Διεθνή ΜΜΕ κάνουν λόγο για «προνομιακές σχέσεις» ανάμεσα στην UBER και τον σημερινό πρόεδρο της Γαλλίας Μακρόν, την εποχή που ακόμη συμμετείχε στην κυβέρνηση Ολάντ.
«UBER FILES» αποκαλείται το σκάνδαλο-διαρροή 124.000 αρχείων της αμερικανικής εταιρείας UBER (ενοικίαση αυτοκινήτων με οδηγό), που είχε προκαλέσει την οργή των οδηγών ταξί κατά την εμφάνισή της στη Γαλλία, γύρω στο 2015. Τότε, στην κυβέρνηση του σοσιαλιστή προέδρου Φρανσουά Ολάντ, ο Εμανουέλ Μακρόν είχε ξεκινήσει από σύμβουλος, για να γίνει στη συνέχεια υπουργός Οικονομίας.
Η κυβέρνηση Ολάντ έβλεπε με κακό μάτι την εγκατάσταση της «Ούμπερ» στη Γαλλία, λόγω του κίνδυνου απορρύθμισης της εργατικής νομοθεσίας. Όλη στην κυβέρνηση ήταν κατά, εκτός ενός: του τότε υπουργού Μακρόν. Τα αρχεία που ήλθαν στο φως μέσω διεθνούς κοινοπραξίας δημοσιογράφων, στην οποία συμμετέχει η εφημερίδα Le Monde και η κρατική France Info, αποκαλύπτουν πως ο Μακρόν ενήργησε παρασκηνιακά υπέρ της Ουμπέρ στην περίοδο 2014- 2016. Φαίνεται ξεκάθαρα πως λειτούργησε αποκλειστικά μόνος, χωρίς να ενημερώσει τα άλλα αρμόδια μέλη της κυβέρνησης.
«Θεαματικά» αποτελέσματα για την Uber
Μετά την πρώτη συνάντηση που είχε με τον Μαρκ Μαγκάν, ιδρυτή της «Ουμπερ» Γαλλίας, συνάντηση που δεν είχε αναφερθεί στην ατζέντα του, ο ίδιος ο Μαγκάν, εξηγώντας πώς τα πήγε στη συζήτηση, έγραψε στους συνεργάτες του: «Με μια λέξη: θεαματικά. Είναι ανήκουστο, πολλή δουλειά μπροστά μας, αλλά θα χορέψουμε σύντομα».
Τα αρχεία δείχνουν ότι στην τότε νομοθεσία, γνωστή ως «Μακρόν 2», είχαν ενταχθεί τροποποιήσεις του νόμου που ο ίδιος ο Μακρόν είχε ζητήσει από τους λομπίστες. Για παράδειγμα, ενώ για έναν οδηγό ταξί απαιτούντο 250 ώρες εκπαίδευσης, με τον νόμο «Μακρόν 2» μειώθηκαν στις 7 ώρες. Επίσης, υπάρχουν ενδείξεις και για προσωπική επικοινωνία με τους λομπίστες μέσω μηνυμάτων sms, ακόμη και για προειδοποίηση πριν από αστυνομικό έλεγχο στα γραφεία της Uber Γαλλίας.
Ως πρόεδρος, σήμερα, o Εμανουέλ Μακρόν είναι στο απυρόβλητο, Η σύγχυση όμως από τις αποκαλύψεις είναι μεγάλη.
Ολυμπία Τσίπηρα, Παρίσι
DW