![]()
Μια εισαγωγή στην Τέταρτη Ολομέλεια της Κίνας
Ίωνάθαν Α. Τζίν και Άλι Μάθιας
13 Οκτωβρίου 2025
Όργανα της Ένοπλης Αστυνομικής Δύναμης περιπολούν κοντά στην Πλατεία Τιενάνμεν στο Πεκίνο της Κίνας την 15η Ιουλίου 2024. Την ίδια ημέρα ξεκινά το τρίτο πλήρες σώμα.
Όργανα της Ένοπλης Αστυνομικής Δύναμης περιπολούν κοντά στην Πλατεία Τιενάνμεν στο Πεκίνο της Κίνας την 15η Ιουλίου 2024. Την ίδια ημέρα ξεκινά το τρίτο πλήρες σώμα. (Ιτσιρό Οχάρα/The Yomiuri Shimbun μέσω Reuters Connect)
Ενότητες
Τι είναι μια Ολομέλεια και γιατί έχει σημασία;
Ποια αποτελέσματα πρέπει να παρακολουθούμε στην Ολομέλεια;
Συμπέρασμα
Από τις 20 ως τις 23 Οκτωβρίου, η Κεντρική Επιτροπή του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας (ΚΚΚ) θα συγκληθεί [συνεκλήθη] στο Πεκίνο για την ετήσια Ολομέλειά της, τη σημαντικότερη εκδήλωση στο πολιτικό ημερολόγιο της Κίνας φέτος. Αυτή η συνάντηση θα επικεντρωθεί στο να σκιαγραφήσει το επόμενο πενταετές σχέδιο του ΚΚΚ, το οποίο η Εθνική Λαϊκή Συνέλευση — η νομοθετική συνέλευση «ρουμπρίκα» της Κίνας — θα εγκρίνει τον Μάρτιο του 2026. Η ολομέλεια μπορεί επίσης να οδηγήσει σε σημαντικές μετακινήσεις προσώπων.
Τι είναι μια Ολομέλεια και γιατί έχει σημασία;
Μια Ολομέλεια είναι μια σύγκληση της Κεντρικής Επιτροπής του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας, που αποτελείται από τους ανώτατους 205 αξιωματούχους του κόμματος, καθώς και από 167 αναπληρωματικά μέλη. Η Κεντρική Επιτροπή είναι κατ’ όνομα η ανώτατη αρχή στο ΚΚΚ, και έχει την ευθύνη να επιλέγει τα μέλη του Πολιτικού Γραφείου, της Μόνιμης Επιτροπής του Πολιτικού Γραφείου και της Κεντρικής Στρατιωτικής Επιτροπής, σύμφωνα με το Καταστατικό του ΚΚΚ. Αυτή η Κεντρική Επιτροπή, με τη σειρά της, είχε επιλεγεί από τους 2.296 αντιπροσώπους στο 20ο Συνέδριο του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας, το οποίο διεξάγεται κάθε πέντε χρόνια και αποτελεί την κυριότερη εκδήλωση στην πολιτική ζωή της Κίνας.
Η πολιτική πραγματικότητα, ωστόσο, είναι ακριβώς η αντίθετη — στην πραγματικότητα, οι κορυφαίοι ηγέτες του κόμματος καθορίζουν τη σύνθεση της ευρύτερης Κεντρικής Επιτροπής μέσω μιας αδιαφανούς διαδικασίας παρασκηνιακών διαπραγματεύσεων.
Από το 1982, το Καταστατικό του ΚΚΚ απαιτεί η Κεντρική Επιτροπή να συνεδριάζει τουλάχιστον μία φορά τον χρόνο. Αυτός ο κανόνας αποτέλεσε μέρος μιας προσπάθειας να εισαχθεί κάποια προβλεψιμότητα και σταθερότητα στην πολιτική διαδικασία της Κίνας μετά την ασταθή διακυβέρνηση του Μάο Τσετούνγκ, κατά την οποία η Κεντρική Επιτροπή θα παρέμενε για χρόνια χωρίς να συνεδριάσει. Πριν από την εποχή του Σι Τζινπίνγκ, η ηγεσία του ΚΚΚ είχε εδραιώσει έναν προβλεπόμενο — αλλά άγραφο — ρυθμό για τις Ολομέλειες του κόμματος. Σύμφωνα με τις ανεπίσημες νόρμες που προηγουμένως διέκριναν το πολιτικό ημερολόγιο, η Τέταρτη Ολομέλεια θα έπρεπε να επικεντρωθεί σε ζητήματα που σχετίζονται με τη διακυβέρνηση του κόμματος, θέμα που αποτελεί κεντρικό άξονα της διακυβέρνησης του Σι. Ωστόσο, αυτή η Ολομέλεια θα επικεντρωθεί κυρίως στο οικονομικό έργο και στη διαμόρφωση του 15ου Πενταετούς Σχεδίου — το οποίο θα ξεκινήσει την επόμενη χρονιά. Η αλλαγή εστίασης αποτελεί σημαντική απόκλιση στο πολιτικό ημερολόγιο της Κίνας μετά τον Μάο. Η απόφαση να παραλειφθεί, τουλάχιστον για τώρα, μια Ολομέλεια αφιερωμένη στην οικοδόμηση του κόμματος είναι ιδιαίτερα αινιγματική, αφού ο Σι έχει εστιάσει τόσο επίμονα σε αυτό το ζήτημα καθ’ όλη τη θητεία του.
Αν και οι Ολομέλειες εξακολουθούν να παραμένουν σημαντικές, ο Σι έχει μειώσει τη σχετική τους σημασία, προγραμματίζοντας περιστασιακά άλλες ημιτακτικές διασκέψεις που μπορούν να παίξουν υπερμεγέθη ρόλο στην αποτύπωση των προτεραιοτήτων της ηγεσίας. Για παράδειγμα, το 2023, ο Σι ανέβαλε την Τρίτη Ολομέλεια του κόμματος — η οποία παραδοσιακά επικεντρώνεται σε οικονομικά ζητήματα — έως τον Ιούλιο του 2024, και αντ’ αυτού συγκάλεσε μια σπάνια Διάσκεψη Εργασίας για τις Εξωτερικές Υποθέσεις. Πριν από τη θητεία του Σι, η ηγεσία του κόμματος συγκάλεσε Διάσκεψη Εξωτερικών Υποθέσεων μόνο γύρω από ιστορικές αλλαγές στην κινεζική εξωτερική πολιτική, με τρεις τέτοιες διασκέψεις να λαμβάνουν χώρα μεταξύ της ίδρυσης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας το 1949 και της έναρξης της διακυβέρνησης Σι το 2012.
Κατά τη διάρκεια μόνο της δικής του διακυβέρνησης, ο Σι έχει φιλοξενήσει προσωπικά τρεις Διασκέψεις Εξωτερικών Υποθέσεων — μια αξιοσημείωτη αλλαγή στο πολιτικό ημερολόγιο της Κίνας.
Παρομοίως, ο Σι έχει συγκαλέσει δύο Διασκέψεις Πολιτικής Εργασίας για τη στρατιωτική ηγεσία κατά τη διάρκεια της θητείας του, το 2014 και ξανά το 2024, και οι δύο από τις οποίες προανήγγειλαν εκτεταμένες και βαρυσήμαντες εκκαθαρίσεις στην ανώτατη στρατιωτική ηγεσία. Αυτές οι τροποποιήσεις στο πολιτικό ημερολόγιο αποτελούν ένα ακόμη σημάδι του πώς ο Σι έχει χρησιμοποιήσει την εξουσία του για να αναδιαμορφώσει τους ανεπίσημους κανόνες της κινεζικής πολιτικής.
Ποια αποτελέσματα πρέπει να παρακολουθούμε στην Ολομέλεια;
Κύρια θέματα του 15ου Πενταετούς Σχεδίου (2026-2030)
Η ανακοίνωση του Πολιτικού Γραφείου τον Ιούλιο ότι θα συγκαλούσε την πλήρη Κεντρική Επιτροπή τον Οκτώβριο ανέφερε πως η Ολομέλεια θα επικεντρωνόταν στο 15ο Πενταετές Σχέδιο (ΠΕΣ), το οποίο θα καθοδηγήσει την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της Κίνας από το 2026 έως το 2030. Κατά τη διάρκεια του επόμενου ΠΕΣ, η Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας θα γιορτάσει την 80ή επέτειό της το 2029 — χρονιά κατά την οποία, σύμφωνα με τον Σι, πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί τα «καθήκοντα μεταρρύθμισης» του κόμματος.
Τον Απρίλιο, ο Σι σκιαγράφησε τους εξής πέντε βασικούς τομείς ανάπτυξης για το επόμενο ΠΕΣ:
Οικονομική ανάπτυξη.
Ασφάλεια.
Εθνικό σύστημα καινοτομίας.
Εκπαίδευση και ανθρώπινο δυναμικό για την ανάπτυξη νέων ποιοτικών παραγωγικών δυνάμεων.
Βελτίωση του βιοτικού επιπέδου του λαού.
Συνεχιζόμενη εστίαση στις «νέες καινοτόμες δυνάμεις»
Η καινοτομία και η ανάπτυξη νέων ποιοτικών παραγωγικών δυνάμεων αποτέλεσαν το επίκεντρο της ομιλίας του Σι στο συμπόσιο του Απριλίου για το 15ο ΠΕΣ· τα μεταγενέστερα δοκίμιά του για το 15ο ΠΕΣ στο Qiushi, το κορυφαίο θεωρητικό περιοδικό του Κομμουνιστικού Κόμματος Κίνας· και την ενημέρωση από τη συνεδρίαση του Πολιτικού Γραφείου του Σεπτεμβρίου. Ο Σι, στην ομιλία του στο συμπόσιο του Απριλίου, κάλεσε τους αξιωματούχους να επεκτείνουν το άνοιγμα της Κίνας προς τον έξω κόσμο ενόψει ενός ταχέως μεταβαλλόμενου εξωτερικού περιβάλλοντος, πιθανώς με έμμεση αναφορά στο ασταθές καθεστώς δασμών των ΗΠΑ. Ζήτησε τη βελτίωση του εθνικού συστήματος καινοτομίας, την τόνωση της δημιουργικής ζωτικότητας των καινοτομιών, και την ανάπτυξη αναδυόμενων και «αιχμής» τεχνολογιών, με την εκπαίδευση να αποτελεί κλειδί για την ανάπτυξή τους. Η επιστημονική και τεχνολογική καινοτομία κατατάχθηκε επίσης δεύτερη στις πέντε κύριες πρωτοβουλίες στην ειδική ερευνητική έκθεση της Μόνιμης Επιτροπής της Εθνικής Λαϊκής Συνέλευσης (ΕΛΣ) για το 15ο ΠΕΣ, προηγούμενη της επέκτασης της εγχώριας ζήτησης.
Η διατύπωση αυτή και το πλαίσιο πολιτικής πιθανότατα σημαίνουν ότι το 15ο Πενταετές Σχέδιο θα αποτελέσει ευρέως συνέχεια των 13ου και 14ου ΠΕΣ, με την εγχώρια καινοτομία ως κεντρικό «πυλώνα αντίληψης». Το 13ο ΠΕΣ (2016-2020) ακολούθησε την έναρξη του στρατηγικού σχεδίου «Made in China 2025» και χαρακτηρίστηκε από ισχυρή έμφαση στις δαπάνες για έρευνα και ανάπτυξη και στην καλλιέργεια τομέων υψηλής τεχνολογίας όπως η τεχνητή νοημοσύνη (AI), η ρομποτική, οι ταχείες σιδηροδρομικές μεταφορές και οι ημιαγωγοί. Το 14ο ΠΕΣ επικεντρώθηκε παρομοίως στην καινοτομία — καθώς το κεντρικό του θέμα ήταν η «διπλή κυκλοφορία», μια στρατηγική που, εν συντομία, στοχεύει στην ενίσχυση της εγχώριας ζήτησης διατηρώντας ταυτόχρονα το παγκόσμιο εμπόριο — και ανέδειξε επίσης την τεχνολογική αυτάρκεια μέσω της ανάπτυξης αναδυόμενων τεχνολογιών όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η ανανεώσιμη ενέργεια και οι ημιαγωγοί.
Το 15ο Πενταετές Σχέδιο είναι πιθανό να διατηρήσει πολλές από αυτές τις προτεραιότητες και να δώσει περαιτέρω έμφαση στην ανάπτυξη νέων παραγωγικών δυνάμεων, συμπεριλαμβανομένων των μέσων για την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών — υποδομές, έρευνα και ανάπτυξη (R&D) και ενσωμάτωση ταλέντου — και της ίδιας της τεχνολογίας. Σε τουλάχιστον τρεις περιπτώσεις το περασμένο έτος, ο Σι έχει καταστήσει σαφές ότι θεωρεί την επιστήμη και την τεχνολογική καινοτομία των νέων παραγωγικών δυνάμεων ως τις κινητήριες δυνάμεις για την ανάπτυξη της κινεζικής οικονομίας, ιδίως εν μέσω των απρόβλεπτων σινοαμερικανικών οικονομικών σχέσεων.
Ασαφής πορεία για την τόνωση της κατανάλωσης
Η κατανάλωση είναι πιθανό να αποτελέσει ονομαστική προτεραιότητα στο 15ο Πενταετές Σχέδιο, ιδίως δεδομένης της συνεχούς ενασχόλησης της κυβέρνησης με την τόνωση της κατανάλωσης το 2025, αλλά ο βασικός δείκτης της σοβαρότητας της ηγεσίας θα είναι το κατά πόσον το πενταετές σχέδιο θα ξεπεράσει τη ρητορική για να παρουσιάσει ένα βιώσιμο σχέδιο για την ενίσχυση της κατανάλωσης. Καθώς η οικονομία της Κίνας αναπτυσσόταν και η ανάγκη για στέγαση και υποδομές μειωνόταν, πολλοί οικονομολόγοι, όπως οι Άντριου Πόλκ και Ντίνι ΜακΜάχον, έκριναν ότι η κατανάλωση των νοικοκυριών ήταν απαραίτητη για να αντικαταστήσει τις επενδύσεις και να κινητοποιήσει την εγχώρια ζήτηση. Από τότε που η Κίνα άρχισε να αντιμετωπίζει βραδύτερη ανάπτυξη μετά τη λήξη της πολιτικής «μηδενικής COVID», ο Σι και κορυφαίοι Κινέζοι αξιωματούχοι έχουν δώσει προτεραιότητα στην εγχώρια κατανάλωση. Ο Σι συζήτησε αυτήν την προτεραιοποίηση σε ομιλία του στη Κεντρική Διάσκεψη Οικονομικής Εργασίας για το 2025 και στο συμπόσιο του Πολιτικού Γραφείου του Ιουλίου για την οικονομική πολιτική, αλλά και πρόσφατες αλλαγές πολιτικής υποδηλώνουν ότι η εστίαση στην κατανάλωση θα συνεχιστεί· για παράδειγμα, το Κρατικό Συμβούλιο ανακοίνωσε νέα πολιτική τον Αύγουστο του 2025 για την απαλλαγή από τα δίδακτρα φροντίδας και εκπαίδευσης για μαθητές προσχολικής ηλικίας.
Παρόλο που η ηγεσία έχει δηλώσει ότι η κατανάλωση είναι κορυφαία προτεραιότητα, η οικονομία της Κίνας παραμένει προσανατολισμένη στις επενδύσεις, καθώς η κυβέρνηση συνεχίζει να διοχετεύει χρήματα σε υποδομές, επιχειρήσεις και εξαγωγές αντί για κοινωνικές υπηρεσίες και προγράμματα πρόνοιας, τα οποία θα ενίσχυαν την κατανάλωση. Οι κοινωνικές υπηρεσίες και τα προγράμματα πρόνοιας που έχει εφαρμόσει η κυβέρνηση έχουν επικεντρωθεί στην αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος της Κίνας — όπως η απαλλαγή των προσχολικών διδάκτρων ή ένα εθνικό πρόγραμμα επιδοτήσεων παιδικής φροντίδας — και όχι στην αύξηση των δαπανών των νοικοκυριών καθαυτών. Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι ο Σι δεν ανέφερε ρητά την κατανάλωση στην ομιλία του του Απριλίου για το πενταετές σχέδιο, αλλά αναφέρθηκε σε αυτήν μόνο εμμέσως όταν κάλεσε για «βελτίωση του βιοτικού επιπέδου» — κάτι που θα μπορούσε να σημαίνει στήριξη μηχανισμών κοινωνικής πρόνοιας για την ενίσχυση της κατανάλωσης. Ωστόσο, η έκθεση της Μόνιμης Επιτροπής της ΕΛΣ για το 15ο ΠΕΣ περιέγραψε αρκετές πρωτοβουλίες για την αύξηση της κατανάλωσης, όπως η ενίσχυση της καταναλωτικής ικανότητας, ο συντονισμός των πολιτικών και μέτρων κατανάλωσης, η αύξηση της αποτελεσματικής προσφοράς, η διασφάλιση της ανάπτυξης μέσω του κράτους δικαίου και η θέσπιση λογικών στόχων οικονομικής ανάπτυξης. Από αυτές τις προτεινόμενες πολιτικές, μόνο οι προσπάθειες ενίσχυσης της καταναλωτικής ικανότητας θα αύξαναν άμεσα τα επίπεδα δαπανών των νοικοκυριών, αν και η έκθεση δεν περιλάμβανε συγκεκριμένα μέτρα για την υλοποίηση της πολιτικής.
Αλλαγές προσώπων
Ο Σι θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει την Ολομέλεια για να προχωρήσει σε ορισμένες μετακινήσεις υψηλόβαθμων προσώπων, αλλά χρειάζεται μόνο το κύρος μιας Ολομέλειας για να κάνει αλλαγές στα ανώτατα όργανα του κόμματος — το Πολιτικό Γραφείο, τη Μόνιμη Επιτροπή του Πολιτικού Γραφείου και την Κεντρική Στρατιωτική Επιτροπή. Πέραν της επιλογής μελών για αυτά τα εξέχοντα όργανα, ο Σι έχει ευρεία ευχέρεια να κάνει άλλες αλλαγές προσώπων οποιαδήποτε στιγμή, εκτός πλαισίου Ολομέλειας. Ο Σι θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει την Ολομέλεια για να αναπληρώσει τις αποδεκατισμένες τάξεις της Κεντρικής Στρατιωτικής Επιτροπής, του υπέρτατου στρατιωτικού οργάνου του κόμματος, από το οποίο έχουν απομακρυνθεί ή εξαφανιστεί τρία από τα έξι ένστολα μέλη του από την αρχή της θητείας του Σι. Όπως υποστήριξαν οι ερευνητές του Brookings Ίωνάθαν Τζιν και Τζον Κάλβερ στο Foreign Affairs, οι εκτεταμένες εκκαθαρίσεις στην ανώτατη διοίκηση υποδηλώνουν ότι ο Σι έχει χάσει την υπομονή του με — και όχι τον έλεγχο επί — του στρατού, και ότι δεν έχει εμπιστοσύνη ότι ο στρατός είναι σε θέση να εγγυηθεί την κυριαρχία του κόμματος ή, κατά τη φρασεολογία του Σι, την ικανότητα «να πολεμά και να νικά μάχες». Ορισμένοι έχουν εικάσει ότι ο Σι θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει την Ολομέλεια για να προωθήσει έναν πιθανό διάδοχο σε ένα από τα ανώτατα όργανα του κόμματος, αλλά είναι πιθανό να αναβάλει αυτό το ζήτημα τουλάχιστον έως το 2027, όταν, κατά πάσα πιθανότητα, θα ξεκινήσει μια τέταρτη θητεία στην εξουσία.
Στρατός
Η πιθανότερη κενή θέση που ενδέχεται να καλυφθεί στην Ολομέλεια είναι αυτή του διευθυντή του Τμήματος Πολιτικής Εργασίας, του οποίου ο πρώην επικεφαλής, ναύαρχος Μιάο Χουά, απομακρύνθηκε τον περασμένο Νοέμβριο. Το Τμήμα Πολιτικής Εργασίας αποτελεί κρίσιμο θεσμό στον Λαϊκό Απελευθερωτικό Στρατό (ΛΑΣ), καθώς είναι υπεύθυνο για τη διασφάλιση της πίστης του στρατού προς το κόμμα. Ο Μιάο έχει μέχρι στιγμής απομακρυνθεί από τη θέση του ως αντιπροσώπου στην Εθνική Λαϊκή Συνέλευση, γεγονός που ανοίγει τον δρόμο για την απομάκρυνσή του από την Κεντρική Επιτροπή κατά την προσεχή Ολομέλεια. Δεν είναι γνωστό ποιος θα αντικαταστήσει τον Μιάο, αλλά εκτός εάν ο Σι αποφασίσει να δώσει μια «προαγωγή ελικοπτέρου» σε κάποιον λιγότερο υψηλόβαθμο αξιωματικό, θα πρέπει να επιλέξει έναν πολιτικό επίτροπο με βαθμό επικεφαλής διοίκησης θεάτρου επιχειρήσεων. Οι πιθανοί υποψήφιοι περιλαμβάνουν:
Πολιτικός Επίτροπος του Ανατολικού Θεάτρου Λιου Τσινγκσόνγκ.
Πολιτικός Επίτροπος του Νοτίου Θεάτρου Γουάνγκ Ουεντσουάν.
Πολιτικός Επίτροπος του Κεντρικού Θεάτρου Σου Ντετσίνγκ.
Πολιτικός Επίτροπος του Πολεμικού Ναυτικού του ΛΑΣ Γιουάν Χουατζί.
Πολιτικός Επίτροπος της Πολεμικής Αεροπορίας του ΛΑΣ Γκουό Πουσιαο.
Πολιτικός Επίτροπος της Δύναμης Πυραύλων του ΛΑΣ Σου Σισένγκ (αν και φημολογείται ότι τελεί υπό έρευνα για διαφθορά).
Ο Πολιτικός Επίτροπος του Δυτικού Θεάτρου Λι Φενγκμπιάο έχει ήδη φτάσει στην ηλικία συνταξιοδότησης των 65 ετών και είναι πιθανώς μη επιλέξιμος για προαγωγή.
Αν και ο Αντιπρόεδρος της Κεντρικής Στρατιωτικής Επιτροπής (ΚΣΕ) στρατηγός Χε Ουεϊντόνγκ δεν έχει εμφανιστεί από τον Μάρτιο, δεν έχει απομακρυνθεί επίσημα από τη θέση του, επομένως η ηγεσία είναι απίθανο να τον αντικαταστήσει σε αυτήν την Ολομέλεια.
Επίσης, είναι απίθανο ο Σι να προαγάγει τον νυν υπουργό Εθνικής Άμυνας, ναύαρχο Ντονγκ Τζουν, στην ΚΣΕ. Ο Ντονγκ είναι υπουργός Άμυνας από το 2023, και ως εκ τούτου, ο Σι είχε ήδη την ευκαιρία να τον προαγάγει στην ΚΣΕ πέρσι. Επιπλέον, ο Ντονγκ δεν έχει καν οριστεί ως κρατικός σύμβουλος, θέση που κατείχαν οι προκάτοχοί του — γεγονός που υποδηλώνει ότι ο Σι έχει αποφασίσει να μειώσει περαιτέρω την ήδη αποδυναμωμένη θέση του υπουργού Εθνικής Άμυνας, της μόνης υπουργικής θέσης στο σύστημα της Κίνας που δεν διαθέτει αναπληρωτές υπουργούς.
Κατά τη διάρκεια της τρίτης θητείας του Σι, τουλάχιστον επτά αξιωματικοί του ΛΑΣ στην Κεντρική Επιτροπή (ο πρώην διοικητής του Νοτίου Θεάτρου Ουάνγκ Σιούμπιν, ο πρώην διοικητής της Ένοπλης Αστυνομίας του Λαού Ουάνγκ Τσουννίνγκ, ο πρώην διοικητής του Βορείου Θεάτρου Ουάνγκ Τσιανγκ, ο πρώην πολιτικός επίτροπος του Στρατού Ξηράς του ΛΑΣ Τσιν Σουτόνγκ, ο πρώην επικεφαλής του Τμήματος Υποστήριξης Λογιστικής της ΚΣΕ Τζανγκ Λιν, ο πρώην πολιτικός επίτροπος της Δύναμης Πυραύλων του ΛΑΣ Σου Τζονγκμπό, και ο πρώην διοικητής της Δύναμης Στρατηγικής Υποστήριξης του ΛΑΣ Τζου Τσιανσένγκ) έχουν αποπεμφθεί από τις θέσεις τους ή αντικατασταθεί, αλλά δεν έχουν επανατοποθετηθεί ούτε τεθεί υπό έρευνα. Πέντε από αυτούς τους αξιωματικούς του ΛΑΣ απομακρύνθηκαν από τις θέσεις τους μετά την τελευταία Ολομέλει. Πέραν του Χε Ουεϊντόνγκ, υπάρχουν και άλλοι για τους οποίους φημολογείται ότι ερευνώνται ή έχουν συλληφθεί λόγω συνδέσεων με τον Μιάο Χουά και τον Χε Ουεϊντόνγκ, αλλά οι φήμες αυτές παραμένουν ανεπιβεβαίωτες και ως εκ τούτου είναι απίθανο να επηρεάσουν άμεσα τις εργασίες της Ολομέλειας.
Κόμμα
Το κόμμα έχει έναν ασυνήθιστα μεγάλο αριθμό μελών της Κεντρικής Επιτροπής που βρίσκονται εν αναμονή επανατοποθέτησης, αλλά ο Σι έχει την ευχέρεια να μετακινεί ανώτατους αξιωματούχους εκτός πλαισίου Ολομέλειας. Ο πιο αξιοσημείωτος αξιωματούχος που βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε εκκρεμότητα είναι το μέλος του Πολιτικού Γραφείου Μα Σινγκρουί, ο οποίος μέχρι τον Ιούλιο υπηρετούσε ως γραμματέας του κόμματος στην Αυτόνομη Περιοχή Ουιγούρων του Σιντζιάνγκ, αλλά μέχρι στιγμής δεν υπάρχει ένδειξη ότι ο Μα αντιμετωπίζει πολιτικά προβλήματα.
Τέσσερα ακόμη μέλη της Κεντρικής Επιτροπής έχουν απομακρυνθεί από τις θέσεις τους και δεν έχουν ακόμη επανατοποθετηθεί από την τελευταία Ολομέλεια, περιλαμβανομένων του Τζιν Τζουανγκλόνγκ ως υπουργού Βιομηχανίας και Πληροφορικής, του Ουάνγκ Γκουανγκχούα ως υπουργού Φυσικών Πόρων, του Λαν Φανπέι ως προέδρου και γραμματέα της Κομματικής Επιτροπής της Κινεζικής Βιομηχανίας Ναυπηγικής, και του Λιου Τζιαντσάο ως υπουργού του Τμήματος Διεθνών Σχέσεων της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΚ, ο οποίος φημολογείται ότι τελεί υπό έρευνα και αντικαταστάθηκε τον περασμένο μήνα από τον Λιου Χαϊσίνγκ.
Ο αριθμός των αξιωματούχων που βρίσκονται εν αναμονή επανατοποθέτησης μπορεί απλώς να αντικατοπτρίζει πιθανή αναστάτωση στο Τμήμα Οργανώσεων, το οποίο δεν στελεχώθηκε πλήρως παρά μόνο στα τέλη Σεπτεμβρίου 2025, όταν ο Χουάνγκ Τζιανφά προήχθη σε αναπληρωτή υπουργό υπεύθυνο για τις καθημερινές υποθέσεις. Ο προηγούμενος διευθυντής του, Λι Γκαντζιέ, υποβιβάστηκε από αυτή την ισχυρή θέση τον Απρίλιο του 2025 και μετακινήθηκε αντ’ αυτού στο Τμήμα Εργασίας του Ενωμένου Μετώπου. Εκείνη την εποχή κυκλοφορούσαν φήμες ότι ο Λι αντιμετώπιζε προβλήματα, αλλά συνόδευσε τον Σι στην περιοδεία του στο Θιβέτ τον Αύγουστο του 2025, γεγονός που υποδηλώνει ότι ίσως είναι ασφαλής — τουλάχιστον προς το παρόν.
Ο Γιου Τζιενχουά, γραμματέας του κόμματος και γενικός διευθυντής της Γενικής Διοίκησης Τελωνείων, απεβίωσε «λόγω αιφνίδιας ασθένειας» από την τελευταία Ολομέλεια και έπειτα, πράγμα που σημαίνει ότι η έδρα του στην Κεντρική Επιτροπή πιθανότατα θα χρειαστεί να καλυφθεί από αναπληρωματικό μέλος κατά τη διάρκεια αυτού της Ολομέλειας. Τη θέση του κατέλαβε η Σουν Μέιτζουν, η οποία είναι αναπληρωματικό μέλος της 20ής Κεντρικής Επιτροπής. Κυκλοφορούν επίσης φήμες ότι ο Χε Χονγκτζουν, εκτελεστικός διευθυντής του Τμήματος Πολιτικής Εργασίας της Κεντρικής Στρατιωτικής Επιτροπής, έχει αυτοκτονήσει, γεγονός που θα δημιουργούσε ένα ακόμη άνοιγμα για την αναβάθμιση αναπληρωματικού μέλους της Κεντρικής Επιτροπής, αν και τα επίσημα μέσα δεν έχουν ανακοινώσει τον θάνατό του και οι φήμες μέχρι στιγμής είναι ανεπιβεβαίωτες.
Οι Μα Σιαογουέι, Ουάνγκ Μενγκχούι, Χάο Πενγκ, Σουν Σαοτσένγκ και Λου Γιανγκσενγκ έχουν όλοι αποσυρθεί από την τελευταία Ολομέλεια. Πιθανότατα θα παραμείνουν ως μέλη της Κεντρικής Επιτροπής, ωστόσο, όπως ορίζει η παράδοση.
Έχουν κυκλοφορήσει επίσης φήμες ότι ο Σι θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει την Ολομέλεια για να επανασυστήσει την Κεντρική Συμβουλευτική Επιτροπή — ένα όργανο που χρησιμοποίησε ο Ντενγκ Σιαοπίνγκ για να οδηγήσει τους παλαίμαχους κομματικούς αξιωματούχους προς τη συνταξιοδότηση — αλλά αυτό φαίνεται απίθανο. Ο Σι, ωστόσο, στερείται πειστικού πολιτικού λόγου για την αναβίωση αυτού του οργάνου ή κάποιου παρόμοιου, καθώς οι στενότεροι συνεργάτες του ήδη υπηρετούν στο πλευρό του στη Μόνιμη Επιτροπή του Πολιτικού Γραφείου και οι γηραιότεροι εξ αυτών δεν αναμένεται να αποσυρθούν πριν από το 2027 — και ακόμη και τότε, ο Σι θα μπορούσε να επιλέξει να τους διατηρήσει στην εξουσία. Επιπλέον, ο Σι αφιέρωσε το μεγαλύτερο μέρος των δύο πρώτων θητειών του στην αποδυνάμωση της επιρροής των προηγούμενων γενεών κομματικών γερόντων, μια δυναμική που ίσως αποτυπώθηκε καλύτερα με την αξιοσημείωτη αποπομπή του ηλικιωμένου και ορατά καταβεβλημένου προκατόχου του Σι, Χου Τζιντάο, από το τελευταίο Συνέδριο του Κόμματος το 2022. Προς το παρόν, ο Σι είναι απίθανο να επιτρέψει στους κομματικούς γερόντες να αποκτήσουν μεγαλύτερη επιρροή στην κινεζική πολιτική.
Εκκαθαρίσεις
Σύμφωνα με το Καταστατικό του ΚΚΚ, η Κεντρική Επιτροπή πρέπει να επιβεβαιώσει οποιαδήποτε απόφαση του Πολιτικού Γραφείου για την πειθαρχική δίωξη μέλους της Κεντρικής Επιτροπής κατά τη διάρκεια πλήρους σώματος, συμπεριλαμβανομένης της πλήρους εκκαθάρισής του. Η τρίτη θητεία του Σι στην εξουσία έχει συνοδευτεί από έναν εκπληκτικό αριθμό εκκαθαρίσεων υψηλού επιπέδου, ιδιαίτερα αν ληφθεί υπόψη ότι ο Σι πέτυχε να στελεχώσει την ηγεσία με τους στενότερους συνεργάτες του και να τοποθετήσει συμμάχους του σε καίριες θέσεις. Οι φήμες συνεχίζουν να κυκλοφορούν γύρω από πιθανές εκκαθαρίσεις και άλλων αξιωματούχων, αλλά αυτές οι φήμες υπερβαίνουν το πλαίσιο αυτού του άρθρου, καθώς οι σχετικές υποθέσεις είναι απίθανο να επηρεάσουν άμεσα τις εργασίες της Ολομέλειας.
Από τότε που η Κεντρική Επιτροπή συνεδρίασε για τελευταία φορά τον Ιούλιο του 2024, τα ακόλουθα μέλη της Κεντρικής Επιτροπής έχουν τεθεί υπό πειθαρχικά μέτρα και αναμένεται να αποπεμφθούν επισήμως σε αυτήν την Ολομέλεια.
Ο Τανγκ Ρεντζιέν, πρώην υπουργός του Υπουργείου Γεωργίας και Αγροτικών Υποθέσεων και μέλος της Κεντρικής Επιτροπής, αποβλήθηκε από το κόμμα τον Νοέμβριο του 2024 για «σοβαρές παραβιάσεις της πειθαρχίας και του νόμου». Η πλήρης Κεντρική Επιτροπή πρέπει να επικυρώσει την αποπομπή του, κάτι που πιθανότατα θα συμβεί σε αυτό το πλήρες σώμα.
Δύο αναπληρωματικά μέλη, ο Τζου Τζισόνγκ, πρώην γραμματέας της Επιτροπής της Νέας Περιοχής Πουντόνγκ, και ο Λι Σισόνγκ, πρώην εκτελεστικός αντικυβερνήτης της Γιουννάν, έχουν επίσης αποβληθεί από το κόμμα για σοβαρές παραβιάσεις. Το πλήρες σώμα αναμένεται να επικυρώσει και αυτές τις αποφάσεις.
Από την τελευταία Ολομέλεια, τουλάχιστον τέσσερα άλλα μέλη της Κεντρικής Επιτροπής έχουν τεθεί υπό έρευνα, μεταξύ των οποίων: ο πρώην αναπληρωτής γραμματέας του κόμματος και κυβερνήτης της επαρχίας Σανσί Τζιν Σιανγκτζουν, ο πρώην αναπληρωτής γραμματέας της Επιτροπής του Κόμματος της Αυτόνομης Περιοχής Γκουανγκσί Τζουάνγκ και πρόεδρος της κυβέρνησης της Αυτόνομης Περιοχής Λαν Τιενλί, η πρώην αναπληρώτρια γραμματέας της Επιτροπής του Κόμματος της Αυτόνομης Περιοχής Εσωτερικής Μογγολίας και πρόεδρος της κυβέρνησης της Αυτόνομης Περιοχής Ουάνγκ Λισιά, και ο πρώην πρόεδρος της Επιτροπής Ρύθμισης Κινεζικών Κινητών Αξιών Γι Ίχουιμαν. Το Πολιτικό Γραφείο πρέπει να εξετάσει και να εγκρίνει τις έρευνες για να αποβληθούν από το Κόμμα. Η αποπομπή τους θα επικυρωθεί σε επόμενη σύνοδο της Ολομέλειας, γεγονός που σημαίνει ότι πιθανότατα δεν θα αποπεμφθούν πριν από το Πέμπτο Πλήρες Σώμα.
Συμπέρασμα
Αν και οι Ολομέλεις του κόμματος έχουν μειωθεί σε σημασία καθώς ο Σι έχει προσθέσει άλλες σημαντικές κομματικές συνόδους στο πολιτικό ημερολόγιο, η επικείμενη Ολομέλεια θα αποτελέσει εντούτοις καθοριστικό δείκτη των προθέσεων του Σι για τα δύο τελευταία έτη της τρίτης του θητείας — και θα τον βοηθήσει να θέσει τα θεμέλια για την πιθανή τέταρτη θητεία του στην εξουσία, που θα ξεκινούσε το 2027. Το κυρίαρχο — αν και μη διατυπωμένο — θέμα της Ολομέλειας είναι πιθανό η συνέχεια της πολιτικής, καθώς τα αναμενόμενα περιγράμματα του 15ου Πενταετούς Σχεδίου είναι συμβατά με τη τεχνοβιομηχανική οραματική στρατηγική του Σι για την αναδιάρθρωση της κινεζικής οικονομίας μετά την κατάρρευση του τομέα ακινήτων. Αυτή η συνέπεια πολιτικής θα συμπέσει με τη συνεχιζόμενη δραματικότητα της ανακατάταξης στις ανώτατες τάξεις του κόμματος — καθώς ορισμένοι κορυφαίοι αξιωματούχοι είτε θα είναι εμφανώς απόντες είτε θα έχουν την ταπείνωσή τους επισήμως επιβεβαιωμένη από τους πρώην συναδέλφους τους στην Κεντρική Επιτροπή. Οι δύο αυτές δυναμικές μπορεί να φαίνονται αντιφατικές, αλλά στην πραγματικότητα, ο Σι έχει χρησιμοποιήσει την ηγετική αναταραχή για να διατηρήσει την κυριαρχία του, να κρατά τους υφισταμένους του σε επιφυλακή, και να κατευθύνει το μεγαλύτερο πολιτικό κόμμα στον κόσμο προς τους στόχους του. Ο Σι έχει επίσης ενορχηστρώσει την Ολομέλεια έτσι ώστε να προηγείται άμεσα της συνόδου κορυφής της Οικονομικής Συνεργασίας Ασίας-Ειρηνικού (APEC) στη Νότια Κορέα, μια χρονική αλληλουχία που θα ενίσχυε την αίσθηση κύρους του Σι τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό — εφόσον, πράγματι, παραστεί στη σύνοδο.
Συγγραφείς
Ιωνάθαν Α. Τζιν
Καθηγητής στην Έδρα Μάικλ Χ. Άρμακοστ για τις Σπουδές Εξωτερικής Πολιτικής, Εταίρος – Τομέας Εξωτερικής Πολιτικής, Κέντρο Κίνας Τζον Λ. Θόρντον
Άλι Μάθιας
Ανώτερη Ερευνητική Βοηθός – Κέντρο Κίνας Τζον Λ. Θόρντον
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: το κείμενο γράφηκε πριν την Ολομέλεια του Κόμματος η οποί διεξήχθη αλλά διατηρεί την σημασία του


