Η Θεσσαλονίκη εξετάζεται μέσα από το ευρύτερο γεωπολιτικό πρίσμα του οικονομικού διαδρόμου Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης, γράφει η βουλγαρική Bgnes.
Ως αποτέλεσμα της εξαιρετικής της τοποθεσίας, η οποία την καθιστά φυσική πύλη προς τις ευρωπαϊκές αγορές στην Ανατολική Μεσόγειο, και των αντικρουόμενων συμφερόντων που προκύπτουν από διπλωματικές συμμαχίες αφενός και εμπορικές συνεργασίες αφετέρου, η Ελλάδα βρίσκεται στο επίκεντρο ενός σύνθετου περιφερειακού παζλ με γεωπολιτικές διαστάσεις.
Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι ΗΠΑ δεν είναι ενθουσιασμένες με το γεγονός ότι ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Μεσογείου από άποψη διακίνησης ελέγχεται από τους Κινέζους.
Η Ουάσινγκτον θα προσπαθήσει να ελαχιστοποιήσει την επιρροή του Πεκίνου στον Πειραιά, ενώ παράλληλα θα καταβάλει συντονισμένη προσπάθεια να θέσει τα άλλα δύο μεγάλα ελληνικά λιμάνια υπό αμερικανικό έλεγχο.
Η Θεσσαλονίκη ειδικότερα εξετάζεται μέσα από το ευρύτερο γεωπολιτικό πρίσμα του οικονομικού διαδρόμου Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης, για τον οποίο υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον στο Κογκρέσο των ΗΠΑ.
Σε αυτό το πλαίσιο, το πιθανό κλείσιμο του αμερικανικού προξενείου στην πόλη δεν βοηθά τον συνολικό σχεδιασμό.
Η στρατηγική συνεργασία της Αθήνας με το Νέο Δελχί – και το κοινό έργο, το οποίο περιλαμβάνει την Κύπρο και το Ισραήλ, μεταξύ άλλων χωρών – έχει μια πρόσθετη περιφερειακή διάσταση δεδομένων των παραδοσιακών εντάσεων μεταξύ Ινδίας και Πακιστάν, το τελευταίο υποστηριζόμενο από την Τουρκία.
Η πίεση από διάφορους παγκόσμιους παράγοντες είναι ισχυρή και θα γίνει ακόμη μεγαλύτερη στο εγγύς μέλλον, και η τρέχουσα γεωπολιτική αστάθεια και η απρόβλεπτη φύση της καθιστούν ακόμη πιο δύσκολη την επίλυση της ήδη πολύπλοκης εξίσωσης.
Το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά παρά την απόφαση των ΗΠΑ πριν από λίγους μήνες να θέσουν σε μαύρη λίστα την COSCO, την πλειοψηφική ιδιοκτήτρια εταιρεία του, μετά την ανακοίνωση του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ ότι ο μεγαλύτερος κινεζικός ναυτιλιακός όμιλος συνεργαζόταν με τον κινεζικό στρατό.
Η COSCO, ένας από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς ομίλους στον κόσμο, δήλωσε ότι καμία από τις μονάδες της στη λίστα δεν ήταν στρατιωτικές εταιρείες. Η συμπερίληψη των ΗΠΑ στη μαύρη λίστα έχει ανησυχήσει την Ελλάδα, δεδομένου του βασικού εμπορικού ρόλου του Πειραιά.
Ταυτόχρονα, η ελληνική κυβέρνηση πιέζει την κινεζική πλευρά να προβεί στις απαραίτητες βελτιώσεις στην ανάπτυξη και τις υποδομές του λιμανιού του Πειραιά, για τις οποίες έχει δεσμευτεί.
Το θέμα συζητήθηκε σε συνάντηση την περασμένη εβδομάδα μεταξύ του νεοδιορισθέντα υπουργού Ναυτιλίας Βασίλη Κικίλια και του πρέσβη της Κίνας στην Ελλάδα Φανγκ Τσιου, με τον τελευταίο να επισημαίνει το ενδιαφέρον του Πεκίνου για την εμβάθυνση και επέκταση της διμερούς συνεργασίας στον Πειραιά και όχι μόνο.
Ένα πράγμα είναι σαφές: τους επόμενους μήνες, τα ελληνικά λιμάνια θα βρεθούν στην πρώτη γραμμή μιας ευρύτερης γεωπολιτικής κούρσας για έλεγχο και επιρροή μεταξύ μεγάλων παικτών με αντικρουόμενους στόχους.
BGNES
—


