Πρόβα τζενεράλε για το μέλλον;

Print Friendly, PDF & Email
- Advertisement -

του Δημήτρη Μακροδημόπουλου

Ποτέ δεν αμφισβήτησα τη σοβαρότητα της επιδημίας, τρέφω μάλιστα απέραντο σεβασμό και ευγνωμοσύνη στους γιατρούς, στους νοσηλευτές και στους υγειονομικούς υπαλλήλους για την προσφορά τους και τους κινδύνους που διατρέχουν. Όμως αυτά δεν μας εμποδίζουν να αναλογιστούμε όσα συμβαίνουν με αφορμή την ανάσχεση του κορωνοιού: Έλεγχος κυκλοφορίας των πάντων με προαναγγελία κάθε μετακίνησης που κρίνεται ως αναγκαία, αναστολή της λειτουργίας των καταστημάτων πλην ελαχίστων πρώτης ανάγκης ώστε να μην υπάρχει κίνητρο εξόδου και κυκλοφορίας, η αστυνομία στους δρόμους να ελέγχει πεζούς και αυτοκίνητα, το δημόσιο σε πλήρη διάλυση και ρατσιστική συμπεριφορά των τραπεζών απέναντι στους ηλικιωμένους.  Όλα αυτά τα μέτρα έχουν ληφθεί στο όνομα αντιμετώπισης της εξάπλωσης του κορωνοιού, όμως νοηματοδοτούν πρακτικές που ίσως αξιοποιηθούν στην πολιτική χωρίς αντιδράσεις. Διότι το κοινωνικό είναι και πολιτικό: Ήδη ο πρωθυπουργός θέλει να παραδώσει τον έλεγχο της ασφάλειας των ΑΕΙ στην ΕΛ.ΑΣ. αγνοώντας τον αυτοδιοικητικό χαρακτήρα των πανεπιστημίων.

Ποιός είναι ο κίνδυνος όσων επιβάλλονται σήμερα με το lockdown στο όνομα της υγειονομικής κρίσης για το μέλλον της δημοκρατίας στη χώρα μας, πανευρωπαϊκά αλλά και παγκόσμια; Είναι οι νοητικές αντιλήψεις που δημιουργεί και εμπεδώνει που θα επιτρέπουν στην πολιτική εξουσία να επιβάλλει κατάσταση εξαίρεσης (ανάγκης) επικαλούμενη κάθε φορά λόγους ασφάλειας του κοινωνικού συνόλου. Έτσι διαβρώνονται οι  δημοκρατικές ευαισθησίες και οι αντιστάσεις σε μια ενδεχόμενη πολιτική κρίση με τις ευλογίες μάλιστα των πάντων χωρίς να έχει αντιληφθεί το κοινωνικό σύνολο πώς φθάσαμε στην αποκαθήλωση βασικών αρχών της λειτουργίας του δημοκρατικού πολιτεύματος. Ιδιαίτερα στις συνθήκες του νεοφιλελευθερισμού αυτή η μετάλλαξη της δημοκρατίας είναι απαραίτητη για την επιβολή του. Ποιά είναι η πρακτική κάθε φορά; Η απειλή της προσωπικής ασφάλειας ώστε να επικαλύπτεται η υφαρπαγή των κοινωνικών κατακτήσεων. Μας το λέει ο Ζίγκμουντ Μπάουμαν: «(Θα) πρέπει να ενισχυθεί τεχνητά ή τουλάχιστον να δραματοποιηθεί τεχνητά (το θέμα της προσωπικής ασφάλειας) σε τέτοιο βαθμό, ώστε να εμπνεύσει ένα επαρκές επίπεδο φόβου και την ίδια στιγμή να υπερβεί σε βαρύτητα, να επισκιάσει και να υποβιβάσει σε δευτερεύουσα θέση την οικονομικά παραγόμενη ανασφάλεια, για την οποία η κυβέρνηση του κράτους δεν μπορεί να κάνει σχεδόν τίποτα, με το τίποτα να είναι αυτό που πρόθυμα θέλει τελικά να κάνει».

Που οδηγούν όλα αυτά βαθμιαία τις νοητικές μας αντιλήψεις, πότε με την επίκληση αντιμετώπισης της τρομοκρατίας, πότε της πανδημίας, ακόμη και με την επίκληση του προσφυγικού και της ελληνοτουρκικής κρίσης στη χώρα μας; Να μεταλλάσσονται βαθμιαία χωρίς να αντιλαμβανόμαστε κάθε φορά την αλλαγή που συντελείται σταδιακά σε βάθος χρόνου και να αποδεχόμαστε στο τέλος ως δημοκρατική και αναγκαία κάθε προτεραιότητα προβαλλόμενη από τους φορείς της εξουσίας. Να μη μπορούμε να αντιληφθούμε  ότι οι εκλογές και το κοινοβούλιο είναι  αναγκαίες αλλά όχι και ικανές προϋποθέσεις για τη λειτουργία της δημοκρατίας.. Έτσι φθάνουμε στο σημείο να επισημαίνουν  ο Στήβ Λεβίτσκι και ο Ντάνιελ Ζίμπλατ στο βιβλίο τους «Πώς πεθαίνουν οι δημοκρατίες»: «Το τραγικό παράδοξο στην περίπτωση του εκλογικού δρόμου προς τον αυταρχισμό, είναι ότι αυτοί που επιδιώκουν την κατάλυση της δημοκρατίας χρησιμοποιούν συχνά τους ίδιους τους δημοκρατικούς θεσμούς ώστε σταδιακά, “ανεπαισθήτως”, ακόμη και νομιμοφανώς, να πετύχουν τον στόχο τους». Για να επεξηγήσουν: «Ο εκλογικός νόμος προς την κατάλυση της δημοκρατίας είναι και πιο ύπουλος ίσως… Με την έννοια ότι έχουν την έγκριση εκλεγμένων νομοθετικών σωμάτων ή γίνονται αποδεκτές από τα δικαστήρια. Μάλιστα, συχνά παρουσιάζονται σαν προσπάθεια για μια “καλύτερη”, “πιο αποτελεσματική” δημοκρατία… Έτσι για πολλούς η διάβρωση και η “αποψίλωση” της δημοκρατίας δεν γίνεται καν αντιληπτή».

Μη περιμένετε λοιπόν να δείτε άρματα στους δρόμους για να διαπιστώσετε την κατάλυση της δημοκρατίας στη χώρα. Ο Ντέιβιντ Ράνσιμαν, καθηγητής Πολιτικών Επιστημών στο Κέμπριτζ, στο βιβλίο του «Πώς η Δημοκρατία τελειώνει» διαπιστώνει ότι η απότομη έκλειψη της Δημοκρατίας με στρατιωτικά πραξικοπήματα δεν παρατηρείται σήμερα σχεδόν πουθενά, αλλά αναστέλλεται με άλλους τρόπους ενώ συνεχίζει να λειτουργεί τυπικά με τη διενέργεια εκλογών και τη λειτουργία του Κοινοβουλίου. Όπως, π.χ. διαπιστώνει, ότι ανεστάλη με την επιβολή κυβερνήσεων τεχνοκρατών, στην περίπτωση της Ελλάδας (Παπαδήμου) και της Ιταλίας (Μόντι) με τις ευλογίες μάλιστα της ΕΚΤ και της ΕΕ. Ή, το παράδειγμα της λειτουργίας της ΕΕ με μη εκλεγμένα θεσμικά όργανα (Κομισιόν, Eurogroup) και διακοσμητικό το ρόλο του Ευρωκοινοβουλίου.

Η χώρα μας, έχει ήδη περάσει  στη φάση της Μεταδημοκρατίας, όπως ονομάζει ο Κόλιν Κράους την πολιτική κατάσταση όπου επιβιώνουν σχεδόν όλα τα τυπικά χαρακτηριστικά της δημοκρατίας όμως χάνεται το περιεχόμενο των δημοκρατικών αξιών. Η στάση π.χ. της παθητικής συγκατάβασης που χαρακτήρισε την αντίδραση της κοινής γνώμης στις μεταπηδήσεις βουλευτών από το ένα κόμμα στο άλλο σε κρίσιμες στιγμές της πολιτικής ζωής του τόπου, όπως η ψήφος εμπιστοσύνης σε κυβέρνηση, αλλοιώνοντας έτσι τη βούληση του εκλογικού σώματος, έναντι της αντίδρασης των πολιτών στην αποστασία του 1965, όταν σείονταν ο τόπος, μαρτυρεί ότι η διάβρωση αυτή στις νοητικές μας αντιλήψεις περί δημοκρατίας έχει ήδη συντελεστεί.

Μακροδημόπουλος Δημήτρης

Αλεξ/πολη – κιν. 6947-771412

11-11-2020

 

 

 

 

 

spot_img

3 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Κατ’αρχάς να σας ευχαριστήσουμε για την ωραία φωτογραφία της μεγάλης παραλίας της Θεσ/νίκης-στο βάθος το Μέγαρο Μουσικής- στην οποίαν κυκλοφορούν με αποστάσεις οι πολίτες λόγω της πανδημίας και στη συνέχεια να σας βεβαιώσουμε-θα βεβαιωθείτε και εσείς- ότι αυτοί που αναφέρετε ότι έγραψαν για τους κινδύνους της σύγχρονης πολυκομματικής Δημοκρατίας της Δύσεως-γιατί δεν ισχύει η ίδια στα υπόλοιπα 2/3 των κατοίκων της γης -έγραψαν τις θεωρίες προ της πανδημίας ,γιατί αν τις έγραφαν τώρα δεν θα ανησυχούσαν -ίσως να προβληματιζόντουσαν-για τις απαγορεύσεις που επιβάλλονται παγκοσμίως(σε Δημοκρατίες και μη) ,προς περιορισμό της γενικής μολύνσεως το πληθυσμού από τον αποδεδειγμένα θανατηφόρο ιό.
    Και αυτοί γνωρίζουν -και εσείς γνωρίζετε (και όσοι δεν την γνωρίζουν ας την μάθουν)-την σοφή ρήση του Ρωμαίου Κικέρωνα ”salus popouli supremus lex esto”(η σωτηρία-η υγεία- του λαού πρέπει να είναι ο ανώτατος νόμος).
    Και εσείς και όλοι οι ”ανησυχούντες” για την Δημοκρατία ,αλλά τρέμουν και την πανδημία -αν περάσει με το καλό- ”θα βγουν στους δρόμους” να ”εξολοθρεύσουν” τους τυράννους ,οι οποίοι ούτε θα έχουν θέληση και δικαιολογία ,αλλά ούτε και δυνάμεις, για να επιβάλλουν τις δικτατορίες και μάλιστα παγκοσμίως, όπως φοβάστε εσείς και δυστυχώς αρκετοί ,που ”τρέμουν και στον ύπνο τους” το ενδεχόμενο να ξαναέχουμε μόνο στην Ελλάδα δικτατορία -τώρα μάλιστα που έχουμε ”Δεξιά και νεοφιλελεύθερη” κυβέρνηση , αλλά με όλους τους ειδικούς επιστήμονες κοντά της για την σωτηρία όσων γίνεται περισσοτέρων Ελλήνων από την πανδημία.
    Όπως και τώρα θα διαπιστώσατε η Αριστερά ”μας” κατασκευάζει εχθρούς ,για να συγκρατεί και να συσπειρώνει τους οπαδούς της και ας είναι αυτή που επιδιώκει μονοκομματικό κράτος και έχει ελπίδες να το επιβάλλει παρ’ότι το 1989 κατέρρευσε σε μια εβδομάδα -χωρίς τουφεκιά-η 70χρονη στυγνή δικτατορία του προλεταριάτου της.
    Επειδή δε συνήθως ισχύει η παροιμία ” εκείνο που φοβάσαι παθαίνεις” να της πείτε-πούμε αυτής της φοβισμένης Ελληνικής Αριστεράς -κάθε αποχρώσεως – ότι την δικτατορία φοβότανε και προ της 21 Απριλίου 1967 ,αλλά απέφυγε να την αποτρέψει -επί δύο χρόνια- από του Ιουλίου του 1965.
    Τώρα που αύριο για το Πολυτεχνείο θα αγωνισθεί πανδήμως -παρά την πανδημία-εναντίον της δικτατορίας -που ”στροβιλίζει” τα μυαλά της- πιστεύει ότι η μάχη για την Δημοκρατία δεν μεταδίδει τον κορωνο-ιό;;;.
    Υ.Γ Τις Δημοκρατίες ,αγαπητέ κ.Μακροδημόπουλε , τις καταλύουν οι αντιδημοκρατικές πρωτοπορίες -το είπε και το έκανε και ο Λένιν το 1917 και τον ακολούθησαν οι Μουσολίνι και Χίτλερ ,που επέβαλαν σε όλη την Εάλλοι αργότερα.

  2. Πάλι περί αριστεράς και δεξιάς; Προσπάθησα να διατυπώσω μια άποψη. Πώς δηλαδή αλλάζουν οι αντιλήψεις μας πότε στο όνομα της ασφάλειας, πότε της υγείας κλπ. Πάντως αν το Κικέρων ζούσε στην περίοδο του καπιταλισμού δηλαδή σήμερα, και έλεγε τα ίδια θα τον αποκεφάλιζαν!!! Ο ιός αναδεικνύει την χρεοκοπία του καπιταλισμού!!! Μπορούν να σκοτώσουν οποιονδήποτε με αβρίβεια εκατοστού με μη επανδρωμένος αεροσκάφος αλλά ένας ιός τους ρεζιλεύει. Άσε που στο κράτος του παραλόγου, στη χώρα μας δηλαδή,που πένεται ο ιδιωτικός τομάς από το 2010 με αποκορύφωμα την πανδημία, που μεταναστεύει η νεολαία μας λόγω ανεργίας, ο Μητσοτάκης μας δίνει αναδρομικά και θα αυξήσει συντάξεις για να πάρει ψήφους. Όχι μάλιστα τις συντάξεις των 500 – 600 ευρώ, αλλά δίνει αναδρομικά και ενισχύει τις καλές, τις αξιοπρεπείς συντάξεις. Ας τα επένδυε τουλάχιστον στο ΕΣΥ. Για ποιά δημοκρατία μιλάμε;

  3. Και συμπερασματικώς για εσάς να αφήσουμε την κατάσταση στις φιλελεύθερες απόψεις διαθέσεις και πράξεις ,οι οποίες και μόνο θα περιορίσουν την πανδημία ,για την οποίαν όλοι πια έχουν καταλήξει ότι μεταδίδεται-όπως όλες οι πανδημίες- με τον συγχρωτισμό και τις πολλές επαφές, που αναπόφευκτα γίνονται στις συγκεντρώσεις και πορείες ,οι οποίες δε -και σιωπηλές δεν είναι -και τα σταγονίδια των δυνατών συνθημάτων του πάντοτε προδομένου ”λαού” μπορεί να καταλήγουν μέχρι τα μπαλκόνια των πρώτων ορόφων των οικιών και τα ρουθούνια των περαστικών.
    Δεν μπορεί κάποια πείρα έχετε και εσείς.
    Ελπίζω να διαβάσατε και εσείς στις Ανιχνεύσεις την ”ατάκα” του Γκαούτσο Μαρξ ,που χρησιμοποίησε ο καθηγητής του ΑΠΘ κ.Βαρσακέλης για τις αυριανές προαναγγελθείσες από την επίσημη Αριστερά-η ίδια δεν τπο αρνείται- εκδηλώσεις για το Πολυτεχνείο.
    ” Μπορεί να μοιάζουν ηλίθιοι , μπορεί να μιλούν ως ηλίθιοι , όμως μη σας μπερδεύει είναι ηλίθιοι”.
    Όσο για την ανεξέλεγκτη πανδημία από τον χρεωκοπημένο Καπιταλισμό κανένα ανθρώπινο σύστημα δεν νίκησε την Φύση και τις Θεομηνίες, φίλε μου..
    Υ.Γ. Αν φοβάστε -και δεν είναι απίθανο-για κάποιας μορφής και σύντομης δικτατορίας αυτή θα γίνει με την διακοπή του διαδικτύου και των φορητών-όχι κινητών, γιατί δεν κινούνται-τηλεφώνων από τα Κέντρα-πηγές των γεωπολιτικών κρατών.

Leave a Reply to Σ.Α.Ν. Ακύρωση απάντησης

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
29,800ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα