Κ. Καραγιαννίδης: με αφορμή την βράβευση Μαζάουερ: Ελλάδα και Ελληνισμός

 

του Κωνσταντίνου Καραγιαννίδη*

Κατ’ αρχάς να δηλώσω ότι είμαι προκατειλημμένος με τον συγγραφέα. Ποτέ μου δεν τον θεώρησα καλό ιστορικό, τον κατατάσσω στους αναθεωρητές, που χρησιμοποιεί μεροληπτικά την ιστορική έρευνα, χάριν την πολιτικής.

Επί της ουσίας, κομίζει γλαύκα ες Αθήνας. Δεν παρουσιάζει κάτι που δεν ήταν ήδη γνωστό, το ερώτημα είναι όμως πώς θέλει να εκμεταλλευτεί αυτά τα στοιχεία και τί απώτερους στόχους έχει.

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Υπάρχει μια γενικότερη αδυναμία στην Δυτική λογιοσύνη να κατανοήσει τον εντελώς διαφορετικό Ανατολικό κόσμο, καθώς ερμηνεύουν τα πάντα μέσα από το πρίσμα των δυτικών αντιλήψεων. Το βλέπουμε ακόμη και στην πολιτική, όταν κάποιοι προσπαθούν να αναλύσουν το πολιτικό σκηνικό στην Τουρκία χρησιμοποιώντας κλασικούς όρους “αριστεράς” και “δεξιάς”, που δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα.

Ειδικότερα για την εθνολογία και το “ανήκειν”, τόσο ο Απ. Βακαλόπουλος, όσο και ο Γιανναράς αργότερα, έχουν επισημάνει την διαφορά Ανατολής και Δύσης στο ζήτημα αυτό. Σύμφωνα με τα λεγόμενά τους, το “ανήκειν” στην Ανατολή το καθόριζε και εξακολουθεί να το καθορίζει ο κοινός πολιτισμός, ενώ στην Δύση έχει επικρατήσει η διαμόρφωση ταυτότητας από τις κρατικές οντότητες, δημιουργώντας έτσι μια ταύτιση υπηκοότητας και εθνικότητας, που για την δική μας κοσμοθεωρία είναι αδιανόητη.

Η Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία είχε μια κυρίαρχη ιδεολογία, ή οποία συνίστατο στο τρίπτυχο: χριστιανική θρησκεία, ελληνική παιδεία, ρωμαϊκό δίκαιο. Οι μέτοχοι και αποδέκτες αυτού του τριπτύχου ήταν οι αποκαλούμενοι Ρωμαίοι/Ρωμιοί και μεταγενέστερα Έλληνες. Υπάρχει ωστόσο μια έντονη τάση τα τελευταία χρόνια να αμφισβητηθεί ο ελληνικός χαρακτήρας της αυτοκρατορίας και μέσω αυτής και η ελληνικότητα ημών των νεοελλήνων, η οποία βασίζεται σε τυπικά και όχι ουσιαστικά επιχειρήματα. Για παράδειγμα εστιάζουν οι οπαδοί της στην μη χρήση του όρου “Έλλην”, αλλά παραβλέπουν την αξιοποίηση της Ιλιάδος και της Οδύσσειας ως βασικών αναγνωστικών (!!!) στο εκπαιδευτικό σύστημα της αυτοκρατορίας.

Η καταγωγή ως στοιχείο αυτοπροσδιορισμού υπέρτερο του αυτοκρατορικού τριπτύχου, εμφανίζεται πρώτη φορά με τους Βουλγάρους, αλλά η απόπειρα καταπνίγεται. Η οριστική διάσπαση της ενότητας του χριστιανικού κόσμου επέρχεται με την άλωση του 1204, όταν εκλείπει η Κωνσταντινούπολη ως σημείο αναφοράς και αναδύονται κατά τόπους ηγέτες που προσπαθούν να επανενώσουν την κατακερματισμένη αυτοκρατορία. Αξιοσημείωτο είναι όμως, ότι οι τοπικοί ηγεμόνες Αλβανών (Καστριώτης) και Σέρβων (Δουσάν), καθώς και η αριστοκρατία τους, εξακολουθούν να είναι μέτοχοι του αρχικού ιδεολογικού τριπτύχου!

Η εξάλειψη της (ελληνικής) παιδείας κατά την οθωμανοκρατία διευρύνει κάπως τις αντιθέσεις των εθνοτήτων, αλλά παραμένει ως συγκολλητικό στοιχείο η θρησκεία (διοικητικό σύστημα των “μιλλιέτ”). Επειδή όμως η χριστιανική ηγεσία παραμένει ελληνική ως προς την παιδεία, εμμέσως το χριστιανικό στοιχείο σχετίζεται με τον ελληνισμό και συγκαταλέγεται στο αυτό Γένος.

Η ίδρυση του ελλαδικού κράτους δημιουργεί ένα μείζον πρόβλημα. Δημιουργείται ένας δεύτερος, κρατικός ελληνισμός, της υπηκοότητος, ο οποίος αδυνατεί να “υιοθετήσει” το σύνολο των χριστιανών υπηκόων της οθωμανικής αυτοκρατορίας, οι οποίοι μένουν πλέον, σε μεγάλο μέρος “ορφανοί”.

Δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί Αθηναίοι, μετά την απελευθέρωση, αναφέρονταν υποτιμητικά σε εμάς τους Μακεδόνες με τον όρο “τουρκομερίτες”.

Δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί Αθηναίοι, μετά την απελευθέρωση, αναφέρονταν υποτιμητικά σε εμάς τους Μακεδόνες με τον όρο “τουρκομερίτες”.

Η Ρωσία και δευτερευόντως η Αυστρία, που έχασαν σημαντική επιρροή στον Αίμο, λόγω του νέου αγγλικού προτεκτοράτου (Ελλάδα), σπεύδουν να εκμεταλλευτούν την συγκυρία και να καλλιεργήσουν εθνικιστικές τάσεις στους υπόδουλους χριστιανούς, ώστε να αποκτήσουν τα δικά τους προτεκτοράτα. Κατά συνέπεια αναδύονται νέες “ταυτότητες” (τεχνητές ως επί το πλείστον) κατά τα τέλη του 19ου αιώνα, που έρχονται σε σύγκρουση με την οικουμενική χριστιανική-ελληνική.

Αυτό που περιγράφει ο Mazower είναι η φυσική αντίδραση των χριστιανών της οθωμανικής αυτοκρατορίας στην επιβολή νέας ταυτότητας.

Και μην μείνουμε πάλι στους τύπους, χριστιανός σήμαινε Ρωμιός/Έλληνας. Μπορεί οι χωρικοί να μην ήταν σε θέση να μιλήσουν ελληνικά, αλλά αυτό δεν οφειλόταν στην θέλησή τους, παρά στην έλλειψη παιδείας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο πρωτομάρτυρας της Μακεδονίας καπετάν-Κώττας, ο οποίος δεν ήξερε λέξη ελληνικά, αλλά φρόντισε να στείλει τα παιδιά του σε ελληνικό σχολείο. Ο συγγραφέας όμως αποκρύπτει αυτές τις πτυχές και προσπαθεί να καλλιεργήσει την εντύπωση ότι η Ελλάδα και η Βουλγαρία ήταν ισότιμοι δικεδικητές μιας άμορφης λαϊκής μάζας, την οποία ο νικητής θα μετέτρεπε σε “έθνος”, κατά τα δυτικά πρότυπα.

Όσο για το φαινόμενο των εκουσίων εξισλαμισμών, δεν έχω να προσθέσω κάτι, είναι πασίγνωστο. Και ευτυχώς αυτό ο συγγραφέας το ερμηνεύει σωστά, ως φαινόμενο απόδρασης από την καταπίεση και όχι ως δείγμα ειρηνικής συμβίωσης των λαών, όπως προσπαθεί να μας πείσει ο εσμός Λιάκων, Βερέμηδων και Ρεπούσηδων (ανταποδίδω σχόλιο του Λιάκου, ο οποίος είχε χαρακτηρίσει “εσμό” το σύνολο των αντιδρώντων στην ιστοριογραφία της Ρεπούση).

ΥΓ: Πρέπει να αποβάλουμε κάποτε την κοραϊκή αντίληψη που ταυτίζει τον ελληνισμό αποκλειστικά με την αρχαία Ελλάδα. Δηλαδή απορρίπτουμε από την παράδοσή μας φιλοσόφους όπως ο άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής, ο Μιχαήλ Ψελλός, ο πατριάρχης Φώτιος, ο Ευστάθιος, μητροπολίτης Θεσσαλονίκης και πλήθος άλλοι; Δεν εξελίχθηκε ο ελληνισμός μετά την κλασική Αθήνα; Και μήπως ωραιοποιούμε σε υπέρμετρο βαθμό την κλασική αρχαιότητα (για παράδειγμα καυτηριάζουμε την βαρβαρότητα των “Βυζαντινών”, αλλά παραβλέπουμε τις περιγραφές ωμοτήτων του Θουκυδίδη);

ΥΓ: Δεν έχω υπ’ όψη μου το τρέχον άρθρο του Ε. Χεκίμογλου, αλλά να θυμίσω ότι είχε ασκήσει τεκμηριωμένη κριτική στον Mazower πολύ νωρίτερα (2013).
https://media.ems.gr/anakoinoseis/nea/2013/news_an_mazaouer_hekimoglou_othomanismos_20130131.pdf

Με την Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών να συντάσσεται μαζί του.
https://media.ems.gr/anakoinoseis/nea/2013/news_an_mazaouer_neoothomanismos_20130131.pdf

Ενώ ο τότε πρόεδρος της ΕΜΣ, Μέρτζος, καθώς και ο Γιάννης Μέγας (επίσης εμβριθής μελετητής της τοπικής ιστορίας) είχαν αρθρογραφήσει για τις “ανορθογραφίες” του Mazower.
https://media.ems.gr/ekdoseis/ektos_seiras/ekd_eksi_mazower.pdf

Αργότερα (2019) έγραψε ένα εξ ίσου ενδιαφέρον σχετικό άρθρο και ο Καραμπελιάς.
https://ardin-rixi.gr/archives/14970

Και ένα προσωπικό σχόλιο για τον (ενοχλητική) υπερπροβολή της Θεσσαλονίκης ως “πολυπολιτισμικής” πόλεως. Η τάση αυτή με ενοχλεί σφόδρα, για τρεις λόγους:
(α) Διότι διαβλέπω σε αυτόν πολιτική σκοπιμότητα, παρά ιστορική ακρίβεια.
(β) Διότι αυτόν τον χαρακτήρα είχε η πόλη σε μικρό ποσοστό του συνολικού της βίου. Η υπόλοιπη ιστορία της ως ελληνική πόλη αποσιωπάται ή υποβαθμίζεται! Πόσα συνέδρια, επί παραδείγματι, έχουν πραγματοποιηθεί για τον μητροπολίτη Ευστάθιο, τον μεγαλύτερο ίσως μελετητή του Ομήρου;
(γ) Διότι η μετάλλαξη της πόλεως από ελληνική σε “πολυπολιτισμική” δεν ήταν προϊόν εσωτερικών της διεργασιών, αλλά αποτέλεσμα κατακτήσεως (το οποίο, επίσης, παραβλέπεται). Και η οθωμανική και η εβραϊκή κοινότητα δημιουργήθηκαν ως αποτέλεσμα πολέμων και βιαίων μετακινήσεων πληθυσμών, εις βάρος της ελληνικής!

Η αίσθηση που απεκόμισα από το βιβλίο του Mazower (πολύ περισσότερο, δε, από τους εγχωρίους υμνολόγους του) είναι ότι έχει περισσότερο πολιτικό, παρά ιστορικό χαρακτήρα.

Εύγε, λοιπόν, στον κ. Χεκίμογλου για την ένσταση του επί της βραβεύσεως του Mazower και για την πρότασή του να προβληθούν αφανείς – αλλά διόλου ασήμαντοι – μελετητές της Θεσσαλονίκης.

*Ο Κωνσταντίνος Καραγιαννίδης είναι Ηλεκτρολόγος Μηχανικός και Μηχανικός Ηλεκτρονικών Υπολογιστών. 

spot_img

9 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Σημείωση:
    Το ανωτέρω σχόλιο (εκτός από το 2ο ΥΓ) δεν είναι πρόσφατο, προέρχεται από ανταλλαγή μηνυμάτων με φίλο, το 2016, στα πλαίσια συζητήσεως επικεντρωμένης στις αναφορές του Mazower για την διαμάχη περί την Μακεδονία, την ελληνικότητα της οποίας αποδίδει κυρίως στην “ελληνοποίηση” ετερογενών Οθωμανών υπηκόων, μετά το 1912. Ταιριάζει, όμως, στην παρούσα περίσταση.

  2. Συμφωνώ…έπρεπε αυτά να υπογραμμιστούν. Δυστυχώς, τα βραβεία δίνονται συχνα χωρίς προηγούμενη ενδελεχή εξέταση του ποιός τα λαμβάνει.

  3. Τον Μιχαήλ Ψελλό πρέπει να τον διαγράψει η Ιστορία από τις δέλτους των Βυζαντινών φιλοσόφων. Ένας μηχανορράφος του παλατιού , που μαζί με τους Δούκες έχουν ακέραια την ευθύνη της ήττας στο Μαντζικέρτ , την τύφλωση και το θάνατο του αυτοκράτορα Ρωμανού.

    • Συμφωνώ ότι ο πολιτικός ρόλος του Ψελλού ήταν αισχρός.
      Ακυρώνει αυτό, όμως, την πολυσχιδή φιλοσοφική και επιστημονική προσφορά του;

      Να το παραλληλίσουμε και με το σήμερα, πόσοι λαμπροί καθηγητές απέτυχαν παταγωδώς στον πολιτικό στίβο;
      Πρέπει να τους ακυρώσουμε ως (θεωρητικούς) επιστήμονες και δασκάλους;

      Δεν θα ήταν ορθότερο (και για την ιστορία και για το παρόν) να διακρίνουμε τις ιδιότητες των προσώπων, επαινώντας τα εκεί που αξίζουν και κατακεραυνώνοντάς τα εκεί που αποτυγχάνουν;

      Νομίζω ότι σε όλες αυτές τις περιπτώσεις βρίσκει εφαρμογή η ευαγγελική ρήση του Χριστού για τους Φαρισαίους:
      “πάντα οὖν ὅσα ἐὰν εἴπωσιν ὑμῖν τηρεῖν, τηρεῖτε καὶ ποιεῖτε, κατὰ δὲ τὰ ἔργα αὐτῶν μὴ ποιεῖτε· λέγουσι γὰρ, καὶ οὐ ποιοῦσι.”
      (κατά Ματθαίον, 23.3)

      Ο Ψελλός, λοιπόν, μπορεί να μην είναι πρότυπο βίου και συμπεριφοράς, αλλά θα ζημιωθούμε περισσότερο αν απορρίψουμε και το έργο του, μαζί με τον ίδιο.

  4. Όντως, ο Δήμος δεν γνώριζε, τι ισχυρίζεται ο ιστορικός; Μα, είναι διάσημος.
    Αν δεν ήξεραν, γιατί τον βράβευσαν;
    Γιατί τόση επιμονή στον υπερτονισμό της “πολυπολιτισμικής” Θεσσαλονίκης, όταν αυτή η περίοδος, όπως ορθώς επισημαίνει ο κ. Καραγιαννίδης, είναι αμελητέα σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του αναμφισβήτητα ελληνικού χαρακτήρα της;
    Από τις Πρέσπες μέχρι την ίδρυση σωματείου στην Φλώρινα που θα δίδασκε την “μακεδονική” γλώσσα και από την ίδρυση έδρας “μακεδονικής” γλώσσας και πολιτισμού, νομίζω, στο ΠΑΜΑΚ μέχρι την βράβευση του Mazower, κάτι δεν πάει καθόλου καλά.

  5. Hellenic Competition CommissionHellenic Competition Commission

    H Επιτροπή Ανταγωνισμού συμμετέχει στο έργο CompEUte, μία πρωτοβουλία πού χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση με σκοπό να ενισχύσει τις νομικές γνώσεις και ικανότητες των διοικητικών και πολιτικών δικαστών στη χώρα μας, στην εφαρμογή του δικαίου ανταγωνισμού στην ψηφιακή αγορά. Tο έργο υλοποιείται στην Ελλάδα από το Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου – Ίδρυμα Τσάτσου με τη συμμετοχή της ΕΣΔΙ,,,,,,,

    https://lnkd.in/dxR9F3Fy

    https://lnkd.in/dfVtuswf

    The Hellenic Competition Commission joins the CompEUte project, an EU-funded initiative aimed at enhancing legal knowledge and skills of national administrative and civil judges in the application of competition law to the digital market. In Greece, the project is implemented by the Themistocles and Dimitris Tsatsos Foundation – Centre for European Constitutional Law.

    The project is also supported by the National School of Judiciary (NSJ).

    https://lnkd.in/d3UgeKPQ

    Reactions

    View Michael Polemis’ profile

    like

  6. Δέστε και τη συμβολή του ιστορικού Γιάννη Ταχόπουλου, πριν πέντε χρόνια, πάλι τις Ανιχνεύσεις

  7. Οι θέσεις του Μαζάουερ είναι ταυτόσημες με τις θέσεις των διεθνών τραπεζιτών, τις οποίες εξέφραζαν δια των σιωνιστών, περί πολυεθνικής (άρα μη-Ελληνικής) Μακεδονίας με πρωτεύουσα την πολευθνική (άρα μη-Ελληνική) Θεσσαλονίκη. Οπότε, οι απόψεις του Μαζάουερ συνιστούν προπαγάνδα.

Leave a Reply to Φερώνυμος Ακύρωση απάντησης

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
47,500ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής

Τελευταία Άρθρα