Ο ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ: Απαντήσεις και διευκρινίσεις σε δημοσιεύματα του εξωτερικού και του εσωτερικού

Αριστείδης Βούλγαρης
Επικεφαλής της ομάδας
The Functional Reconstruction of Antikythera Mechanism

Φωτογραφία:Αριστερά: Φωτογραφία της κεντρικής περιοχής του Θραύσματος Α απεικονίζει το γρανάζι b1 με τους τέσσερις βραχίονές του. Δεξιά: στιγμιότυπο από το τυχαίο σπάσιμο σε τμήμα του ενός βραχίονα. Στο εσωτερικό του βραχίονα δεν διασώζεται κανένα ίχνος μπρούντζου και έχει αντικατασταθεί από τον Ατακαμίτη (Voulgaris et al., 2022).

The FRAMe Project

Απαντήσεις και διευκρινίσεις
σε δημοσιεύματα του εξωτερικού και του εσωτερικού, τα οποία αναφέρουν πως «σύμφωνα με Αργεντινούς ερευνητές, ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων ήταν ένα μη λειτουργικό παιχνίδι της ελληνιστικής εποχής».
(Η εν λόγω εργασία των ερευνητών βρίσκεται σε αποθετήριο χειρογράφων και δεν έχει δημοσιευθεί σε επιστημονικό περιοδικό με διαδικασία ανώνυμης κρίσης).

Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων κατασκευάστηκε από μπρούντζο (κράμα ≈94% χαλκού και ≈6% κασσίτερου) περίπου το 150–180 π.Χ. Το φορτηγό πλοίο (ολκάς) που τον μετέφερε ναυάγησε στα Αντικύθηρα περίπου το 86 π.Χ.

Σύνθεση ακτινογραφιών των Θραυσμάτων Α και F. Τα λευκά βελάκια αναδεικνύουν το βαθμό συρρίκνωσης του Θραύσματος Α (Voulgaris et al., 2019b).

 

Με την επαφή του μπρούντζου με το θαλασσινό νερό, ξεκίνησαν άμεσα χημικές αντιδράσεις μεταξύ του χαλκού και του χλωρίου της θάλασσας, που υπάρχει σε αφθονία ως χλωριούχο νάτριο (κοινό αλάτι).

Κατά την παραμονή του στον πυθμένα για περίπου 2.000 χρόνια, όλα τα μπρούντζινα εξαρτήματα του Μηχανισμού (γρανάζια, άξονες, δείκτες και πλάκες) μετατράπηκαν σε νέο υλικό, γνωστό ως Ατακαμίτης (τριοξυχλωρίδιο του χαλκού).
Ο Ατακαμίτης είναι ένα πετρώδες-ορυκτό υλικό με πυκνότητα 3.8 gr/cm³, σε αντίθεση με την αρχική πυκνότητα του μπρούντζου που ήταν 8.8 gr/cm³.

Το 1901, ο Μηχανισμός ανελκύστηκε από τον βυθό, αλλά η απότομη αφυδάτωσή του προκάλεσε σημαντική συρρίκνωση, παραμόρφωση και ρηγμάτωση των μερών του.

Σήμερα, ο Μηχανισμός σώζεται σε μεγάλα και μικρότερα θραύσματα, ακανόνιστα παραμορφωμένα και συρρικνωμένα σε τρεις διαστάσεις – σε κατάσταση αντίστοιχη με αυτήν μιας «μούμιας».

A και C: εικόνες του Θραύσματος C, οι οποίες ελήφθησαν το 1903 από άγνωστο φωτογράφο (οι οποίες παρουσιάζονται σε ανέκδοτο υλικό του A. Rehm 1906). B και D: το Θραύσμα C στη σημερινή του κατάσταση (φωτο Α. Βούλγαρης, λήψη στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών). E: αξονική τομογραφία (σε τρεις διαστάσεις), του Θραύσματος C. Η παραμόρφωση είναι εμφανής (Voulgaris et al., 2025a).

Οποιαδήποτε διαστασιολογική μέτρηση στα θραύσματα, όσο ακριβής κι αν είναι, επηρεάζεται από τη συρρίκνωση και την παραμόρφωση, λόγω αλλαγής του υλικού και της αφυδάτωσης.

Κατά συνέπεια, συμπεράσματα όπως ότι ο Μηχανισμός ήταν ένα μη λειτουργικό διακοσμητικό παιχνίδι, δηλαδή μία «αποτυχημένη κατασκευή», είναι τουλάχιστον άστοχα και εσφαλμένα. Δεν ανταποκρίνονται στην Πραγματικότητα, ούτε συμβαδίζουν με το εξαιρετικά υψηλό επίπεδο σχεδιασμού και κατασκευής αυτού του μοναδικού τεχνουργήματος του αρχαίου κόσμου, το οποίο αποτελεί ένα Παγκόσμιο Μνημείο της Αρχαιότητας.

Κατά τη γνώμη μου, ως ερευνητής και κατασκευαστής τριών λειτουργικών μοντέλων του Μηχανισμού των Αντικυθήρων, αυτό το εντελώς άστοχο συμπέρασμα αδικεί το ταλέντο και τη μηχανουργική δεξιοτεχνία του αρχαίου Κατασκευαστή (του οποίου το όνομα δεν διασώζεται).

Αξονική τομογραφία (σε τρεις διαστάσεις), του Θραύσματος Α. Τα μαύρα βελάκια δείχνουν τις έντονα παραμορφωμένες περιοχές του θραύσματος.

Ο Κατασκευαστής αυτός δημιούργησε τα γρανάζια, τους άξονες, τις ατράκτους, τις μετρητικές κλίμακες με τους δείκτες τους, και κατόπιν έγραψε και το Εγχειρίδιο Χρήσης του δημιουργήματός του (το οποίο διασώζεται τμηματικά – σε αποσπασματικές προτάσεις, λέξεις και γράμματα).

Αν κάποιο γρανάζι παρουσίαζε μηχανολογικό πρόβλημα, απλώς θα το αντικαθιστούσε με νέο.

Την εποχή εκείνη, ο μπρούντζος ήταν εξαιρετικά ακριβό υλικό.

Η κατασκευή των εξαρτημάτων ήταν ιδιαίτερα δύσκολη, επίπονη και χρονοβόρα. Υπάρχουν γρανάζια με 229, 223, 188 ή 127 οδόντες – η κατασκευή τους παραμένει ιδιαίτερα απαιτητική ακόμη και σήμερα.

Μπρούντζινη ανακατασκευή της πρόσθιας κεντρικής περιοχής του Μηχανισμού των Αντικυθήρων από την ομάδα The FRAMe Project. Εικονίζονται επίσης, τμήμα από τις 365 οπές κυκλικής κατανομής διαμέτρου 0.8 χιλιοστών. Η διάτρηση τόσο μεγάλου αριθμού μικρής διάστασης οπών είναι χρονοβόρα, επίπονη και απαιτεί υψηλή συγκέντρωση (Voulgaris et al., 2025a).

Ο αρχαίος Κατασκευαστής κατασκεύασε επίσης έναν δακτύλιο με 365 οπές διαμέτρου ≈0.8 χιλιοστών. Ένα σφάλμα μόλις 0.3 μοιρών θα κατέστρεφε την προηγούμενη ή την επόμενη οπή. (δοκιμάστε να μετρήσετε από το 1 μέχρι το 365…).

Ποιος ο λόγος να κατασκευαστεί ένα μηχάνημα:

  • τόσο ακριβό,
  • τόσο πολύπλοκο,
  • τόσο χρονοβόρο και επίπονο,
  • με εξαιρετικά μεγάλο αριθμό εξαρτημάτων και οπών
  • και με το Εγχειρίδιο Χρήσης του,
    αν ήταν απλώς ένα μη λειτουργικό παιχνίδι;
Ανακατασκευή λειτουργικού μοντέλου του Μηχανισμού των Αντικυθήρων από την ομάδα The FRAMe Project, Πρόσθια και Οπίσθια πλευρά.

Η μελέτη της διάβρωσης και της γεωμετρικής παραμόρφωσης των θραυσμάτων δημοσιεύεται στις παρακάτω εργασίες της ομάδας The Functional Reconstruction of Antikythera Mechanism – The FRAMe Project, με συγγραφείς τους Αριστείδη Βούλγαρη, Δρ. Χριστόφορο Μουρατίδη και Αντρέα Βοσινάκη:

  1. Voulgaris A., Mouratidis C., Vossinakis A. (2019):
    Simulation and Analysis of Natural Seawater Chemical Reactions on the Antikythera Mechanism,
    Journal of Coastal Research, 35(5), 959–972.
    https://doi.org/10.2112/JCOASTRES-D-18-00097.1
  2. Voulgaris A., Mouratidis C., Vossinakis A., Bokovos G. (2021):
    Renumbering of the Antikythera Mechanism Saros cells, Resulting from the Saros Spiral Mechanical Apokatastasis,
    Mediterranean Archaeology and Archaeometry, 21(2), 107–128.
    https://www.maajournal.com/index.php/maa/article/view/529/460
  3. Voulgaris A., Mouratidis C., Vossinakis A. (2025):
    Reconstructing the Antikythera Mechanism’s Central Front Dial parts – Division and Placement of the Zodiac Dial ring,
    Journal of the Astronomical History and Heritage, 28(1), 257–279.
    https://dds.sciengine.com/cfs/files/pdfs/view/1440-2807/B14DB9E8860042A1AF8B2997E4F33D33.pdf
ScreenshotΑνακατασκευή λειτουργικού μοντέλου του Μηχανισμού των Αντικυθήρων από την ομάδα The FRAMe Project, Πρόσθια και Οπίσθια πλευρά.

Παρατίθενται αντιπροσωπευτικές φωτογραφίες και αξονικές τομογραφίες των δύο μεγαλύτερων θραυσμάτων του Μηχανισμού των Αντικυθήρων (Θραύσμα Α και C), όπου η παραμόρφωση είναι εμφανής, καθώς και μία από τις λειτουργικές ανακατασκευές του Μηχανισμού από την ομάδα The FRAMe Project.

Αριστείδης Βούλγαρης
The FRAMe Project

 

spot_img

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
47,600ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής

Τελευταία Άρθρα