
Οι Βρετανοί υπουργοί πλέον μιλούν ανοιχτά για τις οικονομικές επιπτώσεις ενός “χαοτικού Brexit”. Αλλά δεν υπάρχει εύκολος μοχλός που να μπορούν να τραβήξουν.
Το πρόβλημα για τον Keir Starmer είναι ότι το υπάρχον σχέδιό του να αποκαταστήσει τους δεσμούς με την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι απίθανο να μεταβάλει πραγματικά την οικονομική ανάπτυξη του Η.Β. | Jack Taylor/Getty Images
4 Δεκεμβρίου 2025 04:00 π.μ. CET
Από Jon Stone και Dan Bloom
ΛΟΝΔΙΝΟ — Ο Keir Starmer υπόσχεται στους Βρετανούς ψηφοφόρους ότι θα καλύψει το κενό που άφησε το Brexit στην οικονομία του Η.Β., αλλά οι Βρυξέλλες φαίνεται πως έχουν ήδη αρκετά στο τραπέζι τους.
Ημέρες αφότου οι ζοφερές προοπτικές ανάπτυξης της Βρετανίας αποκαλύφθηκαν στον προϋπολογισμό του Η.Β., ο πρωθυπουργός της χώρας έκανε δύο ομιλίες υποσχόμενος στενότερους δεσμούς με την Ευρωπαϊκή Ένωση και προήγαγε τον υπεύθυνο για την Ε.Ε., Nick Thomas‑Symonds, σε υπουργό.
«Έχουμε να συνεχίσουμε να κινούμαστε προς μια πιο στενή σχέση με την Ε.Ε., και πρέπει να είμαστε ώριμοι γι’ αυτό, να αποδεχθούμε ότι αυτό θα απαιτήσει trade‑offs», είπε ο Starmer τη Δευτέρα.
Αλλά οι ευρωπαίοι ηγέτες ήδη παλεύουν με γεμάτα γραφεία καθώς αναζητούν ένα τέλος στον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία και αντιμετωπίζουν τις δικές τους εγχώριες οικονομικές προκλήσεις — και υπάρχει επιφυλακτικότητα ως προς το πόσο χώρο για ελιγμούς έχει πραγματικά ο βρετανός πρωθυπουργός.
Οι πολιτικές “κόκκινες γραμμές” του Starmer — καμία τελωνειακή ένωση, καμία ενιαία αγορά και καμία επιστροφή στην ελευθερία μετακίνησης — παραμένουν σε ισχύ, και οι υπουργοί συνεχίζουν να τονίζουν ότι μια επιστροφή στην πλήρη συμμετοχή στην Ε.Ε. δεν είναι στο τραπέζι.
Ακόμη και η υπάρχουσα ατζέντα “reset” για την Ε.Ε. του Starmer — που στοχεύει να αναιρέσει κάποιες από τις πιο σκληρές πλευρές της συμφωνίας Brexit του Boris Johnson — δεν εξελίσσεται όπως είχε προγραμματιστεί.

Μια προσπάθεια να ενταχθεί η Βρετανία στο πρόγραμμα SAFE της Ε.Ε. για δάνεια υπέρ εξοπλισμών κατέρρευσε την περασμένη εβδομάδα, αφού οι δύο πλευρές απέτυχαν να συμφωνήσουν στο πόσα χρήματα θα κατέβαλλε το Η.Β.
«Το ίδιο ερώτημα “πόσα πρέπει να συνεισφέρει το Η.Β.?” έχει καθυστερήσει ουσιαστικά την υλοποίηση όλων των θεμάτων επαναφοράς», δήλωσε ένας διπλωμάτης της Ε.Ε. που δεν είχε εξουσιοδότηση να μιλήσει επώνυμα.
Παρά τη συνεχή συζήτηση στο Λονδίνο για στενότερους δεσμούς, το φόρουμ για να τεθούν νέα ζητήματα στην ατζέντα θα είναι η σύνοδος κορυφής Ε.Ε.–Η.Β. που αναμένεται το επόμενο έτος. Αλλά δεν έχει οριστεί ακόμη ημερομηνία γι’ αυτή τη συνάντηση.
«Κανείς εδώ δεν μιλά για την επόμενη σύνοδο κορυφής ακόμη. Δεν λέω ότι δεν θα γίνει, απλώς είναι θέμα προτεραιοτήτων», είπε άλλος διπλωμάτης της Ε.Ε.
«Για εμάς, το επίκεντρο τώρα είναι να προχωρήσουμε με τις υφιστάμενες δεσμεύσεις μας και να οριστικοποιήσουμε αυτές τις συμφωνίες, να ξεκινήσουμε την υλοποίησή τους και να δείξουμε ότι αυτές οι συμφωνίες αποφέρουν αξία. Αυτό απαιτεί χρόνο», είπε τρίτος διπλωμάτης.
Περιορισμένο εύρος
Το πρόβλημα για τον Starmer είναι ότι το υπάρχον σχέδιό του για την αποκατάσταση των δεσμών με την Ε.Ε. είναι απίθανο να επιφέρει αισθητή ώθηση στην οικονομική ανάπτυξη του Η.Β.
Οικονομολόγοι του Centre for European Reform υπολογίζουν ότι το κυβερνητικό πακέτο επαναφοράς — εάν εφαρμοστεί πλήρως — αξίζει κάπου μεταξύ 0,3% και 0,7% του ΑΕΠ του Η.Β. σε βάθος δεκαετίας.
Την ίδια ώρα, ακαδημαϊκοί από την Τράπεζα της Αγγλίας και το Πανεπιστήμιο Stanford εκτιμούν ότι το οικονομικό πλήγμα από το Brexit θα μπορούσε να φτάσει έως και το 8% του ΑΕΠ μέσα στην ίδια περίοδο.
«Είναι εντυπωσιακό πόσο συχνά ο υπουργός Οικονομικών και ο πρωθυπουργός εκφράζουν πλέον τη λύπη τους για το κόστος του Brexit, χωρίς να κάνουν καμία πρόταση για το πώς να αλλάξει το status quo», είπε ο Joël Reland, ερευνητής στο think tank U.K. In A Changing Europe.
«Αυτό θα μπορούσε να εκληφθεί ως μια αργή διολίσθηση προς παραβίαση των κόκκινων γραμμών τους, αλλά υποψιάζομαι ότι πρόκειται κυρίως για διαχείριση του εσωτερικού πολιτικού τοπίου. Βρίσκονται σε δύσκολη οικονομική κατάσταση και το Brexit είναι ένα βολικό πράγμα για να ρίξουν το φταίξιμο. Δεν νομίζω ότι θα ήταν αρκετά τολμηροί ώστε να ρισκάρουν παραβίαση του προγράμματος όσον αφορά το Brexit, αλλά θα εκπλαγώ αν το “καμία ενιαία αγορά ή τελωνειακή ένωση” παραμείνει στο προεκλογικό πρόγραμμα του 2029», είπε ο Reland.
Ένας αξιωματούχος της βρετανικής κυβέρνησης τόνισε ότι οι κόκκινες γραμμές των Εργατικών παραμένουν σε ισχύ — αλλά πρόσθεσε: «Δεν πιστεύουμε ότι έχουμε φτάσει ακόμη σε αυτές τις κόκκινες γραμμές».
Σπάσιμο του ταμπού
Η προηγούμενη απροθυμία των Εργατικών να μιλήσουν για το Brexit γεννήθηκε από τον φόβο να μην αποξενώσουν ψηφοφόρους που έτειναν προς το Leave και τους οποίους το κόμμα ήθελε να προσελκύσει στις τελευταίες εκλογές.

Αλλά αυτό άρχισε να αλλάζει κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.
Ο Thomas‑Symonds, ο υπουργός που είναι υπεύθυνος για την υλοποίηση της επαναφοράς, πέρασε στην επίθεση σε μια ομιλία που φιλοξενήθηκε από το Spectator, ένα δεξιό περιοδικό. Τα κόμματα που δεσμεύονται να αναστρέψουν την επαναφορά του Starmer προσφέρουν «περισσότερη γραφειοκρατία, βουνά από χαρτούρα και ένα διοικητικό βάρος», υποστήριξε.
Προς έκπληξη των συνεργατών της Ντάουνινγκ Στριτ, οι επιθέσεις είχαν απήχηση και χάραξαν σαφή διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στην κυβερνητική ατζέντα και σε αυτήν του επικεφαλής του Reform UK, Nigel Farage — του μακροχρόνιου υποστηρικτή του Brexit που κυριαρχεί στις δημοσκοπήσεις — και της ηγέτιδας των Συντηρητικών, Kemi Badenoch.
Αυτό ενθάρρυνε τον Starmer και τους επιτελείς του. Η Rachel Reeves, η επικεφαλής του οικονομικού επιτελείου του Η.Β., αξιοποίησε την ομιλία της στο συνέδριο των Εργατικών στο Λίβερπουλ για να τονίσει τα οφέλη της βελτιωμένης διασυνοριακής κινητικότητας για την οικονομία.
Πριν από τον δύσκολο προϋπολογισμό της περασμένης εβδομάδας, γεμάτο αυξήσεις φόρων, προχώρησε ακόμη περισσότερο, καταδικάζοντας τις επιπτώσεις ενός «χαοτικού Brexit».
Αν και η νέα ρητορική δεν έχει ακόμη υποστηριχθεί από αλλαγή πολιτικής, υπάρχουν ενδείξεις ότι ορισμένοι στενοί συνεργάτες του Starmer αρχίζουν να σκέφτονται πιο φιλόδοξα.
Η επανένταξη στην τελωνειακή ένωση της Ε.Ε. φέρεται να τέθηκε ως επιλογή από τον οικονομικό σύμβουλο του Starmer πριν από τον προϋπολογισμό — αλλά απορρίφθηκε. «Υπάρχουν σίγουρα άνθρωποι που πιέζουν γι’ αυτό εδώ και πολύ καιρό», είπε ένα άτομο με γνώση των συζητήσεων εντός κυβέρνησης.
«Δεν νομίζω ότι αυτό θα εκπλήξει πολλούς, γιατί αν ο υποτιθέμενος πρωταρχικός σου στόχος είναι η ανάπτυξη, τότε αυτός είναι από τους ευκολότερους μοχλούς που μπορείς να τραβήξεις. Οι περισσότεροι οικονομολόγοι θα συμφωνούσαν — είναι η πολιτική που το εμποδίζει».
Όταν ρωτήθηκε την Τετάρτη για το ενδεχόμενο η Βρετανία να υποβάλει αίτηση επανένταξης στην τελωνειακή ένωση, ο υπουργός Υγείας Wes Streeting δεν απέκλεισε ρητά την ιδέα, αλλά τόνισε ότι η κυβερνητική πολιτική αφορά «νέες συνεργασίες και νέες σχέσεις, όχι το να ξαναζήσουμε το παρελθόν».
Αν ο Starmer επιλέξει να αναλάβει το ρίσκο μιας πολιτικής ανατροπής του προεκλογικού του προγράμματος προκειμένου να επανενταχθεί στην τελωνειακή ένωση, οι διπλωμάτες λένε ότι ακόμη και τότε αυτό είναι απίθανο να αποτελέσει γρήγορη λύση για τον Βρετανό πρωθυπουργό.
«Θα πάρει χρόνο. Απλώς σκεφτείτε πόσο αργή είναι μέχρι τώρα η πρόοδος σε ζητήματα SPS, ETS και Erasmus», είπε ο πρώτος διπλωμάτης που είχε αναφερθεί προηγουμένως. «Αυτή τη στιγμή, το Η.Β. χρειάζεται την Ε.Ε. για να ενισχύσει την ανάπτυξή του, όχι το αντίστροφο».


