Δ. Μακροδημόπουλος: τί συμβαίνει σήμερα στον  σιδηρόδρομο; Ποιά θα είναι η συνέχεια;

- Advertisement -

του Δημήτρη Μακροδημόπουλου

Διαβάζαμε πολύ συχνά μετά την τραγωδία στα Τέμπη μέχρι τον Daniel στη Θεσσαλία που απέκοψε την κυκλοφορία και στον κύριο άξονα της χώρας, καταγγελίες επιβατών αλλά και εργαζόμενων στο σιδηρόδρομο  για προβλήματα στη λειτουργία  του. Το παραμικρό που συνέβαινε αναφέρονταν και αναπαράγονταν στον Τύπο. Μάλιστα όλα αυτά δημιουργούσαν την εντύπωση ότι συμβαίνουν ξαφνικά και απρόβλεπτα ενώ μέχρι τότε όλα λειτουργούσαν ικανοποιητικά. Οι συνεχείς καταγγελίες αποδεικνύουν ότι η κοινή γνώμη σε μεγάλο ποσοστό της δεν είχε αντιληφθεί ότι ο σιδηρόδρομος στη χώρας μας έχει απαξιωθεί πλήρως, σε άλλες περιοχές υπολειτουργεί, στις περισσότερες όμως, όπως στη Θράκη, στη Βόρεια Ελλάδα, στην Πελοπόννησο έχει περιπέσει σε κατάσταση ανυπαρξίας ή συμβολικής λειτουργίας. Και είναι λογικό η κοινή γνώμη που αντιδρά πλέον σε κάθε συμβάν, να μην μπορεί να αντιληφθεί τί έχει συντελεστεί από το 2008 και ιδιαίτερα από το 2010 με τον Ν. 3891 για την “εξυγίανση” του σιδηροδρόμου, με την αναγκαστική μετάταξη των σιδηροδρομικών υπαλλήλων σε άσχετες υπηρεσίες του δημοσίου (νοσοκομεία, αρχαιολογικοί χώροι), απογυμνώνοντας έτσι κρίσιμους τομείς για την ασφαλή λειτουργία του. Όμως οι εργαζόμενοι που βιώνουν καθημερινά την απαξίωσή του δεν το γνωρίζουν; Μετά τα Τέμπη τα συνδικαλιστικά σωματεία συνεχώς αναδείκνυαν με εξώδικες προσκλήσεις τις δυσλειτουργίες του σιδηροδρόμου: Προβληματική λειτουργία σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης, εγκατάλειψη της συντήρησης της σιδηροδρομικής γραμμής, αφύλακτα τα μη λειτουργούντα ΑΣΙΔ, έλεγχος γεφυρών, βλάστηση εντός του παρατυπώματος της γραμμής, κοιλαδογέφυρες, αδυναμία προληπτικής αντιμετώπισης δυσμενών καιρικών συνθηκών, δηλαδή έλλειψη προσωπικού συντήρησης της Γραμμής, κοκ. Σε όλα έχουν δίκιο! Όμως ξαφνικά προέκυψαν όλα αυτά; Δεν προϋπήρχαν των Τεμπών ώστε να επιδειχθεί η ίδια ευαισθησία; Διότι η εργασία κλάδων του σιδηροδρόμου, όπως του προσωπικού Έλξης (μηχανοδηγοί), του προσωπικού Κίνησης (συνοδοί) είναι άμεσα συνδεδεμένη με την ασφαλή λειτουργία του. Μάλιστα ο κλάδος του προσωπικού Έλξης έχει πληρώσει μέχρι σήμερα βαρύ φόρο αίματος κατά την εκτέλεση του καθήκοντος, χωρίς να παραγνωρίζεται ο κλάδος της Κίνησης και άλλοι κλάδοι. Δεν ήσαν μόνον τα Τέμπη και το Άδενδρο αλλά και πληθώρα συμβάντων στα οποία δεν δίνεται ανάλογη δημοσιότητα (π.χ. σύγκρουση τρένου με φορτηγό σε ισόπεδη διαβάση, εκτροχιάσεις). Όλα αυτά δεν μπορούν να αντισταθμιστούν με μισθολογικές αυξήσεις είτε με την ικανοποίηση αιτημάτων πελατειακού χαρακτήρα με τα οποία η εργοδοσία εξασφάλιζε την εργασιακή ειρήνη σε ένα περιβάλλον ανασφαλές, κατόρθωσε όμως έτσι να περιορίσει τις αντιδράσεις των εργαζόμενων στις εξώδικες διαμαρτυρίες.

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού ΤΡΑΙΝΟΣΕ και μέλος της ΠΟΣ είχε δηλώσει μετά τα Τέμπη: “…Υπάρχει τεράστια έλλειψη προσωπικού στον ΟΣΕ, εργάτες γραμμής δεν υπάρχουν” (Καθημερινή 30/6/20230). Οι εργάτες γραμμής δεν είναι ανειδίκευτοι εργαζόμενοι. Είναι οι τεχνίτες της γραμμής που είχαν μεγάλη εμπειρία στη συντήρησή της και στην αντιμετώπιση των προβλημάτων της ενώ διασφάλιζαν την κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών στη διάρκεια ακραίων καιρικών φαινομένων. Από το 2010 και μετά, που όσοι είχαν απομείνει μετατάχτηκαν σε άσχετους τομείς του δημοσίου ή συνταξιοδοτήθηκαν, πώς διενεργείται η επαρκής συντήρηση ή πώς διασφαλίζεται η κυκλοφορία των τρένων από έναν σταθμό στον άλλο σε ακραίες καιρικές συνθήκες;

Σε ένα από τα συμβάντα, χαρακτηριστικό της πλημμελούς έως ανύπαρκτης συντήρησης επί χρόνια, η αμαξοστοιχία 12591 της 5/7/2023 ακινητοποιήθηκε στην Κατερίνη λόγω του παντογράφου που τέθηκε εκτός λειτουργίας και της θραύσης του υαλοπίνακα στην καμπίνα μηχανοδήγησης. Συνέβη λόγω της βλάστησης (σύμφωνα με ανακοίνωση της Hellenic Train) η οποία παραβίαζε το περιτύπωμα της σιδηροδρομικής γραμμής, δηλαδή τη διατομή που πρέπει να είναι απαλλαγμένη από κάθε εμπόδιο ώστε να επιτρέπει την ανεμπόδιστη κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών. Όταν υφίσταται πρόβλημα με τη βλάστηση, μπορεί να εκτιμήσει ο καθένας τη σοβαρότητα της κατάστασης, όσον αφορά τη συντήρηση της γραμμής. Όμως, οι σιδηροδρομικές γραμμές πρέπει να συντηρούνται σε ολόκληρο το μήκος τους, εντός τετραετούς ή εξαετούς κύκλου εργασιών ανάλογα με την ποιότητα της γραμμής. Π.χ. παλαιότερες γραμμές, ποιοτικά υποβαθμισμένες, απαιτούσαν μικρότερο χρονικά κύκλο εργασιών συντήρησης διότι απαιτούσαν συχνότερες επεμβάσεις, ενώ σύγχρονες γραμμές μεγαλύτερο κύκλο εργασιών.

Υπάρχει μια ακραία αντίφαση της πολιτικής όλων των κυβερνήσεων για τον σιδηρόδρομο από το 2008 και το 2010 με αποκορύφωμα τη σημερινή. Εξαγγέλλουν έργα δισεκατομμυρίων, που θα λειτουργήσουν στο απώτερο μέλλον, και δεν μας εξηγούν γιατί ανέστειλαν ή υποβάθμισαν στον έσχατο βαθμό τις υπηρεσίες του σιδηροδρόμου στα τέλη της δεκαετίας του 2000, αντί να τις αναβαθμίσουν. Η βελτίωση της λειτουργίας του σιδηροδρόμου με τα έργα που εξαγγέλλονται απέκλειε την παράλληλη λειτουργία του ως είχε το 2008 και τη βαθμιαία αναβάθμισή του; Η απαξίωσή του δηλαδή αποτελούσε προϋπόθεση της κατασκευής των φαραωνικών έργων που εξαγγέλλονται; Για πόσες δεκαετίες, με τη λογική αυτή, η Ελλάδα θα μείνει ουσιαστικά χωρίς σιδηρόδρομο;

Σήμερα, μετά τα Τέμπη, η νέα ηγεσία του ΟΣΕ, μετά από πολλά χρόνια, διακρίνεται για τη γνώση του σιδηροδρόμου. Μάλιστα από το 2007 έως το 2010 ο σημερινός Διευθύνων Σύμβουλος είχε θητεύσει ως Γενικός Διευθυντής Υποδομών στον ΟΣΕ αφήνοντας παρακαταθήκες για το μέλλον, για να υποστεί στη συνέχεια και αυτός τις συνέπειες της παθογένειας που τροχοπεδεί τον σιδηρόδρομο και τη χώρα, τον κομματισμό. Θα αξιοποιήσει η κυβέρνηση αυτή τη συγκυρία; Από την άλλη όμως, υπερυπουργός Οικονομικών ανέλαβε ο κ. Χατζηδάκης ο οποίος το 2008, ως υπουργός Μεταφορών, αντί του εξορθολογισμού των δαπανών του ΟΣΕ, με το πλάνο του της “ανασυγκρότησης” του σιδηροδρόμου σηματοδότησε στην πλήρη απαξίωσή του στο όνομα της “εξυγίανσης”. Ποιά λογική θα πρυτανεύσει; Ποιά θα είναι η συνέχεια;

Μακροδημόπουλος   Δημήτρης

Πολιτικός Μηχανικός ΑΠΘ

συντ. Αρχιμηχανικός ΟΣΕ

Αλεξ/πολη / κιν. 6947 – 771412

20/11/2023

 

 

 

spot_img

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. ΑΥΤΑ ΣΥΜΒΑΙΝΟΥΝ-ΟΝΤΩΣ – ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟ ΕΔΩ ΚΑΙ 15 ΧΡΟΝΙΑ ,ΑΛΛΑ
    ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΕΡΙΕΡΓΟ ΟΤΙ ΔΕΝ ΣΥΓΚΙΝΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ – ΟΥΤΕ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΚΙΝΟΥΝΤΑΝ ΠΑΛΙΑΟΤΕΡΑ ΜΕ ΤΟΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟ -ΓΙΑ ΤΑ ΧΑΛΙΑ ΤΟΥ;;;.
    ΜΑΛΛΟΝ ΣΥΝΗΘΙΣΑΝ ΜΕ ΤΑ ΙΧ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΑΔΙΑΦΟΡΟΥΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ, Ή ΠΙΣΤΕΥΟΥΝ ΟΤΙ ΑΥΤΗ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΜΕ ΤΟΣΑ ΘΑ ΤΟΝ ΚΙΝΗΣΕΙ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ 4ΕΤΙΑΣ ΤΗΣ.
    ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΠΙΣΤΕΥΩ ΣΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ .

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
37,100ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα