Η επικίνδυνη προσχώρηση του πρωθυπουργού στη τουρκική πολιτική θέση για πολιτικό διάλογο όλων  των ενδιαφερομένων κρατών της  Μεσογείου

Δρ. Κέρη Π.Μαυρομμάτη

Ο έλληνας πρωθυπουργός δήλωσε στην ελληνική βουλή ότι είναι «στις προθέσεις μας, λοιπόν, να καλέσουμε όλα τα παράκτια κράτη σ’ ένα φόρουμ για όλα όσα μας απασχολούν, συμπεριλαμβανομένης της ΑΟΖ. Υπάρχουν εντάσεις στην ΑΟΖ της Κύπρου.  Το βασικό πλαίσιο συζητήσεων, τουλάχιστον για ζητήματα τα οποία αφορούν το Διεθνές Δίκαιο, ένας απαράβατος όρος είναι ο αδιαπραγμάτευτος σεβασμός στο Διεθνές Δίκαιο και το Δίκαιο της Θάλασσας >.

Ι. Η από 13-11-2019 τουρκική πρόταση πολυμερούς διαλόγου όλων των ενδιαφερόμενων μεσογειακών παράκτιων κρατών

Είναι εκπληκτικό ότι όμοια πρόταση περιλαμβάνει η Επιστολή της Τουρκίας Α 74/550/13-11-2019 απευθυνόμενη στο Γενικό Γραμματέα Ηνωμένων Εθνών. Αυτή επιλέξει περιείχε ότι <Η Τουρκία είναι έτοιμη να υποστηρίξει πλήρως την επιεική και ειρηνική επίλυση των εκκρεμών διαφορών συζητώντας όλα τα εκκρεμή προβλήματα συμπεριλαμβανομένης δίκαιης οριοθέτησης των θαλασσίων δικαιοδοσιών με όλα τα ενδιαφερόμενα παράκτια κράτη, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο για να συμβάλλει στη σταθερότητα και στην ευημερία σε ολόκληρη τη Μεσόγειο.

Αυτή η επιστολή απαντούσε στην από 25-4-2019 (Α/73/850-S 2019 /344) επιστολή διαμαρτυρίας της Ελλάδας και στην από 11-7-2019 Επιστολή της Κύπρου(A/73/944-S/2019/564) για τα εξωτερικά όρια της τουρκικής υφαλοκρηπίδας/ΑΟΖ στην

Α. Μεσόγειο. Σε αυτή την επιστολή το τουρκικό κράτος αναφέρει αναλυτικά τους όρους αυτού του διαλόγου σχετικά με την οριοθέτηση ΑΟΖ/υφαλοκρηπίδας στην Α. Μεσόγειο, που τους επαναλαμβάνει και τους συμπληρώνει σε μεταγενέστερες επιστολές του Α74/757/18-3-2020, Α/74/758/19-3-2020, Α/74/727/27-2-2020 προς τον ΓΓ/ΟΗΕ για την παράνομη οριοθέτηση της τουρκικής και της λιβυκής ΑΟΖ/Υφαλοκρηπίδας  με το από 27-11-2019 τουρκολιβυκό μνημόνιο .

Ειδικότερα οι όροι του παραπάνω από 2019 προτεινομένου από τη Τουρκία διαλόγου είναι οι παρακάτω

  1. <Η οριοθέτηση της  ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας στη περιοχή της Α. Μεσογείου ανάμεσα στα ενδιαφερόμενα κράτη θα γίνει με συμφωνίες κατά τις αρχές της επιείκειας και κατά τις ειδικές και σχετικές περιστάσεις στη περιοχή  βάσει του διεθνούς δικαίου>.
  2. <Τα  νησιά σε αυτή τη περιοχή της Α. Μεσογείου (α)που ευρίσκονται στη λάθος πλευρά της μέσης γραμμής μεταξύ των ηπειρωτικών περιοχών δε δημιουργούν θαλάσσιες ζώνες πέραν των χωρικών τους υδάτων (β)τα νησιά δε μπορούν ναποκόπτουν τη προβολή των ακτών της Τουρκίας , που είναι η χώρα με τη μεγαλύτερη ηπειρωτική ακτογραμμή στην Ανατ. Μεσόγειο (γ) το μήκος και η κατεύθυνση των ακτών θα πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά την οριοθέτηση των περιοχών θαλάσσιας δικαιοδοσίας. Αυτές ήταν οι αρχές που βασίσθηκε και το τουρκολιβυκό μνημόνιο.>
  3. <Η οριοθέτηση της τουρκικής ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας στα δυτικά αυτής της περιοχής, όπως έχουμε επαναλάβει σε πολλές ευκαιρίες,  θα γίνει στο γεωγραφικό πλάτος δυτικά της μέσης γραμμής του μεσημβρινού 32 16 18, σύμφωνα με την αρχή επιείκειας για να επιτευχθεί δίκαιη οριοθέτηση>
  4. <Τα εξωτερικά όρια  της τουρκικής υφαλοκρηπίδας σαυτή τη θαλάσσια περιοχή ακολουθώντας τη μέση γραμμή μεταξύ Τουρκικών και Αιγυπτιακών ακτών θα πρέπει να οριοθετηθεί στα δυτικά του μεσημβρινού 28.00.00 και δυτικά του μεσημβρινού32 18 00,λαμβάνοντας υπόψη το αποτέλεσμα των  μελλοντικών συμφωνιών στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο θάλασσα, ανάμεσα σε όλα τα ενδιαφερόμενα κράτη, σύμφωνα με τις αρχές της επιείκιας , λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές και ειδικές περιστάσεις βάσει του διεθνούς δικαίου.>
  • 5. <Τα εξωτερικά όρια  της τουρκικής υφαλοκρηπίδας στην Ανατ. Μεσόγειο, όπως θεσπίσθηκαν σύμφωνα με την συμφωνία οριοθέτησης Τουρκίας Λιβύης είναι μεταξύ σημείου έναρξης Α με Γεωγρ. Πλάτος 34. 16΄.13 βόρεια και με Γεωγρ. Μήκος 26. 19. 11 ανατολικά και του σημείου πέρατος Β με Γεωγρ. Πλάτος 34 09 07 βόρεια και με Γεωγραφικό Μήκος 26 39 06 ανατολικά.
  1. <Σύμφωνα με τα παραπάνω τα εξωτερικά όρια της τουρκικής υφαλοκρηπίδας/ΑΟΖ στην Α. Μεσόγειο προσδιορίζονται με το συνημμένο πίνακα γεωγραφικών συντεταγμένων, που κατατίθεται, όπου η Τουρκία έχει αυτοδίκαια κυριαρχικά δικαιώματα σε αυτές τις περιοχές>. Αυτά χαράχθηκαν από δεκαοκτώ σημεία γραμμών βάσης- οριοθετικά σημεία  των τουρκικών και των λιβυκών ακτών αντίστοιχα για να υπολογισθεί η μέση οριοθετική γραμμή, σύμφωνα με το συνημμένο στη συμφωνία πίνακα σημείων βάσης με γεωγραφικές συντεταγμένες.
  2. <Η Τουρκία απορρίπτει την μονομερή κατάθεση από την  <ελληνοκυπριακή Διοίκηση> του Πίνακα των γεωγραφικών συντεταγμένων συνοδευομένου από Χάρτη  στη Δ/ση Ωκεάνιων υποθέσεων  στις 7-5-2019, που αφορά τα νότια και νοτιοδυτικά εξωτερικά όρια της αποκαλουμένης ΑΟΖ και Υφαλοκρηπίδας της ΕλληνοΚυπριακής Διοίκησης>
  3. <Όσον αφορά το δυτικό τμήμα της Κύπρου, η οριοθέτηση θα καταστεί δυνατή μόνο μετά από πολιτική συμφωνία>

8.< Η Τουρκία απορρίπτει την από 25-4-2019 επιστολή της Ελλάδας στον ΓΓ/ΟΗΕ, ως αντίθετη στο διεθνές δίκαιο, που περιλαμβάνει ότι η οριοθέτηση ΑΟΖ/Υφαλοκρηπίδας ανάμεσα σε παράκτια κράτη με αντικείμενες ακτές –ηπειρωτικές  και  νησιωτικές-λαμβάνει χώρα σύμφωνα με την αρχή της μέσης γραμμής-ίσης απόστασης. Αυτή η  οριοθέτηση ΑΟΖ/Υφαλοκρηπίδας, σύμφωνα με τους κανόνες  του διεθνούς δικαίου, συμπεριλαμβανομένων των άρθρων  74(1) και 83(1) , που αντανακλούν εθιμικό διεθνές δίκαιο της ΣΔΘ 1982, η οριοθέτηση μπορεί να γίνει μόνο με συμφωνία με βάση το διεθνές δίκαιο για να επιτευχθεί δίκαιη λύση. Η αρχή της μέσης γραμμής εφαρμόζεται μόνον όταν η εφαρμογή της δεν προκαλεί στρέβλωση της δίκαιης οριοθέτησης>.

ΙΙ. Ελληνοκυπριακή απόρριψη των όρων του πολυμερούς πολιτικού διαλόγου για τα εξωτερικά όρια υφαλοκρηπίδας/ ΑΟΖ στην Α Μεσόγειο

Η ελληνική και η ενιαία κυπριακή δημοκρατία έχουν απορρίψει το 2020 με σχετικές επιστολές τους απευθυνόμενες στον ΓΓ ΗΕ το παραπάνω τουρκικό πλαίσιο με το αναφερόμενο περιεχόμενο του διαλόγου μεταξύ όλων των ενδιαφερομένων κρατών για την οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών στη Μεσόγειο ,  ως αντίθετο με τη γεωγραφία της περιοχής,  με το διεθνές δίκαιο περί σεβασμού εδαφικής κυριαρχίας και ακεραιότητας, προς τους κανόνες της Διεθνούς Σύμβασης για το δίκαιο της Θάλασσας 1982, τη διεθνή νομολογία και τη διεθνή πρακτική των κρατών. βλέπε ελληνικές επιστολές Α/74/710/2020,Α/74/758/2020 Α/74/706/2020, A/74/819/2020.

Ειδικότερα η ελληνοκυπριακή πλευρά υποστήριξε ότι

1-Τα διεκδικούμενα εξωτερικά όρια της τουρκικής υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ με την Αίγυπτο και με τη Λιβύη στην

Α. Μεσόγειο και οι διεκδικούμενες γεωγραφικές συντεταγμένες, που απεικονίζουν αυτά τα όρια, θεωρούνται παράνομες προσβάλλοντας την ενιαία ελληνική και κυπριακή εδαφική κυριαρχία – ακεραιότητα, τα ελληνικά και κυπριακά κυριαρχικά δικαιώματα και δικαιοδοσίες σε αυτή τη θαλάσσια περιοχή της Α. Μεσογείου. Τα νησιά, κατά το δίκαιο της θάλασσας – άρθρο 121 παρ.2 της ΣΔΘ 1982 , τη διεθνή νομολογία και τη διεθνή πρακτική συμφωνιών οριοθέτησης στην Α. Μεσόγειο έχουν πλήρη δικαιώματα στις θαλάσσιες ζώνες –υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ -ανεξαρτήτως μεγέθους και απόστασης.

2-Η διεκδικούμενη τουρκική οριοθέτηση τουρκικής υφαλοκρηπίδας /ΑΟΖ, που ορίζεται

Α. Στα δυτικά της μέσης γραμμής του μεσημβρινού 28.00.00 και οι ισχυρισμοί ότι τα ελληνικά νησιά δε δημιουργούν θαλάσσιες ζώνες πέραν των χωρικών τους υδάτων, παραβιάζει τις διατάξεις του άρθρου 121 παρ 2 ΣΔΘ1982, που είναι δεσμευτικός κανόνας για τη Τουρκία ως εθιμικό διεθνές δίκαιο. Διασπούν δε την ελληνική εδαφική ενότητα, προσβάλλουν την εδαφική κυριαρχία,-ακεραιότητα της Ελλάδας. ξαναζωγραφίζουν τη γεωγραφία σε αυτή τη περιοχή  σε αντίθεση με το δίκαιο της θάλασσας.

Είναι γεγονός ότι  δυτικά του μεσημβρινού με γεωγραφικό μήκος 28 00 είναι η Ρόδος- περιοχή Προφ. Ηλίας-  στο μεσημβρινό με γεωγραφικό μήκος 28.02,  η ελληνική νησίδα με Φάρο ελληνικής κυριαρχίας  Παξιμάδα της Ρόδου με γεωγρ. μήκος 28 05 και η  νησίδα Χήνα της Ρόδου με γεωγρ. μήκος 27. 53. Η νησίδα Παξιμάδα μαζί με τη νησίδα Χήνα της Ρόδου αποτελούν κατασκευασμένα –πλαστά οριοθετικά σημεία βάσης (με αριθμό 5 και 7)  των τουρκικών ακτών  στο σχετικό Πίνακα για τον καθορισμό της μέσης γραμμής μεταξύ Τουρκίας Λιβύης.

Αυτές οι νησίδες δεν είναι τουρκικό νησιωτικό έδαφος αλλά ελληνικό νησιωτικό έδαφος. Δηλαδή η Τουρκία με αυτή την οριοθέτηση στην Α. Μεσόγειο διεκδικεί ελληνική εδαφική κυριαρχία σε ελληνικές νησίδες με πλαστή πρόσοψη-προβολή των ακτών τους  στην Α. Μεσόγειο, χρησιμοποιώντας τη Κνίδο- απέναντι από Ρόδο-ως πρώτο σημείο βάσης των τουρκικών ηπειρωτικών ακτών προς Λιβύη. Η Τουρκία διεκδικεί το ελληνικό νησιωτικό έδαφος της Χήνας και της Παξιμάδας  Ρόδου, που αποτελεί δυτικό εξωτερικό θαλάσσιου όριο της  ελληνικής ΑΟΖ/υφαλοκρηπίδας στην Αν. Μεσόγειο. Ο δόλιος τουρκικός σκοπός είναι  να ανακόψουν αποτελεσματικά τη δυναμική της ΑΟΖ/ΥΦ της Ρόδου προς το σύμπλεγμα Καστελλόριζου και προς τη Κύπρο.  Όπως αναφέρει το ελληνικό ΥΠΕΞ στο δημοσιευθέντα στη Καθημερινή Χάρτη 10 τα διεκδικούμενα εξωτερικά όρια της τουρκικής υφ/ ΑΟΖ στην Α. Μεσόγειο ευρίσκονται εντός των εξωτερικών ορίων τών χωρικών υδάτων των ελληνικών νησίδων Παξιμάδας και Χήνας Ρόδου, προσβάλλοντας την ελληνική εδαφική κυριαρχία.

Β. Επίσης τα διεκδικούμενα εξωτερικά όρια της τουρκικής υφαλοκρηπίδας δυτικά του γεωγραφικού πλάτους 32 18 00 είναι στη νησίδα Κουφονήσι Λασηθίου (ΓΜ 26 08  ΓΠ 34 56) νοτιανατολικά της Κρήτης, παραβιάζοντας δικαιώματα ΑΟΖ/ΥΦ της Κρήτης και των νησίδων της.

Η Τουρκία , σύμφωνα με τη γεωγραφία αυτής της θαλάσσιας περιοχής, δεν έχει αντικείμενες ακτές με την Αίγυπτο στις παραπάνω επικαλούμενες γεωγραφικές συντεταγμένες διότι υπάρχουν και αποτελούν εμπόδιο προβολής των τουρκικών ακτών προς την Αίγυπτο τα ελληνικά νησιά Ρόδος-Χήνα-Παξιμάδα, Κάρπαθος, Κάσος-Διβούνια και το σύμπεγμα 14 νησιών νησίδων του Καστελλορίζου. Αυτές οι τουρκικές γεωγραφικές συντεταγμένες δυτικά της μέσης γραμμής του μεσημβρινού 28 00 και δυτικά του μεσημβρινού 32 18 στρεβλώνουν την οριοθέτηση ξαναζωγραφίζοντας τη γεωγραφία της περιοχής αντίθετα προς τους κανόνες του διεθνούς δικαίου της θάλασσας.

Συνεπώς τα διεκδικούμενα παράνομα εξωτερικά όρια της τουρκικής υφαλοκρηπίδας /ΑΟΖ εκτείνονται ανατολικά του εξωτερικού όρίου των χωρικών υδάτων της Ρόδου( με γεωγρ. μήκος  28. 20 ανατολικά και με γεωγρ. πλάτος 36. 17 βόρεια), των χωρικών υδάτων των νησίδων της  Χήνας (με γεωγρ. Μήκος 27. 53  γεωγρ. πλάτος 35 86)και της Παξιμάδας (με γεωγρ. μήκος 28. 05 και γεωγρ.πλάτος 36 06), της Καρπάθου (με γεωγρ. Μήκος   27. 80   γεωγρ.πλάτος 35 35) και της Κάσου-Διβούνια (γεωγρ.μήκος  26 46 και γεωγρ.πλάτος 35 82).

Το διεκδικούμενο τουρκικό τρίγωνο μεταξύ Ρόδου και Καστελορίζου , η μεν δυτική του πλευρά επηρεάζεται από το νησί της Ρόδου και τις ελληνικές νησίδες Παξιμάδα και Χήνα η δε ανατολική του πλευρά επηρεάζεται από τη νησίδα  Στρογγύλη του συμπλέγματος Καστελλορίζου με Γεωγρ.πλάτος  36. 06 και με Γεωγραφ. μήκος 29. 38. Όμως η αναμφισβήτητη ελληνική εδαφική κυριαρχία και η επήρεια αυτών των νησιών δημιουργεί  τα κοινά θαλάσσια σύνορα Ελλάδας-Κύπρου –Αιγύπτου , που στερούν την επαφή της ΑΟΖ/ΥΦ Τουρκίας με την ΑΟΖ/ΥΦ Αιγύπτου.

Γ. Η οριοθέτηση με την από 27-11-2019 τουρκολιβυκή συμφωνία είναι παράνομη, διότι (α) αγνοεί τη παρουσία ελληνικών νησιών σαυτή τη περιοχή(β) υπερκαλύπτει παράνομα  ελληνικές θαλάσσιες ζώνες, (γ) προσβάλλει  δικαιώματα  της Κρήτης και άλλων ελληνικών νησιών για τη δημιουργία θαλασσίων ζωνών ΑΟΖ/ΥΦ κατά 121 παρ 2 ΔΣΔΘ 1982 και για το καθορισμό θαλασσίων συνόρων στην Α. Μεσόγειο, (δ) οι γεωγραφικές συντεταγμένες των ορίων δικαιοδοσίας Τουρκίας και Λιβύης σε θαλάσσιες ζώνες της Α. Μεσογείου είναι παράνομες διότι η Τουρκία  και Λιβύη δεν έχουν κοινά θαλάσσια σύνορα στην Α. Μεσόγειο  και διότι αγνοούν το γεγονός των προβολών των ελληνικών νησιωτικών ακτών  που συναντούν  τις προβολές των ακτών της Αιγύπτου και της Λιβύης(ε) προσβάλλει νόμιμα ελληνικά αποκλειστικά κυριαρχικά δικαιώματα σε αυτή τη περιοχή. Η Τουρκία για να επιτύχει αυτή την οριοθέτηση με τη Λιβύη έχει προβεί σε πλαστή αύξηση του μήκους των τουρκηπειρωτικών ακτών  περιλαμβάνοντας στο Πίνακα σημείων βάσης της τουρκολιβυκής συμφωνίας του 2019 ως πρώτο σημείο γραμμής βάσης-οριοθετικό σημείο τη Κνίδο της τουρκικής ηπειρωτικής ακτής.

Έτσι μπορεί να ισχυρίζεται ότι έχει τη μεγαλύτερη ηπειρωτική ακτογραμμή στην Α. Μεσόγειο, (α)για να έχει προβολή των ακτών της προς τις αυγυπτιακές και τις λιβυκές ακτές, ξαναζωγραφίζοντας τη γεωγραφία της περιοχής,(β)για να μπορεί να βγάλει τα ελληνικά νησιά   της Δωδεκανήσου, δηλαδή Ρόδο-Χήνα- Παξιμάδα, Τήλο, Σύμη, Χάλκη, Κάρπαθο, Καστελλόριζο-Στρογύλη στη λάθος πλευρά της κατασκευασμένης μέσης γραμμής  μεταξύ ηπειρωτικών ακτών και να τα αποκλείσει από δικαιώματα ΑΟΖ/ΥΦ , (γ) για να  μπορεί να διεκδικεί τουρκικά κυριαρχικά δικαιώματα υφαλοκρηπίδας στη Νίσυρο, που είναι απέναντι από τις νησίδες Στρογγυλή, Γυαλί, Πλατύ, Πυργούσα,  Παχιά, Κανδελούσα και τη νήσο Τήλο καθώς και στα ΒΔ της Ρόδου .

Γι αυτό η Τουρκία αντέδρασε, επικαλούμενη κυριαρχικά δικαιώματα τουρκικής υφαλοκρηπίδας,

-στη δημιουργία ελληνικού θαλάσσιου πάρκου στη Νίσυρο και η ελληνική κυβέρνηση υποχώρησε παρότι αυτή η θαλάσσια περιοχή εντάσσεται στο κατάλογο Τόπων Κοινοτικής Σημασίας  της ΕΕ στη βιογεωγραφική περιοχή της Μεσογείου, όπου προσδιορίζεται με τις παραπάνω γεωγραφικές συντεταγμένες

– στη πόντιση καλωδίου στη Κάσο, που απαιτεί τουρκική συναίνεση, εφόσον επικαλείται  παράνομα τουρκικά κυριαρχικά δικαιώματα έρευνας και εκμετάλευσης, κατ άρθρο 79παρ2 ΣΔΘ 1982, λόγω των εξωτερικών ορίων της τουρκικής υφαλοκρηπίδας σε αυτή τη περιοχή.

Είναι προφανές ότι η ελληνική κυβέρνηση με τη συμφωνία μερικής οριοθέτησης Υφαλοκρηπίδας ΑΟΖ-Ελλάδας Αιγύπτου  σε αντίθεση προς τη γεωγραφία της περιοχής ,τους κανόνες της ΣΔΘ 1982 για δικαιώματα ΑΟΖ/ΥΦ των ελληνικών νησιών  καθώς και το κοινοτικό κεκτημένο, περιόρισε  τα όρια της ελληνικής νησιωτικής ΑΟΖ σε νησιά της Δωδεκανήσου και στη Κρήτη, που έχουν προβολές των ακτών τους στην Α. Μεσόγειο και στην Αφρική, σταματώντας στο μεσημβρινό με  γεωγραφικό μήκος 27.59 και με γεωγραφικό πλάτος  33 53. Έτσι μπορεί η Τουρκία να διεκδικεί, κατά το προβλεπόμενο στη συμφωνία διάλογο των παρακτίων ενδιαφερομένων κρατών, την άσκηση εδαφικής κυριαρχίας, των αποκλειστικών κυριαρχικών δικαιωμάτων και δικαιοδοσίας  σε αυτή τη θαλάσσια περιοχή .

Όμως ο Έλληνας ΥΠΕΞ είχε νομική και πολιτική εθνική και διεθνή υποχρέωση να  συμπεριλάβει στη συμφωνία μερικής οριοθέτησης και τις γεωγραφικές συντεταγμένες των ακραίων ελληνικών νησιωτικών σημείων βάσης, δηλαδή της Ρόδου με Γεωγρ. Μήκος 28.2 , των νησίδων της  Χήνας με Γεωγρ. Μήκος 27. 53 και της Παξιμάδας με Γεωγρ. Μήκος 28. 05, της Καρπάθου με Γεωγρ΄. Μήκος   27. 80  και της Στρογγύλης Καστελλορίζου με Γεωγ. μήκος 29 38. και γεωγρ.πλάτος  36 06 για να αντιμετωπίσει την εδαφική διεκδίκηση της Τουρκίας των νησίδων Χήνας Παξιμάδας Ρόδου, για να αποκλείσει την ύπαρξη εκκρεμότητας διαλόγου για  παράνομες τουρκικές  διεκδικήσεις και για να διασφαλίσει κοινά θαλάσσια σύνορα με τη Κύπρο.  Όπως έχει ,κατά το παρελθόν, υποστηρίξει εγγράφως και ο καθηγητής ΡΟΖΑΚΗΣ το Καστελόριζο δημιουργεί εδαφικό τόξο με τις ανατολικές ακτές  Ρόδου-Κάσου-Καρπάθου προβάλλοντας τίτλο για δικαιώματα ΥΦ/ΑΟΖ. Επίσης δεν κατοχύρωσε  τα πλήρη δικαιώματα της ΝΑ Κρήτης για δημιουργία θαλασσίων ζωνών ΑΟΖ/Υφαλοκρηπίδας .

Δ- Όσον αφορά τα εξωτερικά όρια της τουρκικής  υφαλοκρηπίδας  όπως καθορίσθηκαν με τη  συμφωνία οριοθέτησης μεταξύ Τουρκίας και της αποσχιστικής οντότητας της αποκαλουμένης ΤΔΒΚ το 2011 και απεικονίζονται σε γεωγρ συντεταγμένες

32 16 18  και 34 48 51 είναι παράνομα. Αυτά  παραβιάζουν τις αποφάσεις 541 και 550 του Συμβουλίου Ασφάλειας, που (α) θεωρούν νομικά άκυρη την κήρυξη το 1983 της ανεξαρτησίας του βόρειου κατεχόμενου τμήματος κυπριακού έδάφους ως <ΤΔΒΚ>(β) απαγορεύουν την  αναγνώριση  και τη προσφορά οιασδήποτε μορφής συνδρομή ή υποβοήθηση των <αρχών > της  αποσχιστικής οντότητας της αποκαλουμένης  <ΤΔΒΚ>.

Ε-Ο τουρκικός ισχυρισμός  ότι ο κανόνας οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών είναι οι αρχές της επιείκειας  λαμβάνοντας υπόψη ειδικές και σχετικές περιστάσεις της περιοχής  δεν ανταποκρίνεται στην σύγχρονη διεθνή νομολογία . Ο τουρκικός  σκοπός είναι η συνεκτίμηση της πλαστής μεγάλης έκτασης τουρκικών ηπειρωτικών ακτών στην οριοθέτηση τουρκικής ΑΟΖ/ΥΦ στην Α.Μεσόγειο και η στέρηση των ελληνικών νησιών σε δικαιώματα δημιουργίας ΑΟΖ/ΥΦ βάσει της αρχής αναλογικότητας.

Σχετικά με τη μέθοδο  οριοθέτησης η αρχή της μέσης γραμμής  είναι η πάγια μέθοδος σύμφωνα με τα άρθρα 74 και 83 ΣΔΘ 1982  και το εθιμικό διεθνές δίκαιο, που εφαρμόζονται από τα διεθνή δικαιοδοτικά όργανα και τη διεθνή πρακτική των παρακτίων κρατών. Όλα τα ενδιαφερόμενα κράτη της Α. Μεσογείου έχουν οριοθετήσει ΑΟΖ/ΥΦ είτε μονομερώς είτε συμβατικά, κατά την αρχή της μέσης γραμμής και με ρητή αναφορά στην εφαρμογή των διατάξεων της  ΣΔΘ 1982.

Η   ελληνική νομοθεσία με το Ν.4001/2011,  που έχει κατατεθεί στον ΓΓ/ΟΗΕ ( επιστολή 974/8-5-2012) περιλαμβάνει την αρχή της μέσης γραμμή ως κανόνα οριοθέτησης  θαλασσίων ζωνών μεταξύ κρατών με αντικείμενες ακτές .

ΙΙΙ. Η πρόταση του πρωθυπουργού  για φόρουμ δημιουργεί τουλάχιστον τα παρακάτω αναπάντητα ερωτήματα

Α-Για ποιούς λόγους ο έλληνας πρωθυπουργός επιλέγει να προσχωρήσει μετά τη πάροδο πέντε ετών στη  καταγεγραμμένη από το 2019 τουρκική πρόταση για πολυμερή πολιτικό διάλογο μεταξύ όλων των ενδιαφερόμενων παράκτιων μεσογειακών κρατών, συμπεριλαμβανομένης της οριοθέτησης, όταν τους όρους αυτού του διαλόγου για την οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών στην Αν. Μεσόγειο  έχει απορρίψει η ελληνική και η κυπριακή δημοκρατία, κατά τη χρονική περίοδο 2019-2020, ως αντίθετους γενικά με το διεθνές δίκαιο και ειδικά με τη ΣΔΘ1982 εφόσον περιείχε τις ισχύουσες  έως σήμερα

(α) παράνομες εδαφικές διεκδικήσεις μόνο σε βάρος της Ελλάδας δηλαδή διεκδικεί την  ελληνική κυριαρχία νησίδων Παξιμάδας, Χήνας Ρόδου και άλλων νησίδων, βράχων της  Δωδεκανήσου και τη κυπριακή κυριαρχία στο το βόρειο κατεχόμενο τμήμα της Κύπρου, συνδέοντας την οριοθέτηση με το  ελληνικό και κυπριακό εδαφικό καθεστώς

(β) παράνομες διεκδικήσεις ομοίων κυριαρχικών δικαιωμάτων που ασκούνται σε υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ  και δικαιοδοσιών της Τουρκίας και της Λιβύης σε βάρος γειτονικών κρατών, που δημιουργούν σοβαρό κίνδυνο για την είρήνη και για την ασφάλεια στη περιοχή

(γ) διαφορετικό από το ισχύον νομικό πλαίσιο διαλόγου, διαφορετική νομική βάση  για την οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών εφόσον όλα τα ενδιαφερόμενα παράκτια κράτη Κύπρος, Αίγυπτος , Λίβανος, Ισραήλ έχουν πρό πολλών ετών θεσπίσει και οριοθετήσει  είτε μονομερώς είτε συμβατικά τις θαλάσσιες ζώνες τους με ρητή αναφορά στις διατάξεις της ΣΔΘ 1982  εφαρμόζοντας την αρχή της  μέσης γραμμής αντί των προτεινομένων αρχών της επιείκιας, των σχετικών-ειδικών περιστάσεων της περιοχής, αναγνωρίζοντας τα προβλεπόμενα δικαιώματα των νησιών στη δημιουργία  θαλάσσιων ζωνών ΑΟΖ/ΥΦ.

Είναι γνωστό ότι η  Τουρκία αντιδρά σήμερα στην εφαρμογή των διατάξεων της ΣΔΘ 1982 όπως είχε αντιδράσει κατά την υπογραφή και επικύρωση αυτής της Σύμβασης από την Ελλάδα δηλώνοντας στις 19-12-1995 ότι (ι)δεν θα επιτρέψει να θιγούν τα υφιστάμενα δικαιώματα και συμφέροντα της Τουρκίας κατά το διεθνές δίκαιο και (ιι) δε θα συναινέσει σε οποιαδήποτε αξίωση η προσπάθεια αυτή η ελληνική επικύρωση να ανατρέψει το από μακρού χρόνου καθεστώς στις θαλάσσιες ζώνες δικαιοδοσίας στο Αιγαίο. Βλέπε Law of the Sea Bulletin ,22-2-1996,τ.30 .

Συνεπώς αυτός ο διάλογος αφορά (ι) την εφαρμογή κανόνων διεθνούς δικαίου  της ΣΔΘ1982 με εθιμικό χαρακτήρα, που δεσμεύουν τη Τουρκία και τη Λιβύη(ιι)  την εκκρεμότητα θέσπισης και οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών κατά τη ΣΔΘ 1982 από την Ελλάδα- χωρικά ύδατα 12 νμ, ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα από τα 12 νμ.χωρικών υδάτων (ιιι) τις εκκρεμείς συμφωνίες οριοθέτησης ΑΟΖ/ΥΦ με γειτονικά κράτη στη Α. Μεσόγειο, κυρίως της Ελλάδας και της Κύπρου (ιν)τα εκκρεμή τριεθνή σημεία των γειτονικών θαλασσίων συνόρων

– Β. Γιατί δε συμπεριλαμβάνει  τη συμμετοχή στο φόρουμ και άλλων ενδιαφερομένων παρακτίων κρατών της Μεσογείου όπως  του Ισραήλ και του Λιβάνου, εφόσον υπάρχουν εκκρεμείς συμφωνίες οριοθέτησης και εκκρεμή γειτονικά όρια-τριεθνή σημεία για την οριοθέτηση ΑΟΖ

-Γ Ποιοί είναι οι λόγοι που εμποδίζουν τον πρωθυπουργό να προσχωρήσει στην εθνικά συμφέρουσα πολιτική οριοθέτησης –μονομερή και διμερή- των θαλασσίων ζωνών των ενδιαφερομένων παρακτίων κρατών της Μεσογείου Κύπρου, Αιγύπτου, Ισραήλ, Λιβάνου αντί  της τουρκικής πρότασης πολυμερούς πολιτικού διαλόγου, που ελλοχεύει κινδύνους συζήτησης-διαπραγμάτευσης ελληνικής, κυπριακής εδαφικής κυριαρχίας και κυριαρχικών δικαιωμάτων,  καθώς και να κατοχυρώσει τουρκικές και Λιβυκές παράνομες διεκδικήσεις , όπως ανωτέρω εκθέσαμε.

ΙV.Η επιβεβλημένη ελληνική κυβερνητική επιλογή είναι η εναρμόνιση της ελληνικής πολιτικής και ελληνικής νομοθεσίας οριοθέτησης ελληνικών θαλασσίων ζωνών στην Α. Μεσόγειο κατά τη νομοθεσία και τη πρακτική των υπολοίπων παράκτιων μεσογειακών κρατών  με την εφαρμογή της ΣΔΘ 1982 αντί της επιλογής του πολιτικού φόρουμ. Όμως εάν ο πρωθυπουργός επιμένει στη πρόταση του φόρουμ έχει ευθύνη, πρό της διενεργείας  του φόρουμ, έγκαιρης άσκησης των παρακάτω νόμιμων κυριαρχικών δικαιωμάτων και υποχρεώσεων της Ελλάδας, ως κράτους μέλους της Διεθνούς Σύμβασης για το δίκαιο της θάλασσας 1982 και της Ευρωπαικής Ένωσης, για να προσέλθει το ελληνικό κράτος στο φόρουμ με ελαχιστοποίηση των εθνικών κινδύνων και ζημιών, δηλαδή

Α- Μονομερή με εθνικό νόμο επέκταση ελληνικών χωρικών υδάτων στα 12νμ στα ελληνικά μεμονωμένα νησιά, συμπλέγματα νησιών, στους βράχους και στα αβαθή του αρχιπελάγους της Δωδεκανήσου και του Κρητικού Πελάγους , σύμφωνα με το άρθρο 3 ΣΔΘ 1982, όπως όλα τα υπόλοιπα κράτη της Α. Μεσογείου, συμπεριλαμβανομένης και της Τουρκίας. Το αρχιπέλαγος Δωδεκανήσου αποτελείται από 1140 Νησιά –Νησίδες- Νησίδια συμπεριλαμβανομένων Βράχων, αβαθών κλπ  προσθέτουν με την αιγιαλίτιδα ζώνη τους  387 τχλ εθνικό έδαφος.

Η έπέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων είναι άσκηση εθνικής κυριαρχίας  και δε μπορεί να είναι αντικείμενο πολυμερούς διαλόγου-φόρουμ ή διαπραγματεύσεων ή συναίνεσης άλλου παράκτιου κράτους, κατά τη ΣΔΘ 1982.. Κανένα παράκτιο κράτος ούτε η Τουρκία έχει ζητήσει συναίνεση για την έκταση των 12 νμ χωρικών υδάτων στη Μεσόγειο-που είναι ημίκλειστη θάλασσα

Η Ελλάδα κινδυνεύει να μη  δικαιούται να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στο μέλλον σε περιοχές, που θα υπάρχει ήδη συμφωνία  οριοθέτησης ΑΟΖ/ υφαλοκρηπίδας, χωρίς να έχει αποδοθεί πλήρης επήρεια σε ορισμένα ελληνικά νησιά,  και αυτές οι νησιωτικές περιοχές θα επηρεάζονται από την επέκταση των χωρικών υδάτων. Η επέκταση στα 12 νμ αποκλείει τουρκική θεμελίωση θαλασσίων ζωνών της Γαλάζιας Πατρίδας  στην Α. Μεσόγειο, που δε δικαιούται , διότι θα είναι το 70% υπό ελληνική κυριαρχία και το υπόλοιπο του Αιγαίου θα είναι δύσκολο ναποκολληθεί από την ελληνική ΥΦ/ΑΟΖ με οποιαδήποτε νομική διαστρέβλωση.

Β-Μονομερή προσδιορισμό με εθνικό νόμο του εσωτερικού και εξωτερικού ορίου της έκτασης των 12 νμ των χωρικών υδάτων της Δωδεκανήσου και της Κρήτης με κλείσιμο κόλπων στα 24νμ,  με τη θέσπιση ενός ελληνικού μικτού συστήματος ( ευθειών γραμμών βάσης και αρχιπελαγικών γραμμών βάσης) γραμμών βάσης  με τη χάραξη  γραμμών βάσης μήκους 24 νμ από κάθε ελληνικό νησιωτικό έδαφος της Δωδεκανήσου  και της νοτιανατολικής και νοτιοδυτικής Κρήτης.  Σύνταξη Πίνακα γεωγραφικών συντεταγμένων των εγγυτέρων σημείων βάσης, που επιλέχθηκαν με εθνικά κριτήρια  για την  εφαρμογή του κανόνα της μέσης γραμμής. Αυτός να κατατεθεί με συνημμένο Ναυτικό Χάρτη αποστέλλοντας  σχετική Επιστολή στον ΓΓ/ΟΗΕ, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 16παρ 2 και 7 και 14 της ΣΔΘ 1982 ,το Ψήφισμα 68/70/2013 του ΟΗΕ , του εθνικού Ν.4001/2011 και κατά τη διεθνή πρακτική όλων των κρατών της Μεσογείου και της ΕΕ.

Παράδειγμα, μεταξύ των άλλων κρατών, αποτελεί η Κύπρος και πρόσφατα η Αίγυπτος με τη πρόσφατη μονομερή οριοθέτηση με το ΠΔ 595/2022  των δυτικών  θαλασσίων συνόρων της Αιγύπτου στη Μεσόγειο κατά τις διατάξεις 16 παρ. 2 ΣΔΘ 1982 για τα  δυτικά θαλάσσια σύνορα χωρικών υδάτων Αιγύπτου -Λιβύης

Είναι επείγουσα  ανάγκη να έχουμε σύστημα γραμμών βάσης σε αυτές τις ελληνικές νησιωτικές περιοχές για να οριοθετήσουμε – μετρήσουμε όλες τις υπόλοιπες ελληνικές θαλάσσιες ζώνες, όπως ΑΟΖ/Υφαλοκρηπίδα με προβολή στην Α. Μεσόγειο. Όλα τα ενδιαφερόμενα κράτη της Α. Μεσογείου έχουν υιοθετήσει πρό πολλών ετών εθνικό σύστημα ευθειών γραμμών βάσης. Η προσέλευση του ελληνικού κράτους στο πολυμερή διάλογο για την οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών στην Α. Μεσόγειο χωρίς τη προηγουμένη χάραξη γραμμών βάσης συντηρεί την απώλεια πολλών τετραγωνικών χιλιομέτρων ελληνικής κυριαρχίας στη θάλασσα, τη τουρκική διεκδίκηση νησιωτικού εδάφους ελληνικής κυριαρχίας στο Δωδεκανησιακό αρχιπέλαγος και μπορεί να στοιχίσει την απώλεια ελληνικής νησιωτικής εδαφικής κυριαρχίας , όπως της Χήνας και της Παξιμάδας της Ρόδου. Επίσης συντηρεί την αμφισβήτηση των ελληνοτουρκικών θαλασσίων συνόρων στο σύμπλεγμα Καστελλορίζου, της οριοθετικής γραμμής Ρόδου και ΑΓ Γεωργίου Καστελλορίζου με την  συμφωνία  Δεκεμβρίου 1932 για την οριοθέτηση αιγιαλίτιδας ζώνης στη Δωδεκάνησο με την εθιμικού δικαίου αρχή μέσης γραμμής. Οι τουρκικές ευθείες γραμμές βάσης βαίνουν εντός της ελληνοτουρκικής συμβατικής θαλάσσιας οριογραμμής Ρόδου  και ΑΓ Γεωργίου Καστελλορίζου .

Επίσης η Λιβύη έχει χαράξει ευθείες γραμμές βάσης. Επιπρόσθετα  όλα τα παράκτια κράτη έχουνε κλείσει κόλπους , η δε Λιβύη έχει προβεί  σε παράνομο κλείσιμο του κόλπου της Σύρτης στα 300νμ, που επηρεάζει το καθορισμό της μέσης γραμμής κατά την οριοθέτηση της ΑΟΖ με την Ελλάδα. Η Ελλάδα και η ΕΕ έχουν καταγγείλει  κατά το παρελθόν αυτή την παράνομη ενέργεια  της Λιβύης.                                          

Γ.Μονομερή κήρυξη  ΑΟΖ 200νμ με εσωτερική νομοθεσία σύμφωνα με τη ΣΔΘ 1982

Η Τουρκία έχει μονομερώς θεσπίσει ΑΟΖ 200νμ

(α) στη Μαύρη θάλασσα με το Διάταγμα Νο.86/17-12-1986 και (β) στη Μεσόγειο Θάλασσα με τη    συμφωνία Τουρκίας-Λιβύης  2019  και Τουρκίας –ΤΔΒΚ 2011.

Όλα τα παράκτια κράτη της Μεσογείου έχουν κηρύξει ΑΟΖ εκτός του Ισραήλ, που υποστηρίζει ότι η συμβατική οριοθέτηση με γειτονικά κράτη επέχει θέση κήρυξης ΑΟΖ.

Το ελληνικό κράτος  όφειλε να είχε προβεί στην κήρυξη ελληνικής ΑΟΖ τουλάχιστον μετά τη συνομολόγηση της ελληνοαιγυπτιακής συμφωνίας του 2020 ακολουθώντας το παράδειγμα της Κύπρου. Η Κύπρος ανακήρυξε ΑΟΖ με το Ν.64/2004 με αναδρομική ισχύ από 17 Φεβρουαρίου 2003, ημερομηνία συμφωνίας οριοθέτησης ΑΟΖ με Αίγυπτο και κατέθεσε στις 20-4- 2004 στον ΟΗΕ Πίνακα γεωγρ. συντεταγμένων των σημείων βάσης, που καθορίζουν τη μέση γραμμή, σύμφωνα με άρθρο 75 παρ 2 ΣΔΘ 1982.

Η σημασία της έγκαιρης κήρυξης ΑΟΖ από την Ελλάδα, πρίν από τα φόρουμ, είναι μεγάλη διότι (ι)εμπεδώνει τη στρατηγική θέση-παρουσία  της στην ΑΝ Μεσόγειο, κυρίως για τη θέσπιση νέας ενεργειακής πολιτικής στην περιοχή, (ιι) ενισχύει την ενότητα- εδαφική/πολιτική και  οικονομική- ηπειρωτικού και νησιωτικού ελληνικού χώρου, που η Τουρκία επιδιώκει να διασπάσει με τις παράνομες διεκδικήσεις της,

(ιιι) αναγνωρίζει δικαίωμα  ΑΟΖ σε όλα τα ελληνικά νησιά, νησίδες, σε βράχους  που μπορούν να συντηρήσουν οικονομική  ζωή, αντιμετωπίζοντας  το πρόβλημα της ελάχιστης και μηδενικής επήρειας των ελληνικών νησιών και συμπλέγματος νησιών Δωδεκανήσου και της Κρήτης  από τη  μερική οριοθέτηση  Ελλάδας-Αιγύπτου,  καθώς και των εμποδίων οριοθέτησης  με τη Λιβύη για την επήρεια της Κρήτης και των νησίδων της, των νήσων Στροφάδες  και του νησιωτικού συμπλέγματος των  Μεσσηνιακών Οινουσών. Η Λιβύη επικαλείται, όπως και η Τουρκία, τη μεγάλη προβολή της λιβυκής ακτογραμμής στη Μεσόγειο.

(ιν) την άσκηση ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων  για την έρευνα,  εκμετάλευση, προστασία ζώντων φυσικών πόρων, όπως αλιευτικών πόρων  από τη παράνομη αλιεία,  μη ζώντων φυσικών  πόρων–πετρέλαιο, φυσικό αέριο, υδρίτες, αιολική και κυματική ενέργεια, τοποθέτηση υποβρυχίων καλωδίων και αγωγών, διενέργεια επιστημονικής έρευνας κλπ. Αυτά ασκούνται στην ελληνική ΑΟΖ μόνον εφόσον υπάρξει υιοθέτηση ΑΟΖ με ελληνική νομοθεσία αλλιώς έως τώρα ασκούνται μόνο τα δικαιώματα από την ελληνική υφαλοκρηπίδα.

(ιν) την επέκταση της  δικαιοδοσίας προστασίας  θαλασσίου περιβάλλοντος  και αντιμετώπισης της παράνομης μετανάστευσης  από Τουρκία και Λιβύη.

Ειδικά προβλήματα από τη θέσπιση ειδικά  προστατευομένων  περιοχών Μεσογειακού ενδιαφέροντος και συνδιαχείρισης μέτρων προστασίας  στη Μεσόγειο έχουν δημιουργηθεί  για την Ελλάδα με τη δημιουργία Θαλάσσιου Πάρκου Αιγαίου σε σχέση με το  πρόβλημα των εξωτερικών ορίων της τουρκικής υφαλοκρηπίδας στη περιοχή.

Δ- Κατάθεση στον ΓΓ/ΟΗΕ Πίνακα γεωγραφικών συντεταγμένων των ακραίων σημείων βάσης  , συνοδευόμενη από έναν ενδεικτικό ναυτικό χάρτη, σύμφωνα με  διεθνή υποχρέωση δημοσιότητας, κατά τα άρθρα 75 παρ 2 και 84 παρ 2, των  δυνητικών εξωτερικών όρίων της ελληνικής αποκλειστικής οικονομικής ζώνης και της υφαλοκρηπίδας,  κατά τον Ν.4001/2011 , κατά τον Ευρωπαικό Χάρτη ευρωπαικής ΑΟΖ , όπως αποτυπώνεται σε πηγές του ευρωπαικού δικαίου των ευρωπαικών οργάνων και τη διεθνή πρακτική.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα  αυτής της μονομερούς οριοθέτησης αποτελεί (α) το ΠΔ 595/2022  της Αιγύπτου για το μονομερή καθορισμό των δυτικών  θαλασσίων συνόρων της Αιγύπτου στη Μεσόγειο κατά τις διατάξεις  και 75 παρ 2 ΣΔΘ 1982 σχετικά με τα δυτικά θαλάσσια σύνορα ΑΟΖ Αιγύπτου Λιβύης (β) η κυπριακή νομοθεσία  μονομερούς οριοθέτησης ΑΟΖ/ΥΦ στο κατεχόμενο βόρειο τμήμα της Κύπρου και η κατάθεση στις 7-5-2019 στον ΓΓ/ΟΗΕ  Πίνακα γεωγραφικών συντεταγμένων των σημείων βάσης  με συνημμένο ενδεικτικό ναυτικό χάρτη, σύμφωνα με 75 παρ 2 και 84 παρ 2 σχετικά με τα βόρεια και βορειοδυτικά εξωτερικά όρια της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης και της υφαλοκρηπίδας, νόμων περί της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης και των Νόμων περί Υφαλοκρηπίδων (ενοποίηση των Νόμων 64 (1) / 2004, 97 (1) / 2014 ).

Η Τουρκία  αντέδρασε  στον ΓΓ/ΟΗΕ αλλά δε κήρυξε πόλεμο στη Κύπρο… όπως φοβούνται οι έλληνες πολιτικοί.

(γ) η ελληνική κυβερνητική πρωτοβουλία χορήγησης δικαιωμάτων έρευνας και εκμετάλευσης  στην αμερικανική εταιρία CHEVRON  σε μονομερώς οριοθετημένα από το ελληνικό κράτος θαλάσσια οικόπεδα νότια της Κρήτης. Όμως η ελληνική κυβέρνηση δεν αποφασίζει  να οριοθετήσει μονομερώςθαλάσσια οικόπεδα στη Ρόδο-Χήνα-Παξιμάδα και στο σύμπλεγμα Καστελλόριζου, για την έρευνα και την εκμετάλευση του πλούτου των υδριτών στη περιοχή της Ρόδου για να αντιμετωπίσει πράγματι αποφασιστικά τα παράνομα επικαλούμενα τουρκικά εξωτερικά όρια της τουρκικής ΑΟΖ/ΥΦ με Αίγυπτο και Λιβύη

Η συμφωνία μερικής οριοθέτησης Ελλάδας Αιγύπτου προβλέπει ότι η οριοθέτηση πέραν των εξωτερικών ορίων, που απεικονίζονται στις σχετικές γεωγραφικές συντεταγμένες της συμφωνίας, θα γίνει με διάλογο των ενδιαφερομένων παρακτίων κρατών. Δηλαδή θα γίνει διάλογος με τη Τουρκία για τη περιοχή Ρόδου-Παξιμάδας-Χήνας , περιοχή συμπλέγματος Κάσου, συμπλέγματος Καρπάθου, Στρογγύλης  Καστελλορίζου και Κουφονήσι Λασηθίου Κρήτης. Στη συμφωνία οριοθέτησης Αιγύπτου-Κύπρου η οριοθετική γραμμή σταματά ανατολικότερα του 30.00 Μεσημβρινού, 12νμ περίπου ανατολικά του τριεθνούς Ελλάδας-Κύπρου-Αιγύπτου. Συνεπώς παραμένει σε εκκρεμότητα διαλόγου στο φόρουμ το ανατολικό εξωτερικό όριο της ελληνικής ΥΦ/ΑΟΖ στην  Α. Μεσόγειο, που επηρεάζεται από τις νησίδες Χήνα και Παξιμάδα Ρόδου και τη Στρογγύλη Καστελλορίζου, που επιτρέπει κοινό θαλάσσιο εξωτερικό σύνορο με τη Κύπρο και την Αίγυπτο αποκλείοντας τη Τουρκία.

Η Τουρκία δεν αναγνωρίζει τη  συμφωνία οριοθέτησης Κύπρου-Αιγύπτου ως προς την οριοθέτηση των θαλασσίων περιοχών δυτικά του μεσημβρινού 32 16 18 που εφάπτεται των δυτικών ακτών της Κύπρου αμφισβητώντας   ενιαία κυπριακή κυριαρχία και υποστηρίζοντας την οριοθέτηση Τουρκίας με την αποκαλούμενη <ΤΔΒΚ> στο μεσημβρινό 32 16 18 και 34 48 51.

Ε. Άμεση συνομολόγηση συμφωνίας οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών Ελλάδας-Κύπρου.

Είναι πρόδηλο, απόλα τανωτέρω εκτεθέντα, ότι η πολιτική επιλογή του πρωθυπουργού για σύγκληση φόρουμ μόνο πέντε μεσογειακών παρακτίων κρατών <για όλα όσα μας απασχολούν, συμπεριλαμβανομένης της ΑΟΖ> δημιουργεί ερωτήματα για τους λόγους αυτής της πολιτικής επιλογής αντί της επιλογής εφαρμογής της νομοθετικής πολιτικής οριοθέτησης των άλλων μεσογειακών παρακτίων κρατών, όπως της Κύπρου. Παράλληλα  ενέχει το κίνδυνο να αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης ή διαπραγμάτευσης κυρίως εκκρεμή ζητήματα ελληνικής και κυπριακής εδαφικής κυριαρχίας , ελληνικών και κυπριακών κυριαρχικών  δικαιωμάτων καθώς και ελληνικής δικαιοδοσίας .

Η χρόνια εκκρεμότητα των συμφωνιών οριοθέτησης ΑΟΖ/ΥΦ  Ελλάδας – Κύπρου,  Ελλάδας- Λιβύης , Ελλάδας –Τουρκίας , Κύπρου-Τουρκίας, Κύπρου-Συρίας και Κύπρου-Λιβάνου, που εκκρεμεί από το 2007 λόγω των τουρκικών αντιδράσεων, σε συνδυασμό με τα ενεργειακά συμφέροντα τρίτων στην Αν. Μεσόγειο, μπορεί να οδηγήσει σε ελληνικές υποχωρήσεις στη  προκρούστια κλίνη του φόρουμ ζημιώνοντας τα εθνικά συμφέροντα, σύμφωνα με όσα αναλύσαμε παραπάνω. Επίσης η κυβέρνηση ολιγωρεί διαρκώς στη συνομολόγηση συμφωνίας οριοθέτησης ΑΟΖ/ΥΦ με τη Κύπρο παρότι υπάρχει ευνοικό  δεσμευτικό κανονιστικό πλαίσιο, ως κράτη μέλη της ΣΔΘ 1982 και της ΕΕ, και πρόδηλο εθνικό συμφέρον. 

Όμως ο έλληνας πρωθυπουργός έχει τη πολιτική και τη νομική ευθύνη –εθνική, ευρωπαική και διεθνή- να επιλέξει επειγόντως , πριν τη σύνοδο του αποκαλούμενου φόρουμ, την εναρμόνιση της ελληνικής πολιτικής και νομοθεσίας οριοθέτησης ελληνικών θαλασσίων ζωνών στην Α. Μεσόγειο  με αυτή των υπολοίπων παρακτίων μεσογειακών κρατών, όπως ανωτέρω εκθέσαμε, για να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τις παράνομες διεκδικήσεις της Τουρκίας και της Λιβύης , σύμφωνα με τις διατάξεις της δεσμευτικής ΣΔΘ 1982 και τη γεωγραφία αυτής της περιοχής της Ανατ. Μεσογείου.

https://www.militaire.gr/i-epikindyni-proschorisi-toy-prothypoyrgoy-sti-toyrkiki-politiki-thesi-gia-politiko-dialogo-olon-ton-endiaferomenon-kraton-tis-mesogeioy/

spot_img

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
47,600ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής

Τελευταία Άρθρα