Πρόταση σύστασης ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης σχετικά με τις ποινικές δικογραφίες που διαβιβάστηκαν στη Βουλή και αφορούν όλες τον τ. Υπουργό Άμυνας Ιωάννη Παπαντωνίου, στον οποίο αποδίδονται με τα σχετικά βουλεύματα πράξεις απιστίας, από τις οποίες προήλθε πολύ μεγάλη οικονομική ζημία του ελληνικού δημοσίου κατέθεσαν οι κοινοβουλευτικές ομάδες του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ.

Ουσιαστικά οι Κοινοβουλευτικές Ομάδες των δύο κομμάτων, με πρώτο υπογράφοντα τον Αλέξη Τσίπρα ζητούν την ενεργοποίηση του νόμου περί ευθύνης υπουργών. Η πρόταση αφορά αδικήματα που φέρονται να τελέστηκαν κατά κύριο λόγο από το 2001 έως το 2004 και βασίζονται σε 6 δικογραφίες που έχουν κατατεθεί στην Βουλή. Την ύπαρξη των δικογραφιών αυτών ειχε αποκαλύψει η εφημερίδα Documento στο φύλο της 11ης Δεκεμβρίου 2016.

Όπως επισημαίνεται στην πρόταση «πρόκειται για αδικήματα που σχετίζονται με τους εξοπλισμούς της χώρας (προμήθεια 170 αρμάτων μάχης Leopard, 12 επιθετικών ελικοπτέρων Apache, 6 φραγμάτων τύπου «S», συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου και 20 μεταφορικών ελικοπτέρων NH90). Κάτω από κανονικές συνθήκες, ήτοι εάν δεν είχε μεσολαβήσει η παραγραφή την οποία εισάγει το άρθρο 86 του Συντάγματος, οι πράξεις και παραλείψεις που αποδίδονται στο συγκεκριμένο πρόσωπο θα μπορούσαν να εξεταστούν από τον φυσικό δικαστή και να αποδοθούν, εφόσον συντρέχουν ευθύνες, ενώ τώρα αυτή η εξέταση φαίνεται να κωλύεται, με εξαίρεση συνοδευτικές πράξεις για την ύπαρξη των οποίων υφίστανται ισχυρές ενδείξεις, όπως αναλύεται διεξοδικά στη συνέχεια αυτής της πρότασης».

Στο κείμενο επισημαίνεται πως «στην συγκεκριμένη περίπτωση τα εγκλήματα της απιστίας φέρεται να έχουν τελεστεί κατά το 2001 με 2004, ενώ η δεύτερη τακτική σύνοδος της ΙΑ βουλευτικής περιόδου (07.03.2004 -18.08.2007), περατώθηκε την 28.09.2006 (Σύνοδος Β’ :03.10.2005 – 28.09.2006)». Όμως οι Κ.Ο των ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ επισημαίνουν πως «από τα παραπάνω επίσης προκύπτουν ενδείξεις τέλεσης εγκλήματος νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική ενέργεια με πλείονες τρόπους (περιπτώσεις α, β, γ, δ, ε,) που περιγράφονται στα αντίστοιχα ως άνω εδάφια της διάταξης, οι οποίες θα πρέπει να διερευνηθούν». Να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο αδίκημα της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομη δραστηριότητα δεν παραγράφεται. Παράλληλα τονίζεται πως «οι πλείστοι τρόποι τέλεσης τους εγκλήματος νομιμοποίησης εσόδων, όπως είναι η κατοχή περιουσίας και η διακίνησή της στο χρηματοπιστωτικό σύστημα, συνιστούν εγκλήματα διαρκή, των οποίων η τέλεση συνεχίζεται και ως εκ τούτου δεν τίθεται θέμα παραγραφής, πριν από τη λήξη της διάρκειάς τους».

«Πρόκειται για αδικήματα που σχετίζονται με εξοπλιστικά προγράμματα, ζήτημα που έχει απασχολήσει την κοινή γνώμη και τον πολιτικό κόσμο και στο παρελθόν, με διάχυτη την αίσθηση της συγκάλυψης των ευθυνών» αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Κουμουνδούρου και προσθέτει: «η υπόθεση αυτή, όπως και άλλες, αφορούν χρήματα του ελληνικού λαού, που λεηλατήθηκαν τα χρόνια της ‘’ανάπτυξης’’, στερώντας από τη χώρα πολύτιμους πόρους».

Σύμφωνα με τον κανονισμό η διαδικασία που ακολουθείται για τη σύσταση της Εξεταστικής Επιτροπής είναι η εξής:

«Πρόταση άσκησης δίωξης υποβάλλεται από τριάντα τουλάχιστον βουλευτές. Η Βουλή, με απόφασή της που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών, συγκροτεί ειδική κοινοβουλευτική επιτροπή για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, διαφορετικά, η πρόταση απορρίπτεται ως προδήλως αβάσιμη. Το πόρισμα της επιτροπής του προηγούμενου εδαφίου εισάγεται στην Ολομέλεια της Βουλής η οποία αποφασίζει για την άσκηση ή μη δίωξης. Η σχετική απόφαση λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών».

Για τα ζητήματα αυτά η ψηφοφορία στην Βουλή είναι μυστική. Η σχετική συνεδρίαση πρέπει να πραγματοποιηθεί 15 ημέρες μετά την κατάθεση της πρότασης, ενώ υπάρχει η δυνατότητα της τοποθέτησης του εγκαλούμενου είτε με την φυσική του παρουσία είτε με υπόμνημα. Εφόσον συγκροτηθεί η προανακριτική επιτροπή αυτή έχει όλες τις αρμοδιότητες του εισαγγελέα πλημμελειοδικών όταν αυτός διενεργεί προκαταρκτική εξέταση, ενώ στελεχώνεται κατ’ αναλογία από όλα τα κόμματα.

Η Βουλή ορίζει τον χρόνο υποβολής του πορίσματος στην επιτροπή. Έφοσον το πόρισμα υποβληθεί συζητείται στην Ολομέλεια της Βουλής και στην συνέχεια παραπέμπεται σε τριμελές Δικαστικό Συμβούλιο. Το εν λόγω όργανο αποφαίνεται για την συνέχεια της υπόθεσης και μένει ανοιχτό το αν θα εισηγηθεί την σύσταση ειδικού δικαστηρίου ή την παραπομπή του αδικήματος στον φυσικό δικαστή.

Τα πρώτα «ναι» από Ποτάμι και ΠΑΣΟΚ

Σημειώνεται πως αμέσως μετά το αίτημα για τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής, το Ποτάμι ανακοίνωσε μέσω του επικεφαλής του ότι θα ψηφίσει θετικά: «Το Ποτάμι λέει ναι στην προανακριτική για τα εξοπλιστικά της περιόδου Παπαντωνίου. Η κοινωνία ζητάει απαντήσεις έστω και με καθυστέρηση» σημείωσε χαρακτηριστικά ο Σταύρος Θεοδωράκης. «Ναι» στην πρόταση λέει εν τω μεταξύ και το ΠΑΣΟΚ το οποίο ανακοίνωσε σχετικά: «Λέμε ναι στην πρόταση σας για προανακριτική επιτροπή για τα εξοπλιστικά για όποια έτη θέλετε. Δεν έχουμε κανέναν λόγο να υπερασπιστούμε κανέναν» δήλωσε από το βήμα της Βουλής ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ, Ανδρέας Λοβέρδος. Υποστήριξε πάντως ότι «δεν χρειάζεται η Βουλή και η προανακριτική. Πάς κατευθείαν στον εισαγγελέα για το αδίκημα της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομη δραστηριότητα».

koutipandoras.gr