του Δημήτρη Τσαϊλά, Υποναυάρχου ε.α.
Η πόλη μας εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις στην ανάπτυξή της. Στις επόμενες δεκαετίες έχουμε να αντιμετωπίσουμε μια πιο περίπλοκη σειρά από αλληλένδετες προκλήσεις που θα απαιτήσει αλλαγή στην προσέγγιση μας όσον αφορά την αστική ανάπτυξη και τον αστικό τρόπο ζωής.
Οι προκλήσεις για τη Θεσσαλονίκη πρέπει να περιλαμβάνουν όχι μόνο δημιουργία οικονομικής ανάπτυξης και σχεδιασμού για τους πολίτες, αλλά προετοιμασία για να ανταποκριθούμε στον ανταγωνισμό σε μια παγκόσμια οικονομία με νέους τύπους βιομηχανιών και θέσεων εργασίας και τη διατήρηση της υγείας και της ευημερίας των δημοτών. Το λιμάνι πρέπει να αποτελέσει την ατμομηχανή διεθνοποίησης και εξωστρέφειας της οικονομίας της Θεσσαλονίκης.
Οι μεγάλες καθυστερήσεις στην επέκταση και αναβάθμιση των εγκαταστάσεων του είχαν ως αποτέλεσμα τη σημαντική μείωση της ανταγωνιστικότητας του. Σημειώνεται ότι στα λιμάνια της Κωνσταντινούπολης, της Κωστάντζας και της Σμύρνης, έχουν ήδη συμμετοχή ιδιώτες, αξιοποιώντας προβλήτες και σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων με θεαματικά αποτελέσματα. Τα λιμάνια της Βάρνας, του Μπουργκάς, της Ριέκα, του Σπλίτ, και του Δυρραχίου μπαίνουν σε τροχιά αναβάθμισης και αποτελούν ανταγωνιστές του λιμένα Θεσσαλονίκης.
Για αυτό το λόγο ο ΟΛΘ απαιτείται να κάνει μεγάλα βήματα στο μέλλον για να:
• καλύψει μεγάλο μέρος από τις εισαγωγικές ανάγκες της ΝΑ Ευρώπης,
• ξεπεράσει τα όρια ενός προορισμού περιορισμένης εμβέλειας,
• αναδειχθεί σε διεθνώς διακριτό ιμάντα διαμετακόμισης,
• προσδιοριστεί ως λιμένας από-επιβιβάσεως τουριστών κρουαζιερόπλοιων τα οποία μπορούν να αποπλέουν και να καταπλέουν στη Θεσσαλονίκη.
Απαιτείται η άμεση ανεύρεση ξένων ή εθνικών κεφαλαίων για την ουσιαστική επέκταση και αναβάθμιση του λιμένα. Παράλληλα ο ΟΛΘ σε συνεργασία με το Δήμο, τους τουριστικούς πράκτορες, τις Λιμενικές αρχές, τους πλοιοκτήτες κρουαζιέρας και τους ξενοδόχους, να επιδιώξει ώστε να μετατραπεί από λιμένα επίσκεψης σε λιμένα βατήρα των τουριστών από τα Βαλκάνια, τη Ρωσία και την κεντρική Ευρώπη.
Αυτό θα προσδώσει τεράστια προστιθέμενη αξία και γιγαντιαία οφέλη στην οικονομική ανάπτυξη της πόλης μέσω των τουριστών που θα από-επιβιβάζονται κατά τον απόπλου και κατάπλου των κρουαζιερόπλοιων. Αυτός ο προβληματισμός αποσκοπεί να αναζητήσει σχόλια στην πολιτική προσέγγιση των παραγόντων της πόλης ως βάση για μια αστική πολιτική. Να δημιουργήσει κατευθύνσεις και στόχους για την πόλη μας καθώς ετοιμαζόμαστε για τις επόμενες δεκαετίες. Δημήτριος Ν. Τσαϊλάς