«Χριστιανική λέσχη» και «σύνδροµο Τσάµπερλεϊν»

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

Σήµερα που ο Τούρκος πρόεδρος εκπέµπει αντιδυτικό µένος, αποπειράται να επιβάλει manu militari την τουρκική εκδοχή του διεθνούς δικαίου και χλευάζει την πολιτική και τον πολιτισµό της Δύσης

Αίσθηση προκάλεσε διεθνώς η πρωτοβουλία Ερντογάν για την αλλαγή καθεστώτος της Αγίας Σοφίας. Εχοντας χάσει το παιχνίδι της δηµοφιλίας, έχοντας απολέσει τον τίτλο του «πρωταθλητή της οικονοµίας» και έχοντας αλλάξει τη θετική εικόνα της ∆ύσης για έναν µετριοπαθή ισλαµιστή, κινείται χωρίς σεβασµό έναντι κοινά αποδεκτών αρχών. Η πολιτική των άκρων έχει αγγίξει τα όρια ανοχής του διεθνούς παράγοντα που δύο κυρίως στοιχεία τον κρατούν σε αδράνεια: η αντίληψη ότι η Τουρκία παραµένει στρατηγικά χρήσιµη στη ∆ύση και στα οικονοµικά συµφέροντα που έχουν επενδυθεί στη µεγάλη τουρκική αγορά και στο φθηνό εργατικό δυναµικό της.

Τα στερεότυπα δύσκολα ανατρέπονται. Σήµερα που ο Τούρκος πρόεδρος εκπέµπει αντιδυτικό µένος, αποπειράται να επιβάλει manu militari την τουρκική εκδοχή του διεθνούς δικαίου και χλευάζει την πολιτική και τον πολιτισµό της ∆ύσης, ενώ ΕΕ και ΗΠΑ διατηρούν επιφυλάξεις για το εάν το ολοκληρωτικό αυτό πρότυπο ισλαµικής δηµοκρατίας δεν πρέπει πλέον να θεωρείται χρήσιµος εταίρος. Η ΕΕ, η «χριστιανική λέσχη», όπως τη χαρακτηρίζει ο Ταγίπ Ερντογάν, υπέστη προσβολή µε την «τεµενοποίηση» της Αγίας Σοφίας. Απέναντι στην «ύβριν» αισθάνθηκε πικρία και οργή, εκφράζοντας οδύνη. Οµως ο πονηρός ανατολίτης ξέρει πως µε κάποιες κινήσεις συναισθηµατικού χαρακτήρα µεταστρέφονται διαθέσεις.

Ετσι, λίγο µετά την ανάγνωση του Κορανίου στην Αγία Σοφία, παραχώρησε «εν µεγαθυµία» στους ορθοδόξους τη Μονή Σουµελά για τους εορτασµούς του ∆εκαπενταύγουστου. Την ανεπιτυχή απόπειρά του να συγκεντρώσει ∆υτικούς ηγέτες στην προσβεβληµένη ξανά Αγία Σοφία ακολούθησε µικρότερης εµβέλειας κίνηση, δείχνοντας πως η νοοτροπία του παζαριού της Ανατολής παραµένει εργαλείο στα χέρια ενός αφερέγγυου και αδίστακτου ηγέτη.

Που τώρα που πλησιάζουν οι εορτασµοί των 100 χρόνων από το 1922 και, έναν χρόνο µετά, εκείνοι του ενός αιώνα από την υπογραφή της Συνθήκης της Λωζάνης και την ίδρυση της Τουρκικής Δηµοκρατίας, πολλά µπορεί να έχει κατά νου που δεν θα είναι ευχάριστα για την υπνώττουσα ∆ύση. Τη ∆ύση που δεν σπεύδει να καλύψει η ίδια το κενό που αφήνουν οι ΗΠΑ στην Ανατολική Μεσόγειο, στρέφοντας πλέον το ενδιαφέρον τους αλλού. Ελπίζει η ∆ύση πως το κενό θα το καλύψει η Τουρκία προλαβαίνοντας τους προγραµµατισµούς της Μόσχας.

Η Αγκυρα έχει δώσει πληθώρα δειγµάτων συµµαχικής αποστασιοποίησης. Ενδεικτική είναι η στάση της το 2003 κατά τον πόλεµο του Ιράκ, καθώς και η προµήθεια ρωσικών πυραύλων S-400, η καταπάτηση της Συνθήκης της Λωζάνης στη Συρία όπου συµµαχεί πολεµικά µε τη Ρωσία, η αθέτηση της υπογραφής της στο Βερολίνο και όλα όσα κατά συρροήν πράττει σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο. Οµως οι διαδοχικές αποδείξεις συµµαχικής απιστίας δεν ευαισθητοποιούν µερίδα δυτικών πρωτευουσών που, διακατεχόµενες από το «σύνδροµο Τσάµπερλεϊν», κωφεύουν στις ελληνικές ανησυχίες που δεν έχουν εθνοκεντρικό χαρακτήρα, αλλά ηχούν κώδωνα κινδύνου για τα δεινά που επιφυλάσσει στην Ευρώπη η αχαλίνωτη επεκτατική πολιτική ενός εκλεγµένου δικτάτορα.

Έθνος

spot_img

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. Ποιά «χριστιανική λέσχη» ´´υπέστη προσβολή´´;

    Ἡ Ἑλένη Γλύκατζη-Ἀρβελέρ στό βιβλίο της Γιατί τό Βυζάντιο, ἔχει ἕνα κεφάλαιο “Κωνσταντινούπολη καί Μικρά Ἀσία”, ὅπου περιγράφει τό ρίζωμα τοῦ χριστιανισμοῦ στόν χῶρο τῆς Μικρασίας.

    “Παλαιόθεν προσηλωμένη η Μικρασία στον ελληνισμό, μεταλαμπαδεύει στο Βυζάντιο μεταξύ άλλων και την κληρονομιά των ελληνιστικών μοναρχιών με τα ανθρωπιστικά τους ιδεώδη και πρώτη πάντα η Μικρασία στην αποδοχή του χριστιανισμού αναδεικνύεται ως το κατεξοχήν κέντρο της νέας θρησκείας· θα φέρω προς απόδειξη όχι μόνο τα πλούσια παλαιοχριστιανικά ευρήματα και κτίσματα που βρίσκονται στον μικρασιατικό χώρο ή τα μαρτυρολογικά κείμενα και τις Πράξεις των Αποστόλων που δείχνουν αδιάψευστα την ικμάδα των πρώτων χριστιανικών κοινοτήτων στην Μικρασία, αλλά θα σταθώ κυρίως στην εύγλωττη μαρτυρία της Αποκάλυψης του Ιωάννη. Όπως σημείωσα κι αλλού, οι περίφημες επτά λυχνίες της Αποκάλυψης του Ιωάννου που δηλώνουν, όπως είναι γνωστό, τα λαμπρότερα κέντρα του χριστιανισμού της εποχής, είναι όλες πόλεις μικρασιατικές: Σμύρνη, Έφεσσος, Σάρδεις, Λαοδικεία, Φιλαδέλφεια, Πέργαμος, Θυάτειρα. Είναι πόλεις της δυτικής, της από την αρχαιότητα δηλαδή εξελληνισμένης, ελληνικής θα έλεγα, Μικρασίας.¨
    Περιγράφει ἐπίσης τά ὅρια τῶν περιοχῶν μέ πληθυσμούς μέ ἀρχαιοελληνικές ἐπιρροές καί αὐτῶν μέ ἀνατολικές ἐπιρροές. Καί τίς ἐπιρροές τῶν αἱρέσεων.
    ¨Είναι χαρακτηριστικό ότι τα αιρετικά κινήματα ευδοκίμησαν όλα στην ανατολική ενδότερη Μικρασία, ενώ τα παράλια και η δυτική Μικρασία έμειναν πάντα προσηλωμένα στην ορθοδοξία.¨
    Εἶχε προηγηθεῖ χρονικά καί τοπικά ἡ Ἑλληνιστική ἐποχή μέ τίς κτήσεις τοῦ Μεγάλου Ἀλεξάνδρου, εἶχε προηγηθεῖ χρονικά ἡ ἀκμή τῆς Ρώμης, “τρωική θεωρείται η καταγωγή των δυναστειών της Ρώμης”, κατά τήν Ἀρβελέρ, “επακόλουθο του Τρωικού πολέμου το κτίσιμο της Ρώμης από τον Αινεία, που έφυγε από την κατεστραμμένη Τροία”.
    Γιά τήν ἐπιλογή τῆς θέσης τῆς Κωνσταντινούπολης ἡ Ἀρβελέρ ἔχει γράψει: ” Είναι γνωστό ότι πρώτη επιλογή του Μεγάλου Κωνσταντίνου για την ανοικοδόμηση μιας δεύτερης πρωτεύουσας πόλης της αυτοκρατορίας δίπλα στη Ρώμη ήταν η αρχαία Τροία. Εκτός από την προνομιούχο αιγαιακή θέση της περιοχής, η επιλογή του Ιλίου, νομίζω, δήλωνε συμβολικά την κοινή ελληνορωμαϊκή κληρονομιά.
    Το τελικό σχέδιο του αυτοκράτορα εγκαταλείφθηκε για λόγους ναυτικούς. Ο Μέγας Κωνσταντίνος διάλεξε τότε για άλλη μια φορά μικρασιατική πόλη. Θέλησε να χτίσει την πόλη του στην ασιατική ακτή του Βοσπόρου στην Χαλκηδόνα· αλλά Άγγελος Κυρίου, κατά την παράδοση, μετέφερε κάθε βράδυ απέναντι στην ευρωπαϊκή πλευρά (στη θέση της παλιάς Μεγαρικής αποικίας του Βυζαντίου) τα λιθάρια που εργάτες και εργοδηγοί συγκέντρωναν για το χτίσιμο της νέας πόλης στη Χαλκηδόνα.
    “Τά ΄διμέτωπα χτυπήματα πού δέχτηκε τό Βυζάντιο ἀπό Ἀνατολή καί Δύση ΄, καί οἱ αἱρέσεις, ὁδήγησαν σέ παρακμή στίς περιοχές τῆς Μικρασίας καί σέ ἐπέκταση τῶν Τούρκων.

Leave a Reply to Ελένη Π. Ακύρωση απάντησης

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
29,900ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα