Είναι η νοοτροπία Ανόητε…

Σε όλα τα πράγματα πρέπει να γίνεται κανείς εχθρός ή φίλος, ανάλογα με τις περιστάσεις

Θουκυδίδης, 460-394 π.Χ.

Με αφορμή την σχετική αρθρογραφία στον γραπτό και ηλεκτρονικό τύπο, σε ότι αφορά την πρωτάκουστη παράδοση-παραλαβή της ηγεσίας του Πολεμικού Ναυτικού, δανείζομαι τη φράση που χρησιμοποίησε ο Β. Σόιμπλε «Είναι η εφαρμογή ηλίθιε…» που αποτελεί παράφραση της προεκλογικής καμπάνιας του Μπιλ Κλίντον για την προεδρία με αντίπαλο τον πατέρα Μπους «Είναι η οικονομία, ηλίθιε…», φθάνουμε τελικά στη ίδια την πραγματικότητα «Είναι η νοοτροπία Ανόητε…».

Η νοοτροπία είναι ένα σύμπλεγμα πνευματικών, συναισθηματικών και πολιτιστικών χαρακτηριστικών, κατευθυντήριων αξιών και αρχών που χαρακτηρίζουν μια κοινωνική ή εθνική ομάδα, τους ανθρώπους της. Η έννοια αυτή ενώνει την ανθρώπινη κοσμοθεωρία, τις απόψεις, τις εκτιμήσεις, τις αξίες, τα πρότυπα συμπεριφοράς, τις ηθικές κατευθύνσεις, τις θρησκευτικές απόψεις, και άλλες πτυχές που είναι εγγενείς σε μια συγκεκριμένη κοινωνική ομάδα (στην προκειμένη περίπτωση τη στρατιωτική).

Πως καλλιεργείται αυτή η νοοτροπία; Μέσα στην οικογένεια μέσω της ανατροφής, που είναι συνώνυμο της αγωγής (Άγω, που σημαίνει οδηγώ). Άρα οι γονείς δίνουν το παράδειγμα στο παιδί και το καθοδηγούν, έτσι ώστε το παιδί να διαπαιδαγωγηθεί ψυχικά, συναισθηματικά και ηθικά.

Στη συνέχεια το παιδί εισέρχεται στην εκπαιδευτική σχολική διαδικασία, άρα αρχίζει και εκπαιδεύεται. Με ποιο στόχο; Μέσω της διδασκαλίας και της άσκησης να αποκτήσει γνώσεις, να αναπτύξει δεξιότητες, να διαμορφώσει αξίες, να ασκήσει το σώμα του και να ενταχθεί στην ομάδα του κοινωνικού συνόλου.

Και γιατί τότε ακούμε την έκφραση «είναι θέμα παιδείας»; Απλή λέξη, αφού κι αυτή προέρχεται, όπως κι εκπαίδευση, από το παῖς, αλλά ταυτόχρονα σύνθετη έννοια, μιας και την ταυτίζουμε πολλές φορές με την εκπαίδευση. Ποια είναι η διαφορά; Η εκπαίδευση, αλλά και η αγωγή, αποτελούν προϋποθέσεις για να αποκτήσει ο ενήλικας παιδεία. Όταν ο ενήλικας αρχίσει τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά να τα καλλιεργεί και τα εφαρμόζει καθημερινά στη ζωή του, τότε μπορούμε να πούμε, ότι πραγματικά «αυτός έχει παιδεία» και να τον χαρακτηρίζουμε μορφωμένο (δίνω μορφή, διαμορφώνω). Κατ’ επέκταση δίνοντας μορφή, άρα διαμορφώνοντας όλα τα προαναφερθέντα συστατικά κι εφαρμόζοντάς τα, ο ενήλικας είναι πνευματικά, ψυχικά και συναισθηματικά καλλιεργημένος. Είναι πια ένας άνθρωπος με κουλτούρα (νοοτροπία), δηλ. η έννοια καλλιέργεια στα λατινικά.

Κι επειδή σύμφωνα με τον Αριστοτέλη «ὁ ἄνθρωπος φύσει πολιτικὸν ζῷον», δηλαδή, ότι ο άνθρωπος είναι ένα ον προορισμένο από τη φύση να ζει σε πόλη – κοινωνία, ο ενήλικας αλληλοεπιδρά με τους συνανθρώπους του και συν-διαμορφώνει τον τρόπο σκέψης, την τοποθέτηση στην καθημερινότητα και γενικά τη συμπεριφορά του, δηλαδή, στοιχεία που καθορίζουν το σύνολο των αντιλήψεων και των πεποιθήσεων της συγκεκριμένης κοινωνίας. Με λίγα λόγια: Κάθε κλάδος των ΕΔ (με κοινή αγωγή, αλλά διαφορετική εκπαίδευση) έχει διαμορφώσει στα στελέχη του την νοοτροπία του όπλου του. Και αυτή είναι ευλογία και απαιτεί ικανή ηγεσία με ιδιαίτερες πνευματικές ικανότητες να το αντιληφθεί. Είναι άλλο πράγμα η διακλαδικότητα και άλλο η δια-στρατιωτικότητα και δεν επιλύεται με «εκπροσώπους» των Αρχηγών στον ίδιο τους τον κλάδο!

Αλλά και η κοινωνία που απαξιώνει, η ίδια, τις παραδόσεις της θα ηττηθεί, γιατί έτσι θα γαλουχηθεί. Αν αλλάξει πχ την εκπαίδευσή της από ναυτική σε πεζοναυτική, αμφότεροι οι κλάδοι θα ηττηθούν (κακή αλληλοεπίδραση και συν-διαμόρφωση τρόπου σκέψης). Και αυτό είναι θέμα ναυτικού, διότι και στο παρελθόν υπήρξαν στρατιωτικοί και πολιτικοί ηγέτες που δυσκολευόταν, αν όχι αδυνατούσαν, να ξεχωρίσουν την διακλαδικότητα από τη δια-στρατιωτικότητα (θέμα εκπαίδευσης, αλλά και αγωγής).

Ανακαλώ στη μνήμη μου τα λόγια του επίτιμου Α/ΓΕΕΘΑ κου Κωσταράκου (που έχει, τουλάχιστον, κοινή εκπαίδευση με τη νυν στρατιωτική Ηγεσία) που, ίσως, να γίνονται ποιο αντιληπτά:

«Τελικά, μετά τα τραγικά τέσσερα χρόνια υπουργίας (…ΥΕΘΑ – Α/ΓΕΕΘΑ…), εκείνος ο οποίος στη συνέχεια θα αναλάβει το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας θα χρειαστεί να επιβάλλει από την πρώτη στιγμή ριζική οργανωτική και «ηθική» ανασυγκρότηση.

Όλοι οι εμπλεκόμενοι θα πρέπει να μάθουν ξανά να μην λένε ψέματα, να μη κοροϊδεύουν τους θεσμούς της Ελληνικής Πολιτείας, να μη κάνουν θεατρινισμούς και γελοιότητες, να μην διακινδυνεύουν την εθνική πολιτική, αξιοπρέπεια και ακεραιότητα για ιδιοτελείς σκοπούς, να μην εμπλέκονται σε πολιτικές δραστηριότητες, να μην βάζουν σε ζωτικές θέσεις διοικήσεως ανάξιους συγγενείς τους, και να μην κάνουν κακό στους συναδέλφους τους.

Θα πρέπει να ξαναθυμηθούν τον όρκο, τις στρατιωτικές αρετές και το στρατιωτικό «ήθος», όπως αυτά περιγράφονται στους Στρατιωτικούς Κανονισμούς και Νόμους.

Την οφείλουμε αυτή την «ολική επαναφορά» τόσο στον ελληνικό λαό που στηρίζει τις ΕΔ μας όσο και στα πραγματικά μάχιμα και πανάξια στελέχη των ΕΔ που αγρυπνούν σε στεριά, θάλασσα και αέρα για να παραμένουμε ελεύθεροι και να μένει η Ελλάδα μας ακέραια και αλώβητη.

Είμαι αισιόδοξος ότι εκείνοι οι οποίοι θα σας διαδεχθούν θα έχουν βαρύ και δύσκολο έργο, διότι όπως είπε ο Τρικούπης: Ελλάς θέλει να ζήσει, και θα ζήσει.»

Η ταπεινότητά μου που εκπαιδεύτηκε στη ΣΝΔ με Αριστοτελική σκέψη, απλώς, θα συμπληρώσει: ότι και ο Αριστοτέλης διαχωρίζει τις άδικες   πράξεις   σε   εκούσιες   και   ακούσιες,   που   συμβαίνουν   από   καταναγκασμό   ή άγνοια, δέχεται γι’ αυτές τις πράξεις την αρχή της επιείκειας.

Τελικό   Συμπέρασμα:  Δεν είναι η εσκεμμένη καθυστέρηση των τελετών…, δεν είναι η απουσία ΥΕΘΑ-Α/ΓΕΕΘΑ στη παράδοση/παραλαβή Αρχηγού Στόλου…, ούτε οι Αρχηγοί…, είναι η τήρηση των Αξιών και των παραδόσεων του Όπλου…, «Είναι η νοοτροπία Ανόητε…». Η Εθνική Άμυνα είναι η επιβίωση της ίδιας της Ελλάδας. Είναι η επιβίωση αυτού που οι Έλληνες αποκαλούν Πατρίδα.

Οι ναυτικοί Ηγέτες έχουν δυσκολία να υποταχθούν και να διοικηθούν από Τοξικούς Ηγέτες.

Ναύαρχος (εα) Κοσμάς Χρηστίδης

Επίτιμος Α/ΓΕΝ 

www.militaire.gr/einai-i-nootropia-anoite-kanoniovolismoi-toy-nayarchoy-k-christidi-gia-osa-apithana-ginontai-stis-enoples-dynameis/?utm_source=projectagora&utm_medium=contentdiscovery