Η επικίνδυνη παραγνώριση της Εκκλησιαστικής Διπλωματίας

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

του ΠΑΝΤΕΛΗ ΣΑΒΒΙΔΗ. “Σχόλιο στη Μακεδονία”

Αν σήμερα υπάρχει ελληνική Μακεδονία αυτό οφείλεται, εν πολλοίς, στον αγώνα που δόθηκε εν ονόματι του Οικουμενικού Πατριαρχείου, μετά την αναγνώριση από τον σουλτάνο της Βουλγαρικής Εξαρχίας. Και αρκετά αργότερα στην έλευση και εγκατάσταση προσφύγων στη βόρειο Ελλάδα.

Μεγάλο μέρος του πληθυσμού της περιοχής ήταν σλαβόφωνοι αλλά ανήκαν στο Πατριαρχείο και είχαν, ή απέκτησαν, ελληνική συνείδηση.

Αυτά είναι τόσο πολύ γνωστά, ώστε προκαλεί κατάπληξη ο τρόπος που αντιμετωπίζει το Πατριαρχείο η ελλαδική Εκκλησία και η πολιτεία.

Ο προκαθήμενος της Εκκλησίας Ιερώνυμος ακύρωσε συνάντησή του με τον Οικουμενικό Πατριάρχη την ύπαρξη, και το κύρος, του οποίου έπρεπε να φυλάσσει ως κόρην οφθαλμού. Φαίνεται, όμως, ότι προέχουν άλλα.

Ο Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας Αναστάσιος έχει επιτελέσει ένα μεγάλο έργο.  Σκεφτείτε τι θα συμβεί όταν έρθει το πλήρωμα του χρόνου και δεν θα μπορεί να επιτελέσει τα καθήκοντά του και αποσυρθεί.

Το ίδιο θα μπορούσε να υποστηριχθεί και για άλλες Εκκλησίες που, προς το παρόν, διάκεινται ευνοϊκά προς την Ελληνική και κατ επέκταση έχουν και μια θετική στάση προς την Ελλάδα.

Πέραν του πόσο αποδέχεται κανείς το θρησκευτικό φαινόμενο, οι θρησκείες και οι Εκκλησίες διαδραματίζουν και έναν διπλωματικό ρόλο επιρροής. Αλλά είναι και παράμετροι γεωπολιτικής.

Το Οικουμενικό Πατριαρχείο θα μπορούσε να ήταν ο θεσμός που με υψηλή πολιτική και λεπτή βυζαντινή διπλωματία θα δημιουργούσε ευνοϊκό κλίμα στον ορθόδοξο χριστιανικό κόσμο για τον ελληνισμό. Αντί να βοηθηθεί ο Πατριάρχης στον ρόλο αυτό, φοβάμαι πως, υπονομεύεται.

Από τότε που οι Ορθόδοξες Εκκλησίες των χωρών που βρίσκονταν υπο κομμουνιστικό καθεστώς απέκτησαν την ελευθερία τους έχει περάσει αρκετός χρόνος. Σε αντίθεση με την Ελλάδα όπου ο ρόλος των ανθρωπιστικών σπουδών, άρα και των θεολογικών, συρρικνώνεται, στις χώρες αυτές, και κυρίως, στη Ρωσία, για τους δικούς τους ιδιαίτερους λόγους, οι σπουδές αυτές διευρύνονται.

Υπάρχει ένας οργασμός πνευματικής δραστηριότητας στον τομέα αυτό σε χώρες όπως η Ρωσία αλλά και η Ρουμανία καθώς και η διάθεση σημαντικών οικονομικών πόρων για την άσκηση επιρροής στους ορθόδοξους λαούς. Σε αντίθεση με την Ελλάδα.

Η έκδηλη αυτή αδυναμία θα μπορούσε να αναπληρωθεί με την υποστήριξη των ενεργειών του Πατριαρχείου αντί της υπονόμευσής του.

Ένα, ακόμη, παράδειγμα. Το Άγιον Όρος ανήκει πνευματικά στο Οικουμενικό Πατριαρχείο. Ο Πολιτικός Διοικητής του ορίζεται από την ελληνική πολιτεία. Με παρέμβαση του Τσίπρα, διοικητής ορίσθηκε άνθρωπος του Ιερώνυμου. Παλαιός δημοσιογράφος και προσφιλής αλλά ο συμβολισμός του διορισμού του δείχνει προς τα πού επιθυμεί η πολιτεία να γύρει η πλάστιγγα.

Βεβαίως, στο Όρος δεν καταλαβαίνουν και πολλά όταν ξεπερνούν τα δικά τους όρια. Αλλά ας μη λησμονούμε το πολύπλοκο παιχνίδι που εξελίσσεται με την παρέμβαση και της Ρωσίας.

Παντελής Σαββίδης

 

spot_img

21 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Μη ξεχνάμε ότι οι διοικούντες την εκκλησία έχουν ισόβια διακονία και δεν επηρεάζονται από τις αναμενόμενες εκλογές όπως οι πολιτικοί.
    Αυτό τους δίνει πείρα διοίκησης .
    Έχοντας μάλιστα και την διάκριση μπορούν να πάρουν ορθότερες αποφάσεις σε όλα τα θέματα.
    Αν όμως δεν έχουν διάκριση ο θεός να φυλάξει.

    • Θα προτιμούσες ισόβια διακονία των πολιτικών; Θα έκανε αυτό π.χ. τον Τσίπρα και τούς συν αυτώ πουλημένους πιο πεπειραμένους στην προδοσία και την κλοπή; Πάντως η ισοβιότητα θα χρησίμευε σίγουρα στούς διακόνους αυτών, όπως εσένα. 🙂 🙂
      Τι εννοείς με την λέξη διάκριση;

      • Διάκριση λέγεται το χάρισμα να αντιλαμβάνεσαι την πραγματικότητα πίσω από τα γεγονότα και να έχεις ανάλογη συμπεριφορά.
        Το ίδιο όταν συνομιλείς με κάποιον ν αντιλαμβάνεσαι την αιτία της συμπεριφοράς του και να είσαι διακριτικός στις απαντήσεις.

        • Σωστό. Δηλαδή να αρκούμαι στην αντίληψη των αιτίων τής συμπεριφοράς σου, αλλά να μην τα λέω 🙂

  2. Κύριε Σαββίδη,

    Ασφαλώς η εκκλησιαστική διπλωματία παίζει τον ρόλο της, αρκεί να μην τον υπερτιμούμε. Σχετικά με το Πατριαρχείο ΚΠόλεως, αν θέλει να διατηρήσει την οικουμενικότητά του, πρέπει να φύγει εκτός Τουρκίας και ν’ αλλάξει πατριάρχη. Εντός Τουρκίας είναι όμηρο και δεν μπορούν ελεύθεροι άνθρωποι να υπάγονται σε υπόδουλα πατριαρχεία. Δεν είναι δυνατόν να μην μπορεί να γίνει Οικ. Πατριάρχης όποιος δεν εγκρίνεται από το τουρκικό κράτος.

    Ο Βαρθολομαίος είναι αρχομανής και το έδειξε τόσο στην αρχιεπισκοπή Β&Ν Αμερικής (εξηνάγκασε τον μακαριστό Ιάκωβο, πολύτιμο κεφάλαιο για την Ελλάδα και τον Ελληνισμό, σε παραίτηση, επέμενε στον διορισμό τού Σπυρίδωνος Ιταλίας, παρά τις πολλές αντιρρήσεις, ο οποίος τα έκανε μπάχαλο, έστειλε τον Δημήτριο, τον οποίο τώρα κοιτάζει να αντικαταστήσει), όσο και με την Εκκλησία τής Ελλάδος επί μακαριστού Χριστοδούλου, αλλά και τώρα οι σχέσεις Φαναρίου-Αθηνών δεν είναι άριστες.

    Ήδη από στην αρχιεπισκοπή Β&Ν Αμερικής και την Αυστραλίας έχουν αρχίσει να σκέφτονται την αυτοκεφαλία. Θ’ ακολουθήσουν κι άλλοι, αυτό είναι βέβαιο.

    • Θεμιτή κι επιθυμητή η διαφωνία, κ. Σαββίδη, διότι δημιουργεί προϋπόθεση διαλόγου, αρκεί να εξηγούνται τα αίτιά της. Το γενικόλογο “Διαφωνώ σε όλα” δεν βοηθά.

  3. Ειτε συμφωνει ,ειτε διαφωνει κανεις με τα σημερινα επιφαινομενα ως γεγονοτα -που μαλλον δεν ειναι τραγικα και ανεπιστρεπτα- στις σχεσεις των ορθοδοξων εκκλησιων με το Οικουμενικο Πατριαρχειο ,ενας πρεπει να ειναι ο σταθερος σκοπος – ως η μεγαλη ιδεα του γενους – και της Οικουμενικης Ελληνορθοδοξιας . Η παραμονη του Οικουμενικου Πατριαρχειου στην Κωνσταντινουπολη -και ως Ορθοδοξο Βατικανο ακομη- για να φερει τον χρυσο δικεφαλο αετο ως εμβλημα και να ειναι φυλακας της Αγιας Σοφιας και των αλλων χριστιανικων μνημειων και κοιμητηριων των ηρωων Αυτοκρατορων και των εκατομυριων υπερασπιστων της στην χιλιετη και ενδοξη Ελληνορωμαικη Αυτοκρατορια , που μεχρι τωρα δεν εχει και ουτε θα εχει αλλη ισοχρονη της .
    Στην σημερινη Ελλαδα της γενικης παρακμης ολων των θεσμων και των μετριοτητων των εκφραστων τους ( Δικαιοσυνη ,Ακαδημια Αθηνων , Ανωτατα Εκπαιδευτικα Ιδρυματα, Ενοπλες Δυναμεις και Σωματα Ασφαλειας και ΜΜΕ ), που ολοι ειναι και υποταγμενοι στην σημερινη κυβερνητικη εξουσια , με την πιο μειωμενη απο ποτε αποδοχη της απο τον λαο (αγγιζει ,δεν εγγιζει το 30%)-δεν μπορουσε να εξαιρεθει και η Εκκλησια της Ελλαδος , που καθημερινως εκκοσμικευεται, κυριως με την αμφιεση -χωρις καλυμαυχι των ιερωμενων και με τα κινητα και τα ταβλετς τους ανα χειρας και εντος των Ιερων ναων και κατα την διαρκεια των ιεροτελεστιων ακομη -αλλα και την μειωμενη πνευματικοτητα τους .
    Εμειναν μονο ως αναμνησεις στους συνελληνες της τριτης ηλικιας -οι νεοι δυστυχως δεν εχουν τετοιες παραστασεις- οι ιερεις των πολεων και ιδιως των χωριων , με την πληρη απλη στολη της ιερωσυνης τους , που ηταν εξομολογητες , ιατροι , παιδαγωγοι , δασκαλοι και πολυτεκνοι και που ενεπνευσαν τα Ελληνοπουλα , οτι ειναι απογονοι ηρωων και μαρτυρων.
    Σε αυτους το γενος , το Εθνος και ολοι οι Ελληνες οφειλουμε και την παλιγγενεσια του 1821 και τον εορταζομενο σημερα Μακεδονικο αγωνα και την απαντοχη μας στην τριπλη κατοχη και ανταρσια της 10ετιας του 1940 και την πιστη μας στον Θεο της Αγαπης , που υπαρχει ,πλην βαδιζει αργα ,αλλα θα ευδοκησει να επιβιωσει και το Πατριαρχειο στην Κων/πολη και το γενος των Ελληνων , οπως 3000 χονια τωρα , γιαυτο μαζι με τον αγνωστο στρατιωτη πρεπει να τιμουμε και τον αγνωστο ιερωμενο .
    Λιγοι λαοι εχουν πατροκοσμαδες ,απαγχονισμενο πατριαρχη και τεμαχισμενο τον Μητροπολιτη Σμυρνης το 1922,αλλα και φωτισμενους Ιωακειμ Γ’ στην Κων/πολη- που εστειλε τους φωτιστες των Σλαβων μεχρι την Μοραβια -, Ιακωβο στην Αμερικη, που κρατησε ασβεστη την φιλελληνικη σταση των Αμερικανων στην Κυπριακη τραγωδια και Χριστοδουλο στην Ελλαδα, που για μια 12ετια συνηρπασε τα πληθη και τους νεους .
    Θα υπαρξουν και διαδοχοι τους -ας μη αμφιβαλλουμε- , καθως πλησιαζουμε στο τελευταιο σκαλι της σκαλας του κακου. Εσεται ημαρ.

    • “και ως Ορθοδοξο Βατικανο ακομη”

      Το παπικό κράτος είναι εντελώς ασύμβατο με την Ορθοδοξία. Τα ευχολόγια των δικεφάλων αετών(*) και λοιπά φληναφήματα, δεν αναιρούν το γεγονός ότι ο οικ. πατριάρχης είναι Τούρκος δημόσιος υπάλληλος, υπαγόμενος στον Νομαρχία ΚΠόλεως, υποχρεωμένος να καλοπιάνει την εκάστοτε τουρκική κυβέρνηση (βλέπε ευχητήρια επιστολή για την εκστρατεία στο Αφρίν και όχι μόνο), πράγμα που μειώνει εξαιρετικά το κύρος του. Ούτε φύλακας κανενός μνημείου είναι. Η Αγία Σοφία είναι μουσείο και υπάγεται στην UNESCO.

      (*) Αν πρόσεχες λίγο, θα έβλεπες ότι ι δικέφαλος αετός τού πατριαρχείου είναι μαύρος και όχι χρυσός. Γράφεις πολλά και γράφεις αρλούμπες.

      • Τους Χριστιανους ορθοδοξους- ολους – δεν τους ενδιαφερει πως ονομαζουν οι Τουρκοι τον Οικουμενικο Πατριαρχη, αλλα οτι ειναι ο επικεφαλης ολων των Ορθοδοξων εκκλησιων και για τους Ελληνες οτι παραμενει στην Βασιλευουσα και θερμαινει την ελπιδα της μεγαλης ιδεας του Γενους των Ελληνων-εσας μαλλον δεν σας αγγιζουν κατι τετοια – αλλα οντας εκει και μαλιστα ως Τουρκος πολιτης οφειλει ”τα του καισαρος τω καισαρι” , οπως ας πουμε στην Ελλαδα αλληλογραφουν οι επικεφαλης των αλλων δογματων και αλλοπιστων με τις Ελληνικες αρχες και μαλλον στα πλαισια της ευγενειας τις ”καλοπιανουν κατ’εσας”.
        Απλα πραγματα ,αλλα θελουν συνθετη σκεψη , που δεν την εχετε ,αλλα συνεχιστε με τις υβριστικες φρασεις σας να επιβεβαιωνετε την παροιμια τον … ,,, το σαπουνι σου χαλας”.
        Και ειστε καταμονος.

        • Δεν κατάλαβες λέξη και γράφεις για ένα θέμα, το οποίο, ως φαίνεται, αγνοείς όλως διόλου.

          Το μόνο που ξέρεις είναι να παραπονιέσαι, σαν μυγιάγγιχτη αρσακειάδα ότι σε “υβρίζουν” (sic).

          Αυτά που γράφεις παραπάνω είναι απόψεις δικές σου και τίποτε άλλο.

          • Φυσικα αποψεις δικες μας θα γραφουμε. Αυτο ελειπε να γραφουμε αποψεις αλλων ” κολλανε δεν κολλανε” στην περιπτωση και το θεμα.
            Τι μαθαμε και μαθαινουμε και τι ζησαμε και ζουμε τοσα χρονια , για να θελουμε γκεσεμι και καθοδηγητη, οπως τοσα χρονια τα εκατομυρια των συνελληνων , που επαιρναν , παιρνουν και χωνευουν μασημενη τροφη απο τις καθαρα κομματικες εφημεριδες και τα τηλεοπτικα καναλια;;;.
            ”Μας κοβει” , που λεει και η διαφημιση.
            Να τα λεμε ευγενικα.

  4. “Πέραν του πόσο αποδέχεται κανείς το θρησκευτικό φαινόμενο, οι θρησκείες και οι Εκκλησίες διαδραματίζουν και έναν διπλωματικό ρόλο επιρροής. Αλλά είναι και παράμετροι γεωπολιτικής.”

    Όλα τα λεφτά είναι εδώ.

    Θα έπρεπε; Είναι σοβαρά πράγματα αυτά;

    • Είναι ο πιο άμεσος διαμορφωτής γνώμης η εκκλησία.
      Δεν απευθύνεται στο σύνολο αλλά σε όσους εκουσίως πηγαίνουν στην εκκλησία όπου και γίνονται τα κηρύγματα αλλά και στις ανάλογες εκκλησιαστικες ομάδες.
      Ενέχουν πάντα οι θρησκείες την αίσθηση της προστασίας του λαού από αλλαγές που δεν βασίζονται στην παράδοση.
      Εξ αυτού η ισχύς της που δεν είναι δυνατόν να απαληφθει με νόμους για όσους πιστεύουν στον χωρισμό εκκλησίας κράτους.

      • Μα ακριβώς επειδή δεν μας εκφράζει όλους, θα έπρεπε να επηρεάζει γεωστρατηγικά το μέλλον μιας χώρας; Να ασκεί επιρροή στο παρασκήνιο (τύποις διπλωματικά) όπως είδαμε πρόσφατα με το παράδειγμα της Ρωσίας στο Άγιον Όρος;

        Πνευματικός δε θα έπρεπε (και μόνον), να είναι ο ρόλος των θρησκειών/εκκλησιών;

    • Θα επανελαμβανε ο ΧΡΙΣΤΟΣ μας οτι ” η Βασιλεια η εμη ου του κοσμου τουτου”, αλλα οπου ο κοσμος αυτος δεν μπορει να εξασφαλισει την δικη του βασιλεια χρησιμοποιει και τις θρησκειες, για να επηρεασει τους θρησκευομενους πολιτες υπερ των επιδιωξεων του , ειδικοτερα, -οπως και τωρα- οταν δεν αντιστεκονται οι θρησκευτικες ηγεσιες στα κελευσματα των ισχυρων κοσμικων, γιατι δεν θελουν να μαρτυρησουν την πιστη τους.
      Εξ’αλλου πρωτη χρησιμοποιηση του λαου για πολιτικες επιδιωξεις ηταν η συλληψη και θανατωση του Χριστου , ο οποιος λαος απο το Ωσσανα της Κυριακης των Βαιων εφρυαττε με το ”αρον-αρον σταυρωσον Αυτον”

  5. Τι ΘΑ έλεγε ο Χριστός?
    Μα ο Χριστός τα είπε και ισχύουν και σήμερα.
    Η γενική άποψη του ευαγγελίου και των πατέρων είναι ότι οι κυβερνήσεις καταδυναστεύουν τους λαούς .
    Τα ουαί υμίν σε κυβερνητικούς απευθυνόταν , οι φαρισαίοι και οι νομικοί διοικούσαν.

    • Και στους σημερινους κυβερνητικους και για το Σκοπιανο;;;. Ευχαριστη η αποδοχη σας . Ο θεος να μας ευλογει ολους.

    • Ασχολείσαι με computers και δεν ξέρεις πού είναι το ελληνικό ερωτηματικό; Περίργο..

      Η χριστιανική διδασκαλία είναι πέραν και πάνω από τα τού κόσμου τούτου(*). Ο Χριστός, όπως τον περιγράφουν τα Ευαγγέλια, δεν ενδιαφερόταν για πατρίδες, έθνη κλπ. Όταν ρωτήθηκε αν πρέπει να πληρώνουν φόρο στον κατακτητή, δεν είπε όχι. “Απόδοτε τα του Καίσαρος τω Καίσαρι…” είπε, δηλαδή συναίνεσε να συνεχίσουν να πληρώνουν φόρους στον κατακτητή.

      Γι αυτό, όταν συζητά κάνεις για πατρίδες και γενικότερα πολιτικά συμφέροντα, καλό θα ήταν να μην αναμιγνύει “τα τού Θεού” σ’ αυτά. Είναι ασύμβατα.

      (*)ἡ βασιλεία ἡ ἐμὴ οὐκ ἔστιν ἐκ τοῦ κόσμου τούτου (Ιω. 18,30)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
30,200ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα