Στέργιος Θεοφανίδης: Ιδού οι λύσεις των Ισραηλινών για τα Spike NLOS, SPICE, ενώ ακολουθούν και τα RAMPAGE

Print Friendly, PDF & Email
spot_img

Οικογένεια κατευθυνομένων βομβών SPICE – Τι ισχύει μέχρι σήμερα σε παγκόσμιο επίπεδο σχετικά με την ενσωμάτωση, ολοκλήρωση και πιστοποίηση τους σε μαχητικά αεροσκάφη. H πολύ μεγάλη επιχειρησιακή αξία αερομεταφερόμενων όπλων όπως αυτά της οικογένειας κατευθυνόμενων βομβών SPICE, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ο στόλος των μαχητικών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας στερείται σύγχρονων όπλων stand off, είναι δύο ζητήματα που έχουν κατά καιρούς και κατ’ επανάληψη αναδειχθεί ιδιαίτερα από το DP. Δεν τίθεται ζήτημα επομένως σχετικά με το εάν πρέπει να αποκτηθούν οι συλλογές SPICE και μάλιστα το συντομότερο.

Του Στέργιου Δ. Θεοφανίδη

Σε συνέχεια λοιπόν δύο προγενέστερων αναφορών σχετικά με τις καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί στη διαδικασία των διαπραγματεύσεων για την υπογραφή σύμβασης αγοράς των συλλογών SPICE και δευτερευόντως για τους αντιαρματικούς SPIKE NLOS, επανερχόμαστε με κάποιες κρίσιμες διευκρινίσεις.

Βάσει των διαθέσιμων πληροφοριών, το πραγματικό πρόβλημα που έχει (ή είχε…) προκύψει δεν αφορά τις πιστοποιήσεις των όπλων καθαυτών. Ούτε επί της ουσίας τίθεται ζήτημα πιστοποίησής τους με βάση τους κανονισμούς και τις προδιαγραφές ΕΜΑR 21, δεδομένου ότι από τη στιγμή που θα αγοραστούν μέσω διακρατικής συμφωνίας μεταξύ Ελλάδας και Ισραήλ, αναγνωρίζονται αυτόματα οι πιστοποιήσεις που ήδη έχουν τα ισραηλινά όπλα.

Η διαδικασία της ενσωμάτωσης, ολοκλήρωσης και πιστοποίησης ενός όπλου όμως σε συγκεκριμένο τύπο μαχητικού απαιτεί χρόνο και πολύ χρήμα! Εδώ και πολλά χρόνια οι Ισραηλινοί στην περίπτωση των κατευθυνομένων βομβών SPICE και του πυραύλου Rampage ακολουθούν την εξής διαδικασία: Αναφερόμενοι στο F-16 στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο κατασκευαστής του μαχητικού, η Lockheed Martin, εισάγει (ενσωματώνει) ένα νέο όπλο στο λογισμικό OFP (Operational Flight Program) που “τρέχει” το σύστημα ελέγχου πτήσης του μαχητικού, τον υπολογιστή αποστολής, τους υπολογιστές παραγωγής συμβολολογίας κοκ.

Όταν λέμε “εισάγει”, εννοούμε ότι έχει στη διάθεσή της τα ακριβή τεχνικά και αεροδυναμικά χαρακτηριστικά του όπλου, τα οποία και αναγνωρίζονται από τα συστήματα του μαχητικού μετά την ενσωμάτωσή του. Από που προκύπτουν όμως αυτά τα αεροδυναμικά χαρακτηριστικά; Η συμπεριφορά του όπλου μελετάται και καταγράφεται αναλυτικά τόσο στο έδαφος κατά τη διάρκεια τροχοδρομήσεων χαμηλής, μέσης και υψηλής ταχύτητας, στις οποίες “παράγονται” και κραδασμοί για τον έλεγχο της ασφαλούς πρόσδεσης και συγκράτησης του στον αναρτήρα, όσο και στον αέρα.

Σε διαφορετικά ύψη και ταχύτητες πλεύσης, αλλά και κατά τη διάρκεια ελιγμών με την ανάπτυξη συγκεκριμένων δυναμικών φορτίσεων (G), εξετάζεται και καταγράφεται αναλυτικά η αεροδυναμική συμπεριφορά του όπλου τόσο όσο βρίσκεται ακόμα προσδεδεμένο στον αναρτήρα, όσο και κατά την άφεσή του.

Εξετάζεται δηλαδή το εάν σε διαφορετικές ταχύτητες και ύψη το σχήμα και οι πτερυγικές επιφάνειες που τυχών φέρει το όπλο, αρχίσουν να παράγουν υψηλόσυχνες αεροδυναμικές ταλαντώσεις (flutter), ένα φαινόμενο που μπορεί να καταλήξει σε θραύση των συνδέσμων συγκράτησης στον αναρτήρα και πρόκληση καταστροφικής ζημιάς στον αναρτήρα ή ακόμα και το ίδιο το μαχητικό-φορέα.

Κατά την άφεσή του εξετάζεται και καταγράφεται επίσης η αεροδυναμική συμπεριφορά του όπλου. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που δεξαμενές καυσίμου ή όπλα έχουν προκαλέσει σημαντικές ζημιές στα αεροσκάφη – φορείς τους κατά τη διάρκεια δοκιμών αεροδυναμικής συμβατότητας. Μία πολύ καλή εικόνα τέτοιων καταστροφικών αστοχιών δίνει το ακόλουθο βίντεο:

 

Αυτές οι δοκιμές αεροδυναμικής συμβατότητας έχουν φυσικά γίνει από τους Ισραηλινούς για τις βόμβες της οικογένειας SPICE και για τους πυραύλους Rampage, επί του F-16. Επιβεβαίωσαν μέσω αυτών των δοκιμών επομένως ότι ως οπλικά φορτία είναι ασφαλή τόσο κατά τη μεταφορά τους σε ευρύ φάσμα ταχυτήτων και δυναμικών φορτίσεων, όσο και κατά την άφεση τους. Για να απαλλαγούν από την υποχρέωση ενσωμάτωσης τους στο OFP του μαχητικού, από τον κατασκευαστή του που με τη σειρά του πρέπει να αδειοδοτηθεί από την κυβέρνηση των ΗΠΑ για μία τέτοια διαδικασία, απλά… την «παρέκαμψαν».

Προσφέρουν επομένως ένα προϊόν σε όποιον χρήστη επιθυμούν, χωρίς ταυτόχρονα να χρειάζεται να ζητούν την άδεια της κυβέρνησης των ΗΠΑ και προπαντός χωρίς να χρειάζεται να πληρώνουν τις αμερικανικές εταιρείες-κατασκευαστές! Πως το έκαναν αυτό όμως; Συνήθως οι πιο απλές λύσεις είναι και οι πλέον αποδοτικές… Τοποθέτησαν μια καλωδίωση από τον αναρτήρα (ή τους αναρτήρες) του όπλου/όπλων στον θάλαμο διακυβέρνησης, όπου εγκατέστησαν ένα μικρό control panel για τη επιλογή και την άφεση τους! Σήμερα δε η καλωδίωση δεν είναι καν αναγκαία, καθώς η διασύνδεση του control panel με τον αναρτήρα μπορεί να είναι ασύρματη!

Κατά τον ίδιο ακριβώς τρόπο οι Ισραηλινοί δεν πήγαν στην κατασκευάστρια του Mirage 2000, Dassault Aviation, για να ενσωματώσουν στα ινδικά μαχητικά του τύπου τις κατευθυνόμενες βόμβες SPICE 2000. Πρόσφατα δε έκαναν ακριβώς το ίδιο στα JAS-39E/F Gripen NG της Βραζιλίας… Τέλος και η Νότια Κορέα αγόρασε συλλογές SPICE για τα KF-16 που διαθέτει, χωρίς φυσικά να απευθυνθεί στη Lockheed Μartin και την κυβέρνηση των ΗΠΑ για την ενσωμάτωση του όπλου στα μαχητικά της.

Το OFP και επομένως τα συστήματα του F-16 αναγνωρίζουν ως μία κοινή βόμβα Mk.83 των 1000 λιβρών (454 κιλά) μία κατευθυνόμενη βόμβα SPICE 1000 και ως μία κοινή βόμβα Mk.84 των 2000 λιβρών (907 κιλών) την SPICE 2000. Για να αναγνωριστούν τα όπλα ως SPICE 1000 και 2000, θα πρέπει οι Ισραηλινοί να δώσουν τα ακριβή τεχνικά και αεροδυναμικά χαρακτηριστικά τους στη Lockheed Martin, μαζί φυσικά με τα στοιχεία αεροδυναμικής συμβατότητας, προκειμένου να προστεθούν στη λίστα των όπλων που μπορεί να φέρει το F-16.

Οι Αμερικανοί υποχρεώθηκαν να το κάνουν τελικά αυτό! Να περιλάβουν δηλαδή τις βόμβες της οικογένειας SPICE επισήμως στα όπλα του F-16, προκειμένου να σταματήσουν να χάνουν χρήματα επειδή δεν έδιναν αυτή την εναλλακτική στους χρήστες των μαχητικών τους… Η RAFAEL κατασκευάζει το 80% των απαρτίων των συλλογών της οικογένειας SPICE στις ΗΠΑ, σε συνεργασία με διάφορες αμερικανικές εταιρείες. Το Μάιο του 2019 υπέγραψε συμφωνία με τη Lockheed Martin, για την ενσωμάτωση των όπλων αυτών σε πλατφόρμες της τελευταίας (F-16, F-35).

Σε αντάλλαγμα οι Ισραηλινοί θα μπορούν να αγοράζουν συλλογές SPICE από τις ΗΠΑ, μέσω προγραμμάτων (πιστώσεων) FMS! Και επειδή αυτά χρηματοδοτούνται από την κυβέρνηση των ΗΠΑ, θα τις παίρνουν δωρεάν… Αυτά ισχύουν για τις συλλογές SPICE σε παγκόσμιο επίπεδο. Και βάσει αυτών είναι απορίας άξιο το γιατί δημιουργήθηκε ζήτημα στην Ελλάδα!

Άλλο είναι το να καταβάλλεται προσπάθεια κατά τη διαπραγμάτευση για τη διασφάλιση καλύτερων τιμών, μεγαλύτερου βαθμού υποστήριξης, μεγιστοποίηση του βαθμού εμπλοκής της εγχώριας βιομηχανίας στην παραγωγή – υποστήριξη και συντήρηση καθώς φυσικά και περισσότερο δεσμευτικών όρων για τον πωλητή και άλλο να εμφανίζονται, σύμφωνα με πληροφορίες, από την ελληνική πλευρά “κωλύματα” που μάλλον προβλήματα δημιούργησαν σε σχέση με τα αιτηθέντα βάσει της αίτησης για προσφορά (RfP), αντί να βοηθήσουν τη διαπραγματευτική προσπάθεια.

Έχει αποδειχθεί ότι κάθε κατασκευαστής (μηδενός εξαιρουμένου και ανεξαρτήτως εθνικότητας), προσπαθεί να αποσπάσει όσο το δυνατόν περισσότερα από ένα συμβόλαιο και να δώσει όσο το δυνατόν λιγότερα. Ουδείς το αμφισβητεί αυτό. Το επιτάσσει εξάλλου η απλή λογική. Άλλωστε και με τους Ισραηλινούς, η εμπειρία πριν από 25 περίπου χρόνια με τους προσομοιωτές των F-16, υπήρξε επιζήμια για την Πολεμική Αεροπορία, κάτι το οποίο είχε επισημανθεί από το DP. Πολλά έχουν αλλάξει έκτοτε, όμως… “ο φόβος φυλάει τα έρημα”.

Όπως είχε άλλωστε επισημανθεί και η ασύμφορη για την Ελλάδα, αποστολή τριών C-130 στο Ισραήλ προκειμένου να υποστούν εργασίες βαριάς συντήρησης και να επανέλθουν σε πλόιμη κατάσταση. Κατά συνέπεια, όποιος αντιλαμβάνεται αναζητά αποκλειστικά “οπαδική ενημέρωση“, αντιμετωπίζοντας τους προμηθευτές εξοπλισμών της Ελλάδας με το απλουστευτικό σχήμα “μαύρο-άσπρο”, δεν πρόκειται να κατανοήσει τη λογική του DP και αναπόφευκτα θα σκέφτεται με… όρους “συνωμοτικούς”.

defence-point.gr

spot_img

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,750ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
23,800ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -spot_img

Τελευταία Άρθρα