ΟΧΙ, ΔΕΝ ΘΑ ΤΟ ΠΑΡΟΥΝ.

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -
Τάχαμε όλα, ο αθηναϊκός συγκεντρωτισμός του Συνδέσμου Εξορισθέντων και Φυλακισθέντων Αντιστασιακών 1967-74 μας έλειπε.
Πως είναι δυνατόν να υπάρχει κάτι που άφησε το στίγμα του στην πρόσφατη ιστορία της χώρας (στην Αθηνα, όταν λένε χώρα εννοούν την αυλή τους) και να βρίσκεται εκτός της Επικράτειάς τους;
Ο λόγος για το Βέλος που το επιπόλαιο και πρόχειρο δέσιμό του στην παραλία της Θεσσαλονίκης φέρεται να μην του επέτρεψε να ανταποκριθεί σταθερά στην καιρική πίεση των τελευταίων ημερών.
Και με ανακοίνωσή του, ο Σύνδεσμος ζητά να επιστραφεί στον Φλοίσβο.
Όχι, δεν θα το πάρουν. Εδώ θαμείνει. Αντίσταση κατά της Δικτατορίας υπήρξε και σε άλλα- πλην των Αθηνών- μέρη της χώρας. Και στη Θεσσαλονίκη.
Ας υπάρχει το Βέλος που με τον συμβολισμό του να την θυμίζει.
Το πλοίο σύμβολο του αντιδικτατορικού αγώνα «Αντιτορπιλικό Βέλος» μετά απο επισκευές που δέχτηκε στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας κατέπλευσε στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αντί του Φλοίσβου όπου βρίσκονται και τα υπόλοιπα πλοία Μουσεία του Πολεμικού Ναυτικού .
Η μη επιστροφή του πλοίου στο «Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης» αποφασίστηκε μετά από διάφορες παλινωδίες αλλά λόγω κυρίως της μισαλλοδοξίας όσων πίστεψαν ότι η δική τους συμμετοχή στο κίνημα του Ναυτικού, υπερκεράστηκε από την ανταρσία του εμβληματικού Ναυάρχου Νίκου Παππά κυβερνήτου του Αντιτορπιλικού Βέλους, που ξελάσπωσε την αποτυχία του Κινήματος μετατρέποντάς το σε επιτυχημένο σηκώνοντας την επιχείρηση στους ώμους του.
Έτσι το πλοίο, κατέπλευσε στη Θεσσαλονίκη στις 9 Σεπτεμβρίου 2019, ενώ έγινε αμέσως πόλος έλξης για τους κατοίκους αλλά και τους επισκέπτες της πόλης. Χιλιάδες κόσμου το έχουν ήδη επισκεφτεί για να το δουν από κοντά και να περιηγηθούν στο εσωτερικό, του πλοίου- σύμβολο, που λειτουργεί πλέον ως Μουσείο Αντιδικτατορικού Αγώνα.
Κατά την παραμονή του στη Θεσσαλονίκη, έχει δεχτεί εκατοντάδες χιλιάδες επισκεπτών, και κυρίως πληθώρα μαθητών και παιδιών. Αυτό έχει προκαλέσει αδιαμφισβήτητα θετική εντύπωση καθώς η επισκεψιμότητα είναι συντριπτικά υπερπολλαπλάσια από την περίοδο που βρισκόταν στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης στο Φλοίσβο.
Μολονότι η παραμονή στη Θεσσαλονίκη ήταν μια απόφαση που επιβλήθηκε, διότι κάποιοι δεν ήθελαν να βλέπουν το πλοίο και να ακούνε το όνομα Παππάς οι Βορειοελλαδίτες αγκάλιασαν αυτή την κίνηση ενώ είδαν, έμαθαν και άκουσαν την ιστορία του πλοίου από κατασκευής του και κυρίως τα γεγονότα του Κινήματος του Ναυτικού.
Χτες μετά τις πολύ δυσμενείς καιρικές συνθήκες προκλήθηκαν μερικές ζημίες με αποτέλεσμα να προβληματίσει για την παραμονή του επειδή κρίθηκε επισφαλής. Αναλογιζόμενοι το τεράστιο όφελος της παρουσίας του πλοίου στον λιμένα Θεσσαλονίκης θεωρούμε ότι μπορούμε να φροντίσουμε ώστε είτε το πλοίο να ασφαλισθεί περαιτέρω με τοποθέτηση νέων σημαντήρων για ασφαλέστερη πρόσδεση ή ακόμα και την παραβολή του πλοίου στον πρώτο προβλήτα του λιμένος όπου θα είναι προστατευμένο.
ΥΓ1: Στον Φλοίσβο ελλιμενίζονται ιστορικά πλοία, πολεμικά και μη, όπως το θωρηκτό ΑΒΕΡΩΦ, Πιστό αντίγραφο της αρχαίας τριήρους ΟΛΥΜΠΙΑΣ, Το παραδοσιακό καΐκι ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ, Το πλοίο πόντισης καλωδίων του ΟΤΕ ΘΑΛΗΣ Ο ΜΙΛΗΣΙΟΣ, Το εκπαιδευτικό ιστιοφόρο ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ και μέχρι πριν τρία σχεδόν χρόνια το Αντιτορπιλικό ΒΕΛΟΣ.
ΥΓ2: Εγκαταλείψτε κάθε ιδέα επιστροφής του πλοίου. Οι Θεσσαλονικείς πρέπει να κινητοποιηθούν για την παραμονή του.
Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ

Το Δ. Σ. του Συνδέσμου μας εκφράζει την έντονη ανησυχία του για την ασφάλεια και την ακεραιότητα του αντιτορπιλικού ΒΕΛΟΣ – συμβόλου της αντιδικτατορικής αντίστασης, που λόγω των πολύ ισχυρών ανέμων που έπνεαν τη Δευτέρα και την Τρίτη στη Θεσσαλονίκη, προκλήθηκαν φθορές στο ιστορικό πλοίο – το οποίο βρίσκεται αγκυροβολημένο στη Νέα Παραλία από τον Σεπτέμβριο του 2019, – καθώς προσέκρουσε στο ξύλινο κράσπεδο. Το πλοίο κρατήθηκε όρθιο χάρη στη συνδρομή ναυαγοσωστικού που έσπευσε σε βοήθειά του από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Να θυμίσουμε ότι το ΒΕΛΟΣ κινδύνεψε να βυθιστεί στις 30/11/21, λόγω αποκοπής του πείρου της σημαδούρας όπου είναι προσδεμένο.

Εκφράζουμε την έντονη διαμαρτυρία μας προς την ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, γιατί εκώφευσε  στα επανειλημμένα διαβήματά μας – και τις σχετικές ερωτήσεις βουλευτών – που προειδοποιούσαν ότι ‘η κατάσταση του πλοίου είναι ΑΚΡΩΣ ανησυχητική κι επισφαλής, ’καθώς:

«ο χώρος της Νέας Παραλίας στην Θεσσαλονίκη στον οποίο μεταφέρθηκε το πλοίο είναι εντελώς ακατάλληλος και δεν πληρούνται οι διεθνείς προβλέψεις ασφαλείας κατά ISPS Code κι επιπλέον γιατί σαν πολεμικό πλοίο δεν έχει την κατάλληλη προστασία, δεδομένου ότι ο χώρος αυτός είναι επισφαλής γιατί δεν συνιστά ασφαλές λιμάνι. Αντιθέτως, είναι ανοιχτός στους ανέμους [κυρίως βαρδάρης] και στη θάλασσα, με αποτέλεσμα το μνημείο να είναι απολύτως απροστάτευτο από τα καιρικά φαινόμενα. Για ένα πλοίο 80 ετών που χρειάζεται συστηματική και ιδιαίτερη συντήρηση, οι συνθήκες αυτές είναι καταστροφικές.»

Το αντιτορπιλικό «Βέλος» αποτελεί ένα πλοίο-μνημείο της ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ. Η απαξίωσή του σημαίνει απαξίωση τόσο της δημοκρατικής παράδοσης του Πολεμικού Ναυτικού όσο και της ίδιας της Τρίτης Ελληνικής Δημοκρατίας για την οποία αγωνίστηκαν το «ΒΕΛΟΣ» και οι αξιωματικοί-υπαξιωματικοί που συμμετείχαν στο Κίνημα του Ναυτικού.

Για τον λόγο αυτό το Δ.Σ. του Σ.ΦΕ.Α. 1967-1974 λαμβάνοντας υπόψη την καθολική απαίτηση τόσο των μελών μας όσο και των Αξιωματικών και Υπαξιωματικών του τότε Α/Τ ΒΕΛΟΣ,

ΖΗΤΕΙ

ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΠΛΟΙΟΥ-ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ, ΣΤΟ ‘ΠΑΡΚΟ ΝΑΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ’, ΣΤΟ Π. ΦΑΛΗΡΟ, ΩΣΤΕ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΙ Ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΩΝ 50 ΧΡΟΝΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ‘ΑΝΤΑΡΣΙΑ ΤΟΥ ΒΕΛΟΥΣ’ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΗΣ ΧΟΥΝΤΑΣ, ΣΤΙΣ 25 / 5 / 1973.

spot_img

3 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Αργά αφυπνίστηκε το ενδιαφέρον του αρθρογράφου για το πλοίο.
    Σε αντίθεση με την αγάπη των Βορειοελλαδιτών που εκδηλώθηκε αμέσως με την άφιξή του και διατηρείται ακέραια μέχρι τώρα.
    Επί τρισήμισυ χρόνια ουδείς μεγαλόσχημος ή μη επισήμανε την επικίνδυνη πρυμνοδέτηση του πλοίου στο συγκεκριμμένο σημείο της Νέας παραλίας, οι επισκέψεις θεσμικών αρχόντων από σπάνιες μέχρι μηδενικές ώστε να ακούσουν τα προβλήματα του πλοίου, έτσι ώστε οι λιγοστές φωνές και δημόσιες έως προσωπικές παραστάσεις κάποιων λίγων να μη βρίσκουν συμπαράσταση και ανταπόκριση είτε από το Αθηναϊκό Κέντρο είτε από το ενταύθα…
    Θεμιτό το ενδιαφέρον έστω και αργοπορημένο.
    Μήπως όμως θα έπρεπε να υπάρχει ανάλογο ενδιαφέρον της πόλης (των οψίμως ενδιαφερόμενων και δη θεσμικών αυτοδιοικητικών) για την δημιουργία ενός Ναυτικού Μουσείου; Η Θεσσαλονίκη είναι η μόνη παραθαλάσσια πόλη της Μεσογείου που δεν έχει… Έτσι θα υποστήριζε ουσιαστικά την απαίτηση προβολής της Ναυτικής Ιστορίας με την ύπαρξη πλωτών εκθεμάτων προεξάρχοντος του ΒΕΛΟΣ.
    Μήπως θα έπρεπε η πόλη να δείξει ανάλογο ενδιαφέρον για την δημιουργία υποδομών συντήρησης του πλοίου ώστε να είναι εφικτή η μακρόχρονη ασφαλής παραμονή του και όχι μόνο “όσο αντέξει”;
    Μήπως η πόλη θα έπρεπε να δείξει ανάλογο ενδιαφέρον για την σταδιακή “αποχώρηση” του Πολεμικού Ναυτικού από την Βόρεια Ελλάδα; Ακόμα και η υποτυπώδης Ναυτική Διοίκηση Βορεέιου Ελλάδος υποβαθμίστηκε πρόσφατα σε …Ναυτικό Σταθμό (με …Σταθμάρχη αντί Διοικητή) και ουδείς θεσμικός αντέδρασε.
    Το ΒΕΛΟΣ δεν πρέπει να γίνει το μήλον της Έριδος μεταξύ …Βορρά και Νότου δίκην ποδοσφαιρικής διεκδίκησης
    Το ΒΕΛΟΣ είναι κομμάτι της νεότερης Ιστορίας του Ναυτικού και της Ελλάδας και σωστά τοποθετήθηκε με θεσμικές αποφάσεις στο Πάρκο ναυτικής Ιστορίας και παράδοσης στον Φλοίσβο.
    Απομακρύνθηκε αυθαίρετα από εκεί για τους λόγους που -σωστά- αναφέρονται στο άρθρο και η αγάπη που έτυχε εκ μέρους της Βόρειας Ελλάδας δεν νομίζω ότι αναιρεί τους λόγους για τους οποίους η μόνιμη θέση του είναι μαζί με τα υπόλοιπα εκθέματα της Ιστορίας και Παράδοσης.
    Μέχρι να αφυπνισθεί και η Πόλη μας να δημιουργήσει υποδομή ανάπτυξης και προβολής της δικής της Ναυτικής Παράδοσης και Ιστορίας ώστε να μπορεί να απαιτεί και την διατήρηση Συμβόλων όπως το ΒΕΛΟΣ .

    • Ναύαρχε, διαφωνώ μαζί σας. Οι αρθρογράφοι (ο υπογραφόμενος και ο ειδικός συνεργάτης) επιδεικνύουν συνεχές ενδιαφέρον για την παρουσία και τις συνθήκες παραμονής του πλοίου στη Θεσσαλονίκη.

      Σε βαθμό, μάλιστα, που θελήσαμε να καθιερώσουμε μόνιμη διαδικτυακή εκπομπή αλλά δεν βρήκαμε ανταπόκριση απο ανθρωπους που γνωρίζουν το αντικείμενο και θα μπορούσαν να την κρατήσουν. Μέσα απο την εκπομπή αυτή θα αναδεινύονταν και τα άλλα ζητήματα που θέτετε σε σχέση με την Ναυτική Διοίκηση και την συνειδητή προσπάθεια του Κέντρου να υποβαθμίσει την Θεσσαλονίκη.

      Το Κέντρο διακατέχεται απο δύο σύνδρομα: το ένα είναι οτι έχοντας συνείδηση του εντελώς επαρχιακού του ρόλου και της επαρχιακής του νοοτροπίας στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού χώρου προσπαθεί να συγκεντρώσει στα όριά του ό,τι διαθέτει η χώρα. Με την ελπίδα ότι έτσι θα αναβαθμιστεί, θα λάβει έναν κοσμοπολίτικο χαρακτήρα.

      Το δεύτερο είναι ότι φοβάται οτιδήποτε θα μπορούσε να αποκτήσει υπόσταση στον ελλαδικό χώρο ως άλλος πόλος. Και ο πόλος αυτός με τα σημερινά δεδομένα είναι η Θεσσαλονίκη.
      Η ανάδειξη αυτών των καταστρεπτικών πολιτικών για τον ελληνισμό και το ελληνικό κράτος δεν είναι ποδοσφαιρικός αγώνας. Είναι επιβεβλημένη προσπάθεια διάσωσης της συνολικής κρατικής και πολιτειακής μας υπόστασης. Μην υποβαθμίζετε,μην υποτιμάτε και μην απαξιώνετε τις προσπάθειες.

      Εν ενεργεία συνάδελφοί σας μου λένε πως δεν μπορούν να αντιληφθούν για ποιο λόγο στρατιωτικές υποδομές σε όλον τον βορειοελλαδικό χώρο απο τον Έβρο ως τα Θεσσαλικά όρια υποβαθμίζονται.

      Το Παλατάκι που καταρρέει και κανείς δεν δίνει σημασία.
      Υποβαθμίζονται διότι το Κέντρο έχει ως πολιτική του να γίνει μια πόλη των 7 με 8 εκατομμυρίων για να μπει στην διεθνή καταγραφή των παγκοσμίων μεγαλουπόλεων. Και τα θέλει όλα στα όριά του.
      Απορώ πως δεν το αντιληφθήκατε.
      Εμείς, λοιπόν, που αργά, κατ εσάς, ευαισθητοποιηθήκαμε, θα διεκιδκήσουμεκαι την ναυτική αναβάθμιση της πόλης και την αεροπορική αλλά και την διπλωματική. Θα διεκδικήσουμε την μεταφορά ολόκληρου του βαλκανικού τμήματος του Υπουργείου Εξωτερικών στη Θεσσαλονίκη.

      Το ότι δεν ενδιαφέρθηκαν οι τοπικοί φορείς έχει να κάνει και με το γεγονός ότι προσωπικότητες σαν και εσάς που φρόντισαν την παραμονή του πλοίου στην πόλη δεν έδωσαν τη δημοσιότητα που απαιτούσε η αδιαφορία των παραγόντων.

      Μπορεί να είχαμε απώλειες στη μάχη. Αλλά ο πόλεμος συνεχίζεται. Εμείς είμαστε παρών. Εσείς;
      ΥΓ: Απο στρατιωτική πηγή πληροφορήθηκα πως η αγωνία του Κέντρου να απαξιώσει την Θεσσαλονίκη ήταν τόσο μεγάλη που κάποια στιγμή στέρησε απο οποιαδήποτε αρμοδιότητα(πλην του ΝΑΤΟϊκού Στρατηγείου) το Γ!ΣΣ. Όταν ήρθε η ώρα για την παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου διαπίστωσαν πως δεν έχουν στρατό να παρελάσει. Και σιγά σιγά άρχισαν να του δίνουν την διοίκηση κάποιων μονάδων. Τόσο βαθιά είναι η πολιτική σκέψη του Κέντρου. Το ότι θέλει τον στρατό για παρελάσεις- και μόνο- δεν έχω καμιά αμφιβολία.

  2. Αγαπητέ κύριε Σαββίδη,
    για να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή,σχολίασα ένα ανυπόγραφο άρθρο με σεβασμό στην διατυπωμένη σ’ αυτό άποψη. Και τα “πυρά ” μου στοχευμένα καθαρά στα θεσμικά πρόσωπα της πόλης και όχι προσωπικά σε εσάς ή στον αγαπητότατο συνεργάτη σας…
    Μου αποδίδετε προσπάθεια απαξίωσης και υποβάθμισης των προσπαθειών ανάδειξης των προβλημάτων Νότου-Βορρά επειδή κατέθεσα την άποψη να μη γίνει το ΒΕΛΟΣ μέρος αυτών ως ποδοσφαιρική αντιδικία. Η προσπάθειά μου είναι να μην υποβαθμιστεί το ΒΕΛΟΣ.Αποκλειστικά.
    Μου αποδίδετε ευθύνες ως έναν από αυτούς που “φρόντισαν” την παραμονή του πλοίου στην πόλη.
    Μπορεί να είχα και έχω την χαρά να δω το πλοίο που σημάδεψε την επαγγελματική και λοιπή ζωή μου στην γενέθλια πόλη όπου και η μόνιμη πλέον κατοικία μου αλλά σας διαβεβαιώνω ότι ουδεμία σχέση είχα και έχω με την εγκατάστασή του εδώ.
    Μου αποδίδετε εμμέσως “απουσία” από τις περιγραφόμενες δράσεις και δραστηριότητες που θα συνέβαλαν αποδοτικότερα στην ανάδειξη των προβλημάτων που περιγράφετε. Εκτός του ότι προσωπικά δεν αυτοθαυμάζομαι ως παράγοντας που θα μπορούσε να επηρεάσει ένα πακτωμένο στην αδράνεια Αθηνοκεντρικό σύστημα, η όποια “απουσία” μου μπορεί να μην οφείλεται σε αδιαφορία που εμμέσως πλην σαφώς μου αποδίδετε. Και όταν τα αίτια δεν υπάρχουν ή δεν είναι δημοσιεύσιμα, στο Ναυτικό λέμε “ευπειθώς αναφέρω αδακαιολόγητος”…
    Τα δεδομένα που αναφέρετε εκτενώς, γνωστά και κατακριτέα. Με πολυετή προσωπική προσπάθεια καταδίκης τους σε όλα τα επίπεδα όχι χωρίς επαγγελματικό κόστος. Λόγω της φύσης βεβαίως του επαγγέλματός μου, όπως και του συνεργάτη σας, οποιαδήποτε ανάλογη δραστηριότητα δεν τυγχάνει δημοσιότητας οπότε ασμένως αποδέχομαι ως δημοσίως άσχετος τη δίκην μαθήματος ανάλυσή σας.
    Τέλος, η άποψή μου ότι η θέση του πλοίου είναι στον Φλοίσβο δεν αναιρεί όλα όσα αναφέρονται για την αγάπη της Βόρειας Ελλάδας γι’ αυτό και την επιθυμία παραμονής του στην πόλη. Είναι η θεσμικά κατοχυρωμένη θέση του με Υπουργικές Αποφάσεις. Μακάρι να αλλάξουν αυτα και να μείνει εσαεί το ΒΕΛΟΣ στην πόλη μας επειδή το θέλει η Πατρίδα και όλη η Βόρεια Ελλάδα και όχι γιατί δεν το θέλουν κάποιοι στην Αθήνα για φτηνούς λόγους. Μακάρι όμως και οι συνθήκες παραμονής του να μην το στείλουν κάποια στιγμή στα ρηχά της παραλίας, μακάρι οι επηρεάζοντες τα πράγματα θεσμοί καταφέρουν κάποτε να προσφέρουν στην πόλη ένα Ναυτικό Μουσείο.
    Με διαχρονική την εκτίμησή μου στην επαγγελματική εγκυρότητα
    και προσωπική ακεραιότητά σας,
    Κωστής Γκορτζής
    Αντιναύαρχος Π.Ν. ε.α.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
32,400ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα