ΓΙΑ ΤΟΝ ΝΟΜΟ ΣΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ

15/3/21 | 2 | 0 | 308 εμφανίσεις
Χθες, στις “Anixnefseis web tv” είχαμε μια εκπομπή για την Ανώτατη εκπαίδευση με αφορμή το νόμο που ψήφισε η κυβέρνηση.
Τρείς καθηγητές (Ζαρωτιάδης, Κοσμήτορας Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών, Παπαζάχος (ο νεότερος) και Ελευθεριάδης) και ο πρύτανης διατύπωσαν τις απόψεις τους. Μια επιγραμματική σύνοψη νομίζω πως δείχνει το δρόμο για συνεννόηση όλων των μερών ώστε στοιχεία του νόμου να αλλάξουν.
1.-Υπάρχει πεδίο συνεννόησης όλων των πρυτάνεων των ελληνικών πανεπιστημίων. Στα ελάχιστα που μπορούν να συγκλίνουν είναι το θέμα της παρουσίας της αστυνομίας στα ΑΕΙ και ο αριθμός των ετών φοίτησης.
2.-Σε ένα πανεπιστήμιο η λογική από τα n+άπειρο έτη σπουδών να καταλήγει στα n+2 είναι ανεφάρμοστη. Οι κοινωνίες δεν είναι κουτάκια. Είναι ζωντανοί οργανισμοί και έχουν μια δύναμη αδράνειας στην προσαρμογή. Αν κάποια κυβέρνηση δεν το αντιλαμβάνεται αυτό, θα το αντιληφθεί στις κάλπες.
3.-Η μόνιμη παρουσία της αστυνομίας στα πανεπιστήμια δεν βρίσκει σύμφωνο μεγάλο μέρος της πανεπιστημιακής κοινότητας και της κοινωνίας. Βεβαίως, ο νόμος θα πρέπει να εφαρμόζεται και στο πανεπιστήμιο, η περιουσία του να προστατεύεται και η σωματική ακεραιότητα όσων ζουν και κινούνται σ αυτό πρέπει να διαφυλάσσεται. Η πολιτική εξουσία να βρει άλλους, πιο καινοτόμους, τρόπους να διαφυλάσσει αυτά τα αγαθά. Έτσι γίνεται στις δημοκρατικές κοινωνίες. Η πολιτεία δεν προκαλεί. Διασφαλίζει την ευημερία των πολιτών της. Και η δημοκρατική πολιτεία το κάνει για όλους τους πολίτες της. Ακόμη και για τους, κατ ευφημισμόν, αναρχικούς.
4.-Εκεί που και η κοινωνία και η συντριπτική πλειοψηφία των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας είναι αντίθετες είναι οι καταλήψεις και η επίδειξη αλαζονικής εξουσίας εκ μέρους των καταληψιών. Είναι τραγικό καθηγητές και εργαζόμενοι στο πανεπιστήμιο να θέλουν να πάνε στο γραφείο ή στη δουλειά τους και να ελέγχονται από πορτιέρηδες των καταληψιών. Λες και μπαίνουν σε νυχτερινό μπουζουκτσίδικο.
5.-Είναι, επίσης, απαράδεκτο να επιδεικνύεται ανοχή σε φαινόμενα “χτισίματος” γραφείων είτε του πρύτανη, είτε οποιουδήποτε άλλου στο πανεπιστήμιο. Αυτά τα φαινόμενα είναι καταδικαστέα. Οι εμπνευστές τους θέλουν να προκαλέσουν και την κοινωνία και την πολιτεία. Πρέπει να παταχθούν.
6.-Πρέπει, επιτέλους να τεθεί το ερώτημα από που αντλεί τη νομιμοποίησή της μια κατάληψη. Γιατί βρίσκει υποστηρικτές μια κατάληψη σχολής ή διοικητικού οργάνου του πανεπιστημίου από 15 με 20 φοιτητές ή από μια ομάδα φοιτητών ή εξωπανεπιστημιακών. Και τι δουλειά έχουν οι εξωπανεπιστημιακοί στο πανεπιστήμιο; Μπορώ να πάω και εγώ με μια 15μελή παρέα μου να καταλάβω μια σχολή;
7.-Σε μια κοινωνία υπάρχουν και ομάδες νέων που θέλουν να ζήσουν το αναρχικό τους όνειρο. Ας φροντίσει η πολιτεία να ζωντανέψει κτήρια που της ανήκουν ώστε- μέχρι να τα χρησιμοποιήσει- να συντελείται σ αυτά το αναρχικό πείραμα. Μπορεί να προκύψει και κάτι θετικό. Το πανεπιστήμιο δεν υπάρχει γι αυτόν τον σκοπό. Ας δημιουργήσει άλλους χώρους η πολιτεία. Θα παρουσιάζουν ενδιαφέρον. Η ζωή και τα φαινόμενά της είναι πολύπλοκα συστήματα. Δεν προσεγγίζονται με γραμμικές σκέψεις.
8.-Μπορεί τα φαινόμενα που παρακολουθούμε ως εκφυλιστικές απολήξεις να ήταν άλλοτε ισχυρά στο πανεπιστήμιο αλλά η εποχή εκείνη πέρασε. οι κοινωνίες κάνουν τον κύκλο τους και ο κύκλος αυτός τελείωσε και για το ελληνικό πανεπιστήμιο.
9.-Το πανεπιστήμιο πρέπει να είναι συνδεδεμένο και με την κοινωνία και με την παραγωγή. Το πολιτικό σύστημα της χώρας, όπως αποφάσισε και αποφασίζει ο ελληνικός λαός δεν είναι ούτε κομμουνιστικό ούτε σοσιαλιστικό. Βασίζεται στην ελεύθερη αγορά. Οι απόφοιτοι των πανεπιστημίων σ αυτήν την αγορά θα βρουν εργασία. Και αυτή η αγορά πρέπει να υποστηριχθεί. Από την υποστήριξή της βοηθούνται και τα πανεπιστήμια να προάγουν την έρευνα. Αυτή η διαλεκτική σχέση είναι απαραίτητη.
10.-Απο ένα ξεχαρβάλωμα του κράτους επι Συριζα, παρατηρώ μια κλιμακούμενη αυταρχικοποίησή του. Προς πρακτικές μη αποδεκτές. Αυτή την συμπεριφορά θα την πληρώσουμε όλοι. Μπορεί να βρίσκει ανεκτική την κοινωνία επειδή η κοινωνία κουράστηκε από την ανοχή που επιδείχθηκε σε φαινόμενα ανομίας αλλά και τα όρια ανοχής στον αυταρχισμό είναι περιορισμένα. Όσοι στην κυβέρνηση βλέπουν πέραν του ορίζοντος που διαμορφώνουν τα γεγονότα ας το έχουν υπόψη τους και ας φροντίσουν να ενημερώσουν.
11.-Είτε ως Ανιχνεύσεις web tv είτε ως άλλος φορέας που νομιμοποιείται να κάνει σχετική εκδήλωση, το επόμενο άμεσο διάστημα θα επιχειρήσουμε να φέρουμε σε δημόσιο διάλογο τους πρυτάνεις των πανεπιστημίων της χώρας μήπως και βρουν κοινό τόπο να πιέσουν την πολιτεία για αλλαγές. Ελπίζω να τα καταφέρουμε.
12.-Οι επιθέσεις που δέχεται ο πρύτανης του ΑΠΘ είναι άδικες. Εκ της θέσεώς του δεν μπορεί να μην εφαρμόσει το νόμο. Άλλο ότι ο νόμος πρέπει να αλλάξει.
Μου αρέσει!

Σχόλιο
Κοινοποίηση

Category: Το σχόλιο της ημέρας

( 2 )

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. 1
    Στέφανος Χ. says:

    Εξαιρετική η ιδέα για δημόσιο διάλογο των πρυτάνεων! Συγχαρητήρια κ. Σαββίδη. Μακάρι νο πραγματοποιηθεί.

  2. 2
    Κων/νος Α. Καραγιαννίδης says:

    Χαίρετε κ. Σαββίδη και καλή Σαρακοστή!

    Μία απορία έχω να διατυπώσω.

    Τόσες δεκαετίες η ακαδημαϊκή κοινότητα ήταν υπεύθυνη για τα του οίκου της και δεν κατόρθωσε ποτέ να διαμορφώσει ένα περιβάλλον ευταξίας στα πανεπιστήμια, το αντίθετο, υπέθαλπε εστίες παραβατικότητος (δεν είναι μόνο οι “μπαχαλάκηδες”, αλλά και το ζήτημα των ναρκωτικών, του παραεμπορίου, κλπ).

    Τί διαφορετικό θα πράξει τώρα, ώστε να διασφαλίσει τα όσα επιθυμείτε (και ευελπιστώ ότι επιθυμούμε και οι περισσότεροι); Ποιές είναι οι ρεαλιστικές της προτάσεις; Διότι από ευχολόγια και θεωρίες είμαστε κορεσμένοι!

    Πώς, επίσης, θα διασφαλισθούν οι όποιες αποφάσεις πρυτάνεων από αντιρρησίες πανεπιστημιακούς, υποστηρικτές της ανομίας και πολεμίους του “αστικού κράτους” (δεν χρειάζεται να αναφερθώ ονομαστικώς, είναι πολύ πρόσφατες δύο κραυγαλέες τέτοιες περιπτώσεις);

    Και, παραλληλίζοντας με το παρακείμενο άρθρο σας, για το “κράτος-κωμωδία”, αν θεωρείται πρόκληση και αυταρχισμός η παρουσία της αστυνομίας σε δημόσιο χώρο, από την κοινωνία, τότε έχουμε να κάνουμε και με μία “κοινωνία-κωμωδία”, σε πλήρη ανωριμότητα!

    ΥΓ: Αν επικρατούσε η λογική των μη δραστικών μέτρων και της αποφυγής “προκλήσεων” στην Αγγλία της δεκαετίας του ’80, θα ήταν δυνατόν να μετατραπούν ποτέ τα γήπεδά της από εστίες χουλιγκανισμού σε “εκκλησίες”;

Back to Top

Leave a Reply

 characters available

 


Το σχόλιο της ημέρας

    Υπάρχουν τέσσερα ζητήματα της σημερινής επικαιρότητας τα οποία, πολύ σύντομα, θα ήθελα να σχολιάσω. 1.- Το πρώτο είναι το τέλος της εποχής Ερντογάν και η αρχή της μετα-ερντογανικής εποχής. Δεν είναι σαφές πως θα διαμορφωθεί. Πρέπει, όμως, να εξετάσουμε ...

Ροή Ειδήσεων


Εορτολόγιο

Φωτογραφία της ημέρας