Αναμενόμενη ήταν η εξέλιξη της αγοράς μέσω της Μ. Βρετανίας 20 μαχητικών αεροπορικής υπεροχής Eurofighter Tranche.5 από την Τουρκία, η οποία επιδιώκει να ισοσταθμίσει την παρουσία 24 Rafale F3R που διαθέτει ήδη ο αεροπορικός στόλος της Ελλάδας.
Μπορεί η όλη συζήτηση να ξεκίνησε ως «μπλόφα» της Αγκύρας απέναντι στην άρνηση των ΗΠΑ για επαναφορά στο πρόγραμμα των F-35, όμως η διαρκής αιμορραγία της TuAF ανέτρεψε σε πολλά τις διαπραγματεύσεις.
Από την άλλη πλευρά, αυτή της Ευρωπαϊκής κοινοπραξίας που κατασκευάζει τα Eurofighter Typhoon, υπάρχει η ανάγκη για πώληση καθώς η πίεση που δέχεται στην Ευρωπαϊκή αγορά δεν μπορεί να θεωρηθεί αμελητέα.
Και μέσα σε όλο αυτό το κλίμα γίνεται αντιληπτό ότι η Άγκυρα στέλνει το μήνυμα προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού ότι είναι ικανή να διαπραγματευτεί το μέλλον του αεροπορικού της στόλου και χωρίς την παρουσία των ΗΠΑ. Σε κάθε περίπτωση ωστόσο στην Αθήνα δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη η ενόχλησή της στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής αμυντικής αγοράς.
Η κίνηση της Μ. Βρετανίας, της Γερμανίας κι άλλων ισχυρών Ευρωπαϊκών κρατών, να εισάγουν την Τουρκία στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα μαχητικών αεροσκαφών, μαρτυρά την θέλησή τους ώστε η Άγκυρα να υφίσταται ως οντότητα στην αμυντική αγορά της Γηραιάς Ηπείρου, παρά το βέτο της Αθήνας και της Λευκωσίας για το Safe.
Η Τουρκία κάνει την προσπάθειά της ν’ αποκαταστήσει την ισορροπία των αεροπορικών δυνάμεων στον αέρα του Αρχιπελάγους, ταυτόχρονα όμως δημιουργεί συνέργειες που την βοηθούν- με τις ευλογίες «εταίρων» να εισέλθει δια της πλαγίας οδού στην Ευρωπαϊκή αμυντική αγορά αλλά και την άμυνα γενικότερα.
Πάντως η σημερινή υπογραφή στην Άγκυρα, είναι εύλογο ότι θα τοποθετηθεί άμεσα στο τραπέζι των αναλύσεων στο υπουργείο Εθνικής άμυνας και στα Επιτελεία, ιδίως το αεροπορικό.
Και ταυτόχρονα στο ίδιο τραπέζι να συζητηθούν και όλες εκείνες οι επιπλέον ανάγκες που υπάρχουν για την περαιτέρω ενίσχυση του αεροπορικού στόλου (σ.σ. όπλα, ατρακτίδια, σύστημα αυτοπροστασίας, κ.ο.κ.)
Τα μεταχειρισμένα…
Τα 4,5 γενιάς Eurofighter Typhoon θα είναι ενδεχομένως αντικαταστάτης των F-4 Phantom που διαθέτει η γείτονα, μαζί με εκείνα τα 24 αεροσκάφη από το Κατάρ και το Ομάν.
Σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζουν οι Τούρκοι, πέραν των 20 καινούριων μαχητικών, έχουν συμφωνήσει να αποκτήσουν 12 μαχητικά Eurofighter από την Ντόχα και άλλα τόσα από το Μουσκάτ.
Τα 12 Eurofighter Typhoon, τύπου Tranche 3 & 4 είναι ικανά να φέρουν τους πυραύλους Meteor, σαν αυτούς που έχουν τα ελληνικά Rafale.
Σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία που υπάρχουν, η γραμμή παραγωγής της Ευρωπαϊκής κοινοπραξίας μπορεί ν’ αποδώσει ως 25 αεροσκάφη ετησίως, την ώρα που οφείλει σε πελάτες της πάνω από 100.
Αυτό σημαίνει ότι η γείτονα θα περιμένει πάνω από μια πενταετία για την προσγείωση του πρώτου καινούριου Eurofighter Tranche 5, την ώρα όπου στην 117 Πτέρυγα Μάχης στην Ανδραβίδα θα έχουν ήδη φτάσει τα πρώτα stealth F-35 της ελληνικής πολεμικής αεροπορίας.
Το τρίπτυχο F-16 Viper, Rafale F3R, F-35 δεν είναι αντιμετωπίσιμο λένε με νόημα στρατιωτικές πηγές, ιδίως όταν σε αυτή την «ομάδα» υπάρχει το στοιχείο της χαμηλής παρατηρησιμότητας που δημιουργεί άλλου είδους συνθήκες στον αεροπορικό αγώνα, αλλά και στην κρούση.
https://hellasjournal.com/2025/10/oi-etairoi-ekanan-telika-to-thavma-tous-anoichti-i-kerkoporta-tis-evropis-gia-tin-agkyra-i-opoia-me-tis-evlogies-ton-evropaion-tarazei-tin-enosi/


