Δημήτρης Μακροδημόπουλος: Επιτελικό κράτος, δηλαδή νεοφιλελεύθερο κράτος;

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

του Δημήτρη Μακροδημόπουλου

Οι ιδεοληψίες του πρωθυπουργού περί επιτελικού κράτους, το οποίο  παραχωρεί τα πάντα στο ιδιωτικό κεφάλαιο και απλώς εποπτεύει, ένας νεολογισμός δηλαδή περί νεοφιλελεύθερου κράτους, απεδείχθησαν εντελώς ανεδαφικές. Και η “Αττική Οδός Α.Ε.” και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ απεδείχθησαν ανεπαρκείς να ανταποκριθούν στις συμβατικές τους υποχρεώσεις, να διατηρήσουν δηλαδή την κυκλοφορία σε συνθήκες κακοκαιρίας. Διότι απαιτείτο να επενδύσουν σε μηχανήματα αναγκαία για μια ακραία περίσταση και σε εργασία, που προφανώς είχαν υψηλό κόστος  και δεν ήσαν ανταποδοτικά, κάτι που θα έκανε ένα κράτος χωρίς ενδοιασμούς χάριν του κοινωνικού συνόλου. Διότι όπως γράφει ο Ντάνι Ρόντρικ, καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής Οικονομίας στο Χάρβαρντ, «αν τα οικονομικά ασχολούνταν αποκλειστικά με τη μεγιστοποίηση του κέρδους, δεν θα διέφεραν σε τίποτα πλην του ονόματος από τη διοίκηση επιχειρήσεων. Τα οικονομικά είναι όμως κοινωνική επιστήμη και η κοινωνία διαθέτει και άλλα μέσα λογιστικής κόστους πέρα από τις τιμές αγοράς». Η υγεία, η παιδεία, η κοινωνική πρόνοια, η εξυπηρέτηση των πολιτών και οπωσδήποτε η ασφάλειά τους, δεν μπορούν να μπουν στην λογική του κέρδους.

Όμως όσα συνέβησαν στη διάρκεια της κακοκαιρίας αποτελούν μόνον την πτυχή μιας διαδικασίας που εξελίσσεται και ανατρέπει τις σταθερές της ζωής μας. Τί να πρωτοαναφέρουμε; Το ΕΣΥ που αποδυναμωμένο διαρκώς οδηγεί τους ασθενείς στα ιδιωτικά θεραπευτήρια; Τα ΕΛΤΑ, που, με την εθελουσία έξοδο του προσωπικού και τη «νομοθετική ρύθμιση για το λεγόμενο Τ+3, που επιμηκύνει από μια σε τρεις μέρες τον χρόνο υποχρέωσης παράδοσης μιας επιστολής…» και την αύξηση των κομίστρων, αργοπεθαίνουν; Τον ΟΣΕ, που, από το 2008, όταν ο κ. Χατζηδάκης  παρουσίασε το πλάνο της «ανασυγκρότησής» του, δηλαδή της διάλυσής του που ακολούθησε αντί της βελτίωσης της λειτουργίας του, είναι ανύπαρκτος εκτός του κυρίου άξονα, αλλά και εκεί όπως απέδειξε η τελευταία κακοκαιρία δυσλειτουργεί στα χέρια της ιταλικής Ferrovie dello Stato; Τις τράπεζες, που τις ξεχρέωσαν οι Έλληνες φορολογούμενοι και περιμένουν σε ατέλειωτες ουρές να εξυπηρετηθούν; Διότι π.χ. το προσωπικό του ομίλου της Εθνικής Τράπεζας περιορίστηκε σε 8.900 υπαλλήλους έναντι 19.800 στα τέλη του 2015, έτσι ώστε στη χώρα μας το 2020 να αντιστοιχεί ένας τραπεζοϋπάλληλος σε 324 κατοίκους ενώ στην Ευρωζώνη ένας σε 186 κατοίκους; Την απολιγνιτοποίηση, χρόνια πριν τη Γερμανία, με αποτέλεσμα μια ολόκληρη περιφέρεια να βουλιάζει στην ανεργία και το κόστος της ενέργειας να εκτοξεύεται περισσότερο από κάθε άλλη ευρωπαϊκή χώρα; Αυτές είναι οι μεταρρυθμίσεις που ευαγγελίζεται ο πρωθυπουργός μας!

Όμως τί σημαίνει ασφάλεια;; Γιατί δεν μπορεί να εκχωρείται σε επιχειρήσεις που αποβλέπουν στο κέρδος; Όταν το 1977 προσλήφθηκα στον ΟΣΕ ως Μηχανικός μετά το πέρας της στρατιωτικής θητείας, μου δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι είχα ενταχθεί σε ένα στράτευμα κοινωνικού χαρακτήρα πλέον. Απόλυτη τήρηση της ιεραρχίας, χάριν της τήρησης των κανονισμών ασφάλειας της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών, πλήρης ετοιμότητα του προσωπικού στις εκάστοτε παρουσιαζόμενες ανάγκες της κυκλοφορίας πέραν του τυπικού ωραρίου. Όλα αυτά υφίσταντο στον υπερθετικό βαθμό στα ονομαζόμενα Τμήματα Γραμμής, στα οποία χωρίζονταν το σιδηροδρομικό δίκτυο,  δικαιοδοσίας 300km περίπου έκαστο, κάθε Τμήμα Γραμμής διαιρείτο σε 3-4 Διαμερίσματα και κάθε Διαμέρισμα σε 3-4 Ομάδες Γραμμής, με 12 – 13 εργαζόμενους εκάστη. Το αποτέλεσμα ήταν να υπάρχει επαρκής αριθμός εξειδικευμένων υπαλλήλων ανά 20km περίπου στις Ομάδες Γραμμής, οι οποίοι πέρα από τις εργασίες συντήρησης επιλαμβάνονταν και της αντιμετώπισης των δυσμενών καιρικών συνθηκών κατά την εκδήλωση των φαινομένων ως γνώστες των επισφαλών σημείων της περιοχής αρμοδιότητάς τους αλλά και των εκτάκτων συμβάντων.

Σε κάθε περίπτωση αναγγελίας δυσμενών καιρικών συνθηκών από την ΕΜΥ, το προσωπικό των Ομάδων Γραμμής που έδρευαν στην περιοχή που επρόκειτο να πληγεί, ετίθετο σε επιφυλακή. Μάλιστα στην περίπτωση ισχυρών χιονοπτώσεων το προσωπικό διανυκτέρευε στους σιδηροδρομικούς σταθμούς που λειτουργούσαν για την πραγματοποίηση διασταυρώσεων, ώστε να διατηρούνται σε λειτουργία οι αλλαγές τροχιάς αλλά και για κάθε απρόοπτο. Κύριο μέσον στην προσπάθεια αντιμετώπισης των προβλημάτων από τις χιονοπτώσεις αποτελούσε η διάθεση ντηζελαμαξών (ΔΗ). Στον Έβρο π.χ., όπου οι χιονοπτώσεις συνοδεύονται συνήθως από ισχυρούς ανέμους με αποτέλεσμα τη συσσώρευση μεγάλων ποσοτήτων χιονιού σε ανεμοσούρια ή σε εκχώματα της γραμμής (τρασέρες), εζητείτο από το Τμήμα Γραμμής η διάθεση 4 ντηζελαμαξών (ΔΗ), επί πλέον των κυκλοφορούντων αμαξοστοιχιών, για τον συνεχή εκχιονισμό της γραμμής Αλεξ/πολης – Ορμενίου μήκους 178 km, ενώ και το Μηχανοστάσιο Αλεξ/πολης εργάζονταν με εντατικούς ρυθμούς σε 24ωρη βάση για την υποστήριξη των κυκλοφορούντων ΔΗ.. Επρόκειτο για πραγματικό πόλεμο χάριν των κοινωνικών αναγκών που έπρεπε να εξυπηρετηθούν. Όλα αυτά αναγράφονται για να γίνει αντιληπτό ότι το οικονομικό κόστος ήταν τεράστιο. Ποιά ιδιωτική εταιρεία θα ήταν ποτέ διαθέσιμη να το επωμιστεί, απλά για να μεταβούν λίγοι νεφροπαθείς για αιμοκάθαρση στο νοσοκομείο ή όσοι ενεπλάκησαν στην κακοκαιρία να προωθηθούν στους τόπους διαμονής τους;

Μακροδημόπουλος Δημήτρης

Αλεξ/πολη – κιν. 6947-771412

29/1/2022

 

 

 

 

 

.

 

 

spot_img

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
31,600ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα