Παγκόσμια Στρατηγικά Στενά στο Θαλάσσιο Εμπόριο

Όταν αυτές οι διόδους μπλοκάρονται, επηρεάζεται δραματικά η διαθεσιμότητα και η τιμή των αγαθών σε κάθε γωνιά του κόσμου.

Από το Geopolitical Futures – 3 Ιουλίου 2024

 Πάνω από το 90 τοις εκατό όλων των εμπορικών αγαθών – τρόφιμα, δομικά υλικά, φάρμακα, οτιδήποτε – μεταφέρονται υδάτινα. Σε κανονικές συνθήκες, αποτελεί αναμφίβολα τον ασφαλέστερο και πιο οικονομικό τρόπο να φτάσει ένα προϊόν από το ένα σημείο στο άλλο. Αλλά το θαλάσσιο εμπόριο είναι εγγενώς ευάλωτο σε φυσικά σημεία συμπίεσης.

Όταν αυτές οι διόδοι μπλοκάρονται – για οποιονδήποτε λόγο – επηρεάζεται δραματικά η διαθεσιμότητα και η τιμή των αγαθών σε κάθε γωνιά του κόσμου.

Η σημασία της Διώρυγας του Σουέζ – σε περίπτωση που αυτό ποτέ αμφισβητήθηκε – έγινε σαφής το 2021, όταν ένα εμπορικό πλοίο γνωστό ως Ever Given προσάραξε, μπλοκάροντας την κυκλοφορία για σχεδόν μια εβδομάδα και παγιδεύοντας αγαθά αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Πιο πρόσφατα, οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης πέρυσι υποστήριξαν τη Χαμάς μετά την επίθεση της 7ης Οκτωβρίου στο Ισραήλ και έκτοτε έχουν διεξαγάγει περιστασιακές επιθέσεις με ρουκέτες κατά εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, με προορισμό τον κόλπο Bab al‑Mandeb και τη Διώρυγα του Σουέζ. Η Παγκόσμια Τράπεζα εκτίμησε ότι η κίνηση μέσω των δύο διόδων είχε μειωθεί στο μισό έως τον Μάρτιο του 2024.

Στενό του Χορμούζ 

Πολλοί από τους κορυφαίους παραγωγούς πετρελαίου παγκοσμίως εξάγουν μέσω του Στενού του Χορμούζ, καθιστώντας το κρίσιμη δίοδο για τη μεταφορά παγκόσμιων υδρογονανθράκων. Πέρυσι, σχεδόν 21 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα, ή περίπου το 20% της παγκόσμιας προσφοράς, διήλθαν από το στενό. Το Ιράν ελέγχει το βόρειο άκρο του στενού, γεγονός που το τοποθετεί στην καλύτερη δυνατή θέση για να κρατήσει όμηρο τις προμήθειες και τις τιμές πετρελαίου και φυσικού αερίου εάν το επιθυμούσε ποτέ. Η γενική εχθρότητα της Δύσης προς το Ιράν – και η πιθανότητα επέκτασης της βίας από τη σύγκρουση Ισραήλ‑Χαμάς – προσθέτει μόνο στην αβεβαιότητα κατά μήκος αυτής της διαδρομής.

Η οικονομία της Κίνας εξαρτάται ζωτικά από την ικανότητά της να εξάγει εμπορεύματα με χαμηλό κόστος σε ξένες αγορές. Περιβαλλόμενη από νησιά – πολλά από τα οποία είναι πιστά στην ασφάλεια υπό την ηγεσία των ΗΠΑ στον Δυτικό Ειρηνικό – η Κίνα εξαρτάται από το Στενό της Μάλακκα για την επιβίωσή της. Κάθε χρόνο, περίπου το 60% της συνολικής της προμήθειας πετρελαίου και πάνω από το 70% των εξαγωγών πετρελαίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου διέρχονται από αυτά τα ύδατα, μειώνοντας τον χρόνο διέλευσης κατά 40 έως 90 ώρες σε σύγκριση με άλλες διαδρομές. Το ίδιο το στενό ανοίγεται προς την Νότια Κινεζική Θάλασσα, ένα «σημείο ζέσης» κινεζικής ναυτικής δραστηριότητας και στρατιωτικού τζογκαρίσματος, με μοναδικό σκοπό να εξυπηρετήσει άλλες θαλάσσιες οδούς. Φυσικά, αυτό το φέρνει σε αντιπαράθεση με τις Ηνωμένες Πολιτείες, που διεξάγουν τακτικά επιχειρήσεις ελευθερίας πλοήγησης στην περιοχή.

Διώρυγα του Παναμά

Η Διώρυγα του Παναμά είναι τόσο στρατηγικά σημαντική όσο και οικονομικά ζωτικής σημασίας. Συνδέοντας τον Ατλαντικό Ωκεανό με τον Ειρηνικό Ωκεανό, συνδέει έμμεσα τις ακτές του κύριου υποστηρικτή της, των Ηνωμένων Πολιτειών, και εξασφαλίζει την ασφάλεια της Καραϊβικής Θάλασσας. Και σε αντίθεση με άλλα σημεία συμφόρησης, η απειλή σύγκρουσης κατά μήκος της διώρυγας είναι χαμηλή χάρη στην αποδεκτή υποστήριξη των Ηνωμένων Πολιτειών. Το μεγαλύτερο πρόβλημα για τη Διώρυγα του Παναμά είναι η έλλειψη νερού που έχει αναγκάσει τις αρχές να μειώσουν τη διέλευση. Καθώς η χώρα εισέρχεται στην εποχή των βροχών, τώρα βρίσκονται σε εξέλιξη προσπάθειες για την ανάκτηση της χωρητικότητας και την αύξηση της βύθισης των πλοίων.

spot_img

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
47,700ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής

Τελευταία Άρθρα