφους, προσφέρει επίσης τη δημιουργία αυτοματοποιημένου περιεχομένου, από συγκεκριμένες λέξεις – κλειδιά μέσα σε μερικά δευτερόλεπτα με αρνητικό, θετικό ή ουδέτερο περιεχόμενο.

Ο Χόρχε ζήτησε, παρουσία των δημοσιογράφων, από το εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης να παράγει αρνητικά tweets με τις λέξεις «Τσαντ», «πρόεδρος», «αδερφός» και «Ντέμπι».

Μόλις 12 δευτερόλεπτα αργότερα εμφανίζονται τα εξής μηνύματα: «Φτάνει πια, πρέπει να βάλουμε τέλος στην ανικανότητά του προέδρου του Τσαντ», «Ο λαός του Τσαντ έχει υποφέρει αρκετά κάτω από τη βασιλεία του Προέδρου του Τσαντ Frère Deby».

«Ένας χειριστής μπορεί να διαχειριστεί 300 προφίλ, έτσι σε δύο ώρες, ολόκληρη η χώρα θα μιλάει για την ιστορία (εμείς) που θέλουμε», λέει συνεργάτης του Χόρχε.

Χάκερ των υπουργείων

Η δράση αυτού του τρομακτικού όπλου του Χόρχε φτάνει μέχρι και τα υπουργεία.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει η Le Soir, μπροστά στα μάτια των δημοσιογράφων ο Χόρχε θα εισβάλει στα μηνύματα ταχυδρομείου ανώτερων Αφρικανών αξιωματούχων και θα στείλει ιδιωτικά μηνύματα χωρίς να το καταλάβει το εν λόγω στέλεχος της κυβέρνησης.

Όπως ανέφεραν στους δημοσιογράφους ο Χόρχε τούς έδειξε πως μπορεί να στείλει μήνυμα εκ μέρους ενός Κενυάτη υπουργού χωρίς ο τελευταίος να το καταλάβει.

https://www.ieidiseis.gr/kosmos/185252/pos-stinetai-mia-vromiki-eklogiki-kampania-oi-story-killers-oi-fake-logariasmoi-o-yvridikos-polemos

spot_img

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
30,800ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα