Αλέξης Χαρίτσης: Εκτιμούμε ότι, το σχέδιο που έχει παρουσιαστεί για την ΔΕΘ, δεν κινείται σε σωστή κατεύθυνση. Η κυβέρνηση ουσιαστικά εμπαίζει την Θεσσαλονίκη.

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

Αντιπροσωπεία της Κίνησης Πολιτών, από τους: Φίλιππο Γκανούλη, Γρηγόρη Ζαρωτιάδη, Γιάννη Μαγκριώτη, Ρία Καλαφακάκου και Σάσα Λαδά, συναντήθηκε με τον Πρόεδρο της ΚΟ της Νέας Αριστεράς΅ Αλέξη Χαρίτση και την Γραμματέα της ΚΟ, Πέτη Πέρκα. Στην συνάντηση παρουσίασαν τις θέσεις της Κίνησης Πολιτών, για την βιώσιμη  ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης. Ειδικότερα για την ΔΕΘ, τόνισαν:

Η λεγόμενη «Ανάπλαση της ΔΕΘ», που εξαγγέλθηκε με τυμπανοκρουσίες εδώ και μια δεκαετία ως «Η μεγαλύτερη αναπτυξιακή επένδυση στην Θεσσαλονίκη», παραμένει μέχρι σήμερα ανεκπλήρωτη εξαγγελία. Με τον ψευδώνυμο, όπως αποδείχτηκε, τίτλο, «ανάπλαση», η Διοίκηση της ΔΕΘ επιχείρησε να παραπλανήσει την πόλη και τους φορείς της. Με δικαιολογία την έλλειψη δημόσιων πόρων λόγω της χρεωκοπίας, εγκαταλείφτηκε η μεταφορά και ανάπτυξη της ΔΕΘ εκτός του Πολεοδομικού Συγκροτήματος και η δημιουργία “Μητροπολιτικού Πάρκου” στον χώρο της σημερινής ΔΕΘ, όπως προβλεπόταν τόσο από το ισχύον από το 1985 όσο και από το αναθεωρημένο Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης. Από τότε και για πάνω από δέκα χρόνια παρακολουθούμε μια ατέρμονη διαδικασία θεσμικών ρυθμίσεων για την προετοιμασία τoy «Project», ενώ παράλληλα δημοσιεύονται μακέτες και σχέδια για να φανεί η ετοιμότητα του έργου. Ρυθμίσεις, μακέτες και σχέδια ωστόσο, που όσο λεπτομερέστερα γίνονται τόσο περισσότερο δείχνουν πως το πράσινο που απομένει από την θηριώδη δόμηση στην έκταση της ΔΕΘ δεν θα είναι πάρα ελάχιστες νησίδες μεταξύ των κτιρίων. Με την λεγόμενη «Ανάπλαση» Η πόλη χάνει μια μοναδική ευκαιρία να αποκτήσει ένα Μητροπολιτικό Πάρκο στον αστικό της, και τόσο περιβαλλοντικά φορτισμένο, πυρήνα.

Η στενότητα δημόσιων πόρων, που προβλήθηκε ως λόγος για την εγκατάλειψη του παλιότερου σχεδιασμού μεταφοράς της ΔΕΘ, ήταν και ο λόγος επιλογής του ΣΔΙΤ ως μεθόδου χρηματοδότησης του Project, που το κόστος του αρχικά εκτιμήθηκε σε περίπου 130 εκ ευρώ.. Έτσι, η “Νέα ΔΕΘ”, θα κατασκευαζόταν στον ίδιο χώρο, αλλά με ιδιωτική χρηματοδότηση. Όμως, επειδή το εύλογο κέρδος του ιδιώτη επενδυτή από την εκθεσιακή δραστηριότητα δεν επαρκούσε για την ανταμοιβή του, προβλέφθηκε να μπορεί ο επενδυτής να κατασκευάσει και να εκμεταλλευτεί στο χώρο της ΔΕΘ εμπορικές υποδομές, όπως ξενοδοχείο, πάρκινγκ 2.500 θέσεων, επιχειρηματικό και εμπορικό κέντρο, ώστε να βγάλει τα λεφτά του. Επειδή όμως και πάλι το Project δεν θα ήταν ελκυστικό για τους επενδυτές, το δημόσιο, δηλαδή ο φορολογούμενος πολίτης, θα εγγυόταν την απόσβεση της επένδυσης και το συμφωνημένο κέρδος.

Οι κυβερνήσεις, αστόχαστα ή συνειδητά, μετά τις εκλογές του Μαΐου του 2012, μέχρι σήμερα, το αποδέχτηκαν και το υποστήριξαν, Μάλιστα, η διοίκηση και οι κυβερνήσεις έδωσαν και το τελικό χρονοδιάγραμμα: Μέσα στο 2023 θα ξεκινούσε η κατασκευή του και, το 2026, τα εγκαίνια της νέας ΔΕΘ θα γινόταν στις νέες εγκαταστάσεις της, συμπίπτοντας με την 100η επέτειο του θεσμού.

Τα χρόνια περνούσαν και οι θεσσαλονικείς άκουγαν ότι: « Όλα πάνε καλά, το Project τρέχει μέσα στα χρονοδιαγράμματα, οι μελέτες είναι έτοιμες και η χρηματοδότηση εξασφαλισμένη». Μάταια, οι περισσότεροι επιστημονικοί φορείς, πολλές πρωτοβουλίες πολιτών και 7 δήμαρχοι της βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης, τους έλεγαν ότι: «Είναι λάθος για πολλούς λόγους, αναπτυξιακούς, κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς η αλλαγή της πάγιας θέσης όλων των φορέων της Θεσσαλονίκης, όλων των κυβερνήσεων και όλων των κομμάτων μέχρι το 2012».

Στο μεταξύ, καθώς η χώρα διαθέτει πρόσβαση σε δισεκατομμύρια Κοινοτικών πόρων, η προσφυγή σε ιδιωτικά κεφάλαια μέσω ΣΔΙΤ καθώς και η αντιμετώπιση της έκτασης της ΔΕΘ ως επιχείρησης Real Estate είναι αδικαιολόγητη. Δεν υφίστανται πιά οι πιεστικές μνημονιακές συνθήκες που οδήγησαν στο «αναγκαίο κακό» της δόμησης Νέας ΔΕΘ στη θέση ενός Μητροπολιτικού Πάρκου, τη στιγμή μάλιστα που η χώρα μας καταδικάστηκε από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για την αέρια ρύπανση του κέντρου της Θεσσαλονίκης από τα τοξικά αιωρούμενα σωματίδια.

Τα σχέδιά τους εξελίχτηκαν σε τραγέλαφο, που φαίνεται δεν θα έχει τέλος. Σήμερα, σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωση του Υπερταμείου, μαζί με τις αναγκαίες μελέτες, το κόστος του Project, ξεπερνά τα 300 εκ. ευρώ. Μάλιστα τα 250 εκ ευρώ περίπου, άμεσα ή έμμεσα τα είναι δημόσιοι πόροι και μόνο τα 100 εκ. ευρώ, θα είναι του Ιδιώτη Παραχωρησιούχου.

Δηλαδή το δημόσιο θα τους παραχωρήσει το καλύτερο οικόπεδο της Θεσσαλονίκης, θα τους πληρώσει και τα 2/3 του υποτιθέμενου κόστους της επένδυσης, και θα τους το παραχωρήσει και για εκμετάλλευση,

Έντεκα χαμένα χρόνια για την ΔΕΘ, την Θεσσαλονίκη και την οικονομία της. Οι θεσσαλονικείς δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να ανεχόμαστε τον εμπαιγμό της κυβέρνησης και του Υπερταμείου.

Ο Αλέξης Χαρίτσης μετά την παρουσίαση των θέσεων της Κίνησης Πολιτών τόνισε:

1. Σας ευχαριστούμε για την ενημέρωση σε βάθος, για όλες τις πλευρές, του σχεδίου της κυβέρνησης και του Υπερταμείου για την “Ανάπλαση της ΔΕΘ”.

2. Η Θεσσαλονίκη έχει ανάγκη από αναπτυξιακές επιλογές που θα υποστηρίζουν την βιώσιμη ανάπτυξή της, ιδιαίτερα σήμερα που η κλιματική κρίση δοκιμάζει την ανθεκτικότητα των πόλεων. Εκτιμούμε ότι, το σχέδιο που έχει παρουσιαστεί, δεν κινείται σε αυτή την κατεύθυνση. Η κυβέρνηση ουσιαστικά εμπαίζει την Θεσσαλονίκη.

3. Πολύ σύντομα η Νέα Αριστερά, μέσα από διάλογο, θα διατυπώσει συγκεκριμένες προτάσεις, τόσο για το μέλλον της ΔΕΘ και το Μητροπολιτικό Πάρκο, όσο και για την βιώσιμη ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης.

 

 

spot_img

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
28,400ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα