Η Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, ο Καρλομάγνος και οι σχέσεις με το Βυζάντιο 

της Ιωάννας Μαλαγαρδή*

Την ημέρα των Χριστουγέννων του έτους 800 μ.Χ, έγινε η στέψη του Καρλομάγνου  ως «Imperator Romanorum» από τον πάπα Λέοντα Γ΄ σηματοδοτώντας μια βαθιά τομή στον μεσαιωνικό κόσμο. Με αυτήν την πράξη, η Δύση επιχείρησε να ανασυστήσει το ιδεώδες της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, αποστασιοποιούμενη ταυτόχρονα από τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία, η οποία διεκδικούσε αποκλειστικά τη ρωμαϊκή πολιτική και πολιτισμική κληρονομιά. Η ίδρυση της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, επομένως, δεν υπήρξε απλώς πολιτικό γεγονός, αλλά και ιδεολογικό εγχείρημα με ισχυρές συνέπειες για τη σχέση Ανατολής και Δύσης.

Η ίδρυση της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας θεωρείται μια από τις πιο καθοριστικές στιγμές στην εξέλιξη της δυτικής πολιτικής ταυτότητας. Ο Καρλομάγνος (Charlemagne, 742–814 μ.Χ.), με τη στέψη του από τον πάπα Λέοντα Γ΄ το 800 μ.Χ., επιχείρησε να ενοποιήσει υπό την εξουσία του τον δυτικό χριστιανικό κόσμο, οικοδομώντας ένα κράτος που θα συνδύαζε τις στρατιωτικές παραδόσεις των Γερμανικών φύλων με το πολιτισμικό κύρος της Ρώμης.

Το γεγονός αυτό δεν είχε μόνο συμβολική σημασία αποτέλεσε μια θεσμική διεκδίκηση της αυτοκρατορικής νομιμότητας σε αντιπαράθεση με το Βυζάντιο, το οποίο εξακολουθούσε να θεωρεί εαυτόν τη νόμιμη συνέχεια της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας . Έτσι, η στέψη του Καρλομάγνου εγκαινίασε έναν νέο διπολικό κόσμο, όπου Ανατολή και Δύση θα συνυπήρχαν, θα συγκρούονταν και θα αλληλεπιδρούσαν για πολλούς αιώνες. Οι σχέσεις ανάμεσα στον Καρλομάγνο και το Βυζάντιο υπήρξαν πολυσχιδείς, εξετάζοντας τις πολιτικές, διπλωματικές και πολιτισμικές διαστάσεις τους, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο αυτές καθόρισαν την πορεία της μεσαιωνικής Ευρώπης.

  1. Πολιτικό και ιδεολογικό υπόβαθρο

Μετά την πτώση της Δυτικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας (476 μ.Χ.), το Βυζάντιο θεωρούσε εαυτόν θεματοφύλακα της ρωμαϊκής οικουμένης. Ο αυτοκράτορας της Κωνσταντινούπολης έφερε τον τίτλο του Βασιλέως και Αυτοκράτορος των Ρωμαίων και εξασφάλιζε τη νομιμότητα επικαλούμενος τη συνέχεια του Imperium Romanum. Η στέψη του Καρλομάγνου, όμως, δημιούργησε την ύπαρξη δύο αυτοκρατόρων που διεκδικούσαν τον ίδιο τίτλο και την ίδια πολιτισμική παράδοση.

Η ενέργεια του πάπα Λέοντος Γ΄ ερμηνεύεται συχνά ως πράξη πολιτικής ανεξαρτησίας της Ρώμης από το Βυζάντιο. Με δεδομένη την αδυναμία της Κωνσταντινούπολης να προστατεύσει τη Δύση από τις ληστρικές επιδρομές, ο πάπας αναζήτησε στον Καρλομάγνο έναν ισχυρό «κοσμικό προστάτη». Αυτό το ιδεολογικό ρήγμα εδραίωσε τη δυτική κοσμοθεώρηση περί θεϊκής νομιμότητας του βασιλέα, ανεξάρτητης από την ανατολική αυτοκρατορία.

  1. Διπλωματικές διεργασίες και αμοιβαία αναγνώριση

Αρχικά, η Κωνσταντινούπολη αντιμετώπισε τον Καρλομάγνο ως σφετεριστή του αυτοκρατορικού τίτλου. Κατά τη διάρκεια της βασιλείας της αυτοκράτειρας Ειρήνης της Αθηναίας (780–802 μ.Χ.), υπήρξαν προσπάθειες διπλωματικής προσέγγισης, που πιθανόν περιελάμβαναν ακόμη και την προοπτική γάμου μεταξύ της ίδιας και του Καρλομάγνου — ένα σχέδιο που ποτέ δεν πραγματοποιήθηκε.

Το 812 μ.Χ., επί βασιλείας του Μιχαήλ Α΄ Ραγκαβέ, υπογράφηκε διπλωματική συμφωνία με τους Φράγκους, μέσω της οποίας το Βυζάντιο αναγνώριζε τον Καρλομάγνο ως Imperator, αλλά όχι ως «Ρωμαίων» — έναν συμβιβασμό που επέτρεψε τη συνύπαρξη των δύο αυτοκρατοριών σε συμβολικό επίπεδο. Η συμφωνία αυτή απέτρεψε την ανοικτή σύγκρουση και χάραξε τα όρια πολιτικής επιρροής ανάμεσα στη Λατινική και στην Ελληνική Ανατολή.

  1. Πολιτισμικές και θρησκευτικές αλληλεπιδράσεις

Παρά την πολιτική αντιπαλότητα, η δυτική αυλή του Καρλομάγνου δέχθηκε έντονες επιρροές από το βυζαντινό πολιτισμικό μοντέλο. Η Καρολίγγεια Αναγέννηση, ένα εκτεταμένο πνευματικό κίνημα ανανέωσης της παιδείας και των τεχνών, αξιοποίησε πρότυπα από τη βυζαντινή λογιοσύνη, τα έργα των Ελλήνων πατέρων και τη λειτουργική παράδοση της Ανατολικής Εκκλησίας.

Ωστόσο, το θεολογικό υπόβαθρο μεταξύ Ανατολής και Δύσης άρχισε να διαφοροποιείται: το ζήτημα του Filioque, η παπική πρωτοκαθεδρία και οι διαφορετικές αντιλήψεις περί εξουσίας συνέβαλαν στην παραπέρα απομάκρυνση. Ο Καρλομάγνος συνέδεσε το ιδεώδες της αυτοκρατορίας με την έννοια της χριστιανοσύνης της Δύσης, αντί του οικουμενικού χριστιανισμού που πρέσβευε το Βυζάντιο.

  1. Ιστορικές συνέπειες και ευρωπαϊκή διάσταση

Η ίδρυση της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας δημιούργησε ένα νέο δυτικό πολιτικό πρότυπο, το οποίο θα καθορίσει για αιώνες την αντίληψη περί αυτοκρατορικής νομιμότητας στην Ευρώπη. Η ιδέα ότι η εξουσία μπορεί να πηγάζει τόσο από τον Θεό όσο και από την ιστορική κληρονομιά της Ρώμης οδήγησε στη δημιουργία του μεσαιωνικού ευρωπαϊκού χώρου με διακριτές ταυτότητες.  Παράλληλα, το Βυζάντιο, αν και διατήρησε την πολιτική και πολιτισμική υπεροχή στην Ανατολή, άρχισε να απομονώνεται σταδιακά από τις εξελίξεις της Δύσης, εξέλιξη που κορυφώθηκε με το Σχίσμα του 1054. Ο ανταγωνισμός του με το άλλο ρωμαϊκό imperium.

Η ιδιαίτερη πολιτική φυσιογνωμία της αυτοκράτειρας Ειρήνης της Αθηναίας

Η Ειρήνη η Αθηναία (752–803 μ.Χ.), σύζυγος του Λέοντα Δ΄ και μητέρα του Κωνσταντίνου ΣΤ΄, υπήρξε μία από τις πλέον αμφιλεγόμενες και συνάμα καθοριστικές προσωπικότητες της βυζαντινής ιστορίας. Ανέλαβε την εξουσία αρχικά ως επίτροπος του ανήλικου γιου της (780–790 μ.Χ.) και αργότερα ως αυτοκρατορία επί θρόνου” μετά την τύφλωση και εκθρόνισή του το 797 μ.Χ.  Η Ειρήνη διακρίθηκε για τη διπλωματική της ευελιξία και τη σπάνια πολιτική διορατικότητα ενός ηγέτη που προερχόταν από τα ελληνικά εδάφη εκτός της Κωνσταντινούπολης, συγκεκριμένα από την Αθήνα – γεγονός που της προσέδιδε και έναν ιδιαίτερο ελληνικό προσανατολισμό στους χειρισμούς της.

Πέραν από τη θεολογική της συμβολή με τη  Β΄ Οικουμενική Σύνοδο της Νίκαιας  (787 μ.Χ.) που αποκατέστησε την προσκύνηση των εικόνων, η Ειρήνη χειρίστηκε με περίτεχνο τρόπο τις σχέσεις με τις δυνάμεις της Δύσης, κυρίως με τον Καρλομάγνο, σε μια περίοδο που η εξωτερική και εσωτερική σταθερότητα του Βυζαντίου δοκιμαζόταν.

Η ισχύς των Φράγκων αυξανόταν ραγδαία. Ο Καρλομάγνος είχε επεκτείνει το βασίλειό του στη βόρεια Ιταλία, ερχόμενος σε άμεση επαφή με τα εδάφη συμφερόντων του Βυζαντίου. Παράλληλα, η ρήξη του πάπα με την Κωνσταντινούπολη, λόγω της αμφισβήτησης της εικονομαχικής πολιτικής των προκατόχων της Ειρήνης, ευνόησε τη μεταφορά της θρησκευτικής συμμαχίας του παπισμού προς τους Φράγκους.  Η Ειρήνη, αντιλαμβανόμενη αυτήν την επικίνδυνη μετατόπιση ισχύος, προσπάθησε μέσω της διπλωματίας και της συμβολικής προσέγγισης να αποτρέψει τη ρήξη. Κατά τις αρχές του 9ου αιώνα, κυκλοφόρησαν ακόμη και φήμες σχετικά με πρόταση συνοικεσίου μεταξύ της Ειρήνης και του Καρλομάγνου. Αν και οι ιστορικές πηγές (π.χ. Θεοφάνης ο Ομολογητής) δεν παρέχουν αδιάσειστα στοιχεία για την ύπαρξη επίσημης πρότασης, φαίνεται ότι υπήρξαν ανεπίσημες  διερευνητικές επαφές, ιδίως μέσω διπλωματών του πάπα Λέοντος Γ΄.

Ίσως αν είχε πραγματοποιηθεί μια τέτοια συμμαχία, αυτή θα μπορούσε να οδηγήσει σε επανένωση της ρωμαϊκής κληρονομιάς σε ένα ενιαίο χριστιανικό imperium. Ωστόσο, η καθαίρεση της Ειρήνης από τους στρατιωτικούς κύκλους το 802 μ.Χ. ανέτρεψε οριστικά αυτήν την πιθανότητα. Την άνοδο του Νικηφόρου Α΄ ακολούθησε ψυχρότητα και ανταγωνισμός με τη Δύση, γεγονός που διευκόλυνε τον πάπα να προχωρήσει στη στέψη του Καρλομάγνου χωρίς φόβο αντίδρασης από την Κωνσταντινούπολη.

Από τη δική του οπτική, ο Καρλομάγνος θεώρησε ότι η εκθρόνιση του Κωνσταντίνου ΣΤ΄ και η ανάληψη της εξουσίας από γυναίκα αυτοκράτειρα δημιούργησαν κενό αυτοκρατορικής νομιμότητας στο Βυζάντιο. Κατά τη δυτική νοοτροπία της εποχής, η Ειρήνη ως γυναίκα δεν μπορούσε να θεωρηθεί “legitimus imperator” των Ρωμαίων. Αυτή η αντίληψη αποτέλεσε κρίσιμο επιχείρημα για τον πάπα Λέοντα Γ΄, ο οποίος χρησιμοποίησε το γεγονός αυτό ως θεολογική και νομική βάση για τη στέψη του Καρλομάγνου το 800 μ.Χ..

Έτσι, η ίδια η ύπαρξη μιας γυναίκας στον βυζαντινό θρόνο λειτούργησε, άθελά της, ως καταλύτης γέννησης της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, καθώς επέτρεψε στη Δύση να διεκδικήσει τη «συνέχεια της Ρώμης» στο πρόσωπο του Καρλομάγνου.

Ο ρόλος των διαδόχων της Ειρήνης: Νικηφόρος Α΄ και Μιχαήλ Α΄

Ο Νικηφόρος Α΄ (802–811 μ.Χ.) υιοθέτησε καθαρά αντιλατινική πολιτική γραμμή. Αντιμετώπισε την Αυτοκρατορία ως αυτάρκη δύναμη και αρνήθηκε να αποδεχτεί οποιαδήποτε αναγνώριση του τίτλου του Καρλομάγνου. Προσηλωμένος σε στρατιωτικές επιχειρήσεις στα Βαλκάνια και στην Ανατολή, δεν θέλησε να ανοίξει διπλωματικό μέτωπο με τους Φράγκους, αλλά ούτε και να υποχωρήσει σε θρησκευτικά ζητήματα. Η ενασχόλησή του με την οικονομική μεταρρύθμιση και η εσωτερική αντίδραση των μοναστικών κύκλων τον αποδυνάμωσαν, οδηγώντας σε κρίση μετά τον θάνατό του στα χέρια των Βουλγάρων (811 μ.Χ.).

Αντίθετα, ο Μιχαήλ Α΄ Ραγκαβέ (811–813 μ.Χ.), πιθανώς πιο ρεαλιστής, επιδίωξε εξομάλυνση των σχέσεων με το Φραγκικό Κράτος. Αντιμέτωπος με σοβαρές πιέσεις από τον Βούλγαρο χάνο Κρούμο, αναγκάστηκε να αναζητήσει διπλωματική στήριξη από τη Δύση. Έτσι, το 812 μ.Χ. μέσω συμφωνιών των πρεσβευτών Εξαρχίας και Άαχεν, αναγνώρισε τον τίτλο του Καρλομάγνου ως “Βασιλέως”, αποφεύγοντας όμως επιμελώς τον προσδιορισμό “Ρωμαίων”. Σε αντάλλαγμα, ο Καρλομάγνος αναγνώρισε τα βυζαντινά σύνορα στην Ιταλία και παραχώρησε τη Δαλματία στη σφαίρα επιρροής της Κωνσταντινούπολης.

Η διπλωματική αυτή λύση επικύρωσε de facto την ύπαρξη δύο ανεξάρτητων Ρωμαϊκών Αυτοκρατοριών, κατοχυρώνοντας την πολιτική πολυμορφία της χριστιανικής οικουμένης του μεσαίωνα.

Ενδεικτική βιβλιογραφία 

  • Heather, P. (2014). *The Restoration of Rome: Barbarian Popes and Imperial Pretenders.* Oxford University Press.
  • Noble, T. F. X. (2006). *Charlemagne and the Carolingian Renaissance.* Routledge.
  • Herrin, J. (2008). *Byzantium: The Surprising Life of a Medieval Empire.* Princeton University Press.
  • Ostrogorsky, G. (1996). *Ιστορία του Βυζαντινού Κράτους.* Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα ΕΤΕ.
  • Runciman, S. (1983). *The Byzantine Theocracy.* Cambridge University Press.

Ιωάννα Δ.  Μαλαγαρδή Δρ. Υπολογιστικής Γλωσσολογίας -Ιστορικός  

 

spot_img

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
47,600ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής

Τελευταία Άρθρα