Γιάννης Ζαχόπουλος: Πολυταξιδεμένος, ατρόμητος και φιλοσοφημένος – Μια σημαντική μορφή στο χώρο του πολιτισμού της Θεσσαλονίκης

Print Friendly, PDF & Email
spot_img

Ο κινηματογράφος αποτελεί την έβδομη τέχνη δίπλα στη γλυπτική, τη ζωγραφική, το χορό, την αρχιτεκτονική, τη μουσική, τη λογοτεχνία και το θέατρο. Για αυτό και επάξια κατέχει μια θέση και στα φετινά 57α Δημήτρια επί την επίβλεψη φυσικά του Γιάννη Ζαχόπουλου, με το Thessaloniki International Short Film Festival (TiSFF) σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πολιτισμού του Δήμου.

Στην ψηφιακή πλατφόρμα των 57ων Δημητρίων το φετινό ραντεβού του Thessaloniki Short Film Festival περιλαμβάνει την προβολή 99 έργων από όλο τον κόσμο και στήνεται μια συζήτηση εφ΄ όλης της ύλης για τον κινηματογράφο, και εν τέλει για την ίδια τη ζωή, την αλήθεια και το ψέμα της, τη μαγεία και τον ρεαλισμό της. Η επιλογή των ταινιών από τον ίδιο είναι πυκνή και συνεκτική και αποδεικνύει μια αριστεία στον προγραμματισμό του, ο οποίος υποκινήθηκε από τη βαθιά αγάπη και φροντίδα για τις ανθρώπινες και κινηματογραφικές αξίες.

Το TiSFF είναι ένα διεθνούς φήμης φεστιβάλ, δημιούργημα του Γιάννη Ζαχόπουλου από το 2007 και σύμφωνα με στατιστικές έρευνες της Γερμανίας κατατάσσεται στα 25 καλύτερα φεστιβάλ μικρού μήκους παγκοσμίως. Αυτό που διαφοροποιεί το συγκεκριμένο φεστιβάλ από άλλα είναι η τολμηρή, ριψοκίνδυνη επιμέλεια που ανακαλύπτει νέους και προβάλλει καθιερωμένους καλλιτέχνες του κινηματογράφου, οι οποίοι επιταχύνουν την κατάρρευση των κοινωνικών προκαταλήψεων και των προκατασκευασμένων αντιλήψεων για το τι είναι το σώμα, η πόλη, το φύλο, τα συναισθήματα, το μέλλον ή ακόμα και η τέχνη. Στόχος του TiSFF είναι η προβολή και προώθηση καινοτόμων ιδεών και τάσεων, όπως αυτές αποτυπώνονται στις δουλειές νέων δημιουργών του κινηματογράφου. Να λειτουργήσει ως μεγάφωνο από το οποίο θα εισακουστεί μια φωνή σε ανθρώπους, οι οποίοι μπορεί μια μέρα να αλλάξουν το τοπίο του Κινηματογράφου.  

φωτογραφία: Αιμιλία Παναγιώτου (Lifo)

Αναμφισβήτητα η επιλογή των ταινιών για το Φεστιβάλ αποτελεί δείγμα ποιητικού -ποιοτικού κινηματογράφου, που λειτουργεί ως θεράπων της τέχνης και του πολιτισμού, που κινητοποιεί τον ανθρώπινο στοχασμό, που δίνει με διαύγεια τις διαθέσεις διαμέσου της σκηνοθεσίας, που διεγείρει τη συναισθηματικότητα και τον ερωτισμό και καλλιεργεί ευαισθησίες, που αναπτερώνει φαντασίες και αναζητήσεις και πλάθει ουμανιστικές συνειδήσεις και ανιχνεύει καινούργια σύνορα στην ανθρώπινη σκέψη.

Ο Γιάννης Ζαχόπουλος αποτέλεσε και συνεχίζει να αποτελεί μια σημαντική μορφή στο χώρο του πολιτισμού της ΘεσσαλονίκηςΠολυταξιδεμένος, ατρόμητος και φιλοσοφημένος. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και μετά την αποφοίτησή του από το κολλέγιο «ΑΝΑΤΟΛΙΑ» σπούδασε με υποτροφία Fulbright στην Αμερική (Φυσικομαθηματικά στο Grinnell College, Ηλεκτρονικός Μηχανικός στο Columbia University). Εργάστηκε στην Αμερική, Ελλάδα και Νιγηρία ως Ηλεκτρονικός Μηχανικός / Τεχνικός Διευθυντής / Γεν. Διευθυντής και Διευθύνων Σύμβουλος (Illinois Institute of Technology, Research Institute * ESSO * CARRIER Air Conditioning* ARCHIRODON). 

Ερασιτέχνης  φωτογράφος στη Γαλλία, 10 χρόνια στην Αφρική, την Carrier, την αμερικανική εταιρεία κλιματιστικών και 12 χρόνια στην Αμερική σε θέσεις ευθύνης μεγάλων εταιρειών ως ηλεκτρονικός μηχανικός στο IITRI, κέντρο ερευνών του Πολυτεχνείου του Σικάγο, στο Τμήμα Magnetic Recording and Instrumentation. Θαυμαστής των Νέλσον Μαντέλα και Γουίνστον Τσόρτσιλ. Ευχάριστος, άμεσος για τις γνώσεις του πάνω στο καλό σινεμά και για την προσπάθειά του να διατηρήσει ζωντανό το ενδιαφέρον των ανθρώπων για αυτό, κρατώντας παράλληλα την ποιότητά του.

Θαυμαστής του Τζον Κασσαβέτη, από τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες που επηρέσε τον κινηματογράφο του 20ου αιώνα, του οποίου το καλλιτεχνικό σκηνοθετικό του στυλ φημίζεται για τον αυτοσχεδιασμό των ηθοποιών με τους οποίους συνεργάστηκε και για την ικανότητά του να αφηγείται ρεαλιστικές ιστορίες. Ο Κριστόφ Κισλόφσκι, ο Πολωνός σκηνοθέτης που κινηματογράφησε τον κόσμο με απίστευτη εσωτερικότητα και ομορφιά και ο Αντρέι Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι, ο μεγάλος φιλόσοφος του ποιητικού σινεμά, ο σκηνοθέτης των βασανιστικά υγρών τοπίων, ο ανατόμος των αναμνήσεων και των ονείρων, αποτέλεσαν προσωπικότητες που επηρέασαν την αισθητική και την ιδιοσυγκρασία του Ζαχόπουλου . 

Ο ίδιος θεωρεί δικαίως πως οι κινηματογραφικές ταινίες επηρεάζουν και επιδρούν θετικά στην ψυχοσύνθεση του ατόμου καθώς αποτελούν ένα μικρό διάλειμμα από τα άγχη της καθημερινότητας. Την σχέση του με το κινηματογράφο την παρομοιάζει με έρωτα. Πρώτη φορά που πήγε στο σινεμά στον κινηματογράφο σε ηλικία 10 ετών και παρακολούθησε την ταινία την ταινία Ali Baba and the Forty Thieves με τη Maria Montez και τον Jon Hall. Το -κινηματογραφικό- ειδύλλιο εξελίχθηκε σε ουσιαστική κινηματογραφική παιδεία όταν ο ίδιος ως ευρωπαίος φοιτητής στο Grinnell College και έπειτα στο Columbia University στη Νέα Υόρκη ανέλαβε την επιλογή και την κινηματογραφική προβολή ενός ευρωπαϊκού έργου για τους φοιτητές κάθε μήνα. Για εκείνον μια καλή ταινία μπορεί να θεωρείται αυτή που για κάποιο λόγο άφησε ανεξίτηλο το χαρακτήρα της. 

Το 1984 επέστρεψε στη Θεσσαλονίκη και αγάπη του για τον κινηματογράφο τον ώθησε στην δημιουργία του AZA Cinema Club, τη σπουδαία ταινιοθήκη της πόλης, με 36 χρόνια λειτουργίας. Σκοπός του ήταν μέσω αυτής να μυήσει τους δημότες της πόλης στον κινηματογράφο μέσω του εναλλακτικού καλλιτεχνικού τρόπου πληροφόρησης και θετικής επιρροής, αλληλεπίδρασης και αλληλοσυμπλήρωσης. Η συλλογή του υλικού του απαρτίζεται από ταινίες γιαπωνέζικες, ρώσικες, ελληνικές, αμερικάνικες, κλασικά φιλμ, που ανάγονται από το 1900. Μια ξεχωριστή και συλλεκτική ταινιοθήκη με πάνω από 14.000 σπάνιους τίτλους στην κατοχή της με σπουδαίες διακρίσεις στην Ευρώπη. Η επιλογή των ταινιών γίνεται από τον ίδιο. Επικεντρώνεται σε ταινίες στις οποίες διαδραματίζονται καθημερινές καταστάσεις που βιώνει κάθε άνθρωπος, με σκοπό την αντανάκλαση και την επικοινωνίας με τον θεατή μίας διαφορετικής φιλοσοφίας για την αντιμετώπιση των δυσχερειών και την . αναδιαμόρφωση του τρόπου σκέψης. Η ταινιοθήκη ως φυσικός χώρος μέχρι το τέλος της λειτουργίας της αποτέλεσε αδιαμφισβήτητα ένα ασφαλές «κινηματογραφικό καταφύγιο» για τους θεατές που αναζητούσαν έκφραση, φαντασία, ρομαντισμό, γέλιο ή και ταύτιση.

Αδιαμφησβήτητα ο Ζαχόπουλος αποτελεί έναν δεινό ερευνητή χάρη στον οποίο ο τεράστιος φιλμογραφικός πλούτος ταξιδεύει από εποχή σε εποχή και από χώρα σε χώρα. Η βιομηχανία ταινιών μικρού μήκους και κατ’ επέκταση του κινηματογράφου χρειάζεται ανθρώπους σαν κι αυτόν. Η μύηση στον πλούτο της Έβδομης Τέχνης διαμορφώνει όχι μόνο κινηματογραφική παιδεία αλλά και προσωπική ματιά πάνω στα πράγματα. 

tetragwno.gr

spot_img

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,749ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
23,300ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -spot_img

Τελευταία Άρθρα