Άμυνα και ασφάλεια: τι πρέπει να κάνουμε.

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

 Ηλίας Λεοντάρης, Αντιστρατήγος ε.α.

Στο πλαίσιο της πρώτης  εκπομπής  της ενότητας «Γνώση & Εμπειρία» της διαδικτυακής Τηλεόρασης ΑΝΙΧΝΕΥΣΕΙΣ (Anixnefseis Web TV), έγινε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση  με τον Στρατηγό εα και Επίτιμο Αρχηγό του ΓΕΣ κ Κων/νο Γκίνη επί του ιδιαίτερα σημαντικού και διαρκώς επίκαιρου θέματος της Εθνικής Ασφάλεια και  Άμυνας.

Στόχος μας η εισαγωγή  στις έννοιες, η αναφορά στους πυλώνες λειτουργίας αλλά και στις απειλές και προκλήσεις  που αντιμετωπίζει κάθε σύστημα Εθνικής Ασφάλειας, χωρίς να διεκδικούμε το αλάθητο και με απόλυτο σεβασμό στην άποψη του συνομιλητή μας.

Έγινε ιστορική αναδρομή από την εμφάνιση της ανάγκης για συγκρότηση Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας έως την ψήφιση του  Νόμου 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» ,   με τον οποίο       καταργείται Π.Δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» (Α΄ 98), μαζί με όλες τις διατάξεις που κωδικοποιεί και οι οποίες αφορούν το πρώην ΚΥ.Σ.Ε.Α. (Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας/ΚΥΣΕΑ) και συγκροτείται το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας, με το ίδιο ακρωνύμιο (ΚΥ.Σ.Ε.Α.).

Αναζητήσαμε τα «γιατί» στην καθυστέρηση της υπόθεσης …… και δυστυχώς όλες οι ενδείξεις δείχνουν την …… νοοτροπία μας, η οποία ανθίσταται σε κάθε αλλαγή, με τον τρόπο της ( η νοοτροπία μας)  επιδιώκει την προστασία του «κεκτημένου», που με τη σειρά του οδηγεί στη δημιουργία και συντήρηση του «κατεστημένου».

Τονίστηκε ότι η νοοτροπία μας από μόνη της, ασφαλώς δε φθάνει, για αυτό και οι ευθύνες αναζητούνται εκεί που ανήκουν. Δηλαδή στο πολιτικό μας σύστημα, (πρόσωπα και θεσμοί), το οποίο φαίνεται ότι δεν ήταν έτοιμο ( ίσως είναι τώρα) να προχωρήσει σε αλλαγές που θα «ενοχλούσαν» πρόσωπα, συντεχνίες ή και υπηρεσίες.

Αναφερθήκαμε στο ρόλο των Διεθνών Οργανισμών, στους οποίους η χώρα μας συμμετέχει και τι θα πρέπει να προσδοκούμε από αυτούς σε σχέση με την Εθνική Ασφάλεια και την Άμυνα της χώρας μας.

Τονίστηκε η ανάγκη aενίσχυσης της στρατιωτικής ισχύος της χώρας και της συμπόρευσης των «Μαλακής & Σκληρής Ισχύος» στο πνεύμα  “ …..the Hard Power meets the Soft power, they make the Smart Power”.

Αναπτύχθηκαν οι πρόνοιες Νόμου 4622/2019 και εκφράστηκαν απόψεις για την αποτελεσματική λειτουργία τόσο του Συμβουλίου όσο και του Συμβούλου Εθνικής Ασφαλείας.

Έγινε εκτίμηση της εξέλιξης των ανοικτών θεμάτων  κατά το 2021 καθώς και  των προσδοκιών από τη νέα Ηγεσία των ΗΠΑ.

Μπορείτε να δείτε την εκπομπή πατώντας ΕΔΩ

 

 

spot_img

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. Χρόνια Πολλά και συγχαρητήρια στους κ.κ. Αρχηγούς. Εξαιρετική εκπομπή υπόδειγμα προετοιμασίας, περιεχομένου συζήτησης και διεξαγωγής, στο σοβαρό θέμα της Εθνικής Άμυνας και Ασφάλειας. Ορισμένες επισημάνσεις στο πλαίσιο του δημόσιου διαλόγου, όπως παρακάτω:
    1) Η κουλτούρα ΣΕΑ δεν είναι σε ικανοποιητικό επίπεδο πιθανόν λόγω επιφυλάξεων «μείωσης εξουσίας» από τους εμπλεκόμενους, ακόμα και για συμβουλευτικό ή συντονιστικό ρόλο του ΣΕΑ. Για αυτό αρχικά το σχέδιο του 2018 και τώρα ο νόμος του 2019 κρατά χαμηλά (4Ο επίπεδο οργάνωσης) το ΣΕΑ εντός ΚΥΣΕΑ. Όμως είναι ενθαρρυντικό ότι το ΣΕΑ πήρε πλέον θεσμική μορφή. Η περαιτέρω εξέλιξη θέλει ωρίμανση, προσπάθεια και θα πάρει χρόνο.
    2) Η αντιμετώπιση των εγγύς απειλών γίνεται μόνο με τα μέσα σκληρής ισχύος (στρατιωτικές και οικονομικές δυνατότητες). Η προώθηση των θέσεων (πειθώ) στο περιφερειακό και στο διεθνές περιβάλλον υπόκειται σε σημαντικό βαθμό στην ήπια ισχύ ενός κράτους (διπλωματία, πολιτισμός, πολιτικές αξίες). Η Ελλάδα σύμφωνα με τον Nye, θεμελιωτή της ήπιας ισχύος, συγκεντρώνει υψηλή δυναμική ήπιας ισχύος. Πρόσφατα το περιοδικό Monocle κατατάσσει την Ελλάδα το 2020 στην ένατη θέση παγκοσμίως στην ήπια ισχύ.
    3) Η Γερμανία με την Γαλλία έχουν αντίθετες προσεγγίσεις στο θέμα της Ευρωπαϊκής ασφάλειας. Η Γαλλία θεωρεί «εγκεφαλικά νεκρό το ΝΑΤΟ» και ζητά ενίσχυση της ΚΕΠΠΑ. Η Γερμανία θεωρεί ότι μόνο εντός του ΝΑΤΟ υφίσταται ικανοποιητική ευρωπαϊκή ασφάλεια. Η μακροπρόθεσμη στρατηγική της Γερμανίας είναι «η ετοιμότητα ανάληψης ευθύνης και ηγεσίας στον ΟΗΕ και στο ΝΑΤΟ». Αυτό μεταφράζεται (από Γερμανικής πλευράς) ως ετοιμότητα ανάληψης θέσης μονίμου μέλους του ΣΑ/ΟΗΕ και θέσης ΓΓ/ΝΑΤΟ. Η Γερμανία επιθυμεί ρόλο «on behalf USA» στην Ευρώπη.
    4) Η στρατηγική των σχέσεων μας με τις ΗΠΑ θα μπορούσε να συγκλίνει σε δύο στόχους: Επίλυση των θαλασσίων συνόρων (Υφαλοκρηπίδα, ΑΟΖ) με την Τουρκία και επίλυση του Κυπριακού.
    5) Τυχόν διαφορετική προσέγγιση στρατηγικής ασφάλειας μεταξύ Ελλάδος – Κύπρου θα ήταν ολέθριο σφάλμα για τον Ελληνισμό.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
30,500ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα