Byzantine Tales: “Η Ελλάδα είναι το σπίτι μας”.

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

Μία ενδιαφέρουσα συζήτηση του Ανδρέα Νικολόπουλου με τους Byzantine Tales

Έχω γράψει μα και δηλώσει δημόσια σε μία ωραία συζήτηση με άλλους απογόνους αγωνιστών του 1821, ότι ένα μεγάλο καλό που θα μείνει από τη φετινή χρονιά-εορτή, είναι η γνωριμία μας με κάποιους εξαιρετικά ταλαντούχος Έλληνες. Έλληνες που ασχολήθηκαν με το 1821, βάζοντας πρώτα την αγάπη για την Πατρίδα και ύστερα τα ταλέντα τους, χωρίς υποστήριξη από μεγάλους χορηγούς ή επιτροπές.

Ο λόγος σήμερα για την κα. Σακελλαροπούλου και τον κ. Θεοχάρη, τους Byzantine Tales. Τους γνωρίσαμε από την Αρχή (1821: Η Αρχή της Επανάστασης) που ως θέμα του έχει το 1821.

Οι Ανιχνεύσεις είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν μαζί τους, σε μία προσπάθεια να τους κάνουν γνωστούς σε όσο το δυνατόν περισσότερους συμπατριώτες μας. Απλά γιατί το αξίζουν!

Ανιχνεύσεις: Τι σας παρακίνησε σε συνεργασία;

Byzantine Tales:

Ο δυο αγαπημένες μας δραστηριότητες είναι η ζωγραφική και η ανάγνωση ιστορικών βιβλίων. Ενώσαμε λοιπόν τις δυνάμεις μας και αποφασίσαμε να φτιάξουμε ιστορικά κόμικ για μικρούς και μεγάλους που πρωτίστως έχουν ενδιαφέρουσα πλοκή και δευτερευόντως αναδεικνύουν σημαντικά πρόσωπα και γεγονότα της ιστορίας που είναι λιγότερο γνωστά στο ευρύ κοινό. Σκοπός μας ήταν η ιστορική πληροφορία να είναι όσο το δυνατόν πιο ορθή και γι αυτό έχουμε ζητήσει ακόμα και από ακαδημαϊκούς να μας γράψουν μερικά λόγια και τις εντυπώσεις τους στο οπισθόφυλλο του κάθε βιβλίου.

Α: Ποιες σκέψεις σας οδήγησαν να καταπιαστείτε με την Θεοφανώ και τον Αλ. Υψηλάντη;

Byzantine Tales:

Για το “Θεοφανώ: Μια Βυζαντινή Ιστορία”, η πρόθεση μας ήταν να αναδείξουμε την εποχή του Βυζαντίου χωρίς τα στερεότυπα που την ακολουθούν, αλλά με μια αναθεωρημένη ματιά η οποία σημειωτέον έχει αποκτήσει διεθνή απήχηση και αποδοχή. Έτσι διαλέξαμε την ιστορία της Θεοφανούς, η οποία πέρα από την ιντριγκαδόρικη πλοκή, λαμβάνει χώρα σε μία χρονική εποχή που αδίκως “θάβεται” από την ιστορική μας συνείδηση. Είναι η χρυσή εποχή της Μακεδονικής δυναστείας. Εκτός από την μεγάλη εδαφική επέκταση του Βυζαντίου και από γεγονότα που η ιστορική τους σημασία μας ενδιαφέρει άμεσα (π.χ η ανακατάληψη της Κρήτης και της Κύπρου από τον Νικηφόρο Φωκά), στο κόμικ δείχνουμε τον πλούτο και τη μεγαλοπρέπεια ενός κράτους που δεν έχει καμία σχέση με την εικόνα που φαντάζεται ένας μέσος αναγνώστης που είναι εξοικειωμένος με τον δυτικό μεσαίωνα. Μέσα στις σελίδες του Θεοφανώ απεικονίζεται  μια μεγάλη δύναμη που στην εποχή της μπορεί στρατιωτικά και οικονομικά να εξισωθεί με τη σημερινή Αμερική.

Αυτή η μεγάλη δύναμη είναι εκείνη την εποχή πρωτοπόρα στις τέχνες και στα γράμματα. Διατηρεί την Ελληνορωμαϊκή γραμματεία αντιγράφοντας τα σημαντικότερα έργα, δημιουργεί έργα τέχνης όπως η σταυροθήκη του Limburg και γλυπτά από ελεφαντοστό τα οποία έχουν επιβιώσει ως τις μέρες μας και εκτίθενται σε μουσεία του εξωτερικού. Όλα αυτά, σε συνδυασμό με την ύπαρξη ιστορικά οικείων ονομάτων όπως αυτά του Κωνσταντίνου Πορφυρογέννητου, του Νικηφόρου Φωκά, του Ιωάννη Τσιμισκή και του Βασιλείου Β’, μας βοήθησαν να φτιάξουμε μια επική ιστορία που διαδραματίζεται στα τέλη του 10ου αιώνα και έχει ως συνδετικό κρίκο τη Θεοφανώ.

Για το “1821: Η Αρχή της Επανάστασης”, σκεφτήκαμε και εμείς, όπως και πολύς κόσμος, να συμβάλλουμε με τον δικό μας τρόπο στον εορτασμό της επετείου των 200 ετών, χωρίς να παρεκκλίνουμε από τη φιλοσοφία που είχαμε και στο “Θεοφανώ”. Έτσι αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με κάτι που δυστυχώς η πρόβλεψή μας δε μας διέψευσε και ελάχιστοι ασχολήθηκαν με αυτό.

Την γεωγραφικά τεράστια διάσταση που είχε η προετοιμασία και οργάνωση της Επανάστασης. Πώς δηλαδή συνέβαλε ο ευρύς Ελληνισμός από τις παροικίες της Δύσης, τον Εύξεινο Πόντο, την Κωνσταντινούπολη και τη Ρωσία ώστε να δημιουργηθεί  μία ανεξάρτητη πατρίδα. Θεωρούμε πολύ σημαντική την προσφορά τους από άποψη ιστορικής μνήμης, γιατί δεν υπάρχουν πια  Έλληνες να μνημονεύουν αυτούς τους ανθρώπους στους τόπους καταγωγής τους.

Εξ’ού λοιπόν και η επιλογή του Κωνσταντινουπολίτη, με καταγωγή από τον Πόντο, Αλέξανδρου Υψηλάντη που ήταν ο αρχηγός της Φιλικής εταιρείας και κατ’ επέκταση ο αρχικός αρχηγός της Επανάστασης. Ήταν ένας άνθρωπος που ο πατριωτισμός του ήταν γνήσιος και ρομαντικός. Δεν ήταν πατριδοκάπηλος και δεν κοίταξε ποτέ το συμφέρον του. Όπως και ο αδερφός του ο Δημήτριος, σκοπός του πάντα ήταν να ενώσει και όχι να διχάσει

Α: Ήταν θέμα προσωπικοτήτων; Θέλατε να φωτίσετε άγνωστες πτυχές της ένδοξης ιστορίας μας;

Byzantine Tales:

Με τη Θεοφανώ όπως αναφέραμε και πριν, ο σκοπός μας ήταν η ανάδειξη της ιστορίας του Βυζαντίου με μια νέα, πιο αληθινή ιστορικά, προσέγγιση. Επιλέξαμε λοιπόν την Θεοφανώ, μια αμφιλεγόμενη προσωπικότητα που όμως είχε την τύχη ή την ατυχία να συνδιαλλαγεί με πασίγνωστα ιστορικά πρόσωπα τα οποία αφήνουν και αυτά το αποτύπωμά τους στην πλοκή. Ο Νικηφόρος Φωκάς και ο Ιωάννης Τσιμισκής είναι δύο από τους πιο επιτυχημένους στρατηγούς, όχι μόνο εκείνης της εποχής αλλά και ολόκληρης της Βυζαντινής ιστορίας, ο Βασίλειος Λεκαπηνός, που αναμφίβολα υπήρξε ένας από τους πιο επιτυχημένους αξιωματούχους στην ιστορία της Βασιλείας των Ρωμαίων και φυσικά ο γιός της Θεοφανούς, ο μελλοντικός αυτοκράτορας Βασίλειος Β’ ο γνωστός ως Βουλγαροκτόνος.

Ενώ και η ίδια είναι μια κοντινή σε εμάς προσωπικότητα καθώς έχει καταγωγή από τη Σπάρτη και αυτό παίζει έναν ιδιαίτερο ρόλο στην προσωπικότητά της, λαμβάνοντας υπόψη το ταμπεραμέντο των γυναικών της Λακωνίας. Η πλοκή στο βιβλίο θα θυμίσει αρκετά τις μεσαιωνικές ίντριγκες που θαύμασε ο κόσμος στην σειρά Game of Thrones, η μόνη διαφορά είναι ότι αυτά που συμβαίνουν στο Θεοφανώ είναι βασισμένα σε πραγματικά γεγονότα.

Στο 1821: Η Αρχή της Επανάστασης, είναι πολύ πιο εμφανής η επιλογή μας να αναδείξουμε μία ξεχωριστή προσωπικότητα, τον Αλέξανδρο Υψηλάντη. Στο βιβλίο μέσα απεικονίζουμε και εξιστορούμε γεγονότα από τη ζωή του που δεν γνωρίζει πολύς κόσμος. Δίνουμε έμφαση στην προσωπική του θυσία να ριχτεί στον αγώνα. Εδώ θα αναφέρουμε ένα πράγμα από τα πολλά που θα δει και θα διαβάσει κανείς. Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης είχε χάσει το δεξί του χέρι και ουσιαστικά τη μαχητική του ικανότητα στους Ναπολεόντιους πολέμους, επίσης έπασχε από μια χρόνια πάθηση που πιθανότατα ήταν μυοτονική δυστροφία. Μιλάμε για έναν άνθρωπο που κανείς δε θα κατηγορούσε, αν επέλεγε απλά να κάτσει στα σαλόνια της Αγίας Πετρούπολης και να ζήσει όσα χρόνια ζωής του απέμεναν εν ειρήνη. Παρόλα αυτά κατέβηκε προς τον Νότο και ακόμα όταν όλα πήγαιναν στραβά, και έπρεπε να ξεκινήσει την επανάσταση από ξένα εδάφη, το έκανε χωρίς δισταγμό. Γι’αυτό και μας λυπεί που ακόμα χρησιμοποιούνται υποτιμητικοί όροι όπως το “αντιπερισπασμός” ή όροι που αποκόπτουν την έναρξη της Επανάστασης όπως το “πρώτη Επανάσταση”.

Πέρα από τον Αλέξανδρο Υψηλάντη, υπάρχουν πολλές άγνωστες πτυχές που προσπαθούμε να αναδείξουμε ή όπου υπάρχει κενό ιστορίας να ερμηνεύσουμε. Δύο “καυτές πατάτες”, θα λέγαμε, της νέας Ελληνικής ιστορίας είναι η δράση της Φιλικής εταιρείας και του Καποδίστρια ως υπουργού εξωτερικών της Ρωσίας. Πώς να μην είναι άλλωστε, καθώς οι ίδιες οι πηγές δε βοηθούν να δημιουργηθεί ένα κοινά αποδεκτό ιστορικό πλαίσιο. Αφηγούμαστε τα προεόρτια της Ελληνικής επανάστασης ωστέ να μπορεί να κατανοήσει κάποιος πώς οδηγηθήκαμε στα πρώτα γεγονότα του 1821. Γιατί αυτά δεν ξεφύτρωσαν από το πουθενά. Υπήρχαν πολυετείς διεργασίες και έγιναν θυσίες και άθλοι αντάξιοι των πολεμικών άθλων στο Μωριά για να φτάσει στο σημείο η Επανάσταση να ξεκινήσει αλλά και μετέπειτα να εδραιωθεί. Ένας από αυτούς τους άθλους είναι και αυτός της Φιλικής Εταιρείας που κατάφερε να συνενώσει όλους τους απανταχού Έλληνες για έναν κοινό σκοπό και μία από τις θυσίες είναι αυτή του Υψηλάντη και του Ιερού Λόχου που έστρεψαν το βλέμμα του Οθωμανικού στρατού προς τον Βορρά ενώ το πραγματικό μέτωπο βρισκόταν στον Μωριά.

Α: Δεδομένης της μεγάλης αποδοχής των δύο έργων σας από το αναγνωστικό κοινό, σκέφτεστε τρίτο έργο; Αν ναι με ποιό θέμα;

Byzantine Tales:

Τα δύο έργα κυκλοφορούν δύο μήνες μόνο. Έχει προηγηθεί η αγγλική έκδοση του Θεοφανώ που βγήκε το καλοκαίρι του 2020. Στο “1821: Η Αρχή” έχουμε ήδη κάνει δυο ανατυπώσεις και στο Θεοφανώ, που η εκτύπωση ήταν μεγαλύτερης κλίμακας, ετοιμαζόμαστε σύντομα για καινούργια ανατύπωση. Χαιρόμαστε ιδιαίτερα γι αυτό και για να είμαστε ειλικρινείς θα ήμασταν ευχαριστημένοι ακόμα και με λιγότερη ανταπόκριση από τη στιγμή που αυτές είναι οι πρώτες μας δουλειές και καθώς είμαστε εντελώς νέοι στον χώρο.

Αυτή τη στιγμή ετοιμάζουμε την αγγλική έκδοση του “1821: Η Αρχή της Επανάστασης” και προετοιμαζόμαστε για  το επόμενό μας πρότζεκτ που θα αφορά τα γεγονότα γύρω από τη ζωή του αυτοκράτορα Βασιλείου Β’, του υιού της Θεοφανούς. Είμαστε ακόμα στο στάδιο της ιστορικής έρευνας.  Ελπίζουμε στο μέλλον να έχουμε την ευκαιρία κάποια στιγμή να ασχοληθούμε με τον γέρο του Μωριά και τα απομνημονεύματά του, σε μια ιστορία που να ξεκινά από τη δεκαετία του 1770. Λέμε ελπίζουμε, γιατί για κάτι τέτοιο θα χρειαστούμε αρκετό χρόνο και πόρους ώστε να βγει όπως το ονειρευόμαστε.

Α: Τι είναι για εσάς η Ελλάδα;

Byzantine Tales:

Η Ελλάδα είναι το σπίτι μας. Για χάρη της θυσιάστηκε όλος ο ακμάζων Ελληνισμός με αιώνες ιστορίας στα μέρη που κατοικούσε και δεν είχε την τύχη να συμπεριληφθεί στα σημερινά της εδάφη. Κάποιοι θα πουν ότι αυτή η θυσία ίσως δεν άξιζε τελικά, γιατί αυτό το σπίτι κατέληξε να είναι πολύ μικρό. Όμως με βάση τις τωρινές συνθήκες αντιλαμβανόμαστε πόσο σημαντικό είναι που έχουμε έστω και αυτό το μικρό αλλά πανέμορφο σπίτι και πόσο σημαντικό είναι να μην το αφήσουμε να μικρύνει άλλο.

Α: Αποτελεί έμπνευση, για εσάς, η Ελληνική Ιστορία. Ποια περίοδος σας ελκύει περισσότερο;

Byzantine Tales:

Η ελληνική ιστορία αποτελεί διαχρονική πηγή έμπνευσης για καλλιτέχνες και συγγραφείς σε όλο τον κόσμο. Είναι αδύνατον να μην εμπνέει εμάς που μας είναι και πιο οικεία. Δεν έχουμε κάποια αγαπημένη ιστορική περίοδο. Έχουμε σίγουρα μία αδυναμία στην Μεσαιωνική Ρωμιοσύνη γιατί έχει τόσες πολλές ενδιαφέρουσες ιστορίες, που χωρίς υπερβολή, ξεπερνούν την φαντασία των μυθιστορημάτων και των ιστοριών φαντασίας. Δεν αποκλείουμε όμως κάποια στιγμή να ασχοληθούμε με κάτι που να αφορά την Αρχαία Ελλάδα .

spot_img

2 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Ένα ακόμη μεγάλο μπράβο στον Κο Νικολόπουλο και κατ’επέκταση στις Ανιχνεύσεις για την παρουσίαση νέων καλλιτεχνών και ανθρώπων. Οι Byzantine Tales μέσα από τις εικονογραφημένες σελίδες τους μας ταξιδεύουν στην Ρωμυλία του 1000 μ.χ. στην “Θεανω” και στις απαρχές ενός αγώνα που έμελλε να είναι το τέλος μιας πολυετούς δουλείας στην “Αρχή”. Μην ξεχνάμε δε ότι το διακριτικό όνομα της Φιλικής Εταιρείας ήταν “Αρχή”. Έπισης πολλά συγχαρητήρια στους δημιουργούς Byzantine Tales για την αξιολογοτατη τους προσπάθεια. Πραγματικά όποιος ή όποια δεν τους έχει διαβάσει, ας το κάνει. Θα ενθουσιαστεί. Καλές επιτυχίες σε όλους!!!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
29,800ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα