ΟΙ ΒΛΑΧΟΙ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

24/1/20 | 5 | 2 | 2,582 εμφανίσεις

 ΤΟΥ Ν.Ι. ΜΕΡΤΖΟΥ

Η Θεσσαλονίκη συνδέεται άρρηκτα με τους Βλάχους επί δύο χιλιάδες χρόνια. Είμαστε οι μόνοι που στη λαλιά μας διασώζουμε το αρχαιότατο ελληνικό όνομά της Αλία και την παράδοση της θεάς Αφροδίτης την οποία ταυτίζουμε με την προστάτιδά μας Αγία Παρασκευή.

Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο, υπήρχαν στον Θερμαϊκό οι κώμες Θέρμη, Χαλάστρα και Αλία. Αυτά συνένωσε μετά ο Βασιλεύς Κάσσανδρος στην Θεσσαλονίκη. Αλία στην αρχαία ελληνική σημαίνει θαλασσινή και αλμυρή: άλς η αλμυρή θάλασσα και άλας το αλάτι της. Το άλας στα βλάχικα ονομάζεται sare (λατινικά sal-salis) και γι’ αυτό, εμείς οι Βλάχοι ονομάζουμε τη Θεσσαλονίκη Saruna, δηλαδή Αλία. Το όνομα Saruna παρέφρασαν σε Σόλουν οι Σλάβοι τον 6ο αιώνα μ.Χ.

Το 1430 η Σύγκλητος της Βενετίας εξουσιοδότησε τον Βάϊλο της βενετοκρατούμενης τότε Θεσσαλονίκης να στρατολογήσει Βλάχους πολεμιστές. Αυτοί τότε υπερασπίσθηκαν μέχρις ενός την πόλη τους απέναντι στους Οθωμανούς. Και παρέμειναν. Ο ακαδημαϊκός Μιχαήλ Σακελλαρίου βεβαιώνει: «Το 1605 οι Βλάχοι αποτελούσαν το μισό του χριστιανικού πληθυσμού της».

Αχειροποίητος

Η Αγία Παρασκευή ονομάζεται στα βλάχικα St Veneri, δηλαδή Αφροδίτη (Venus- Veneris στη λατινική). Στην Αγία Παρασκευή, λοιπόν, ήταν αφιερωμένος από τον 5ο αιώνα ο χριστιανικός ναός της Αχειροποιήτου. Εκεί εισήλθε Πορθητής το 1430 ο Σουλτάνος Μουράτ Β΄ και την έκανε τζαμί που μέχρι και το 1912 οι Τούρκοι ονόμαζαν Εσκί Τζουμά τζαμί, δηλαδή τζαμί της Παλαιάς Παρασκευής. Στο παμπάλαιο αγίασμα της Αγίας Παρασκευής, έξω από την Ληταία πύλη, η Φιλόπτωχος Αδελφότης Θεσσαλονίκης, που διοικούσαν Βλάχοι, ίδρυσε το 1900 τα Νεκροταφεία της Αγίας Παρασκευής. Τότε ο Βλάχος κορυφαίος φιλόλογος Πέτρος Παπαγεωργίου από το Κρούσοβο ανέφερε ότι η Αφροδίτη λατρεύονταν και ως λιμενία: θεά των απάνεμων λιμανιών και των νεκρών που είχαν τελευταίο λιμάνι τους τον τάφο.

Στις πανάρχαιες εστίες τους στη Θεσσαλονίκη κατέφευγαν νέα κύματα Βλάχων μέχρι τους καιρούς μας. Στην μελέτη του «Οι Βλάχοι της Θεσσαλονίκης» ο Αστέριος Κουκούδης αναφέρει τεκμηριωμένα ότι: * Το 1831 η οθωμανική απογραφή καταγράφει ότι στη Θεσσαλονίκη Βλάχοι ήσαν οι 20 από τους 85 ψωμάδες, οι 3 από τους 5 νέους χαλκωματάδες, οι 7 από τους 35 νέους ραφτάδες και οι 14 από τους 26 νέους ταβερνιάρηδες. Τα 15 από τα 21 χάνια ανήκαν σε Βλάχους. * Το 1884 οι 4 από τους 7 Δημογέροντες της Ελληνικής Κοινότητος είναι Βλάχοι: Μιχαήλ Ν. Μιχαήλ, Βασίλειος Αστερίου, Κων. Συνδίκας και Βασίλειος Μάου. *Το 1890 από τους 17 εκπροσώπους των χριστιανικών συντεχνιών οι έξι τουλάχιστον είναι Βλάχοι.*Το 1891 στους 34 αιρετούς εκλέκτορες της Ελληνικής Κοινότητος είναι Βλάχοι οι Δ. Ζάννας, Ι. Αυγερινός, Ι. Μπίτσιος, Τάσκος Παπαγεωργίου, Γ. Παπαγεωργίου, Ν. Βικόπουλος, Στέφανος Τάττης, Κων. Μήττας και Ιω. Μπουτάρης – παππούς του μετέπειτα Δημάρχου Γιάννη Μπουτάρη.

Μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα αποτελούσαν σπουδαίο μέρος του ελληνικού πληθυσμού και έδωσαν όρθιοι τον διμέτωπο αγώνα τους κατά των Ρουμάνων και των Βουλγάρων. Ο Έλληνας Γενικός Πρόξενος ανέφερε το 1900 στον υπουργό Εξωτερικών: «Η απόπειρα της ρουμανικής προπαγάνδας δέον να πολεμηθή διότι ο σκοπός είναι εθνικός. Ενταύθα ζουν πολυάριθμοι βλαχόφωνοι οίτινες, Έλληνας θεωρούντες εαυτούς και Ελληνικά σκεπτόμενοι και εκπαιδευόμενοι, ικανήν ζωήν παρέχουσιν εις το φθίνον ιθαγενές ελληνικόν στοχείον!» Και το 1904 αναφέρει: «Μετά το διάβημα τούτο της ρουμουνικής προπαγάνδας, οι ενταύθα διακεκριμένοι ημέτεροι Ελληνόβλαχοι προέβησαν εις διάβημα. Αποτέλεσμα υπήρξεν η αναστολή του περαιτέρω προσηλυτισμού των απλοϊκωτέρων και η μεταμέλεια άλλων. Οι ενταύθα Ελληνόβλαχοι, θεωρούντες ότι ουδέν κοινόν έχουσιν προς του Ρουμούνους, επιδεικνύουσιν ακμαίον εθνικόν φρόνημα και δεν παύουσιν εργαζόμενοι προς εκμηδένισιν των ενεργειών της ρουμουνικής προπαγάνδας». Τότε εκείνοι απηύθυναν στον Οικουμενικό Πατριάρχη πάνδημη Διαμαρτυρία.

Δημήτριος Ζάννας

Τον Μακεδονικό Αγώνα στο βιλαέτι της Θεσσαλονίκης διηύθυνε το «Κέντρον Θεσσαλονίκης» με ανωτάτη αρχή το Εκτελεστικό και Πρόεδρο τον ιατρό Δημήτριο Ζάννα. Από τα 38 μέλη του Κέντρου οι 16 τουλάχιστον ήσαν Βλάχοι: Δημήτριος Ζάννας, Αλέξανδρος Δ. Ζάννας, Αργύριος Ζάχος, Μιλτιάδης Κέννας, Αλκιβιάδης Μάλτος, Νικόλαος Μπίτσιος, Παναγιώτης Οικονόμου, Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου, Αλέξανδρος Παπάζογλου, Κωνσταντίνος Τορνιβούκας, Μιχαήλ Βέτης Δημήτριος Μπλάτσης, Νικόλαος Μάνος, Γεώργιος Σαμαράς, Συμεών Σιμώτας και Στέφανος Τάττης.

Παρ’ όλο ότι ήσαν πλούσιοι και επιφανείς δεν δίστασαν ποτέ να παίξουν το κεφάλι τους για την Πατρίδα. Στις 4 Δεκεμβρίου του 1905 ο Βλάχος Τάσος Βόγας εξετέλεσε τον επιθεωρητή των ρουμανικών σχολείων Λάζαρο Ντούμα μέσα σε εστιατόριο της πλατείας Ελευθερίας. Ο πατέρας του Λάζαρος Βόγας με μεγάλη βιομηχανία παρήγαγε σκουτιά, κάπες και μάλλινα ρούχα. Τα τρία αγόρια του Αναστάσιος, Κίμων και Πέτρος εντάχθηκαν στα εκτελεστικά αποσπάσματα. Γι’ αυτό από το 1912 υπάρχει η οδός Κίμωνος Βόγα. Το Μέγαρον Βόγα, εμβληματικό κτίριο στην γωνία Τσιμισκή-Βενιζέλου.

Ο ιατρός Δημήτριος Ζάννας, από το Λιβάδι του Ολύμπου, αναδείχθηκε κορυφαίος. Αδιαφορώντας για τη ζωή του ανέλαβε Πρόεδρος της Επιτροπής Αγώνος τον οποίο διηύθυνε αποφασιστικά μέχρι τέλους. Ο γιός του Αλέξανδρος, αν και νεαρός, μετείχε στην δράση της οικογένειας. Το 1912 διέκοψε τις σπουδές του στη Γερμανία, κατετάγη εθελοντής στο σώμα Προσκόπων του καπετάν Ματαπά στις εμπροσθοφυλακές του Ελληνικού Στρατού. Εισήλθε πρώτος στη Θεσσαλονίκη και ετοίμασε τα καταλύματα του Στρατού πριν υπογραφεί η παράδοσή της. Πήρε μέρος στο Κίνημα Εθνικής Αμύνης του Ελευθερίου Βενιζέλου και πολέμησε στην Μικρασιατική Εκστρατεία ως αεροπόρος. Εξελέγη πολλές φορές βουλευτής Θεσσαλονίκης και υπήρξε ο πρώτος Υπουργός Αεροπορίας της Ελλάδος. Σύζυγός του η Βιργινία θυγατέρα της Πηνελόπης Δέλτα, γιαγιά του μετέπειτα Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά. Ο γιός τους Παύλος υπηρέτησε τη Θεσσαλονίκη και αγωνίσθηκε εναντίον της στρατιωτικής δικτατορίας που τον καταδίκασε βαρειά. Ο ομώνυμος εγγονός του Δημήτρης Ζάννας ίδρυσε το Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα.

Τα αδέρφια της γυναίκας του Δ. Ζάννα Σωτήριος και Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου από το Λιβάδι είχαν ένα μεγάλο κτήμα στα Παλατίτσια, στη Βεργίνα, τις αρχαίες Αιγές, το οποίο είχαν μετατρέψει σε κέντρο διερχομένων του Αγώνα. Σύνδεσμος του Κέντρου ήταν ο φαρμακοποιός Μιλιτιάδης Κέννας από τον Ασπροπόταμο. Διατηρούσε φαρμακείο στη λεωφόρο Χαμηντιέ, τώρα Εθνικής Αμύνης αντίκρυ από το αρχοντικό του Δημ. Ζάννα ο οποίος του έγραφε «συνταγές», στην πραγματικότητα εντολές, που ο Κέννας παρέδιδε με κάποιο φάρμακο στους «ασθενείς» -στην πραγματικότητα ήσαν πράκτορες του Κέντρου.

Για να τεθούν υπό ελληνικό έλεγχο τα στρατηγικά στενά της Ρεντίνας προς την Ανατολική Μακεδονία και της Κατερίνης προς τις Πόρτες του Ολύμπου ο Γ. Πρόξενος Λάμπρος Κορομηλάς καλεί τους Βλάχους. Οι αδελφοί Τσιγκαρά από το Μοναστήρι αγοράζουν τεράστιο κτήμα και δάσος έξω από την Κατερίνη και ο Παναγιώτης Οικονόμου, ιατρός από τη Νέβεσκα, το δάσος του Σταυρού στη Ρεντίνα.

Βλάχοι επίσης ίδρυσαν και διηύθυναν τις μεγάλες εφημερίδες. Την πρώτη ελληνική εφημερίδα «Ερμής» εξέδωσε το 1875 ο Σοφοκλής Γκαρμπολάς από την Κρανιά του Ολύμπου 1881. Το «Σύνταγμα» το 1908 ο Αθανάσιος Βόγας. Την ιστορική «Μακεδονία» το 1911 ο Κωνσταντίνος Βελλίδης, γεννημένος στην Αγία Παρασκευή Δεσκάτης σε οικογένεια από το Βλαχολίβαδο. Αρχισυντάκτης της ο Βασίλειος Μεσολογγίτης από τη Νέβεσκα. Πρώτος αρχισυντάκτης και αρθρογράφος της εφημερίδας «Νέα Αλήθεια» ο Ιωάννης Μπήτος από την ΄Ηπειρο. Μετά: «Ελληνικός Βορράς» συνεκδότης και διευθυντής Βασίλειος Μεσολογγίτης, διευθυντές Ηλίας Ι. Κύρου, Γεράσιμος Δώσσας και Ν. Ι. Μέρτζος. «Δράσις» και «Ελεύθερος Λαός» εκδότης Αναστάσιος Νάστος από το Μοναστήρι, αρχισυντάκτες Κίμων Οικονόμου και Νίκος Μπακόλας. «Θεσσαλονίκη» εκδότης Ιωάννης Βελλίδης, αρχισυντάκτης Λάζαρος Χατζηνάκος από το Πισοδέρι.

Οι Βλάχοι καπνέμποροι ανέπτυξαν ισχυρά δίκτυα από τα Γιαννιτσά μέχρι όλη την Ανατολική Μακεδονία και την Ξάνθη. Μεταξύ άλλων ήσαν οι οικογένειες Σωσσίδη, Λιάτση, Μίσιου και Νίκου από τη Νέβεσκα καθώς επίσης ο Κίκης και ο Γεώργιος Τορνιβούκας από την Κλεισούρα. Μεγάλοι υφασματέμποροι με δίκτυα στην ενδοχώρα ήταν ο Σίμος Σιμώττας από την Κλεισούρα, ο Τηλέμαχος Κατσουγιάννης από το Κρούσοβο, ο Ζήσης Πάππου από το Μοναστήρι κ.α. Βιομήχανοι: Αλέξανδρος Κράλλης χημικά, Φιλώτας Καζάζης κλωστήρια, Δημήτρης Τζήκας αλουμίνιο. Οι μεγάλες βλάχικες επιχειρήσεις της Θεσσαλονίκης είχαν σε όλη τη Μακεδονία εμπορικούς πράκτορες, κατά κανόνα Βλάχους, που χρησιμοποιούσαν ως πληροφοριοδότες και συχνά εκτελεστές. Ανάλογα έδρασαν καζαντζήδες, σιδεράδες, πεταλωτές, ράφτες, χρυσοχόοι, μαχαιροποιοί, χαλκωματάδες καφετζήδες.

Καφενεία διατηρούν οι Κλεισουριάνοι Μήτας στο Συντριβάνι και Πάντσιος στην Ευαγγελίστρια και ο Νιβεστιάνος Νάντσιος Παντέκας στην λεωφόρο Χαμηντιέ και στο Βαρδάρη.

Περίφημα τα ζαχαροπλαστεία Φλόκα του Δημητρίου Αθ. Φλόκα από το Μέτσοβο και έπειτα Τόττη του Γιώργου Τόττη από την Κλεισούρα. Βλάχοι χάρισαν το Χαρίσειο Γηροκομείο, τα Νοσοκομεία Θεαγένειο και Παπαγεωργίου , το Καυταντζόλγειο Στάδιο, το Τελλόγλειο Ίδρυμα της Αλίκης Ωρολογά, το Καρίπειον Ίδρυμα και το Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα. Υπό την ηγεσία Βλάχων η Φιλόπτωχος Αδελφότης Ανδρών ιδρύει και νεκροταφεία Ευαγγελιστρίας και Αγίας Παρασκευής. Την Εμπορική Σχολή ιδρύει ο Στέφανος Νούκας (Καρύδης στα Βλάχικα).

Κόκκινο κτήριο

Τα δύο πρώτα πολυκαταστήματα ιδρύουν ο Καραδήμος και ο Χρυσικόπουλος. Κεντρικά τοπωνύμια της πόλης ανήκουν σε Βλάχους, όπως τα Μέγαρα Βόγα, Καραδήμου-Σταμούλη, Βαλαούρη, Σκαπέρδα, Παπαδήμα, Δώδου, Καρίπειον Μέλαθρον, η Στοά Χρυσικοπούλου, το Κόκκινο Σπίτι στην Αγία Σοφία, ο κινηματογράφος Ηλύσια, τα θαλασσινά λουτρά Μέγας Αλέξανδρος και Μιραμάρε. Την «Βίλλα Ριτς» έκτισε ο βαθύπλουτος Νιβεστιάνος καπνέμπορος Γεώργιος Σωσσίδης ο επιλεγόμενος Μαχαραγιάς. Εκεί τώρα λειτουργεί ο ομώνυμος πολυτελής οικισμός κάτω από το Πανόραμα. Βλάχοι άνοιξαν τα εμβληματικά ξενοδοχεία Μεντιτερρανέ, Ριτς, Μαζέστικ, Μάντζεστερ, Μοντέρν, Βίλλα Ριτς, City, Mανδρίνος, Αίγυπτος, Πέλλα. Ιδιωτικές κλινικές ιδρύουν ο Κωνσταντίνος Δαν και οι αδελφοί Κούφα.

Βλάχους τιμούν οι οδοί Καυταντζόγλου, Γεωργάκη Ολυμπίου και Διαμαντή Νικολάου, Ζαλύκη, Κρυστάλλη, Τάττη, Βόγα, Ζάννα, Αβέρωφ, Τοσίτσα, Σβώλου, Συνδίκα, Ζουμετίκου, Βελλίδη, Καρίπη, Γκαρμπολά, Μόδη, Κωφίτσα, Πατριάρχου Ιωακείμ, Μοναστηρίου, Κλεισούρας, Νυμφαίου. Ο Βλάχος βάρδος του λαϊκού τραγουδιού Βασίλης Τσιτσάνης την υμνεί: «Θεσσαλονίκη μου, μεγάλη φτωχομάνα».

Διεθνείς καλαθοσφαιριστές Βλάχοι: Φλώκας, Γούσιος, Μπούσιος, Ρόκος, Μπουσβάρος, Παπαδήμας, Τάκης και Κώστας Παρίσης, Μούμογλου κ.ά. Βλάχοι ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας και οι Πρόεδροι της ΔΕΘ Δημήτρης Τζήκας, του ΟΑΣΘ Ιω. Σκόνδρας, του Μετρό Νίκος Ταχιάος και της ΧΑΝΘ Γιάννης Σωσσίδης. Ο Δήμαρχος Κ.Ζέρβας έχει μάνα Βλάχα. Επίσης έως τα μέσα 2019 ο Δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης και ο Πρύτανης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Περικλής Μήτκας. Πρόεδροι της Εταιρείας Μακεδονικών στα 40 από τα 80 χρόνια της οι Κων. Βαβούσκος και Ν.Ι.Μέρτζος. Ιδού η «εθνική μειονότητα»!…

Ν.Ι.Μέρτζος

Category: Κυριο Θεμα, Προτεινόμενα άρθρα

( 5 )

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. 1
    αφ' τό λογιστήριο says:

    εγώ πάντως κατάλαβα τί είναι αυτό πού σαπίζει έως μυελού οστέων
    τήν Α΄ Εκλογική Περιφέρεια Θεσσαλονίκης τών 86 Βενιζέλων καί
    τών εβραίων έξ εισβολέων τού 1492, πού μάς σκότωσαν καί
    μάς εκμεταλλεύτηκαν γιά αιώνες μέ τίς πλάτες τού άλλου εισβολέα καί
    στρατηγικού συμμάχου τους αιώνων,
    τού τουρκομογγόλου,
    γιά νά στρέψουν τά όπλα κατά τού Απελευθερωτικού Στρατού τών Ελλήνων στά 1912 καί
    νά οργανώσουν στή συνέχεια τή σφαγή μας τών Ελλήνων, όπως κι όλων τών Χριστιανών
    πού μισούν εδώ καί δυό χιλιάδες χρόνια, αυτοί οί μισέλληνες χανουκατζήδες καί μετέπειτα σταυρωτήδες τής Ζωής, στή Μικρασία μας,
    διά τού εβραιομασόνικου κομιτάτου “ενωσις και προοδος” τών “νεοτουρκων” τού δικού τους ντονμέ “ατατουρκ” πού τό ίδρυσαν στή Θεσσαλονίκη τό 1908 καί μέ τήν αμέριστη συμπαράσταση
    τής παγκόσμιας μισόθεης/μισάνθρωπης/μισελληνικής συμμορίας των…

    όταν διάβασα ότι
    ό τουρκος περιηγητής τού μεσαίωνα τάδε(θά τόν ξέρει ό Ν. Μέρτζος,
    ψάξτε το κι εσείς, παρακαλώ, αγαπητές Ανιχνεύσεις),
    γράφει πώς τήν Πόλη τής Θεσσαλονίκης τήν έχτισε ό βασιλιάς τών εβραίων
    (έχουν πείσει τή φάκεν κουήν τών κοκκινόκωλων, πού σκότωσε τά παιδιά μας
    στή Μαρτυρική Μεγαλόνησο Κύπρο, πώς είναι απ’ ευθείας απόγονός του…)

    Σολομώντας.

  2. 2
    Α.Δ.Δ. says:

    Ο κ. Μέρτζος επαναλαμβάνει και εδώ το λάθος που επισημάναμε σε προηγούμενη δημοσίευση στις “Ανιχνεύσεις” περί Θεσσαλονίκης και Βασίλη Τσιτσάνη. Προφανώς δεν διαβάζει τα σχόλια στις δημοσιεύσεις των άρθρων του, ώστε να προβεί στις ανάλογες διορθώσεις. Γράφει λοιπόν:

    “Ο Βλάχος βάρδος του λαϊκού τραγουδιού Βασίλης Τσιτσάνης την υμνεί: «Θεσσαλονίκη μου, μεγάλη φτωχομάνα».”

    Μόνο που το τραγούδι είναι του Μανώλη Χιώτη (μουσική) και του Χρήστου Κολοκοτρώνη (στίχοι) -και όχι βέβαια του Τσιτσάνη.

    ΥΓ. Για την αναπάντεχη υποστήριξή του στην ενδοτική Συμφωνία των Πρεσπών θα μας δώσει κάποια ολοκληρωμένη εξήγηση ο κ. Μέρτζος;

    • 2.1
      double agent says:

      Πιό αποκαλυπτικά γιά τόν ίδιο, απ’ αυτά πού λέει,
      λέω πώς είναι
      αυτά γιά τά οποία δέν μιλάει ποτέ!…

  3. 3
    anixneuseis says:

    Only double agent?

  4. 4
    Σ.Α.Ν says:

    Ώρες να αισθανθούν όλοι οι άλλοι Έλληνες της Θεσσαλονίκης -πλην των Εβραίων και των Βλάχων- ότι είναι μειονότητα και ότι είναι ”σπόροι”αλλοεθνών” , που από το 7ο μ.Χ αιώνα την τριγύριζαν σαν τα κοράκια και την κυρίευαν διαδοχικώς μέχρι το `1912 ,που την απελευθέρωσε ο Στρατηλάτης Διάδοχος Κωνσταντίνος ηγούμενος του ενδόξου Ελληνικού στρατού ,και όχι ο -όπως πιστεύουν οι ”δημοκράτες” Έλληνες- Ελευθέριος Βενιζέλος με ένα τηλεγράφημα του -αντίγραφο του οποίου δεν ανευρέθη-, επειδή στην προπαγάνδα είναι δόγμα ότι ”το ψέμα επαναλαμβανόμενο γίνεται αλήθεια”.
    Πότε επιτέλους θα καταλάβουμε ότι οι τοπικισμοί- από τον Αθηναίο Δημοσθένη ακόμα- είναι εθνικές αιρέσεις ,που σπάζουν τα κόκαλα του Ελληνισμού και του Έθνους ,τώρα μάλιστα που το θέλουμε ενωμένο και είναι κυβέρνηση η Παράταξη ,η οποία ουδέποτε το διέσπασε μετά την νίκη της εναντίον του κομμουνισμού το 1949 ,που το ήθελε αιχμάλωτο στο απάνθρωπο δόγμα ;;;.
    ΟΙ ΒΛΑΧΟΙ ΕΙΝΑΙ ΥΠΕΡ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΟΜΙΛΟΥΝΤΕΣ ΚΑΙ ΓΡΑΦΟΝΤΕΣ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗΝ ΓΛΩΣΣΑΝ ΚΑΙ ΟΜΙΛΟΥΝΤΕΣ ΑΠΛΩΣ -ΓΙΑ ΕΝΔΟΣΥΝΕΝΝΟΗΣΗ-ΤΗΝ ΛΑΤΙΝΟΓΕΝΗ ΚΑΙ ΣΛΑΒΟΓΕΝΗ ΔΙΑΛΕΚΤΟΥΣ ,ΟΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΚΡΙΤΕΣ ΕΛΛΗΝΕΣ [ΠΡΟΣ ΒΟΡΡΑ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΗ ) ΠΟΥ ΟΜΙΛΟΥΝ ΚΑΙ ΓΡΑΦΟΥΝ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ,ΑΛΛΑ ΓΙΑ ΝΑ ΣΥΝΕΝΝΟΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΤΑ ”ΚΑΡΝΤΑΣΙΑ” ΤΗΣ ΜΕΘΟΡΙΟΥ ΟΜΙΛΟΥΝ ΚΑΙ ΤΙΣ ΓΛΩΣΣΕΣ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΓΙΑΥΤΟ ΚΑΜΙΑ ΦΟΡΑ ΠΑΡΕΞΗΓΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΝΟΤΙΟΕΛΛΑΔΊΤΕΣ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΑΠΟΚΑΛΟΥΝ – ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΕΦΕΥΡΕΤΕΣ ΤΩΝ ΤΟΠΙΚΙΣΜΩΝ- ”ΒΟΥΛΓΑΡΟΥΣ” ,”ΤΟΥΡΚΟΥΣ” ΚΑΙ ΔΕΝ ΣΥΜΜΑΖΕΥΕΤΑΙ.
    Ο οικουμενικός ελληνισμός ένα έχει αρχηγό .Τον Μέγα Αλέξανδρο του ,που έκανε Έλληνες όλους τους λαούς της Ανατολής.
    ΦΤΑΝΕΙ ΠΙΑ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΠΑΡΕΟΥΛΕΣ.
    ΜΑΣ ΕΝΩΝΟΥΝ ΟΛΟΥΣ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΚΑΙ Η ΓΑΛΑΝΗ ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΑΣ ,ΠΟΥ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΛΛΗ.
    ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΡΚΕΙ ΠΟΥ ΜΑΣ ”ΧΩΡΙΖΟΥΝ”ΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚΟΜΜΑΤΑ;;;

  5. 5
    agent double, κατασκευαστής ταυτοτήτων* says:

    Ρ’ εσείς εκεί ‘σ’ απάν’,
    αληθεύει ότι η εταιρεία μακεδονικών σπουδών είναι εβραιομασόνικης συγκροτήσεως,
    σάν τό κομιτάτο “ενωσις και προοδος” τών “νεοτουρκων” τού ντονμέ “ατατουρκ”, πού
    μάς κατέσφαξαν στη Μικρασία μας ή μέ γελάει τό ταγκαλάκι εδώ ‘σα κάτ’;

    Μού λένε κιόλας πώς
    ό Εκατόνταρχος στόν Γολγοθά ήταν Αρμάνος Βλάχος γιά καλύτερη συνεννόηση στά λατινικά
    καί πάω νά παλαβώσω,
    έτσι πού βλέπω τή βαθιά ψυχή τού Νίκου Μέρτζου νά παίζει μπρός-πίσω δυό χιλιάδες χρόνια,
    ούτε βρυκόλακας νά ΄τανε,
    γιά δέτ’ εδώ:

    Αρωμούνος/Αρωμούνοι κι Αρμάνος/Αρμάνοι, είναι νεολογισμοί.

    Ο πρώτος προήλθε από τον γερμανικό όρο Aromunen που εισήγαγε ο Γκούσταβ Βάϊγκαντ στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα και καθιερώθηκε στην ελληνική του μορφή
    από τον Αχιλλέα Λαζάρου.

    Ο δεύτερος όρος εμφανίστηκε στην ελληνική βιβλιογραφία αρχικά στη μορφή Αρμάνιοι από το Σωκράτη Λιάκο και στη σημερινή του μορφή Αρμάνοι από τους Νικόλαο Μέρτζο και Γιώργη Έξαρχο.

    Ο όρος Αρμάνοι απέκτησε με το χρόνο περισσότερες σημασιοδοτήσεις.
    Από το ξεκίνημα της ρουμανικής προπαγάνδας (μέσα 19ου αι.) κι έπειτα,
    προσδιόριζε πολιτικά τους ρουμανίζοντες Βλάχους του ελλαδικού χώρου και βορειότερων περιοχών.

    Σήμερα η πολιτική του σημασιοδότηση έχει πάρει νέο περιεχόμενο, καθώς
    με τον ίδιο όρο και μόνο αυτοπροσδιορίζονται τα μέλη της “Αρμάνικης Φάρας”
    με έδρα το Βουκουρέστι και οι δορυφόροι τους στις βαλκανικές χώρες.
    από: https://el.wikipedia.org/wiki/Βλάχοι

    *
    έχει λεφτά, λέμε
    κι άς μού ‘φαγε τή μπρώτη μπίζνα ό ανταγωνισμός(σκοπιανοί γιά μακεδόνες, έ;!),
    οί κατασκευές συνεχίζονται, τί κι άν ακυρώθηκε ό τελευταίος διαγωνισμός!…

Back to Top

Leave a Reply

 characters available

 


Το σχόλιο της ημέρας

    4/12/20 | (0 σχόλια)
    της Sylvie Kauffmann (*) Η τελευταία επίσκεψη του Τζο Μπάιντεν στην Ευρώπη χρονολογείται από τον Φεβρουάριο του 2019. Στη Διάσκεψη του Μονάχου για την ασφάλεια, ο αντιπρόεδρος Πενς τα έψελνε στους ευρωπαίους ηγέτες, καλώντας τους να αποσυρθούν, όπως και ...

Ροή Ειδήσεων


Εορτολόγιο

Φωτογραφία της ημέρας