Το αυξημένο ενδιαφέρον της Αθήνας να μετάσχει και δη με κομβικό ρόλο στον Οικονομικό Διάδρομο Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης (IMEC) φανερώνει ο ορισμός ειδικού απεσταλμένου της κυβέρνησης. Την είδηση αποκάλυψε χθες ο Χάρης Θεοχάρης στο πλαίσιο του συνεδρίου «Αθήνα: Διάλογοι για την Πολιτική».
Ο αρμόδιος για την οικονομική διπλωματία υφυπουργός Εξωτερικών απέφυγε να ονοματίσει ποιος ορίστηκε αρμόδιος και εστίασε στην «αδιαμφισβήτητη» αξία του έργου, παρότι όπως είπε είναι νωρίς. Υπογράμμισε δε ότι η Ελλάδα προσέρχεται στο τραπέζι των σχετικών συζητήσεων με πολύ συγκεκριμένα επιχειρήματα.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Μανιφέστο», ο πρέσβης Αλέξης Κωνσταντόπουλος ορίστηκε ειδικός απεσταλμένος για τον IMEC. Ο κ. Κωνσταντόπουλος, που είναι επικεφαλής της αρμόδιας διεύθυνσης του υπουργείου Εξωτερικών για την ενέργεια, τις μεταφορές και τις εφοδιαστικές αλυσίδες (Β7), έχει ασχοληθεί κατά το παρελθόν με το project, καθώς διετέλεσε πρέσβης της Ελλάδος στη Σαουδική Αραβία, τη χώρα από την οποία θα διέρχεται το μεγαλύτερο μέρος του χερσαίου τμήματος του IMEC.
Τα καθήκοντα του ειδικού απεσταλμένου περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τον συντονισμό των αρμόδιων για τον διάδρομο υπουργείων· δηλαδή πέραν του Εξωτερικών και των χαρτοφυλακίων των Υποδομών και Μεταφορών, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ενώ ο πρέσβης θα αναφέρεται απευθείας στο γραφείο του πρωθυπουργού για τον IMEC και τις εξελίξεις που τον αφορούν.
Είναι γεγονός ότι ο ορισμός ειδικού απεσταλμένου καθυστέρησε αρκούντως, δεδομένου ότι ο IMEC παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Σύνοδο Κορυφής της G20 στο Νέο Δελχί τον Σεπτέμβριο του 2023, περίπου προ δυόμισι ετών.
Οπωσδήποτε, η ελληνική κινητικότητα δεν είναι ασύνδετη από το ενδιαφέρον που εξέφρασαν και άλλες ευρωπαϊκές χώρες να αποτελέσουν πύλη εισόδου του διαδρόμου, όπως η Ιταλία και εσχάτως η Κύπρος. Η πρώτη, μάλιστα, ήταν εκ των χωρών που συνυπέγραψαν το Μνημόνιο Κατανόησης για τη δημιουργία του διαδρόμου μαζί με Ινδία, ΗΠΑ, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Σαουδική Αραβία, Γαλλία, και Γερμανία.
Τα βασικά επιχειρήματα της Αθήνας, προκειμένου η Ελλάδα να αποτελέσει τον καταληκτικό σταθμό και την πύλη εισόδου του διαδρόμου των 4.800 χιλιομέτρων προς την Ευρώπη, περιλαμβάνουν –μεταξύ άλλων– το γεγονός ότι η χώρα διαθέτει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή στην Ευρώπη, τον ισχυρότερο εμπορικό στόλο και σημαντικά λιμάνια ικανά να λειτουργήσουν ως κόμβοι εισόδου για εμπορεύματα και ενέργεια στην ευρωπαϊκή αγορά.
Υποδομές και γεωπολιτική
Στο ίδιο συνέδριο, για τον IMEC μίλησε και ο Δημήτρης Πολίτης. Ο σύμβουλος του πρωθυπουργού για θέματα επενδύσεων υποστήριξε ότι η Ελλάδα πρέπει να στοχεύει να έρθει πιο κοντά στην Ινδία, εκτιμώντας ότι η παρουσία ειδικού απεσταλμένου θα επιτρέψει στη χώρα «να αρχίσει να παίζει πιο ενεργό ρόλο». Στην εγγύτητα συμπεριέλαβε και τις απευθείας πτήσεις μεταξύ των δύο χωρών που εκκινούν τον προσεχή Μάρτιο.
Όσον αφορά το μείζον σκέλος του διαδρόμου, τις υποδομές, ο κ. Πολίτης ανέφερε πως παρότι η Ελλάδα αυτήν τη στιγμή πόρρω απέχει από το να είναι «απολύτως έτοιμη» στις σιδηροδρομικές συνδέσεις, θα διαθέτει τη χρηματοδότηση για τα έργα που πρέπει να γίνουν. Ο IMEC προβλέπει τη δημιουργία ενός ενοποιημένου δικτύου οδικών και θαλασσίων μεταφορών, ενέργειας, εμπορευμάτων κ.λπ. και σε αυτό οι υποδομές αποτελούν το κλειδί.
Τέλος, ο πρέσβης ε.τ. Ιωάννης Ζέππος, ο οποίος έχει υπηρετήσει στην Ινδία, ανέλυσε το ευρύτερο γεωστρατηγικό πλαίσιο μέσα στο οποίο εντάσσεται ο διάδρομος και εξέφρασε την άποψη ότι η υλοποίηση των σχεδίων προϋποθέτει συγκεκριμένες γεωπολιτικές ρυθμίσεις, προκειμένου να καταστούν οικονομικά βιώσιμα. Εκτίμησε, επίσης, ότι η Αλεξανδρούπολη μπορεί να εξελιχθεί σε κόμβο του IMEC για την Ανατολική Ευρώπη.



