Χάσμα Ηγεσίας-Κοινωνίας

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

Η κυρία Πρόεδρος της Δημοκρατίας, αναφερόμενη στις κρίσεις του προσφυγικού, της κλιματικής αλλαγής, της τρομοκρατίας και της πανδημίας επισημαίνει μεταξύ άλλων: « Στην αλληλουχία αυτών των επάλληλων κρίσεων βρήκαν πολλοί την ευκαιρία να αμφισβητήσουν τη φιλελεύθερη δημοκρατία στο όνομα ενός νέου εθνοκεντρικού προστατευτισμού. Ο ευρωσκεπτικισμός είναι μια παραλλαγή της αντίδρασης στην παγκοσμιοποίηση και υποκινεί την εσωστρεφή αναδίπλωσή μας στη δήθεν εθνική ασφάλεια. … Στη λαϊκιστική στρέβλωση της δημοκρατίας η λαϊκή βούληση συγχέεται με τη βούληση της πλειοψηφίας ».

Ξεκινώντας από την τελευταία φράση, εφ’ όσον εξασφαλίζονται ίσοι όροι προβολής  των εκάστοτε διαφορετικών  πολιτικών, ποια εναλλακτική επιλογή υφίσταται, με πρακτικούς όρους, πέρα από την ταύτιση της λαϊκής βούλησης με τη βούληση της πλειοψηφίας; Ο σεβασμός στην μειοψηφία φτάνει μέχρι του σημείου αναίρεσης της πλειοψηφίας; Αν η  ύπαρξη ή μη πλειοψηφίας δεν  θεωρείται εξακριβωτικό στοιχείο της βούλησης της κοινωνίας τότε πως αυτή η τελευταία πιστοποιείται; Ποιος άλλος  ορίζει και με ποια κριτήρια ποια είναι η βούληση της κοινωνίας και αν η εκάστοτε πλειοψηφία είναι γνήσια και άρα αποδεκτή ή χαλκευμένη και συνεπώς μη αποδεκτή; Φοβόμαστε πως πίσω από την υποκειμενικοποίηση των κριτηρίων αυτών υποκρύπτεται η αποδομητική νοοτροπία άρνησης κάθε πλειοψηφίας ιδιαιτέρως αυτών που δεν διαθέτουν προοδευτικό πρόσημο…

Παράλληλα, αντιμετωπίζεται με σκωπτικό ύφος στο κείμενο δύο φορές ο «εθνοκεντρικός προστατευτισμός » και η «δήθεν εθνική ασφάλεια».

Η αποδοχή και εμβάθυνση των δημοκρατικών διαδικασιών δεν βρίσκεται σε αντίθεση με τον «εθνοκεντρικό προστατευτισμό»· αντίθετα, η φιλελεύθερη δημοκρατία, αναπτύχθηκε χάρις σε αυτόν και μόνο εντός του δύναται να λειτουργήσει εξαιτίας της απουσίας διεθνούς μηχανισμού αναδιανεμητικής δικαιοσύνης και υπέρτατου κριτή στις διακρατικές διαφορές. Εντός του εθνοκρατικού πλαισίου και μόνο σφυρηλατείται η οργανική ενότητα  μιας κοινωνίας ομονοούντων ανθρώπων με κοινή ταυτότητα και πολιτιστική συνισταμένη. Ο εθνοκεντρισμός δεν ακυρώνει την δημοκρατία αλλά αποτελεί sine qua non προϋπόθεση ύπαρξης και λειτουργίας της.

Ασφαλώς στις περιπτώσεις των προαναφερόμενων κρίσεων μέρος της λύσης είναι και η διεθνής συνεργασία. Αλλά ο πρώτος βαθμός αντιμετώπισής τους παραμένει το έθνος-κράτος. Η διεθνής συνεργασία υφίσταται στον βαθμό που τα έθνη κράτη την επιτρέπουν. Ο ευρωσκεπτικισμός,  αποτελεί την θεμιτή αντίδραση των ευρωπαϊκών κοινωνιών στις καθολικά αναγνωρισμένες δυσλειτουργίες του ευρωενωσιακού εγχειρήματος. Η διαδικασία δε της παγκοσμιοποίησης συχνά προσεγγίζεται διαστρεβλωτικά  με σωτηριολογικούς όρους καθώς η εθνοκρατική οντότητα δεν αποτελεί πρόσκομμα στην παγκόσμια ευημερία και ασφάλεια αλλά προϋπόθεση αυτών.

Ιδιαίτερα, σε περιπτώσεις έξωθεν απειλών η χώρα μας έχει πικρή εμπειρία ώστε η εσωστρεφής αναδίπλωση στην εθνική ασφάλεια να αποτελεί όντως την μόνη εγγύηση της εδαφικής ακεραιότητας της.

Θα ανέμενε κανείς πως μετά από αρκετές δεκαετίες ή και αιώνες ακόμα συνεχών διαψεύσεων από εταίρους και συμμάχους,  επανειλημμένης απραξίας του διεθνούς δικαίου ως μέσο επίλυσης διακρατικών διαφορών και συνάμα υπαρκτών απειλών εξ΄ανατολών η ηγεσία της χώρας, μακριά από  εμμονές και φιλάρεσκη φιλοτέχνηση  προοδευτικού προφίλ, θα στρεφόταν εθνοκεντρικά και θα επεδίωκε  φανατικά την  απόκτηση αυτοδύναμης εθνοκρατικής ισχύος.

Το εθνοκεντρικό πλαίσιο δεν αποτελεί μόνο εγγύηση του δημοκρατικού πολιτεύματος αλλά και απαραίτητη προϋπόθεση επιβίωσης της ελλαδικής πολιτείας μέσα σε ένα άναρχο διακρατικό περιβάλλον  όπου «ο ισχυρός επιβάλλει ότι του επιτρέπει η δύναμή του και ο αδύναμος υποχωρεί και προσαρμόζεται».

Περισσότερος εθνοκεντρισμός  λοιπόν. Συνειδητά και αταλάντευτα. Τούτο συνιστά προϋπόθεση εθνικής επιβίωσης.

Ο ζωγραφικός πίνακας που πλαισιώνει τη σελίδα είναι έργο του Δήμου Σκουλάκη.

spot_img

4 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Άσχετο με το θέμα, αλλά έπρεπε να φτάσουμε στο 2021, για να συμβεί το αυτονόητο;

    https://www.iefimerida.gr/ellada/panepistimia-1000-astynomikoi-kameres-peitharhiko

    Θυμάμαι τον καθηγητή τον Γραμματικάκη να λέει κάποτε ότι εκσυγχρονισμός είναι το αυτονόητο.

    Μόνο που αυτή η λέξη στο Μπανανιστάν-Γιουνανιστάν, δαιμονοποιήθηκε δολίως, όπως ειρήσθω εν παρόδω και ο φιλελευθερισμός. Αν κάνουμε ένα γκάλοπ στην Πλατεία Συντάγματος, το 95% της ελληναρίας έχει ακούσει για “νεο-φιλελευθερισμό” (όπου δεν υπάρχει καν στη βιβλιογραφία), αλλά όχι για φιλελευθερισμό.

    Τέλος πάντων. Άλλη συζήτηση.

    • “Θυμάμαι τον καθηγητή τον Γραμματικάκη να λέει κάποτε ότι εκσυγχρονισμός είναι το αυτονόητο”

      Αρκεί βέβαια να ξέρεις τι εννοεί ο Γιώργος Γραμματικάκης ως εκσυγχρονισμό. Μήπως θυμάσαι πώς ονομαζόταν το ΠαΣοΚ, το οποίο βόλεψε τον περί ου ο λόγος τα μέγιστα, επί των ημερών Σημίτη; ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΤΙΚΟ δεν το έλεγαν και ήταν η σφηκοφωλιά των εθνομηδενιστών; Ο Γραμματικάκης υπέγραψε το 2004 την δήλωση υπέρ τού Σχεδίου (λέγε πλεκτάνης) Ανάν και την “επιτελική δήλωση ανυπακοής – ΕΜΕΙΣ ΘΑ ΤΗΝ ΛΕΜΕ ΜΑΚΕΔΟΝΊΑ” (αφορούσε στα Σκόπια). Ξέρεις, αυτός ο γραφικός, που παριστάνει τον Einstein, τυχαίνει να είναι συντοπίτης μου και ξέρω μερικά πράγματα περισσότερα.

      Αν κάνεις ένα γκάλοπ στην Πλατεία Συντάγματος, το πιθανότερο είναι να σού πουν ότι δεν ξέρουν για τι πράγμα τούς ρωτάς.

      • Εγώ σίγουρα δεν γνωρίζω τον Γραμματικάκη προσωπικά.

        Για το συγκεκριμένο διαφωνείς; Δηλ να τελειώνει αυτή η ιστορία στα Ελληνικά Πανεπιστήμια, κοντά 50 χρόνια τώρα;

        Προδήλως, γνωρίζω περί εκσυγρονισμού. Αυτό ακριβώς λέω. Την ταύτιση της λέξης με τη συγκεκριμένη περίοδο (και πολιτική παράταξη).

        Αντίστοιχη ταύτιση-ταμπέλα-λάσπη (όπως θες πέστο) υπάρχει και για την ιδεολογία του φιλελευθερισμού από τον κάθε λογής απίθανο, ο οποίος χρησιμοποιεί τα συνθήματα του καταληψία και της παρέας του. Ένα κίβδηλο και δόλιο σύνθημα για κάτι που δεν υπάρχει στη Γραμματεία (ο “νεο-φιλελευθερισμός” δηλ), το οποίο όμως έχει συγκεκριμένη ιδεολογική στόχευση και εξυπηρετεί θαυμάσια το γνωστό και μη εξαιρετέο χώρο της Κουμουνδούρου.

        Ενδιαφέρον στοιχείο βέβαια ότι τα ίδια πιστεύει και αυτός ο κόπανος ο Πάκης. Θυμάμαι να πετάει κι αυτός κάτι ανοησίες περί Μινώταυρου (ωραίος!) του Νεοφιλελευθερισμού.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
30,500ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα