Η αποδόμηση των επιχειρημάτων της ΝΔ για τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια από αν.καθηγητή του Χάρβαρντ-Ο.Ηλιόπουλος

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

ΟΘΩΝΑ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ

από την ΑΥΓΗ

Η πρόσφατη προσπάθεια της κυβέρνησης να εισάγει τη λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα επαναφέρει τον πάντα έντονο διάλογο για τον ρόλο της Παιδείας. Ο διάλογος είναι πάντα έντονος γιατί η Παιδεία όπως και η Υγεία διαμορφώνουν τη φυσιογνωμία ενός έθνους. Ο Αριστοτέλης όριζε τον Έλληνα ως το άτομο το οποίο έχει λάβει ελληνική παιδεία.

Σκοπός της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (θα πρέπει να) είναι η μετάδοση ικανοτήτων και γενικών γνώσεων στους μαθητές ώστε να αναπτύξουν κριτική σκέψη και να αποκτήσουν τα εργαλεία για να μπορούν να μαθαίνουν από οποιαδήποτε εμπειρία στο υπόλοιπο της επαγγελματικής και προσωπικής τους ζωής. Γι’ αυτό οι δύο πρώτες βαθμίδες της Εκπαίδευσης έχουν έναν γενικό, αλλά απόλυτα καθοριστικό χαρακτήρα. Παράλληλα, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση της εικόνας του κόσμου που αποκτούν, οι μαθητές δημιουργούν ιδεολογία με την πιο πλατιά έννοια του όρου. Γι’ αυτούς τους λόγους οι εκπαιδευτικοί αυτοί κύκλοι είναι υποχρεωτικοί.

Ο ρόλος της Ανώτατης Εκπαίδευσης διαφοροποιείται και είναι επίσης καθοριστικός για τη φυσιογνωμία μιας κοινωνίας. Αποσκοπεί στην εμβάθυνση των φοιτητών σε έναν εξειδικευμένο τομέα, που θα τους προσδώσει επαγγελματικά δικαιώματα και ικανότητες, αλλά -σημαντικό- θα αναπαράγουν την εκπαιδευτική διαδικασία με την παραγωγή εκπαιδευτών. Στις δημοκρατικές κοινωνίες η ισόνομη πρόσβαση σ’ αυτή τη βαθμίδα καθορίζει την κοινωνική κινητικότητα των πολιτών και τα συστήματα πρόσβασης αποτελούν ένα κοινωνικό εργαλείο που ρυθμίζει τη βαρύτητα της ταξικής προέλευσης στην κοινωνική κινητικότητα. Γι’ αυτόν τον πολύ σημαντικό λόγο η Δημοκρατία της Μεταπολίτευσης εγγυάται με το άρθρο 16 του συντάγματος τη δωρεάν Ανώτατη Εκπαίδευση, η οποία παρέχεται με τη στήριξη και την εποπτεία του κράτους και συγχρόνως εγγυάται την ποιότητα της Ανώτατης Εκπαίδευσης μιας και το περιεχόμενό της εποπτεύεται από την Πολιτεία με ανεξάρτητους θεσμούς. Αυτή ακριβώς τη θεσμική λειτουργία έρχεται να αμφισβητήσει και να υπερβεί η εισαγωγή της ιδιωτικής Ανώτατης Εκπαίδευσης από την κυβέρνηση.

Θα απαντήσουμε στα βασικά επιχειρήματα του εγχειρήματος της ιδιωτικής εκπαίδευσης.

Επιχείρημα 1: Τα ξένα σημαντικά πανεπιστήμια θα έρθουν στην Ελλάδα και άρα η ποιότητα της εκπαίδευσης θα βελτιωθεί

Αυτό θα είναι μια παγκόσμια πρώτη. Τα φημισμένα ευρωπαϊκά και αμερικανικά πανεπιστήμια δεν έχουν τμήματα σε κανένα ξένο κράτος. Ο λόγος είναι ότι η επένδυση αυτή δεν είναι κερδοφόρα οικονομικά παρά μόνο αν περιοριστεί στην αγοραστική δύναμη του κράτους που ιδρύονται. Επιπρόσθετα, η διεθνής τάση είναι τα πανεπιστήμια να προσελκύουν φοιτητές στο κράτος τους κι έτσι να προασπίζουν τον εθνικό χαρακτήρα παραγωγής γνώσης και πνευματικής ιδιοκτησίας (και της ενδεχόμενης εμπορευματικής συμβολής της τελευταίας στο ΑΕΠ του κράτους) αλλά και να προσελκύουν στο κράτος τους ξένο πνευματικό κεφάλαιο και να προάγουν τη φήμη του δικού τους εκπαιδευτικού συστήματος.

Επιχείρημα 2: Τα ξένα πανεπιστήμια θα συμβάλουν στην εξωστρέφεια και στην ανταγωνιστικότητα των ελληνικών πανεπιστημίων

Η εξωστρέφεια όπως και η δημοκρατία είναι έννοιες ταλαιπωρημένες και διαστρεβλωμένες. Η επιστημονική κοινότητα υπήρξε από τη φύση της η πρώτη παγκοσμιοποιημένη και εξωστρεφής κοινότητα. Οι Έλληνες ερευνητές συνεργάζονται με όλους τους συναδέλφους τους στον κόσμο, γράφουν και κερδίζουν μαζί επιχορηγήσεις για κοινά ερευνητικά προγράμματα, συμμετέχουν σε διεθνή συνέδρια με διεθνείς επιτυχίες και ανταλλάσσουν εκπαιδευτικές επισκέψεις. Τα ελληνικά πανεπιστήμια διαθέτουν αγγλόφωνα τμήματα που προσελκύουν διεθνείς φοιτητές, όπως τα μεγάλα πανεπιστήμια της Ευρώπης και της Αμερικής. Τα «παραρτήματα» των ξένων πανεπιστημίων δεν είναι εκπαιδευτικές μονάδες, αλλά απλά «προξενεία» των ξένων πανεπιστημίων, που διαφημίζουν με δημόσιες σχέσεις το ίδρυμα της μητρικής χώρας και αλιεύουν ταλέντα για τα ξένα πανεπιστήμια.

Επιχείρημα 3: Το συνάλλαγμα που πληρώνουν οι Έλληνες φοιτητές στο εξωτερικό θα μείνει στη χώρα μας

Αυτό κι αν είναι υποκρισία! Η κυβέρνηση αφήνει εκτός ελληνικών πανεπιστημίων 35.000 Έλληνες φοιτητές με την επιβολή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής στα ελληνικά ΑΕΙ, εξαναγκάζει τις οικογένειές τους σε έξοδα και τώρα φιλοδοξεί να μεταφέρει τα έξοδα αυτά στα δίδακτρα ξένων πανεπιστημίων στο εσωτερικό. Εδώ θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι τα κέρδη των ιδρυμάτων αυτών θα μεταφέρονται στο εξωτερικό, όπως συμβαίνει με τα παραρτήματα ξένων εταιρειών στη χώρα μας. Τα δίδακτρα των σπουδών σε ξένο πανεπιστήμιο εντός Ελλάδας στις περισσότερες περιπτώσεις θα είναι πολλαπλάσια από το συνολικό κόστος που πληρώνει μια ελληνική οικογένεια για σπουδές σε χώρες με χαμηλότερο κόστος ζωής (Βουλγαρία, Ρουμανία κ.ά.).

Επιχείρημα 4: Θα ιδρυθούν όχι ιδιωτικά, αλλά μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια

Εδώ τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα φορούν… στολή παραλλαγής. Ο τζίρος τέτοιων μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων του εξωτερικού είναι άξιο υποπολλαπλάσιο του ΑΕΠ της Ελλάδας της τάξης των 30 δισεκατομμυρίων. Απλώς δεν φορολογούνται επειδή «επενδύουν» σε κοινωφελείς σκοπούς. Δηλαδή όχι μόνο θα απομυζούν την ελληνική οικογένεια του μαθητευόμενου, αλλά θα είναι και αφορολόγητα. Το 2022 η κυβέρνηση πανηγύρισε την αμοιβαία συμφωνία με πανεπιστήμια εξωτερικού για κοινά πτυχία δίνοντας 30 εκατομμύρια σ’ αυτά τα ιδρύματα. Δηλαδή ενίσχυσε με το ποσό αυτό τα πανεπιστήμια του εξωτερικού για δήθεν κοινές (μεταπτυχιακές) σπουδές. Αναρωτιέμαι τι μεταμόρφωση θα είχε επιτευχθεί στα ελληνικά ΑΕΙ αν είχαν χρηματοδοτηθεί μ’ αυτά τα 30 εκατομμύρια. Μήπως θα χρηματοδοτήσει τώρα η κυβέρνηση και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια στο όνομα της… επιχειρηματικότητας, όπως είχε χαρακτηρίσει η αγαπητή κ. Αγαπηδάκη της Ν.Δ. το εγχείρημα προεκλογικά; «Τότε γιατί προωθούνται όλα αυτά;» θα αναρωτηθεί κανείς. Να θυμίσουμε ότι ιδιωτική χειρουργική κλινική είχε διαφημίσει στη χώρα μας τις τρανταχτές ανακαλύψεις τής εξ Αυστραλίας ημεδαπής επιστήμονος προ ετών, μιας κοπέλας που μόλις είχε τελειώσει ένα κάποιο διδακτορικό στην Αυστραλία και την οποία βράβευσε ο τότε Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Στεφανόπουλος. Όλη αυτή η παράσταση για να ανέβουν τα κέρδη της ιδιωτικής χειρουργικής κλινικής. Μια παράσταση που κατέρρευσε γρήγορα, αφήνοντας πίσω της τη φωτογραφία της βραβευμένης στα ελληνικά προξενεία της υφηλίου. Φοβάμαι πως κάποια ιδιωτικά νοσοκομεία ονειρεύονται σήμερα να επαναλάβουν τη διαφήμιση αναβαπτιζόμενα σε πανεπιστημιακά με τη βοήθεια και το αμοιβαίο όφελος ελληνόφωνης ιατρικής σχολής που θα μετοικήσει στην Ελλάδα από γειτνιάζων κράτος. Τα υπόλοιπα είναι προπετάσματα δύσοσμου καπνού, που θα καλύψει τη δημιουργία μιας εμπορικής Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης δύο ταχυτήτων ακυρώνοντας τη δημοκρατική φύση της Ανώτατης Εκπαίδευσης.

*Ο Όθων Ηλιόπουλος είναι βουλευτής Επικρατείας του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., μέλος της Συμβουλευτικής Επιτροπής (think tank), αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής του Χάρβαρντ και κλινικός ογκολόγος στο Massachusetts General Hospital Cancer Center

https://www.militaire.gr/i-apodomisi-ton-epicheirimaton-tis-nd-gia-ta-idiotika-panepistimia-apo-an-kathigiti-toy-charvarnt-o-iliopoylos/

spot_img

7 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Αν ο κ. Ηλιόπουλος , βουλευτής Επικρατείας του Σύριζα- με επιλογή του κ.Τσίπρα -αναφέρει τον Αριστοτέλη ,- τον οποίον όλοι οι ομόφρονες του αριστεροί τον αγνοούν συνειδητά- δύο πράγματα συμβαίνουν .
    Ή ότι ο ίδιος θυμάται τα δικά του μαθητικά χρόνια με βιβλία και δασκάλους της Δεξιάς ή ότι θα πείσει τους Συριζοφύλακες να μην αντιδρούν σε κυβερνητικές πρωτοβουλίες για να διορθώσουν όσα ο νόμος του 1982 ανέτρεψε στα Δημόσια Πανεπιστήμια ,τα οποία τώρα , με τα μη Κερδοσκοπικά ιδιωτικά θα διαπιστώνουν ότι χρόνο με τον χρόνο δεν θα έχουν την φοιτητική πελατεία τους ,εάν επιμείνουν στα κεκτημένα του 1982 και με όσα επακολούθησαν με τις προοδευτικές μεταρρυθμίσεις.
    Ο ΚΟΣΜΟΣ ΑΛΛΑΞΕ ΑΛΛΑΞΑΝ ΟΙ ΚΑΙΡΟΙ ΦΙΛΟΙ ”ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟΙ” ΚΑΙ Η ΝΕΟΛΑΙΑ ΣΑΣ ΑΓΝΟΕΙ .

  2. Σχετικό με τα ιδιωτικά μή κερδοσκοπικά πανεπιστήμια είναι και το θέμα της γλώσσας. θα είναι τα Αγγλικά η γλώσσα διδασκαλίας τους;
    ===
     Ελληνική Γλώσσα,Νομοθετικό Πλαίσιο,Προοπτικές.

    Ιστορικό: (Συνταγματικές Προβλέψεις)
    1. Σύνταγμα 1952 (ΦΕΚ τΑ 1 01.01.1952)
    « Ἄρθρον 107
    Ἐπίσημος γλῶσσα τοῦ Κράτους εἶναι ἐκείνη εἰς τὴν ὁποίαν συντάσσονται τὸ
    πολίτευμα καὶ τῆς ἑλληνικῆς νομοθεσίας τὰ κείμενα. Πᾶσα πρὸς παραφθοράν
    ταύτης ἐπέμβασις ἀπαγορεύεται.»
    Πηγή: http://www.et.gr/api/DownloadFeksApi/?fek_pdf=19520100001
    2. Σύνταγμα 1968 (ΦΕΚ τΑ 267 15.11.1968)
    « Ἄρθρον 6
    Ἐπίσημος γλῶσσα τοῦ Κράτους καὶ τῆς ἐκπαιδεύσεως εἶναι ἐκείνη, εἰς
    τὴν ὁποίαν συντάσσονται τὸ Σύνταγμα καὶ τὰ κείμενα τῆς ἑλληνικῆς
    νομοθεσίας.»
    Πηγή: http://www.et.gr/api/DownloadFeksApi/?fek_pdf=19680100267
    3. Σύνταγμα 1973 (ΦΕΚ τΑ 266 04.10.1973)
    « Ἄρθρον 6
    Ἐπίσημος γλῶσσα τοῦ Κράτους καὶ τῆς ἐκπαιδεύσεως εἶναι ἐκείνη, εἰς
    τὴν ὁποίαν συντάσσονται τὸ Σύνταγμα καὶ τὰ κείμενα τῆς ἑλληνικῆς
    νομοθεσίας.»
    Πηγή: http://www.et.gr/api/DownloadFeksApi/?fek_pdf=19730100266
    4. Σύνταγμα 1975 (ΦΕΚ τΑ 111 09.06.1975)
    Δεν υπάρχει άρθρο για τον ορισμό της επίσημης γλώσσας του κράτους.
    Πηγή: http://www.et.gr/api/DownloadFeksApi/?fek_pdf=19750100111
    5. Ισχύον Σύνταγμα:
    Δεν υπάρχει άρθρο για τον ορισμό της επίσημης γλώσσας του κράτους
    αναθεωρήσεις του μέχρι σήμερα (2023-12-31).

    – Μεταφορά του κειμένου του Συντάγματος στη δημοτική γλώσσα.
    (ΦΕΚ τΑ 24 14.03.1986)
    Πηγή: http://www.et.gr/api/DownloadFeksApi/?fek_pdf=19860100024
    – Αναθεώρηση 2001 (ΦΕΚ τΑ 85 18.04.2001)
    Πηγή: http://www.et.gr/api/DownloadFeksApi/?fek_pdf=20010100085
    – Αναθεώρηση 2008 (ΦΕΚ τΑ 102 2.06.2008)
    Πηγή: http://www.et.gr/api/DownloadFeksApi/?fek_pdf=20080100102
    – Αναθεώρηση 2019 (ΦΕΚ τΑ 187 28.11.2019)
    Πηγή: http://www.et.gr/api/DownloadFeksApi/?fek_pdf=20190100187
    Ιστορικό: (Νομοθετικές Προβλέψεις)
    1. Νόμος ὑπ’ ἀριθ. 309/1976 (ΦΕΚ τΑ 100 30.04.1976)
    Καθιέρωση σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης της Νεοελληνικής Γλώσσας.
    Πηγή: http://www.et.gr/api/DownloadFeksApi/?fek_pdf=19760100100
    2. Νόμος 1228/1982 (ΦΕΚ τΑ 15 11.02.1982)
    (Άρθρο δεύτερο)
    Καθιέρωση του μονοτονικού συστήματος.
    Πηγή: http://www.et.gr/api/DownloadFeksApi/?fek_pdf=19820100015
    3. Υπουργική Απόφαση Φ.7/76108/ΓΔ4 (ΦΕΚ τB 2418 18.06.2020)
    Δραστηριότητες στην αγγλική γλώσσα στο Νηπιαγωγείο.
    Άρθρο Μόνο (Απόσπασμα)

    «Σκοπός της εισαγωγής της δημιουργικής ενασχόλησης των παιδιών με
    την Αγγλική γλώσσα, είναι ο εμπλουτισμός του προγράμματος του
    Νηπιαγωγείου – μεθοδολογικά και θεματικά- όχι μόνο για την γλωσσική
    αλλά και για την ολόπλευρη ανάπτυξη των ικανοτήτων των νηπίων και
    τη διαμόρφωση της ταυτότητας του ενεργού πολίτη στο σύγχρονο
    πολυπολιτισμικό περιβάλλον.»

    Πηγή: http://www.et.gr/api/DownloadFeksApi/?fek_pdf=20200202418
    Επιπλέον πληροφορίες:
    Για τη κατάργηση του πολυτονικού: https://www.polytoniko.org/histo.php
    Προοπτικές: (Πιθανά σενάρια.)
    α. Καθιέρωση άτονου συστήματος. (Ήδη τράπεζες στις ηλεκτρονικές
    συναλλαγές το έχουν καθιερώσει).
    β. Καθιέρωση της Αγγλικής ως δεύτερης επίσημης γλώσσας.
    γ. Κατάργηση του ελληνικού αλφαβήτου. (βλέπε Greeklish)
    ===

    • Τελείωσα την πρώτη Σχολή το 1964 ,την δεύτερη το 1973 -τότε που οι καθηγητές ήταν δάσκαλοι και οι φοιτητές διάβαζαν για να περάσουν το έτος και αν δεν περνούσαν δύο μαθήματα έχαναν το έτος .
      Μετά το 1982 μπορούσαν να χρωστάνε όλα τα μαθήματα και στο τελευταίο έτος τα έδιναν όλα -οι περισσότεροι αντιγράφοντας ή δεκάζοντας όσους δεν τους περνούσαν.
      Έτσι μας προέκυψαν και οι ισόβιοι φοιτητές , μερικοί και επί τούτου- για να αποφεύγουν στράτευση και να έχουν τις φοιτητικές ταυτότητες και τα δικαιώματα από τους εργοδότες τους .
      Όσο για την γλώσσα του Συντάγματος αυτή έγινε δημοτική το 1986 ,παρ’ ότι η δημοτική γλώσσα είχε καθιερωθεί -με πολυτονικό φυσικά- από το 1977.
      ΚΑΙ ΕΣΕΙΣ -ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΜΑΣ -ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΒΕΒΑΙΟΙ ΟΤΙ Η ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΔΕΝ ΘΑ ΝΟΜΟΘΕΤΟΥΣΕ ΤΟ ΜΟΝΟΤΟΝΙΚΟ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΘΑ ΠΑΡΕΜΕΙΝΕ ΟΠΩΣ ΕΙΧΕ ΓΡΑΦΕΙ ΤΟ 1975.
      Υ.Γ Δεν είναι όλοι ίδιοι και δεν φταίνε όλοι το ίδιο . ΚΑΙ
      το μονοτονικό ,φίλε, έγινε για να προσληφθούν στο Δημόσιο χωρίς εξετάσεις όσοι πήγαιναν με σημαίες του πράσινου ήλιου στις συγκεντρώσεις του ΠΑΣΟΚ και φυσικά δεν θα περνούσαν σε τυχόν εξετάσεις . Αυτοί ”βούλιαξαν ” την Δημόσια διοίκηση .
      Θα θυμάστε ότι το ΑΣΕΠ λειτούργησε το 1997 . Καλή χρονιά .

      • Αποφεύγετε να τοποθετηθείτε στο γεγονός ότι από το 1975 τα ισχύοντα συντάγματα δέν περιλαμβάνουν άρθρο για ορισμό της επίσημης γλώσσας του κράτους.

        • Δεν γνωρίζω γιατί ορίσθηκε η ελληνική ως επίσημος γλώσσα του κράτους-παλιά όλοι συμφωνούσαμε για την καθαρεύουσα-αλλά και αν είχε γραφεί-όπως θα θέλατε θα είχε τροποποιηθεί από το ΠΑΣΟΚ για να γραφεί ”στην μαλλιαρή ”του ,που ήταν προοδευτική κατάκτηση και το απέδειξε με το να ”μεταγλωτίσσει”το 1986 .Εδώ δημιούργησε τον κοινοβουλευτικό ”δικτάτορα” πρωθυπουργό .
          Το ΠΑΣΟΚ να αιτιάσθε λοιπόν , που είναι η πηγή όλων ”των στραβών” που ζούμε σήμερα.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
33,100ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα