Ο συντάκτης του κειμένου για την σχέση της “Νίκης” με το Άγιο Όρος στην Εφημερίδα των Συντακτών, ο Απόστολος Λυκεσάς, είναι ένας καλός συνάδελφος. Το μέρος του κειμένου που γνώριζα και εγώ είναι ακριβέστατο. Για το υπόλοιπο εγγυάται η δημοσιογραφική του πορεία η οποία είναι αξιοπρεπής.
Σύμφωνα, λοιπόν, με το δημοσίευμα, οι μονές που ενθαρρύνουν την προσπάθεια της “Νίκης” είναι η Φιλοθέου, η Καρακάλου, η Κασταμονίτου και η Ξηροποτάμου.
Και τώρα ο δικός μου σχολιασμός: Αυτές οι μονές, συν άλλες καθώς και σκήτες και κελιά είναι ο πυρήνας μιας αγιορείτικης συγκρότησης η οποία βλέπει με σκεπτικισμό το Πατριαρχείο. Για λόγους θεολογικούς, όχι πολιτικούς.
Στην πλευρά των Πατριαρχικών κυριαρχεί η μονή Ξενοφώντος με τον δραστήριο ηγούμενό της Αλέξιο και η Παντοκράτορος. Ακολουθούν η Σιμονόπετρα, η Ιβήρων, η Σταυρονικήτα κλπ.
Στις πρώτες μονές που υποστηρίζουν την Νίκη, η επιρροή των Ρώσων είναι αισθητή. Για τους γνωρίζοντες έστω και ελάχιστα απο το Όρος αυτό δεν είναι ούτε παράξενο, ούτε καταδικαστέο. Η Ρωσία τα τελευταία αρκετά χρόνια ακολούθησε μια πολιτική επιρροής στο Όρος με κάθε μέσο. Και πριν την ουκρανική κρίση-φαντάζομαι με κάποιον τρόπο και σήμερα- η ρωσική παρουσία δεν ήταν, απλώς, αισθητή. Η Ρωσία είχε επιλέξει να κάνει πολιτική με το Όρος. Αυτό είναι σαφές. Η Αθήνα αντιμετώπισε την πολιτική αυτή διοικητικά. Δεν μπορεί και αλλοιώς. Επι Ψυχρού Πολέμου, δεν το θυμάμαι απλώς αλλά το έζησα και με επισκέψεις μου, έξω απο κρίσιμες μονές υπήρχε αστυνομική παρουσία. Αστυνομικός σταθμός. Το Όρος αποτελούσε σημείο εισόδου ρώσων σην Δύση.
Ας έρθω, λοιπόν, στο σήμερα. Ο Μητσοτάκης, αρχηγός της Νέας Δημοκρατίας, δεν θα επισκεφθεί τις ενοχλητικές μονές για να τις επηρεάσει. Θα μείνει το βράδυ στην Σιμονόπετρα και την επομένη θα επισκεφθεί την Ιβήρων και την Παντοκράτορος. Ελπίζει πως με την επιρροή που θα έχουν οι πατέρες στις μονές που τον ανησυχούν θα πετύχει τον στόχο του.
Τι έχει να προσφέρει, ως δέλεαρ, ο Μητσοτάκης; Εκατομμύρια. Λέγεται πως 52 εκατομμύρια ευρώ θα δοθούν το επόμενο διάστημα στο Όρος απο ευρωπαϊκά κονδύλια και απο αυτά τα 16 εκατομμύρια θα δοθούν για την κατασκευή του λιμανιού της Ιβήρων.
Είναι όλα θέμα χρημάτων; Ακόμη και στο Όρος;
Στο Όρος πάντα υπήρχε μια διαφορετικότητα μοναχών. Υπάρχουν μοναχοί που φθάνουν στην αγιοσύνη και μοναχοί που καταφεύγουν στο Όρος επειδή δεν έχουν να κάνουν τίποτε στη ζωή τους και σκέφτονται να περάσουν τα τελευταία χρόνια εκεί. Υπάρχουν και μοναχοί καλοί επιχειρηματίες. Όλα μπορούν να εξηγηθούν με την φιλοσοφία και την Θεολογία. Και να συνδυασθεί το επιχειρηματικό με το χριστιανικό. Είναι θέμα ερμηνείας. Ο Θεός αγαπά το ποίμνιό του ανεξαρτήτως των αδυναμιών του.
Ακόμη και ο Μητσοτάκης θα παρουσιάσει εικόνα θεοσεβούμενου πριν τις εκλογές, με την ταπεινότητα που θα δείξει στις αγιορείτικες εικόνες. Τουλάχιστον μέχρι τις εκλογές. Μετά βλέποντας και κάνοντας. Η θρησκεία΄-παρά την θέλησή της- πάντα ήταν το μακρύ χέρι της εξουσίας.
ΥΓ: Διάβασα κάπου πως η Νίκη έχει κοινωνική βάση και με κινήσεις σαν αυτές του κ. Μητσοτάκη ή τον αποκλεισμό της απο τα ΜΜΕ δεν εξαλείφεται η παρουσία της. Συμφωνώ. Μπορώ να προσθέσω και το εξής: όποιος θελήσει να εκφράσει με σοβαρό τρόπο αυτήν την κοινωνική βάση με ιστολόγια ή τηλεοπτικά θα έχει ένα σημαντικό, αριθμητικά, κοινό που θα τον παρακολουθεί. Η δική μας αρχή κρίνει αναλόγως με το ενδιαφέρον που ένα κοινωνικό, πολιτικό ή θεωρητικό φαινόμενο πιστεύουμε πως παρουσιάζει. Τον δρόμο για την αριθμητική επιτυχία τον γνωρίζουμε. Αλλά δεν τον ακολουθούμε χωρίς κριτική. Ουτε τυφλά. Η Νίκη παρουσιάζει ενδιαφέρον πρωτίστως ως κοινωνικό φαινόμενο. Το οποίο αναζητά πολιτική έκφραση.
Παντελής Σαββίδης
Η Νικη παταει σε 2 βαρκες: εθνικο-πατριωτικ και θρησκευτικη. Αν την “αδειασουν” οι μεν εχει τους δε και αν καταφερει να πεισει εχει και τις 2 Αυτο που απαιτει ορθη καταννοηση και οχι επιπολαιη προσεγγιση ειναι το οτι: απευθυνεται 1) στους πατριωτες-εθνικοφρονες αλλα με χριστιανικη πιστη, αρα οι νεοναζιστες -παγανιστες ή αθεοι εθνικιστες μενουν αστεγοι και 2) σε χριστιανους αλλα εθνικοφρονες/δεξιους/”πατριωτες” και αρα οι συνειδητοποιημενοι ορθοδοξοι δεν καλυπτονται.
Δεν ειναι της παρουσης η συζητηση περι ορθοδοξου φρονηματος αλλά ας θυμηθουμε οτι ο κ. Νατσιιός διακηρυττει οτι ΑΝΗΚΟΜΕ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ, αντιχριστιανικοτατη προσεγγιση, (ισως πρεπει να προφερεται Nazi-ός) και επισης η φωτογραφηση του μπροστα στην “εικονα¨οπου ο επισκοπος Γερμανος Καραβαγγελης ευλογει τον Παυλο Μελα, αυτο ειναι το οραμα του για τον ρπλπ της εκκλησιας
Η πρώτη δική μου τοποθέτηση θα είναι λακωνική :
Εμείς οι Μανιάτες & όλοι οι νοτιοελλαδιτες θαλασσινοί ( Αθηναίοι , Πειραιώτες , Πελοπόννησιοι , Κρητικοί , Ρουμελιώτες , νησιώτες Θεσσαλοί ) που οι παππούδες μας μάτωσαν για την απελευθέρωση Μακεδονίας , Θράκης , Ηπείρου & έφτασαν ως την Άγκυρα ( όταν οι ντόπιοι μικρασιατες δεν καταδέχονταν να καταταχτούνε στον εθνικό στρατό ) , όλοι εμείς οι Ολυμπιακοί , δαιμονιοι , νοικοκυραίοι & όχι έχοντες την ψυχολογία του ξεριζωμού είμαστε φιλοδυτικοί & φιλοαμερικανοί …. ΜΑΥΡΟ ΑΛΥΠΗΤΟ ΣΤΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟ ΤΑΛΙΜΠΑΝ ΠΡΑΚΤΟΡΕΣ ΤΗΣ ΜΟΣΧΑΣ !!! Οι Ρώσσοι βρε σκότωσαν τους παππούδες σας & τους υποστηρίζετε … κατά τα αλλά φταίει το .. αθηναϊκό κράτος …… κομπλεξικοί / επαρχιώτες / μίζεροι …. Αυτοαποκαλυφθηκατε μπρε
Σίγουρα οι Ρώσσοι εξόπλισαν τον Ιμπραήμ που κόντεψε να κονιορτοποιήσει όλη την Πελοπόνησο;