Στη Ροτόντα όλα τα φώτα της Ευρώπης

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

Στη Ροτόντα όλα τα φώτα της Ευρώπης

Με επίκεντρο την Ροτόντα όπου θα πραγματοποιηθεί σήμερα- με 50 μόνο προσκεκλημένους λόγω της πανδημίας- η τελετή απονομής του βραβείου αυτοκράτειρα «Θεοφανώ» στο Erasmus, δίνεται μια μοναδική ευκαιρία για ανάδειξη του εμβληματικού μνημείου της Θεσσαλονίκης, αλλά και ολόκληρης της χώρας στην Ευρώπη, καθώς ήδη στην πόλη βρίσκονται εκπρόσωποι Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες για να καλύψουν το γεγονός της βράβευσης του προγράμματος.

Στη διάρκεια της εκδήλωσης – η οποία θα μεταδίδεται διαδικτυακά- θα προβληθεί ένα βίντεο με την ιστορία του μνημείου ενώ χορωδία με τέσσερις μουσικούς θα εκτελέσει τη σύνθεση του Δημήτρη Μαραμή, την οποία έχει γράψει ειδικά για τη Ροτόντα. Ο νέος θεσμός ξεκινάει σήμερα από τη Θεσσαλονίκη με την πρώτη απονομή, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του αντιπροέδρου της Κομισιόν Μαργαρίτη Σχοινά, και το Βραβείο «Θεοφανώ» θα απονέμεται κάθε χρόνο στο εμβληματικό μνημείο της Ροτόντας, σε κορυφαία προσωπικότητα ή θεσμό που προάγει τη σύγχρονη ευρωπαϊκή ιδέα.

Ενώνει την Ευρώπη και αποτυπώνει την ιστορία της Θεσσαλονίκης

“ Η απόφαση για να πραγματοποιηθεί η τελετή στη Ροτόντα, προηγήθηκε της προετοιμασίας για την εκδήλωση. Το μνημείο αποτελεί δομικό κομμάτι της εκδήλωσης, καθώς συμβολίζει ακριβώς τη σύνθεση της Ευρώπης. Μαρτυρά τη Ρωμαϊκή, Βυζαντινή, Ορθόδοξη, Οθωμανική και Ελληνική επίδραση στη διαμόρφωση της Ευρώπης”, εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η διευθύντρια του Ιδρύματος Θεοφανώ, Βίκυ Παπαδημητρίου. Μέσα από την εκδήλωση αναδεικνύεται και η πολυπολιτισμικότητα της Θεσσαλονίκης, καθώς, όπως σημειώνουν αρχαιολόγοι της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης, “ το εμβληματικό μνημείο αποτυπώνει όλη την ιστορία της πόλης”.

Το μνημείο

Η Ροτόντα ιδρύθηκε στις αρχές του 4ου μ.Χ. αιώνα, στο μεταίχμιο δηλαδή του ειδωλολατρικού με τον χριστιανικό κόσμο, πιθανότατα ως ναός της αρχαίας λατρείας ή ως μαυσωλείο του Μ. Κωνσταντίνου (306-337). Αρχιτεκτονικά το κτίριο μπορεί να συγκριθεί μόνο με το Πάνθεον στη Ρώμη. Μέσα στους αιώνες άλλαξε πολλά ονόματα και χρήσεις και είναι αναγνωρισμένο ως μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO. Με γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου τον Ιανουάριο του 2016 επιτρέπονται εκδηλώσεις «αντάξιες του μνημείου», με τρόπο συμβατό προς την μουσειακή χρήση του, την πολυπολιτισμική, διαχρονική λειτουργικότητά του και την ιερότητα του χώρου.
Το μνημείο είναι επισκέψιμο καθημερινά, εκτός Τρίτης, από τις 8:30 μέχρι τις 15:30.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

spot_img

10 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Ποια είναι η επίδραση της Οθωμανικής Αυτοκρστορίας στην διαμόρφωση της Ευρώπης;

    • πού νά ξέρω,

      από τό Mataroa τού άλλου εμφυλιοπολεμικού παιδομαζώματος, στή Huffingtonpost.gr

      κι απ’ τά πολλά τής μισανθρώπου προπαγάνδας τών εβραιων
      «λέγε λέγε»(«κάνει τήν κυρά καί θέλει», έ;!),

      ό Χριστιανός μπερδεύτηκα…

      Εξακολουθώ να νομίζω ότι
      υπάρχει κάποια κόντρα μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Ακόμη και πριν μερικά χρόνια
      όταν ξεκίνησαν τη δημιουργία του Ευρωπαϊκού Μουσείου
      δεν συμπεριέλαβαν το Βυζάντιο και, εάν δεν απατώμαι,
      άλλαξε η στάση τους έπειτα από δική σας παρέμβαση.

      Εντάξει, αυτό τελείωσε, έπειτα από το βιβλίο μου έγινε μεγάλος ντόρος και ξέρετε
      είναι το μοναδικό βιβλίο που έχω γράψει στα εγγλέζικα, «The making of Europe».
      Το έστειλα τότε σε όλους τους ευρωβουλευτές.
      Υπεύθυνος της επιστημονικής επιτροπής του Μουσείου της Ευρώπης στις Βρυξέλλες
      ήταν ο Ελί Μπαρναβί, ο οποίος είναι πολύ καλός επιστήμονας εβραϊκής καταγωγής
      και ο όποιος, τέλος πάντων(αμέε!… σσ), έβγαλε έξω και τους Άραβες και ήθελε να ξεκινά η Ευρώπη
      από τον Καρλομάγνο.
      Όμως μετά το βιβλίο μου και την κινητοποίηση που υπήρξε, αυτά τελείωσαν.

  2. Σχὸλιο γιά τό

    https://www.huffingtonpost.gr/2016/03/24/arveler-sinedeyxi-elliniki-taytotita-ahrweiler_n_9518210
    ἀπό τό 1.1

    Ἡ ἔννοια τῆς εἰδωλολατρίας καί ἡ ἔννοια τοῦ προσώπου.

    “διότι ουδέποτε ήταν ειδωλολάτρες οι αρχαίοι. Η μεγάλη επικοινωνιακή επιτυχία των Χριστιανών είναι να κολλήσουν τη ρετσινιά του ειδωλολάτρη στην αρχαία θρησκεία που δεν είχε καμία σχέση με τα είδωλα.”

    “Τι ανθελληνική, όταν έπεσε η Πόλη μέχρι και ο Πάπας δάκρυσε. Ένας Πολωνός έγραψε πως «έγινε η χριστιανοσύνη μονόφθαλμος». ”

    “πώς μπορούμε να βρούμε την ταυτότητά μας;
    Απλώς να γίνουμε αυτό που είμαστε.
    Τι είμαστε;
    Είμαστε η δουλειά μας, τι κάνουμε, όχι τι κάναν οι άλλοι για μας, ούτε τι κάνει ο διπλανός μας. «καθείς εφ’ ω ετάχθη».”

    Ἡ ἔννοια τοῦ προσώπου, συνυφασμένη μέ τή Δημοκρατία καί μέ τήν Ὀρθοδοξία,
    λέγεται πρόσωπο γιατί ἔχει ἀπόλυτη σχέση μέ τήν μορφή, μορφή καί ψυχή ἀπόλυτα συσχετισμένες.
    Πασίγνωστη ἡ μορφή τοῦ Μεγάλου Ἀλεξάνδρου καί μόνο αὐτός ὁ ἴδιος μπορεῖ νά γνωρίζει γιατί ἔχτισε τίς Ἀλεξάνδρειες. Μόνο τά δικά του δεδομένα τόν ὁδήγησαν τότε νά καταφέρει τά ἐπιτεύγματά του. Ὄχι ὅτι δέν ὑπῆρχε προετοιμασία, ἀλλά τά πρόσωπα πού πρωταγωνιστοῦν ἔχουν καί τούς προσωπικούς τους λόγους.
    Τό ἴδιο καί ὁ Μέγας Κωνταντῖνος, μόνο ὁ ἴδιος γνωρίζει γιατί ἔχτισε τήν Κωνταντινούπολη.
    Ἡ Μπουμπουλίνα, χαρακτηριστική ἡρωΐδα, ὅταν τήν σκέφτεται κάποιος τήν συνδέει αὐτόματα μέ τήν μορφή της.
    Πρόσωπο καί εὐθύνη, εἶναι προσωπική ὑπόθεση τοῦ καθενός ἡ ἀνάληψη εὐθύνης γιατί ὁ καθένας γνωρίζει τήν πραγματικότητά του ὅπως τήν ἀντιλαμβάνεται καί τήν ἔφτιαξε ὁ ἴδιος, ἡ εὐθύνη μετράει στήν ψυχή.

    “Έχετε ελπίδα για τον τόπο;
    Μεγάλη…Θα σας πω γιατί (γελάει) θα το πω… Υπάρχουν τα νέα παιδιά, αυτά τα νέα παιδιά, ούτε ιστορία ξέρουν, ούτε θέλουν να ξέρουν, οπότε αυτοί θα αρχίσουν από την αρχή, γιατί αυτός ο τόπος πρέπει τώρα να αρχίσει από την αρχή. Και όπως υπάρχει μια γενιά ολόκληρη, που δεν έχει καμία σχέση με τα προηγούμενα για πολλούς λόγους, είτε επειδή είναι εναντίον των γονιών τους, είτε επειδή είναι υπέρ της τεχνολογίας, είτε επειδή δεν ξέρουν τίποτα και λένε ότι τα ξέρουν όλα, ε αυτοί δεν μπορεί να πάνε χαμένοι. Στην καινούργια εποχή κάτι θα κάνουνε.”

    • συγχέεις τόν άνδρα μέ κάθε άρσεν καί
      τήν γυναίκα μέ κάθε θήλυ,

      από ανοησία ή “γυναικείο” συνδικαλισμό;

      • Δέν μπορεῖ νά συγχέονται.

        Ἀλφαβητικά πρῶτα εἶναι τό α.
        Ἀφοῦ ἄρσεν καί θῆλυ, ἀριθμητικά πρέπει νά εἶναι ἴσοι. Καί ἀνά ζεύγη.
        Ἄν ἔστω καί ἕνας εἶναι σέ λάθος σημεῖο, τότε δέν κουμπώνει ὁ κόσμος.
        Ἀφοῦ ¨ἐκ τοῦ ἀνδρὸς αὐτῆς ἐλήφθη αὕτη ¨, τότε γιά μία γυναῖκα θά ὑπάρχει κάπου καί ὁ ἄνδρας της.
        Ἀφοῦ ¨ ἔσονται οἱ δύο ¨ εἶναι δύο.
        Ὁδηγίες γιά τό ἕτερον ἥμισυ μᾶς δίνει ἡ Ὀδύσσεια. Ἀπωθημένα, κοινή γλῶσσα, λεπτομέρειες, μόνο τό ἕτερον ἥμισυ μπορεῖ νά ἀφουγκρασθεῖ, ἀφοῦ κανένας ἄλλος δέν ἐνδιαφέρεται τόσο.

        • συγχέεις τόν άνδρα μέ τό άρσεν καί
          τήν γυναίκα μέ τό θήλυ,

          από ανοησία, “γυναικείο” συνδικαλισμό ή μήπως
          ξέχασες νά πάρεις τά χάπια σου,

          Ελένη;

          • Τί νά σοῦ γράψω; λόγια ἑνός ποιητῆ.

            “Πού να δώσω να το καταλάβουν οι πλειοψηφίες πως η δύναμη μόνο σκοτώνει και πως το σπουδαιότερο: H άνοιξη και αυτή προϊόν του ανθρώπου είναι.”

            “Τούτο μόνο να ξέρεις:” Οτι σώσεις μες στην αστραπή καθαρό στον αιώνα θα διαρκέσει”.”

            “Τράβα μόνος σου ο ίδιος κι όσο πιο δυνατά μπορείς το σχοινί που ανεβάζει το καλαθάκι σου στα πιο εμπιστευτικά σου Μετέωρα.”

            “Θα πρέπει να δημιουργούμε αντισώματα και για την Ευθύνη.”

            Πολλοί καί σέ διάφορες γλῶσσες παλεύουν γιά τήν ἐνοχή, γιά τήν εὐθύνη. Ὁ Ἐλύτης πίστεψε στήν ἀθωότητα τοῦ ἀνθρώπου καί τό ‘γραψε. Παρόμοια σκέφτηκα κι ἐγώ.

            Ἄ, κι αὐτό.

            “Κι ένα άστρο που σου κρύβεται, μην τύχει κι είσαι ο ιδιοκτήτης του.”

Leave a Reply to Ελένη Π. Ακύρωση απάντησης

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
29,800ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα